Varen bij Wagenborg
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Varen bij Wagenborg.
Ben, zou de Johannes die in het laatste krantenartikel genoemd wordt, deze Johannes uit 1926 kunnen zijn, die bij de Koggewerf in Kampen ligt?
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Re: Varen bij Wagenborg.
Ja, Evert dat moet deze Johannes zijn.
Tonnemaat, naam en jaartal kloppen.
Groeten
Jan
Tonnemaat, naam en jaartal kloppen.
Groeten
Jan
Re: Varen bij Wagenborg.
De Berkelborg hout laden uit die mooie bakken, in 1965 op het eiland Seskarö bij Haparanda. Ik kwam dec.1965 aan boord als aflos mach.
Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
Goed ontmoet
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
Re: Varen bij Wagenborg.
Mooi, man. Mooie tijd. Mooie scheepjes. Ik zou er morgen zo weer mee naar zee willen, kan me niet schelen waarheen.
Het leven was goed in die jaren.
Het leven was goed in die jaren.
Re: Varen bij Wagenborg.
ja ja , Theo, zeg dat wel,
maar je het is inmiddels 50 jaar geleden, niet dan?
grtzzz, pete
maar je het is inmiddels 50 jaar geleden, niet dan?
grtzzz, pete
it is by growing old,
that one remain young.
that one remain young.
Re: Varen bij Wagenborg.
Nog zo'n mooi scheepje, de Gouweborg. Zij werd in 1958 gebouwd bij Firma C. Amels Zoon, Scheepswerf & Machinefabriek 'Welgelegen', Makkum.
Als Captain Jean, vlag Honduras, zou zij nog in de vaart zijn met haar Brons 4 ED 220 pk. motor.
Als Captain Jean, vlag Honduras, zou zij nog in de vaart zijn met haar Brons 4 ED 220 pk. motor.
Re: Varen bij Wagenborg.
Pracht foto Ben.
Wanneer en waar is de foto gemaakt? Van 15-4-1964 tot 27-12-1964 en van 24-5-1965 tot 20-9-1965 op gevaren als mach. De onderbreking was zeevaartschool IJmuiden. Kapt. was J Nieveen uit stadskanaal. Stuurman was Gerard Mulder (tenerife) Vr gr Ab
Wanneer en waar is de foto gemaakt? Van 15-4-1964 tot 27-12-1964 en van 24-5-1965 tot 20-9-1965 op gevaren als mach. De onderbreking was zeevaartschool IJmuiden. Kapt. was J Nieveen uit stadskanaal. Stuurman was Gerard Mulder (tenerife) Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
Goed ontmoet
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
Re: Varen bij Wagenborg.
De GOUWEBORG. Alweer een schip dat voor mij speciaal is. Ik loste Nieveen een paar keer af. In 1969 werd het de LOUISE van Visser en in 1979 werd hij verkocht aan een stroman van de Canadese maffia. Hij werd geregistreerd op de Cayman Islands, thuishaven George Town, eigenaar Bright Star Marine. Toen ze een naam voor het postbusbedrijf moesten kiezen, lag er toevallig een zaklamp op tafel, vandaar die naam.
Mij werd gevraagd het schip naar de Carieben te brengen. Waar, dat zat nog. Belize, Colombia of ergens in de buurt. Hij lag bij Sanders en daar maakten we hem reisvaardig. De nieuwe naam werd LOUISE JOAN. De jonge zoon van Tony Sanders bood aan om - tegen betaling cash in het handje - dat JOAN achter Louise te schilderen. Dat deed hij zo verschrikkelijk slecht dat ik besloot om op de kont dan maar plakletters van schilder Houwerzijl te gebruiken. Toen we later in de Golf van Biskaje werden opgelopen, vroeg dat schip of we die naam met de schrijfmachine op de kont hadden gezet.
Het werd een mooie reis met een lading plof: Delfzijl, Hamburg, Zeebrugge, Setubal, Las Palmas, Santa Martha in Colombia, Puerto Cabello in Venezuela en uiteindelijk geheel op eigen initiatief, zonder orders en ook zonder zeekaarten, via Willemstad naar Palm Beach, Florida, USA. Zo zag men nog eens iets van de wereld en maakte men nog eens iets mee.
Aanvankelijk was het de bedoeling dat ik er daar ook mee zou blijven varen, maar toen me duideijk werd wat de bedoeling was, ben ik toch maar terug naar Holland gegaan om de BIAK op te halen die voor een nieuwe, betrouwbare eigenaar een lijndienstje Bahamas-Palm Beach ging varen. Ook dat werd een mooie reis, zij het een stuk minder avontuurlijk.
Ach, those were the days mij friend...
Mij werd gevraagd het schip naar de Carieben te brengen. Waar, dat zat nog. Belize, Colombia of ergens in de buurt. Hij lag bij Sanders en daar maakten we hem reisvaardig. De nieuwe naam werd LOUISE JOAN. De jonge zoon van Tony Sanders bood aan om - tegen betaling cash in het handje - dat JOAN achter Louise te schilderen. Dat deed hij zo verschrikkelijk slecht dat ik besloot om op de kont dan maar plakletters van schilder Houwerzijl te gebruiken. Toen we later in de Golf van Biskaje werden opgelopen, vroeg dat schip of we die naam met de schrijfmachine op de kont hadden gezet.
Het werd een mooie reis met een lading plof: Delfzijl, Hamburg, Zeebrugge, Setubal, Las Palmas, Santa Martha in Colombia, Puerto Cabello in Venezuela en uiteindelijk geheel op eigen initiatief, zonder orders en ook zonder zeekaarten, via Willemstad naar Palm Beach, Florida, USA. Zo zag men nog eens iets van de wereld en maakte men nog eens iets mee.
Aanvankelijk was het de bedoeling dat ik er daar ook mee zou blijven varen, maar toen me duideijk werd wat de bedoeling was, ben ik toch maar terug naar Holland gegaan om de BIAK op te halen die voor een nieuwe, betrouwbare eigenaar een lijndienstje Bahamas-Palm Beach ging varen. Ook dat werd een mooie reis, zij het een stuk minder avontuurlijk.
Ach, those were the days mij friend...
Re: Varen bij Wagenborg.
De "Biak" van Roelofs, een schip om nooit te vergeten.
Om te beginnen vond ik het een pracht van een schip.
Bij Boele moest ik rond 1968 een nieuwe dagtank voor de "Biak" maken. De eigenaar wilde de bij vierkante tank nette ronde hoeken op de lasnaden hebben. Dat kon natuurlijk niet bij plaatmateriaal van 3 streep. Maar goed, hij die betaald regeert. Keurig rond afgeslepen daar was zelfs geen schuurpapiertje meer bij nodig. Roelofs dus helemaal gelukkig. Toen de dagtank in de m.k. opgehangen was moest hij natuurlijk getest worden. Het resultaat liet zich raden. Men had beter een vergiet als dagtank op kunnen hangen want liet gegarandeerd minder door...........
Tja, er zullen ongetwijfeld enige harde noten gekraakt zijn, maar toen was de tank voor mij al weer buiten zicht.
O ja, ik heb er, naar ik me meen te herinneren, ook nog de nodige luikenbanden voor gemaakt. Allemaal even gauw, gauw. Het schip moest geloof ik de offshore in om er sonderingen mee te kunnen maken.
Hoe dan ook, het was een heel mooi schip dat ik nooit vergeten zal.
m.v.g., Roy
Om te beginnen vond ik het een pracht van een schip.
Bij Boele moest ik rond 1968 een nieuwe dagtank voor de "Biak" maken. De eigenaar wilde de bij vierkante tank nette ronde hoeken op de lasnaden hebben. Dat kon natuurlijk niet bij plaatmateriaal van 3 streep. Maar goed, hij die betaald regeert. Keurig rond afgeslepen daar was zelfs geen schuurpapiertje meer bij nodig. Roelofs dus helemaal gelukkig. Toen de dagtank in de m.k. opgehangen was moest hij natuurlijk getest worden. Het resultaat liet zich raden. Men had beter een vergiet als dagtank op kunnen hangen want liet gegarandeerd minder door...........
Tja, er zullen ongetwijfeld enige harde noten gekraakt zijn, maar toen was de tank voor mij al weer buiten zicht.
O ja, ik heb er, naar ik me meen te herinneren, ook nog de nodige luikenbanden voor gemaakt. Allemaal even gauw, gauw. Het schip moest geloof ik de offshore in om er sonderingen mee te kunnen maken.
Hoe dan ook, het was een heel mooi schip dat ik nooit vergeten zal.
m.v.g., Roy