Harry en Kokkie, bedankt voor de inbreng. Ik zal ook eens bij nikon gaan kijken.
Die software lijkt zeker de moeite van het proberen waard, Bert. Zal het ook eens downloaden.
Bij het denken over een nieuwe camera zat ik zo te mijmeren van: waar is Mamya toch gebleven? Of Rollei? Of Hasselblad? Zijn die dan helemaal verdwenen? Want Hasselblad was toch altijd het ideaal. Die gingen als eerste camera's mee naar de maan, een Hasselblad die speciaal was ontworpen om te bedienen als je in een ruimtepak gestoken was. Misschien nog wel, ik weet het niet.
Maar Hasselblad is dus nog wel degelijk in de markt en ook nu weer in een speciale sector van de markt.
39 megapixels... Kun je aardige platen mee maken, denk ik. In een bespreking van de nieuwe Nikon modellen las ik dat je je niet blind moet staren op de 10mp van sommige SLR camera's tegen over de 6,5mp van Nikon omdat het vooral ging om de kwaliteit van de pixels - de kwaliteit van de sensor dus - en dat die bij Nikon beter was dan bij de camera's met 10mp. Ik weet het ook niet. Ergens moet je een grens trekken en dus ga ik af op de verschillende recensies en besluit op een D50.
Voor mijn Nikon Coolpix 5000 betaalde ik in april 2002 op eBay vanuit Duitsland de lieve som van
1268 euro. Nu krijg je er op datzelfde eBay nog geen 200 euro voor. Ach, wat kan het ook verrekken? We moeten proberen het zo te regelen dat we rijk leven, maar straatarm sterven, of niet soms?
Een troost is wel dat ik die Coolpix helemaal betaalde uit de opbrengst van spullen die ik op eBay verkocht. Ik hoefde er geen cent "uit de zak" bij te doen. De voornaamste bijdrage werd geleverd door een barometer waar een weerstation in West-Australië helemaal gelukkig mee was en een stopwatch die van een ARPA kwam maar oorspronkelijk bedoeld was om op het dashboard van rallyauto's te monteren. Daar werd wild op geboden en bracht tot mijn niet geringe verbazing US$ 650 op. Iemand die zo'n ding precies nodig had voor zijn antieke MG. Zo was iedereen weer blij.
.