De machinekamer, incl. welke motor?

van: www.kustvaartforum.com
Roy
Berichten: 4740
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Roy »

Ik denk dat het een B.& W. kar is.
Voor de non-insiders; B.& W. staat voor Burmeister & Wain en kwam uit Kopenhagen.
In Nederland werd deze als zeer betrouwbaar bekend staande motor in licentie gebouwd door P.Smit Jr. op Feijenoord, R'dam.
Nu maar hopen dat het de juiste kar is.
Enne even voor Joop, deze motoren hadden inderdaad één uitlaatklep per cilinder en waren dus 2 takt motoren.

m.v.g., Roy
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Ben »

joop 1 schreef:....de kleine motoren zoals mak en deutz en mwm en zo kan ik er nog wel een rijtje opnoemen vallen af.
het is echt het grote werk zoals ik er al een paar genoemd heb daar kan M.A N Burmeister ook wel bij maar zoals ik al zei ik heb er geen ervaring mee dus moet ik gaan gokken......
Roy schreef:Ik denk dat het een B.& W. kar is. Voor de non-insiders; B.& W. staat voor Burmeister & Wain en kwam uit Kopenhagen.
In Nederland werd deze als zeer betrouwbaar bekend staande motor in licentie gebouwd door P.Smit Jr. op Feijenoord, R'dam.
Nu maar hopen dat het de juiste kar is.
Enne even voor Joop, deze motoren hadden inderdaad één uitlaatklep per cilinder en waren dus 2 takt motoren.
Joop deed een gokje, die ik als goed kan rekenen, maar de winnaar is Roy met een zeer gedetailleerd antwoord.

Afbeelding

afbeelding raadmotor

Afbeelding
Rinus Vermunt
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 sep 2007 20:52
Locatie: Etten Leur

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Rinus Vermunt »

https://www.youtube.com/watch?v=CLVtTH0Ii0Q
Zo vrienden hier het beloofde filmpje wat jullie nog te goed hadden.

Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Ben »

Reclame uit 1955 voor de Lister en Blackstone motoren.

Afbeelding
Roy
Berichten: 4740
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Roy »

In een grijs verleden heb ik ook met een Lister Blackstone gevaren. Dat type motor had zijdelingse klepstoters waar een vetnippel op zat. Bij volle kracht draaiend, ( wel 200 pk ), moest je daar de vetspuit op zien te zetten en te houden en onderwijl vet in zien te persen.Ik heb wat afgetobt als jonge pikkebaas. :wink:
En tja, nog maar 49 jaar geleden................ :roll: 8)

m.v.g., Roy
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door joop 1 »

ik heb heel veel gesleuteld aan die blackstones ik heb een tijdje bij de zandzuiger brabant verhuurt gezeten daar stonden ook die blackstones in dat was een paar keer in de week wel onderhoud plegen en dat was voor mij een mooi extraatje zoo heb ik ook 14 jaar bij het hoppertje dravo Costa blanca gezeten stonden ook 2 hoofdmotoren van lister in die waren ook niet meer zo jong en 7x 24 uur draaien maar gaven geen krimp nadat ze helemaal op waren hebben ze er cats in gezet maar of die het ook zo lang vol houden ik betwijfel het gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Ben »

Reclame van Brons uit 1954, de machinisten :wink: onder ons kunnen mij vast wel vertellen welk model etc. dit is.

Afbeelding
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door joop 1 »

brons 6 E D 360 pk direct omkeerbaar . en wel echte pk.s geen ezels ze zeggen dan wel eens dat het niet uitmaakt welke motor maar deze kwam als het op trekken aan kwam wel degelijk boven menig andere motor uit

gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Ben »

Nog een oude reclame van 1954 van Kromhout dieselmotoren:

Afbeelding
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Gert Schouwstra »

Dit is een viertakt Kromhout 6F-240. Boring 240 mm., slag 260 mm., vermogen 50-83 epk per cilinder. Toerental 600-1000 omw. p/min. Verkrijgbaar als 3, 4, 6 en 8 cilinder motor. Geproduceerd van 1954 tot de overname van Kromhout door SWD in 1968. Daarna nog een tijdje door SWD in Zwolle geproduceerd.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie