Varen bij Wagenborg

van: www.kustvaartforum.com
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Varen bij Wagenborg.

Bericht door Evert Sikkema »

Afbeelding
Ben, zou de Johannes die in het laatste krantenartikel genoemd wordt, deze Johannes uit 1926 kunnen zijn, die bij de Koggewerf in Kampen ligt?

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Varen bij Wagenborg.

Bericht door Jan Stolp »

Ja, Evert dat moet deze Johannes zijn.
Tonnemaat, naam en jaartal kloppen.
Groeten
Jan
joop1958

Re:

Bericht door joop1958 »

A Vriend schreef:Afbeelding
Afbeelding
Nostalgie met de parkiet, mooie oude radio, opwindwekker en foto. Ook de whiskeyfles ontbreekt niet. Vr gr Ab
is het geen bacardy fles
A Vriend
Berichten: 602
Lid geworden op: 31 dec 2004 13:59
Locatie: Hoogeveen

Re: Varen bij Wagenborg.

Bericht door A Vriend »

Berkelborg in Seskaro 1965 foto  Monica Henrikssons.jpg
Berkelborg in Seskaro 1965 foto Monica Henrikssons.jpg (116.77 KiB) 1042 keer bekeken
Vond nog een foto ergens, had hem niet eerder gezien. Onderwerp maar eens ophalen
De Berkelborg hout laden uit die mooie bakken, in 1965 op het eiland Seskarö bij Haparanda. Ik kwam dec.1965 aan boord als aflos mach.
Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Varen bij Wagenborg.

Bericht door Theo Horsten »

Mooi, man. Mooie tijd. Mooie scheepjes. Ik zou er morgen zo weer mee naar zee willen, kan me niet schelen waarheen. :?
Het leven was goed in die jaren.
shipwis
Berichten: 70
Lid geworden op: 29 jan 2007 15:39
Locatie: rotterdam

Re: Varen bij Wagenborg.

Bericht door shipwis »

ja ja , Theo, zeg dat wel,
maar je het is inmiddels 50 jaar geleden, niet dan?
grtzzz, pete
it is by growing old,
that one remain young.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Varen bij Wagenborg.

Bericht door Ben »

Nog zo'n mooi scheepje, de Gouweborg. Zij werd in 1958 gebouwd bij Firma C. Amels Zoon, Scheepswerf & Machinefabriek 'Welgelegen', Makkum.
Als Captain Jean, vlag Honduras, zou zij nog in de vaart zijn met haar Brons 4 ED 220 pk. motor.

Afbeelding
A Vriend
Berichten: 602
Lid geworden op: 31 dec 2004 13:59
Locatie: Hoogeveen

Re: Varen bij Wagenborg.

Bericht door A Vriend »

Pracht foto Ben.
Wanneer en waar is de foto gemaakt? Van 15-4-1964 tot 27-12-1964 en van 24-5-1965 tot 20-9-1965 op gevaren als mach. De onderbreking was zeevaartschool IJmuiden. Kapt. was J Nieveen uit stadskanaal. Stuurman was Gerard Mulder (tenerife) Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Varen bij Wagenborg.

Bericht door Theo Horsten »

De GOUWEBORG. Alweer een schip dat voor mij speciaal is. Ik loste Nieveen een paar keer af. In 1969 werd het de LOUISE van Visser en in 1979 werd hij verkocht aan een stroman van de Canadese maffia. Hij werd geregistreerd op de Cayman Islands, thuishaven George Town, eigenaar Bright Star Marine. Toen ze een naam voor het postbusbedrijf moesten kiezen, lag er toevallig een zaklamp op tafel, vandaar die naam.
Mij werd gevraagd het schip naar de Carieben te brengen. Waar, dat zat nog. Belize, Colombia of ergens in de buurt. Hij lag bij Sanders en daar maakten we hem reisvaardig. De nieuwe naam werd LOUISE JOAN. De jonge zoon van Tony Sanders bood aan om - tegen betaling cash in het handje - dat JOAN achter Louise te schilderen. Dat deed hij zo verschrikkelijk slecht dat ik besloot om op de kont dan maar plakletters van schilder Houwerzijl te gebruiken. Toen we later in de Golf van Biskaje werden opgelopen, vroeg dat schip of we die naam met de schrijfmachine op de kont hadden gezet. :D

Het werd een mooie reis met een lading plof: Delfzijl, Hamburg, Zeebrugge, Setubal, Las Palmas, Santa Martha in Colombia, Puerto Cabello in Venezuela en uiteindelijk geheel op eigen initiatief, zonder orders en ook zonder zeekaarten, via Willemstad naar Palm Beach, Florida, USA. Zo zag men nog eens iets van de wereld en maakte men nog eens iets mee.

Aanvankelijk was het de bedoeling dat ik er daar ook mee zou blijven varen, maar toen me duideijk werd wat de bedoeling was, ben ik toch maar terug naar Holland gegaan om de BIAK op te halen die voor een nieuwe, betrouwbare eigenaar een lijndienstje Bahamas-Palm Beach ging varen. Ook dat werd een mooie reis, zij het een stuk minder avontuurlijk. :wink:

Ach, those were the days mij friend...
Roy
Berichten: 4743
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Varen bij Wagenborg.

Bericht door Roy »

De "Biak" van Roelofs, een schip om nooit te vergeten.
Om te beginnen vond ik het een pracht van een schip.
Bij Boele moest ik rond 1968 een nieuwe dagtank voor de "Biak" maken. De eigenaar wilde de bij vierkante tank nette ronde hoeken op de lasnaden hebben. Dat kon natuurlijk niet bij plaatmateriaal van 3 streep. Maar goed, hij die betaald regeert. Keurig rond afgeslepen daar was zelfs geen schuurpapiertje meer bij nodig. :roll: :wink: Roelofs dus helemaal gelukkig. Toen de dagtank in de m.k. opgehangen was moest hij natuurlijk getest worden. Het resultaat liet zich raden. Men had beter een vergiet als dagtank op kunnen hangen want liet gegarandeerd minder door...........
Tja, er zullen ongetwijfeld enige harde noten gekraakt zijn, maar toen was de tank voor mij al weer buiten zicht.
O ja, ik heb er, naar ik me meen te herinneren, ook nog de nodige luikenbanden voor gemaakt. Allemaal even gauw, gauw. Het schip moest geloof ik de offshore in om er sonderingen mee te kunnen maken.
Hoe dan ook, het was een heel mooi schip dat ik nooit vergeten zal.

m.v.g., Roy
Plaats reactie