Rederij M. Smits & Genchart.

van: www.kustvaartforum.com
Wouter Vos
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 mei 2012 18:01
Locatie: Den Bosch

Re: Rederij M. Smits & Genchart.

Bericht door Wouter Vos »

Hallo Jan
Mijn eerste reis,als ass. wtk, naar Warri was met kapt. Mulder en 1ste wtk Richard ??, vlak daarvoor nog 2de wtk, in 1977 op de Margaretha. Wij zijn elkaar wel eens tegengekomen met een aflossing, ik weet niet meer welk schip dat was.

Groet,
Wouter
Carpe Diem
enthoven
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jan 2009 06:44

Re: Rederij M. Smits & Genchart.

Bericht door enthoven »

wouter,
Ik zal morgen het groene boekje eens opzoeken en de datas er eens bijzoeken.
wellicht geeft dit dan wat verheldering

Warri en Mulder als kaptein is me trouwens ook bekend.
Gr,Jan E
Eric

Re: Rederij M. Smits & Genchart.

Bericht door Eric »

GenChart (nu Holland Ship Service) opgedoekt.

Van Nautilus

Op 17 april2012 zijn de Fleetmanager en HR manager van Holland Ship Services (HSS) bij ons op kantoor geweest om ons te informeren dat zij van de ei genaar van de schepen de mededeling hebben gehad dat de Marlene Green, Marissa Green, Makiri Green, Magdalena Green en de Marinus Green verkocht zullen worden.

De toekomstige eigenaren hebben er niet voor gekozen om gebruik te blijven maken van de bemanning in dienst van Greenfleet Crew B.V., noch van de diensten van Holland Ship Service. Om die redenen kan HSS de werknemers na de verkoop van de schepen niet langer tewerkstellen en kan men niets anders doen dan collectief ontslag aanvragen voor alle werknemers.

Zie voor de volledige brief https://www.nautilusnl.org/Zeevaart/CAO% ... ntslag.pdf

De website is vernieuwd, alsof ze wel een doorstart maken, maar dan dus wel zonder schepen en Nederlandse bemanning.

Gr,
Eric
enthoven
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jan 2009 06:44

Re: Rederij M. Smits & Genchart.

Bericht door enthoven »

Mijn Vaartijd.
op 5-12-1963 begonnen als ass. op de Flevo NKM
Dan de Labotas als 3e wtk NKM
Liberiakust 5e wtk HWAL
Gironde Kamps 2e wtk
Pial Kamps Scholten 1e
Sambre Kamps 1e
Rhone Kamps 1e
Garrone Kamps 1e
Margriet Anja Van der Schoot aflos wtk
Installer 1 SBM inc. 1e Wtk
Johanna Buitelaar Vroon 1e Wtk aflos
Con Brio van der Laan 1e Wtk
Bellatrix van der Laan 1e WTk
Breehelle PvEs aflos 1wtk
BernardJohn van der Laan
Lady Sophie van der Laan
Stern Damhof aflos WTK
Dievertje Damhof aflos WTK 27-9-73tot 20-2-'74
Hierna 3 jaar als chef TD bij KPMG gezeten maar toch maar weer gaan varen bij Smits

Hier mijn vaartijd bij Smits de Groene vloot,

Maria Smits 12-5-'77 tot 9-12-'77 Kapt R.Beem
Marinus Smits 1-3'78 tot 10-7-'78 Kapt. Max Loyee
Louise Smits 3-9-'78 tot 25-10-'78 Kap. Mulder Oud
Anna drent 10-11-'78 tot 12-01-,79 aflos wtk
Margaretha Smits 26-1-'79 tot 28-2-'80 Kapt Mulder Jong
Andrea Smits 29-4-'80 tot 8-6-'80 Kapt ?
Ida Smits 31-7-'80 tot 6-7-'81 Kapt Divese
Louise Smits 31-8-'81 tot 16-2-'82 Kapt ?
Op alle schepen dienst gedaan als 1 e WTK.

Al met al een goede tijd gehad na de Louise in 82 aan de wal gegaan, en als Hoofd van de Onderhoudsmonteurs WTB bij de Nv Luchthaven Schiphol begonnen tot aan mijn pensioen blijven werken Als Sr.Engineer werktuigbouwkunde

Zover een beknopt overzicht van mijn loopbaan.
Jan Enthoven
scholtens

Re: Rederij M. Smits & Genchart.

Bericht door scholtens »

Eric schreef:GenChart (nu Holland Ship Service) opgedoekt.

Van Nautilus

Op 17 april2012 zijn de Fleetmanager en HR manager van Holland Ship Services (HSS) bij ons op kantoor geweest om ons te informeren dat zij van de ei genaar van de schepen de mededeling hebben gehad dat de Marlene Green, Marissa Green, Makiri Green, Magdalena Green en de Marinus Green verkocht zullen worden.

De toekomstige eigenaren hebben er niet voor gekozen om gebruik te blijven maken van de bemanning in dienst van Greenfleet Crew B.V., noch van de diensten van Holland Ship Service. Om die redenen kan HSS de werknemers na de verkoop van de schepen niet langer tewerkstellen en kan men niets anders doen dan collectief ontslag aanvragen voor alle werknemers.

Zie voor de volledige brief https://www.nautilusnl.org/Zeevaart/CAO% ... ntslag.pdf

De website is vernieuwd, alsof ze wel een doorstart maken, maar dan dus wel zonder schepen en Nederlandse bemanning.

Gr,
Eric

Lees net op de website van CanadianFeederLine dat de bemanning bij hen onderdak heeft gevonden....
enthoven
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jan 2009 06:44

Re: Rederij M. Smits & Genchart.

Bericht door enthoven »

alls Marinus Smits dit had geweten waren de rapen gaar geweest.
Jammer dat deze zo gerespecteerde groene vloot omzeep is gegaan.
Ik ben bevoorrecht de goede tijden te hebben meegemaakt en denk nog steeds wel veel weemoed terug aan de jaren
70-80 toen alles nog koek en ei was.

Jan Enthoven Ex.HWTK
paul
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 jan 2008 22:27
Locatie: den hoorn

Re: Rederij M. Smits & Genchart.

Bericht door paul »

hvanderl schreef:De Makiri Smits 82 was, als ik het goed heb met Dirk van Zevenbergen als 1 wtk kapt Berend Veenhuisen 1 ste stuur Hans Teunissen. Reisje naar Afrika ongo en Malabo.
Ik kwam als 2e wtk op dit schip,toen het ongeveer een 8 maanden oud was denk ik,met boven genoemde kaptein,zijn vrouw,en hun overbekende hondje wiskey.
En als eerste wtk had ik daar eerst meester Methorst,wel bekend denk ik,en ook nog even met meester Lokhorst.
Heb er een half jaar op gevaren,was voor toen een heel mooi schip.
Wat moet dat leuk zijn als je daar nu aan boord kon kijken.
gr Paul
koop een boot en heb plezier tot je dood
Eric

Re: Rederij M. Smits & Genchart.

Bericht door Eric »

Helaas ja Jan, na het debakel met Beluga hebben de erven Smits 5 schepen onder nieuw Management gebracht, Holland Ship Service.
Goede move, maar helaas wel met de verkeerde mensen op kantoor. De ervaren en betrouwbare kern kon vertrekken.
Op kantoor geen enkele man met affiniteit met het vak, de directeur was een ex HWTK van Jo Tankers, de chef TD een ex-WTK'er met onvoldoende ervaring, en die door de meeste HWTK's van de vloot niet eens op de plaat MOCHT komen, twee dames op inkoop die hun uiterste best deden en daarin als enige ook slaagden, en op personeelszaken een dame die voordien typemiep was, en ook in het diepe gegooid werd. Die deed overigens ook haar uiterste best, en heeft gelijk met mij het zinkende HSS-schip verlaten.

Heb met heel veel plezier bij Genchart gevaren, en ook bij HSS mooie reizen gemaakt op prachtige schepen.
Helaas was er vooral van de directie en TD onvoldoende support naar de crew.
Mijn laatste reis daar zal ik nooit vergeten, mooie reis maar met een Belgische kapitein die tot twee keer toe het schip in groot gevaar heeft gebracht.
(keertje een GM van amper 20 centimeter en een keer in Singapore bijna een aanvaring)
Ondanks dat daar door diverse bemanningsleden melding van werd gemaakt, werd daar niets mee gedaan.
Sterker nog, men hield de man de hand boven het hoofd.
Mag hopen dat ze bij CFL dat onmiddelijk door hebben, en die vent de laan uit sturen.
En anders horen ze dat wel van de andere HSS-crew die ze nu in dienst hebben.
Vraag mij af wat de mensen van kantoor nu doen, van twee vermoed ik dat ze vroegtijdig riant met pensioen kunnen.

Heb gelukkig daarna nog een aantal mooie en prettige reizen gemaakt bij Jumbo, een échte rederij waar men wel goed is voor zijn mensen.

Gr,
Eric
Denis

Re: Rederij M. Smits & Genchart.

Bericht door Denis »

Wouter Vos schreef:Hallo Jan,
De mensen die jij zoekt ken ik niet, jouw naam doet een zwak belletje bij mij klingelen. Ik heb in de periode 77 tm 83 gevaren als ass. wkt en als 2de wtk op de Margaretha Smits, Kirsten Smits, Maria Smits, Makiri Smits en Louise Smits. Misschien zijn er nog mensen die mij herinnenen. Bas Pronk, Jan Koopmans en zijn broer Piet bijvoorbeeld. Of kapitein Mulder, 1ste stuurman Kramer?

groet,

Wouter Vos
Ik heb ook een blauwe maandag bij Genchart gevaren als ass. WTK op de kirsten, ik herinner mij vnl een Smit Bolnes motor en aan de lopende band koppen trekken omdat de kop pakking lek was.
Verder heb ik gevaren met K van Breda 1e WTK een Koopmans ik weet niet welke en Stuurman Kramer( indische man geloof ik), ik heb gehoord dat hij in de jaren 80 is overleden ergens in Afrika.
Verder herinner ik mij nog een stuurman Hessel ( geen achternaam) kapitein Harm en achternaam iets met een G, en een matroos Jan van Gerven oid.
Het schip had toen nog een liebherr kraan aan het dek en daar mankeerde electrisch nog wel eens iets aan.
Toch een prima tijd gehad.Dit was in 1980

Gr
Denis
Wouter Vos
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 mei 2012 18:01
Locatie: Den Bosch

Re: Rederij M. Smits & Genchart.

Bericht door Wouter Vos »

Hallo Denis,
Die (elektrisch-hydraulische) Lieberr kranen stonden op de Kirsten Smits en Marinus Smits, de andere schepen uit deze serie hadden (diesel-hydraulische) Moelven kranen met Scania Vabis dieselmotoren.
Met stuurman Kramer bedoelde ik een Groningse stuurman.
De lekke cilinderkoppen van de Smit-Bolnes motoren ken ik maar al te goed. Op mijn eerste reis als ass. wtk op de Margaretha Smits konden wij bij aankomst in Durban alle acht trekken...

Groet,
Wouter
Carpe Diem
Plaats reactie