Scheepswerf Fa. J.Th. Wilmink & Co., Groningen.

van: www.kustvaartforum.com
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Scheepswerf Fa. J.Th. Wilmink & Co., Groningen.

Bericht door Gert Schouwstra »

Leuk he?
Ik was wat in die Maritieme database aan het spitten en kwam opeens de naam Wilmink tegen.
En dan denk je, daar was toch een topic van? Met werflijst enzo?
En zo komt alles bij elkaar.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Stef

Re: Scheepswerf Fa. J.Th. Wilmink & Co., Groningen.

Bericht door Stef »

De Anna Sophia, gebouwd in 1907 voor rederij Frater Smit bij scheepswerf Wilmink te Gideon bij Groningen:
Afbeelding
Gefotografeerd op 8 oktober 2010 in de museumhaven te Amsterdam.
Ze wordt door de huidige eigenaar zeer goed onderhouden en gaat elke 2 jaar in dok.
Wij werden hartelijk ontvangen door eigenaar en zoon en hebben met veel genoegen aan boord van de Anna Sophia een aantal uren op het IJ gevaren.

Foto: S. Wijma

Groet,
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Scheepswerf Fa. J.Th. Wilmink & Co., Groningen.

Bericht door Gert Schouwstra »

Op de site https://kranten.kb.nl/ kun je een schat aan informatie vinden:
Hieronder de geselecteerde berichten t/m 1914. Uit deze krantenknipsels kun je heel wat geschiedenis over de werf Gideon halen:

Alg Handelsblad, 3 okt 1905:
Voor Delfzijlsche rekening is weder een nieuwe sleepboot gebouwd op de werf van den heer Wilmink te Gideon. Deze, de Spes Mea, heeft vrijdag proefgestoomd en is daarna naar Emden vertrokken. Thans bezit Delfzijl een 9-tal sleepbooten, die meerendeels werkzaam zijn op het Dortmund-Eemskanaal.

Het Nieuws van den dag, 19 febr 1907.
Te Delfzijl is langs het Eemkanaal van Gideon bij Groningen aangekomen de nieuwgebouwde sleepboot Casior, gebouwd door de firma Wilmink & Co. voor rekening van den Norddeutsche Lloyd.

De ijzeren scheepsbouw aldaar neemt zeer toe. Op de werf der firma Joh. Berg & Co waar reeds 5 sleepbooten in aanbouw waren, is nog de bestelling van een zesde ontvangen en bovendien de kiel gelegd voor een sleepkaan van plm. 900 ton. Op de werven der heeren Lantinga en Niestern en Zonen zijn 4 ijzeren vaartuigen in aanbouw. Dit alles is bijna geheel voor buitenlandsche rekening.

Het nieuws van den dag, 24 dec 1909.
Delfzijl, 22 Dec. De sleepboot Beverwijk 12, gebouwd op de werf van den heer Drewes te Gideon ligt, na op de werf nog eenige veranderingen te hebben ondergaan, die bij den proeftocht wenschelijk waren gebleken, thans gereed om via IJmuiden te vertrekken naar de La Plata Rivier.

Nieuwsblad van het noorden (NvhN), 29 mei 1911.
DELFZIJL, 26 Mei. Heden werd op de Eems alhier proef gevaren met de nieuwe stal en schroefsleepboot „Martha", voor rekening val de heeren gebr. Colns te Hamburg. Het fraaie schip is gebouwd op de scheepwerf J. T. Wilmink te Gideon bij Groningen. De ketel en machine installatie zijn vervaardigd aan de machinefabriek „Fulton" Martenshoek. Na aan de hoogst gestelde eischen voldaan te hebben, vertrok de boot naar zijn Heimatshafen.

NvhN, 25 nov 1911.
DELFZIJL, 25 Nov. Eergisteren werd met de nieuwe sleepboot Consul, gebouwd op de werf van den heer Th. Wilmink te Gideon, proef gestoomd. Aan alle eischen werd voldaan. De boot is voorzien van een triple compound machine, welke een capaciteit ontwikkelt van 280 I. C. paardekrachten en vervaardigd werd aan de machinefabriek Fulton te Hoogezand. De vaart die bij het proefstoomen verkregen werd was 10 mijl. De boot is gebouwd voor rekening van de firma Schlichting te Hamburg.

NvhN, 5 dec 1911.
DELFZIJL, 5 Dec. In de maand November werden alhier uitgevoerd naar Duitschland 6 nieuwe schepen, t,.w. vijf zeilschepen en een sleepboot. De sleepboot genaamd „Dora" werd gebouwd op de werf van den heer Th, Wilmink te Gideon voor rekening van Durmein en Paap te Hamburg. Eveneens werden de zeilschepen alle voor Duitsche rekening gebouwd. Totaal werden dit jaar 93 nieuwe schepen uitgevoerd.

NvhN, 2 maart 1912.
De sleepboot „Hans", kapt. E. Schmidt, gebouwd op de werf der firma Wilmink te Gideon. heeft op de Eems proef gestoomd en in alle opzichten aan de gestelde eischen' voldaan. De compound machine van 130 I. PK. Is geleverd door de fabriek Fulton, Fa. Gorter te Hoogezand. De boot is voor Duitsche rekening en vertrekt naar het Kaiser Wilhelmkanaal om dienst te doen bij de baggerwerken

NvhN, 24 jun 1912.
DELFZIJL, 24 Juni. Alhier heeft op de Eems proef gestoomd de bij Wilmink te Gideon gebouwde sleepboot “Ella", kapitein Schlüssu, bestemd voor Hamburg om aldaar bij de havenwerken dienst te doen. De compound machine van 130 IP. is geleverd door de fabriek „Fulton" te Hoogezand. Het vaartuig heeft in alle opzichten aan de gestelde eischen voldaan. Tijdens de proeftocht werd een vaart geloopen van negen mijl.

NvhN, 10 sept 1912.
Een treurig ongeluk heeft gistermiddag om plm. half vijf plaats gehad bij de scheepswerf van den heer J. Th. Wilmink op de Gideon. Vanaf het station te Groningen werden gistermiddag 2 kranen en 2 lieren op een korrewagen naar die werf gebracht. Aangezien het vervoer langs den trekweg Winschoterdiep moest geschieden, zouden de zware stukken bij de werf overgeladen worden op een nieuwe sleepboot, die dan de vracht naar den overkant van 't water moest brengen. Een ploeg werkvolk was hiermede bezig en reeds was een der lieren en een bovenstuk van een kraan op de boot geladen, toen men zou beginnen met het overbrengen van een as, wegende plm, 1500 Kg. Dit zware stuk ontkwam den werklieden en stortte neer op het dek der sleepboot. Door den schok begon het bovenstuk van een kraan, 't welk reeds op het dek stond te glijden, met het noodlottig gevolg, dat 2 werklieden tusschen dit stuk, ook van 500 Kg, en de verschansing van het vaartuig bekneld raakten.

In allerijl ging men aan 't werk om de ongelukkigen uit hun benarde positie te verlossen en toen dit gelukt was, bleek hoe treurig het gevolg van dit ongeluk was. Een der twee arbeiders, de 40-jarige ongehuwde E. Schuilewerver van Zierikzee, die nog maar eenige weken op die werf werkzaam was, bleek reeds dood te zijn; hem was de borstkas ingedrukt, zooals dr. Schade van Groningen constateerde. De ongelukkige werd eerst naar de werf gebracht en later vervoerd naar zijn kosthuis in de nabijheid, waar het lijk hedenmorgen nog lag. De andere werkman was de 20-jarige Willem Ploeg, wonende aan den Papiermolen, alhier, die eenig letsel aan zijn linkerbeen had bekomen. Per ziekenautomobiel van de E.N.N. A. Mij. v/h. D. Bakker alhier, werd de gewonde naar het Academisch Ziekenhuis vervoerd. Hoewel men eerst van meening was dat het been gebroken was, bleek dit onjuist; 't is verrukt. Ploeg is er dus vrij goed afgekomen.
Algemeen was men op de werf onder den indruk van dit treurige ongeval.

Hepkema’s Courant, 11 sept 1912.
Bij het vervoeren per praam van een zware ijzeren lier naar de scheepsbouwwerf van den heer J. Th. Wilmink te Gideon bij Groningen zijn twee mannen onder dit werktuig geraakt, toen het kantelde door de schommeling van het vaartuig. De 25-jarige K. v. V. was direct dood; de 18-jarige W. PI. te Groningen, werd zwaar gewond naar het ziekenhuis aldaar vervoerd.

NvhN, 13 dec 1912.
Alhier heelt op de Eems proefgestoomd, de op de werf van Wilmink te Gideon nieuwgebouwde (voor rekening van Schligting te Hamburg) sleepboot Hydra. Het heeft eene machine van 150 I. C pk. Bij de proefvaart werd 9,5 mijl geloopen.

NvhN, 13 feb 1913.
Brand aan het Winschoterdiep,
De roode gloed aan de lucht in liet Oosten deed ons gisteravond vermoeden, dat er aan het Winschoterdiep een ernstige brand moest zijn. Met nog velen begaven we ons in die richting en 't bleek, dat ons vermoeide, juist was. De scheepswerf bij de „Gideon" van den heer J. Th. Wilmink stond in brand, 't Was reeds één vuurzee, woedend lekten de vlammen in 't rond, nu en dan hoog oplaaiend. Fantastisch weerkaatsten de vlammen in 't water; de gedaanten van de vele nieuwsgierigen staken donker af tegen den rossen gloed, welke zich ver in den omtrek verspreidde. 't Was een machtig gezicht, dit vernielende element in zijn vollen omvang te zien werken. 't Was direct te zien, dat hier weinig of niets te redden zou vallen. Waar de brand was ontstaan, wist men niet, doordat het vuur direct het geheele complex gebouwen beheerschte. Om zes uur had het personeel, alsook de heer Wilmink ,de werf verlaten. Een der werklieden, die tegenover de werf woont, zag plotseling vlammen uit de gebouwen slaan, waarop direct de heer W. werd gewaarschuwd .Ook de Groninger brandweer werd met den brand in kennis gesteld; zij rukte uit, doch keerde spoedig weer terug, omdat het te ver buiten de gemeente was. Om goed acht uur was de brandweer van Helpman op het terrein aanwezig. Deze begon direct funk te spuiten, om te redden, wat nog te redden viel. Intusschen was de heer W. op de werf teruggekeerd, waar hij allereerst de boeken in veiligheid bracht. De brand had nu zijn hoogtepunt bereikt. Woest sloegen de reusachtige vlammen de daken uit en met donderend geraas stortten de werkplaatsen in. Machines en de groote voorraad hout, alles werd een. prooi der vlammen. Het kantoor, dat van den beginne af door den brandweer was natgehouden, bleef gespaard, eveneens een gedeelte van het machinegebouw. Tegen 10 uur had het vuur zijn werk gedaan; nu en dan sloeg er nog een vlam uit, doch deze kon niets anders meer doen dan het terrein van verwoesting verlichten. Tegen middernacht rukte de brandweer in; ze heeft haar plicht gedaan, doch heeft niet veel kunnen redden; de omvang van den brand was te groot, toen ze arriveerde. Aan het Winschoterdiep OZ. en WZ. stond het vol menschen; het mooie weer had hieraan ook ten deele schuld en heeft hoogstwaarschijnlijk verhinderd, dat de brand naar andere perceelen is overgeslagen. De werf met de gehouwen waren verzekerd bij de firma Beerends en Veeren te Leeuwarden voor f 28100,-. Twee in aanbouw zijnde schepen bleven gespaard, doch vele onderdelen van houten schepen gingen verloren.

Nieuws van de dag, 14 febr 1913.
Brand in een scheepswerf. Gideon bij Groningen, is de geheele scheepsbouw inrichting met voorraadschuur van den heer J. Th. Wilmink, door een onbekende oorzaak een prooi der vlammen geworden. Zelden heeft te Groningen heviger brand gewoed. Behalve het groote gebouw, is ook het machinegebouw met een motor van 35 P.K. geheel vernield, evenals de groote werkplaats voor den ijzeren scheepsbouw met zaag- en boormachines, een hoeveelheid luiken van een stoomer voor den Bremer Lloyd, onderdeelen van een schoener, een sleepboot, twee lichters, een kortgeleden ontvangen lading teakhout, gereedschappen enz. Ten gevolge van het verwoest worden der eigen centrale, moest de brand den spuitgasten licht geven. Het werkvolk was reeds naar huis en de eigenaar naar Groningen voor het doen van zaken. Hoewel het voornaamste verzekerd is, zal de schade toch groot zijn.

NvhN, 31 mei 1913.
DELFZIJL, 31 Mei. Gisteren werd op de Eems proef gestoomd met de op de werf van den heer Wilmink te Gideon nieuwgebouwde sleepboot Fransiska III, die een compound machine heeft met 150 I. C. PK. geleverd door de machinefabriek Fulton te Hoogezand. Bij den proeftocht werd een vaart verkregen van 9 mijlen, waarna de kapitein J. Krause van Hamburg, tevens eigenaar, de boot direct accepteerde. Hedenmorgen vertrok de boot naar Hamburg.

NvhN, 2 juli 1913.
DELFZIJL, 2 Juli. Heden vertrok van hier naar Emden het op de werf van den heer Wilmink te Gideon nieuwgebouwde schoenerschip Egberdina, groot 371 M3. netto, kapt. F. Boerma. Genoemd schip is gemaakt volgens Bureau Veritas - Groote Kustenvaart en zal in Emden tegels laden voor St. Petersburg.

Rotterdams Nieuwsblad, 2 Juli 1913.
DELFZIJL Hedenmorgen is naar Londen vertrokken de Egberdina, kapt. Boerema, met een nieuwe, op de werf van den heer Wilmink te Gideon (Groningen) gebouwde stalen z/m schoener van 472 bruto M3., seinletters N.P.D.J., eigenaar de kapitein te Groningen : het schip zal te Emden tegels laden naar St. Petersburg.

NvhN, 15 juli 1913.
Van de werf van den heer Wilmink te Gideon (Groningen) is afgeleverd een voor binnenlandsche rekening gebouwde stalen 27m. schoener van 472 M3.

Rotterdams Nieuwsblad, 5 Aug 1913.
DELFZIJL, Heden is van hier vertrokken de op de werf van den heer Wilmink in Groningen (Gideon) nieuwgebouwd stoomsleepboot Hans, kapt. E. Schmid bestemd voor den sleepdienst te Hamburg. Do boot is voorzien van een compoundmachine van 140 I.P.K. Bij het proefstoomen gistermiddag op de Eems voldeed zij ruimschoots aan de gestelde eischen.

Rotterdams nieuwsblad, 21 aug 1913.
DELFZIJL, 19 Aug. Heden is alhier door de zeesluis gekomen , het nieuwe 3-mastschoenerschip Meta-Ipland, groot 680 kub. netto, gebouwd op de werf van de fa, Wilmink te Gideon. Het is geheel naar de eischen des tijds ingericht. Het ligt thans op de reede, gezagvoerder is kapt. Haase en zal vertrekken naar Tigmouth.

Rotterdams Nieuwsblad, 11 Sept 1913.
DELFZIJL, Heden is van hier vertrokken de nieuwgebouwde sleepboot Hydra gebouwd op de werf van den heer Wilmink Gideon bij Groningen. Dit vaartuig', voorzien van een compoundma chine van 70 1.P.K., heeft gisteren bij een proefstooming op de Eems uitstekend voldaan. De boot is bestemd voor den sleepdienst te Hamburg.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Stef

Re: Scheepswerf Fa. J.Th. Wilmink & Co., Groningen.

Bericht door Stef »

Gert, bedankt voor de uitgebreide informatie, zeer nuttig, i.v.m. met ons onderzoek naar de geschiedenis van scheepswerf Wilmink.

MvrGr,
Stef
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Scheepswerf Fa. J.Th. Wilmink & Co., Groningen.

Bericht door Gert Schouwstra »

Dag Stef,

Het lijstje wat ik heb neergezet is maar een klein deel van wat je in die oude kranten over Wilmink kunt vinden. Ik heb er alleen de tijd niet voor om alles uit te zoeken.
Ik hoop dat je er straks zelf aan toe komt, want ik ben wel nieuwsgierig naar het resultaat.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re:

Bericht door Ben »

vervolg deel 2 gebouwde schepen bij Wilmink:
31. 1917 - Jupiter - bouwnr. 100 - 3 m. schoener - 357 brt. - 42.78 x 8.06 - 130 pk. Kromhout - afl. 31/5/1917 - Angfartygs A/B Frigga, Stockholm - 1926: Atlanta Transport Reederei, Hamburg als Jupiter - 1935: naar Italië als Cora - 1990 deleted.
Afbeelding

Cora met thuishaven Messina.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re:

Bericht door Ben »

Ben schreef:vervolg deel 2 gebouwde schepen bij Wilmink:
31. 1917 - Jupiter - bouwnr. 100 - 3 m. schoener - 357 brt. - 42.78 x 8.06 - 130 pk. Kromhout - afl. 31/5/1917 - Angfartygs A/B Frigga, Stockholm - 1926: Atlanta Transport Reederei, Hamburg als Jupiter - 1935: naar Italië als Cora - 1990 deleted.
ms JUPITER RFWK-DIGH März 1917 T. H. Wilmink & Co., Groningen (100) 347/256/500 ton - 39,47-8,05-3,48 m 1 Mot. Explosions Mot. 2Te 2x400/451 130 ps Kromhout Mot. Fab. (D. Goedkoop jr.), Amsterdam.
"Jupiter" Angf. AB Frigga (C. Abrahamsen), Stockholm (SWE). 19.6.1918 erste Reise von Groningen. 2.1.1925 Rederi AB Iris (wie vorher), 25.8. 1926 verkauft Atlanta Transport ReedereiGmbH, Hamburg (DEU).
(18.9.1935) "Cora" G. Roggero, Imperia (ITA)1949 S. Roggero fu Giuseppe. 1955 V. Trimarco di Umberto, Naples. 1959 Maria Minnizi. 1969 F. S. Salonia, Messina. 1980 Capt. F. S. Salonia.
1992 im LR gestrichen und Verbleib nicht bekannt.

Afbeelding

Afbeelding
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Scheepswerf Fa. J.Th. Wilmink & Co., Groningen.

Bericht door Jan Stolp »

40. 1920 - Svam II - bouwnr. 108 - afgel. 18-02-1920 - 3 m. motorschoener - 354 brt. x 520 ton dw. - 38 x 8 - Fa. D. Goedkoop Jr., A'dam 130 pk. - eigenaar "Societa Velieri a Motori, Viareggio, Italië - 1954: Donato Sodini - 1958 Quercianella - 1968: San Pietro Secondo - deleted Lloyd's 1988.

Een man uit Italie ,Vincenzo Garovin vroeg mij of ik meer wist van bovenstaand schip en of er een foto van bekend was.
Ik heb hem helaas niet kunnen helpen maar wellicht weet iemand anders hier wat van.

Hij stuurde mij ook een foto van de Cora.
Afbeelding
31. 1917 - Jupiter - bouwnr. 100 - 3 m. schoener - 357 brt. - 42.78 x 8.06 - 130 pk. Kromhout - afl. 31/5/1917 - Angfartygs A/B Frigga, Stockholm - 1926: Atlanta Transport Reederei, Hamburg als Jupiter - 1935: naar Italië als Cora - 1990 deleted.

Groet Jan
Harry Bernd

Re: Scheepswerf Fa. J.Th. Wilmink & Co., Groningen.

Bericht door Harry Bernd »

Compleet met de oude loodsen van van Gend en Loos.
Harry
Kongol
Berichten: 241
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:43
Locatie: Bremen

Re: Scheepswerf Fa. J.Th. Wilmink & Co., Groningen.

Bericht door Kongol »

Ahoi! Het ist de DINA-JOANNA:

Afbeelding

Armin

edit Ben: bouwnummer 4.
Plaats reactie