Foto: collectie M/S Maritime Museum of Denmark.
Sloterdijk op weg naar haar proefvaart onder Deense vlag en vlak na de 2e. wereldoorlog.
Holland - Amerika Lijn.
Re: Holland - Amerika Lijn.
Foto's: collectie M/S Maritime Museum of Denmark.
Re: Holland - Amerika Lijn.
Een luchtfoto van de Holland Amerika pier in Rotterdam met de passagersschepen Rotterdam en Nieuw Amsterdam en rechts 2 "naamloze" vrachtschepen van de H.A.L.
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Holland - Amerika Lijn.
Ik denk dat Roy er wel achter komt welke vrachtschepen het zijn.
groeten
Evert Sikkema
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Re: Holland - Amerika Lijn.
Tja, maar daar moet je dan wel hondsbrutaal voor zijn Evert !!!.
Maar ja, ik ben nu eenmaal de bescheidenheid zelve.........
Goed nu even serieus. Ik kom op 50% zekerheid uit.
De voorste is de "Alblasserdijk". Het is een zussie van de "Almdijk". Het zijn n.l. voormalige babyflattoppers.
Maar, de "Alblasserdijk" week een ietsje af van de "Almdijk". Ze had de schoorsteen n.l. iets verder naar achter staan. Dit hield verband met de opstelling van de 2 waterpijpketels. Er voeren totaal 10 van deze schepen onder de Hollandse vlag en er waren 3 schepen die er zoals de "Alblasserdijk" uitzagen.
De ander 50% haal ik mooi niet. Het is er een uit een serie van 6 K-schepen. De 1e twee, t.w. de "Kinderdijk" en "Kloosterdijk" zijn het m.i.z. niet. Deze 2 hadden n.l. meer opbouw i.v.m. de accommodatie voor 12 passagiers, die de volgende 4 schepen moesten missen. Het zou dus de "Kerkedijk", "Kamperdijk", "Korendijk" of "Katsedijk" moeten zijn. De laatste had haar paalmasten tegen de voorkant opbouw tot net onder de brugvleugel wit geschilderd, dus die zou ook af kunnen vallen. Blijven er 3 K-schepen over.
Jammer dat er weinig doortekening in de foto zit............
Maar goed, een mens kan ook niet alles hebben..............
m.v.g., Roy
Maar ja, ik ben nu eenmaal de bescheidenheid zelve.........
Goed nu even serieus. Ik kom op 50% zekerheid uit.
De voorste is de "Alblasserdijk". Het is een zussie van de "Almdijk". Het zijn n.l. voormalige babyflattoppers.
Maar, de "Alblasserdijk" week een ietsje af van de "Almdijk". Ze had de schoorsteen n.l. iets verder naar achter staan. Dit hield verband met de opstelling van de 2 waterpijpketels. Er voeren totaal 10 van deze schepen onder de Hollandse vlag en er waren 3 schepen die er zoals de "Alblasserdijk" uitzagen.
De ander 50% haal ik mooi niet. Het is er een uit een serie van 6 K-schepen. De 1e twee, t.w. de "Kinderdijk" en "Kloosterdijk" zijn het m.i.z. niet. Deze 2 hadden n.l. meer opbouw i.v.m. de accommodatie voor 12 passagiers, die de volgende 4 schepen moesten missen. Het zou dus de "Kerkedijk", "Kamperdijk", "Korendijk" of "Katsedijk" moeten zijn. De laatste had haar paalmasten tegen de voorkant opbouw tot net onder de brugvleugel wit geschilderd, dus die zou ook af kunnen vallen. Blijven er 3 K-schepen over.
Jammer dat er weinig doortekening in de foto zit............
Maar goed, een mens kan ook niet alles hebben..............
m.v.g., Roy
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Holland - Amerika Lijn.
Roy, ik heb de foto's van de 4 laatste schepen, die je noemt, nog eens bekeken. Van de Katsedyk heb ik 5 verschillende foto's waarop de paalmasten voor de brug te zien zijn en inderdaad, op alle 5 foto's zijn de onderkanten wit geschilderd. Dus die valt af.
groeten
Evert Sikkema
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Re: Holland - Amerika Lijn.
Da's een mooie plaat van de "Bilderdijk".
Het schip had trouwens nog een zussie en dat was de München" van de HAPAG-Lloyd. Dit schip is in een zware storm in de Atlantic met all hens verdwenen. Het was gelijk de grootste scheepsramp voor de Duitse koopvaardij na de W.O.II.
De twee LASH schepen opereerden in de z.g. Combi Line naar de Amerikaanse Gulf ports waar ook nog gewone lijnvrachtvaarders ingezet werden.
m.v.g., Roy
Het schip had trouwens nog een zussie en dat was de München" van de HAPAG-Lloyd. Dit schip is in een zware storm in de Atlantic met all hens verdwenen. Het was gelijk de grootste scheepsramp voor de Duitse koopvaardij na de W.O.II.
De twee LASH schepen opereerden in de z.g. Combi Line naar de Amerikaanse Gulf ports waar ook nog gewone lijnvrachtvaarders ingezet werden.
m.v.g., Roy
Re: Holland - Amerika Lijn.
Roy er hebben toch 4 van die lash schepen gevaren je had toch ook die forest schepen ik dacht atlantic .acadia en rhine. maar dat is de zelfde als de bilderdijk .en dan de munchen gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Re: Holland - Amerika Lijn.
Citaat uit het oude scheepvaartforum:
In de glorietijd van de LASH-vaart (rond 1972 tot 1978) voeren 4 LASH-schepen in vaste lijndienst van New Orleans op Rotterdam.
De Acadia Forest en de Atlantic Forest van de Forest Line en de Bilderdijk en de München van de Combi-Line.
Dit was een samenwerkingsverband van HAPAG-Lloyd met de Holland-Amerika-Line later Incotrans.
In de glorietijd van de LASH-vaart (rond 1972 tot 1978) voeren 4 LASH-schepen in vaste lijndienst van New Orleans op Rotterdam.
De Acadia Forest en de Atlantic Forest van de Forest Line en de Bilderdijk en de München van de Combi-Line.
Dit was een samenwerkingsverband van HAPAG-Lloyd met de Holland-Amerika-Line later Incotrans.