Ja natuurlijk kan dat leuk zijn Jan. Maar het helpt ook als Ben gewoon even verwijst naar de foto zelf: https://billedarkiv.mfs.dk/fotoweb/archi ... Fq%3Dpluto - dan weet je gelijk wanneer de Katrine Mærsk Katrine Mærsk heette. Oftewel heldere bronvermelding.
Hartelijke groet,
---Peter.
Naam bekend, maar historie niet.
Re: Naam bekend, maar historie niet.
Met of zonder bronvermelding, of het nu een zeegaande Deense bunkerboot is met of zonder naam, ik ben het helemaal met Jan eens.
Een vraag naar historie en/of herkenning van een schip geeft vaak weer informatie, die ook voor anderen interessant kan zijn.
Discussie gesloten en we blijven zoeken naar meer info over de Shell 10.
Een vraag naar historie en/of herkenning van een schip geeft vaak weer informatie, die ook voor anderen interessant kan zijn.
Discussie gesloten en we blijven zoeken naar meer info over de Shell 10.
Re: Naam bekend, maar historie niet.
Vanwege de Shell 10, vrijdag de Lloyds Registers in de bieb in Middelburg geraadpleegd. Ze hebben daar de jaargangen 1937-1938 en 1938-1939. In beide jaargangen wordt dit schip onder geen enkele categorie vermeld. Merkwaardig is dat vergelijkbare schepen (lichters e.d.) van b.v. de Zweedse Shell tak wel worden vermeld. In 1937-1938 wordt voor de Deense Shell geen enkel schip vermeld. In 1938-1939 alleen de Shell 1 (ex Shell VIII , scheepswerf De Waal, Nijmegen, 1922). Zodra mijn gezondheid dit toelaat, ga ik naar de bieb van het Maritiem Museum in Rotterdam). Daar hebben ze alle registers van o.a. Lloyds en vele andere.
In de tachtiger jaren heb ik daar tijdens verlof perioden voor mezelf de gehele vloot van de Nederlandse Shell uitgezocht. Alle schepen groot en klein, met en zonder voortstuwing. Van de meesten heb ik wel wat gegevens kunnen vinden. Die schepen voeren toen hoofdzakelijk in voormalig Nederlandsch Indie. Na de overdracht aan Indonesie verdwenen de meeste van die kleine vaartuigenuit de registers. Zodoende is de geschiedenis van een aantal niet compleet.
Ik ga nog verder zoeken. Wellicht vinden we hem nog. Maar uit ervaring weet ik dat dit niet altijd lukt.
Grt.
Anne
In de tachtiger jaren heb ik daar tijdens verlof perioden voor mezelf de gehele vloot van de Nederlandse Shell uitgezocht. Alle schepen groot en klein, met en zonder voortstuwing. Van de meesten heb ik wel wat gegevens kunnen vinden. Die schepen voeren toen hoofdzakelijk in voormalig Nederlandsch Indie. Na de overdracht aan Indonesie verdwenen de meeste van die kleine vaartuigenuit de registers. Zodoende is de geschiedenis van een aantal niet compleet.
Ik ga nog verder zoeken. Wellicht vinden we hem nog. Maar uit ervaring weet ik dat dit niet altijd lukt.
Grt.
Anne
Re: Naam bekend, maar historie niet.
Anne, bedankt voor je speurwerk en voor jou de genoemde Shell I.
Intussen speur ik ook verder en er moet in 30.er jaren ook een lichter Shell 8 geweest zijn.
Foto: © T. Johannesson - collectie Sjöhistorisk Museet Stockholm.Intussen speur ik ook verder en er moet in 30.er jaren ook een lichter Shell 8 geweest zijn.
Re: Naam bekend, maar historie niet.
Dit vond ik in het Lloyd's Register van 1951-52, geen lichter Shell 10 maar wel de 5, 6, 7 en 8 voor Portugese rekening.AnneKJ schreef:Vanwege de Shell 10, vrijdag de Lloyds Registers in de bieb in Middelburg geraadpleegd. Ze hebben daar de jaargangen 1937-1938 en 1938-1939. In beide jaargangen wordt dit schip onder geen enkele categorie vermeld.
Qua afmetingen komt het aardig overeen.
Re: Naam bekend, maar historie niet.
Ben, bedankt. Die dingen hebben hun geld wel opgebracht. Jammer, dat die registers van oudere datum niet online zijn te raadplegen. Voor de periode tot 1946 kan je hier terecht ;
https://www.plimsollshipdata.org/search.php
Dit is slechts een deel, van wat je te zien krijgt als je in de 2e regel van het zoekscherm; Shell invoert. Je kan daar na door klikken.
Dit is het resultaat ;
Alleen wordt er een onderscheid gemaakt tussen >=300 ton , <=300 ton en sailing vessels. Die laatste naam is een beetje subjectief, want je vindt er ook schepen die niet tot de categorie behoren.
Die SHELL 10 probeer ik nog in beeld te krijgen.
Grt
Anne
https://www.plimsollshipdata.org/search.php
Dit is slechts een deel, van wat je te zien krijgt als je in de 2e regel van het zoekscherm; Shell invoert. Je kan daar na door klikken.
Dit is het resultaat ;
Alleen wordt er een onderscheid gemaakt tussen >=300 ton , <=300 ton en sailing vessels. Die laatste naam is een beetje subjectief, want je vindt er ook schepen die niet tot de categorie behoren.
Die SHELL 10 probeer ik nog in beeld te krijgen.
Grt
Anne
- Bijlagen
-
- Screen Shot 01-27-17 at 07.05 PM.JPG (272.33 KiB) 2520 keer bekeken
Re: Naam bekend, maar historie niet.
Vriendelijke groet, Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
Re: Naam bekend, maar historie niet.
@Douwe, de levensloop van de Nelly: https://www.marhisdata.nl/main.php?to_page=schip&id=4573
Re: Naam bekend, maar historie niet.
Dankzij een Zweedse vriend met dezelfde hobby kan het Shell 10 mysterie afgesloten worden, hij mailde mij:Ben schreef:Wie kent de levensloop van de tanklichter Shell 10 achter de sleepboot Pluto? Foto: collectie M/S Maritime Museum of Denmark.
She was built in 1922 by AB Strömstads Mek. Verkstad, Strömstad for Rederi AB Semo, Stockholm as Shell X,
296 brt and 450 ton dw. In 1927 lengthened and new tonnage 370 brt. and 550 ton. dw. Probably renamed Shell 10.
1959 sold to Erik Thun AB, Lidköping without trading and resold in 1960 to the Deutsche Seereederei, Rostock, DDR.
After 1960 no information.
Re: Naam bekend, maar historie niet.
Zand of grind zuiger ? gezien in de Eemshaven, verder weet ik niets van deze EOS.
Vriendelijke groet, Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.