SCHEEPVAART FORUM

Van Voor en Door Scheepvaartliefhebbers
Het is nu vr sep 10, 2010 9:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 129 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Fototoestel.
BerichtGeplaatst: zo jan 23, 2005 11:42 am 

Hallo luitjes,
Aangezien we hier veel foto's neerzetten, ben ik wel benieuwd met welk merk of wat van soort foto toestel men de foto's maakt.
En of iemand nog tips heeft voor ons allen om een mooi plaatje te schieten.
Groet richard

Profiel E-mail  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 23, 2005 12:43 pm 

Nikon Coolpix 5000

Afbeelding

Afbeelding

Op Ebay in Duitsland gekocht na eerst op datzelfde Ebay allerlei spullen te hebben verkocht die toch alleen maar stof lagen te verzamelen, dus in feite met gesloten beurs.

Bevalt echt goed, maar overweeg toch om een digitale SLR aan te schaffen. Ik wil graag iets meer "in de hand hebben" zoals ik dat altijd gewend was met Pentax en Minolta SLR camera's. Maar het kan wachten.

Wie weet maar weer eens aan het verkopen op Ebay.

:wink:

Profiel E-mail  

Berichttitel: Camera's
BerichtGeplaatst: ma jan 24, 2005 8:23 pm 

Hieronder nog een stukje uit de Consumentengids. Wellicht geschikt voor degenen die nog geen digitale camere hebben.
Hulp bij aankoop
Heeft u besloten een digitale camera te kopen, bekijk dan eerst aan welke eisen hij moet voldoen. De prijzen dalen nog steeds en er komen steeds meer digitale camera's voor diverse toepassingen. Er is een heel brede keuze, in prijs, kwaliteit én mogelijkheden. Hoeveel moet u aan een camera uitgeven? Dat is afhankelijk van de gewenste mogelijkheden en resolutie. Er zijn al camera's van twee- à driehonderd euro, maar de prijzen kunnen oplopen tot enkele duizenden euro's.
Waarop letten bij de aanschaf?
Er is een aantal punten waar u op moet letten bij het kopen van een camera. De beslissende factor is uw budget. Controleer altijd of de benodigde onderdelen, zoals opslagmogelijkheden, tv-kabel, (andere) verbindingskabel of leesapparaat, bij de camera geleverd worden. Soms wordt bijvoorbeeld een standaard geheugenkaart meegeleverd die in de praktijk te weinig pslagvermogen biedt. Voor een geheugenkaart met meer opslagcapaciteit betaalt u extra. Neem dergelijke extra's mee in uw budget.
Resolutie
Een ander criterium is de resolutie, ofwel het aantal pixels: hoe hoger de resolutie, hoe duurder de camera. De huidige generatie digitale camera's heeft resoluties van 3 megapixels en hoger. Welke resolutie u kiest, is afhankelijk van de gewenste toepassing: wilt u de camera gebruiken voor vakantiefoto's, familiesnapshots, afbeeldingen in (kantoor)drukwerk of professioneel drukwerk? De toepassing bepaalt de benodigde resolutie en de resolutie bepaalt de afdrukgrootte.
Als richtlijn kunt u het volgende aanhouden:
Pixels per inch
Geschikt voor

72-96
internet, e-mailen, schermpresentaties, bureaubladachtergrond

100-200
inkjetprinter, laserprinter of een ander afdrukapparaat waarvoor een gemiddelde of redelijke goede kwaliteit voldoende is

200-300
scherpe fotoafdrukken op een inkjetprinter

300 en hoger
drukwerk

Zoomen: dichtbij en veraf
Inzoomen betekent dat u een onderwerp dichterbij haalt zonder dat u dichterbij gaat staan. En als u uitzoomt, plaatst u een onderwerp verder weg zonder dat u verder weg gaat staan. Veel digitale camera's beschikken over een optische of een digitale zoomfunctie. Er is een groot verschil in de kwaliteit die deze technieken leveren.

Optische zoom verdient sterk de voorkeur, hoewel veel camera's over beide zoomfuncties beschikken. De reden hiervoor is de volgende: bij optische inzoomen verandert u de instellingen van de lens (door te draaien of te schuiven) om het onderwerp dichterbij te halen. Bij digitaal zoomen wordt echter slechts een klein stukje uit het oorspronkelijke beeld genomen en dat wordt vergroot. De pixels ertussenin worden er automatisch bij gemaakt door de software. U krijgt vaak betere resultaten als u achteraf in een beeldbewerkingprogramma een selectie uit de foto maakt en de vergroot.

Kleurechtheid
Net als verschillende filmsoorten geven ook digitale camera's kleurverschillen bij het maken van eenzelfde foto. Deze verschillen zijn meestal marginaal en kunnen makkelijk worden verholpen of aangepast met beeldbewerkingsoftware. De kleurkwaliteit van de camera's wordt meestal subjectief bepaald, waardoor het kan zijn dat u bijvoorbeeld de huidskleur bij de ene camera beter vindt dan bij de andere. Bepaal de beste kwaliteit door de afbeeldingen naast elkaar te leggen.

Opstarttijd
De opstarttijd is de tijd tussen het inschakelen van de camera en het moment waarop een foto gemaakt kan worden. Het is vervelend als u een foto wilt maken en de camera niet snel genoeg gereed is. De meeste camera's hebben een opstarttijd van enkele seconden, maar ruim vijf seconden komt ook voor. De opstarttijd van de camera wordt beïnvloed door de tijd die nodig is om de ingebouwde flitser op te laden en is ook afhankelijk van de hoeveelheid stroom (die er nog over is) in de batterijen of accu.

Afdruktijd (Lagtime)
Lagtime is de tijd tussen het indrukken van de ontspanknop en het daadwerkelijk nemen van de foto. De meeste camera's gebruiken deze tijd om de camera scherp te stellen en de belichtingstijd te berekenen. Deze tijd is bij digitale camera's meestal langer dan bij analoge. De afdruktijd kan oplopen van maximaal een halve seconde bij een analoge camera tot soms wel twee seconde bij een digitale camera. Hierdoor mist u soms nét het beeld dat u op de foto had willen zetten. Dit maakt sommige digitale camera's minder geschikt om bewegende objecten of figuren te fotograferen.

Het kan zijn dat de afdruk tijd op papier veel korter is, want veel fabrikanten gaan ervan uit dat u de knop al half ingedrukt hebt. Let hierop tijdens de aanschaf.

Verwerken en opslaan
Na het maken van een foto is er een pauze waarin de camera de gemaakte foto opslaat, herlaadt en zich voorbereidt op de volgende foto. Sommige camera's gebruiken een interne buffer voor het opslaan, waardoor een volgende foto sneller gemaakt kan worden.

Beeldzoeker en LCD-scherm
Vrijwel elke camera heeft een manier om te bepalen wat er op de foto komt. Soms doet een beeldzoeker dit, maar weergave van het beeld op een LCD-scherm komt ook vaak voor. De beeldzoeker is de goedkoopste oplossing. Hiermee wordt het beeld indirect bekeken via een andere lens. U moet er dan rekening mee houden dat beelden dichtbij een beeldverschuiving geven (parallax). Verderaf komt het beeld in de beeldzoeker beter overeen met de werkelijk te maken foto.

Met een LCD-scherm kunt u direct zien welke foto gemaakt gaat worden, want het beeld is gelijk aan wat de camera ziet. Bij veel camera's kunt u het LCD-scherm zo draaien, dat u het beeld van bovenaf kunt bekijken. Het voordeel van een LCD-scherm is dat u de gemaakte foto's direct kunt bekijken om te bepalen of ze geschikt zijn. De ongeschikte foto's kunt u verwijderen, waardoor er meer ruimte beschikbaar komt voor nieuwe foto's.

Een nadeel van de schermen is dat ze verlichting nodig hebben (backlight) om ze goed te kunnen bekijken. Dit gaat sterk ten koste van de batterijen. Het is dus raadzaam een LCD-scherm zo min mogelijk te gebruiken voor het bekijken van de verschillende foto's om de gebruiksduur van de batterijen niet te verkorten. Een camera met een beeldzoeker kent deze problemen niet.

Geheugenkaarten
De meeste digitale camera's gebruiken flash memory om de gemaakt foto's op te slaan. Na het overzetten van de afbeeldingen naar de computer, kunt u de kaart wissen en opnieuw gebruiken. Er zijn veel soorten extern geheugen. De hoofdtypen zijn SmartMedia, CompactFlash en Memorystick. De werking ervan is in principe gelijk, maar ze zijn niet onderling uitwisselbaar.

Door de hoge resolutie hebben digitale camera's veel geheugen nodig. Camera's worden vaak geleverd met 16 of 32 MB extern geheugen, maar dit is vrij beperkt. Het is daarom zeer aannemelijk dat u al snel een of meer extra kaarten) zult aanschaffen. Dat kan prijzig zijn. Een alternatief is het overzetten van het geheugen op een laptop of een speciaal opslaggeheugen waarmee u de afbeeldingen van de geheugenchip kunt halen en op een ander (tijdelijk) opslagmedium kunt bewaren.

Levensduur batterijen en extra flitser
Digitale camera's zijn berucht vanwege de batterijconsumptie. De grootste energievreter is meestal het LCD-scherm vanwege de bijbehorende verlichting. Een camera kan in korte tijd een batterij leegtrekken. Let daarom op bij het verwisselen van de batterijen: ze kunnen erg heet zijn. Vanwege dit hoge batterijverbruik is het altijd handig te zorgen voor een extra set batterijen of (goedkoper) een oplaadbare batterij/accu met oplader en een altijd volle accu. U zou niet de eerste zijn die een aantal mooie shots mist omdat de batterijen leeg zijn.

Alkalinebatterijen zijn overal verkrijgbaar, maar niet bij uitstek geschikt voor digitale fotografie. Bovendien kunt u ze slechts eenmaal gebruiken, wat ze ook nog eens vrij kostbaar maken.

Voor oplaadbare batterijen wordt vaak gebruikgemaakt van NiMH-batterijen (Nickel-Metal-Hydride) van 1800 mAh – minimaal moet diet 150 mAh zijn. Hoe hoger de mAh-waarde, des te langer u foto's kunt maken. Een nadeel is dat deze batterijen vaak tot 16 uur nodig hebben om op te laden, al bestaan er snelladers die de batterij in een tot twee uur opladen. Daarbij lopen de batterijen vanzelf leeg, ook als u ze niet gebruikt. Laad ze dus zo kort mogelijk voor gebruik op.

Een alternatief is de Li-Ion-batterij (Lithium-Ion), die meer energie levert dan een NiMH-batterij. De prijs is echter hoger en u heeft er een aparte oplader voor nodig, maar camera's worden steeds vaker met dit soort batterijen en oplader geleverd.

Aldus de Consumentengids

groeten
Evert Sikkema

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 17, 2005 5:57 pm 

Bij "buitenfoto's" komt het nogal eens voor dat er een sluier over de foto zit. Ik denk dat dat te maken heeft met vochtdeeltjes in de lucht, maar zeker weten doe ik dat niet. Zie als voorbeeld foto 1.
Dat los ik dan op om het via AUTOCONTRAST in het fotoprogramma weg te werken. Zie foto 2.
Dan vind ik de kleuren vaak weer te fel en dan los ik dat weer op om via NIVEAUS het contrast wat te verminderen en de foto iets lichter te maken. Zie foto 3.
Maar helemaal tevreden over deze manier van werken ben ik niet.
Hebben jullie dit ook wel (ik denk het wel, want op het forum zie ik toch ook nog vaak foto's met zo'n "sluier")?
En zo ja, wat doe je daar aan (vooral als je de foto af wilt laten drukken)?

Afbeelding
FOTO 1
Afbeelding
FOTO 2
Afbeelding
FOTO 3

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

groeten
Evert Sikkema

Laatst bijgewerkt door evert sikkema op za jun 18, 2005 8:03 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 07, 2006 3:51 pm 

Mijn nieuwe camera, gekocht voor een heel zacht zeemansprijsje :D :D :D
Een Panasonic Lumix FS30 8 megapixel met 12x optische zoom met beeldstabalisator.

Afbeelding

Life at sea

Profiel E-mail  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 17, 2006 5:32 pm 

Afbeelding
Het speelgoed van de échte krantenboys:
Een Canon EOS-1D Mark II N i.c.m. Canon EF 28-300/3.5-5.6 L IS USM lens (ik heb het even moeten noteren..) Waarde hiervan? Je kan er een leuk autootje van kopen...

Profiel  

Berichttitel: Nikon D50 versus D70
BerichtGeplaatst: di dec 26, 2006 7:35 pm 

Deze week wil ik een Nikon D50 gaan bestellen. Er is echter één ding dat me nog bezighoudt: het verschil tussen de D50 en D70. Dat is 230 euro, maar wat heb je daar méér voor? Ik heb het gevoel dat ik dat prijsverschil beter in de spaarpot voor een extra objectief kan steken. Welke dat dan moet worden, bepaal ik pas als ik die D50 eenmaal een poosje heb gebruikt.
De D50 heeft een 18-55mm objectief, de D70 een 18-70mm. Ik weet dat die brandpuntafstanden anders zijn dan bij een analoge kleinbeeld spiegelreflex, maar wat is dat verschil precies? Waar kan ik zo'n 18-55mm mee vergelijken?

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Profiel E-mail  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 26, 2006 8:16 pm 

Hoi Theo,

Prima keuze, een Nikon D50. Ik heb er bijna twee jaar geleden een gekocht en ben er erg tevreden mee. Gestoken scherp en lekker Nikkor fris ! Ik heb de body in de winkel gekocht en een nieuwe 18-70 Nikon zoomlens van Marktplaats. De D70 heeft iets meer mogelijkheden maar ik vind de foto's van de D50 standaard net iets mooier. Levendige kleuren en minder beeldruis op hoge iso waarden. Ik heb gekozen voor de 18-70 lens omdat het bereik erg handig is en omdat hij kwalitatief beter is dan de 18-55. (scherper en qua constructie) Voor het tele werk heb ik nu nog een oudere 70-210 lens maar deze ga ik binnenkort vervangen door de nieuwe 70-300 VR. Ter info: omdat de beeldsensor kleiner is dan een kleinbeeld negatief moet je om te vergelijken de brandpunts afstand X 1 1/2 doen. Dus een 18-70 lens op de D50 is net als een 27-105 lens op een film reflex.
Ik fotografeer met mijn D50 altijd in RAW en "ontwikkel" ze met Nikon View. Je kan natuurlijk ook beginnen met gewoon in jpeg te fotograferen.

Ik ben er heel tevreden mee maar ik wil toch een minpuntje noemen maar dat geld misschien voor veel andere camera's ook. Ik vind nl. de belichtingsspeelruimte klein. Het is net alsof je op diafilm fotografeert. Als je een donker schip hebt met een witte opbouw dan wordt die overbelicht. Ik zet de camera daarom standaard op -1 stop belichtingscorrectie en met NikonView kan ik later nog wat finetunen zodat de witte opbouw toch goed wordt.

Hope this helps, je mag me ook een pm sturen als je nog meer info zoekt.

Goede keuze, de Nikon D50 !

groet, Chris.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 26, 2006 10:05 pm 

Hallo Theo ,
Ik lees zelf altijd op het Nikon forum , daar staan altijd goede tips en raadgevingen over camera's lenzen etc.
Erg handig!
Groeten Harry

http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/

Profiel E-mail  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 27, 2006 7:59 am 

Harry en Kokkie, bedankt voor de inbreng. Ik zal ook eens bij nikon gaan kijken.

Die software lijkt zeker de moeite van het proberen waard, Bert. Zal het ook eens downloaden.
Bij het denken over een nieuwe camera zat ik zo te mijmeren van: waar is Mamya toch gebleven? Of Rollei? Of Hasselblad? Zijn die dan helemaal verdwenen? Want Hasselblad was toch altijd het ideaal. Die gingen als eerste camera's mee naar de maan, een Hasselblad die speciaal was ontworpen om te bedienen als je in een ruimtepak gestoken was. Misschien nog wel, ik weet het niet.
Maar Hasselblad is dus nog wel degelijk in de markt en ook nu weer in een speciale sector van de markt.

39 megapixels... Kun je aardige platen mee maken, denk ik. In een bespreking van de nieuwe Nikon modellen las ik dat je je niet blind moet staren op de 10mp van sommige SLR camera's tegen over de 6,5mp van Nikon omdat het vooral ging om de kwaliteit van de pixels - de kwaliteit van de sensor dus - en dat die bij Nikon beter was dan bij de camera's met 10mp. Ik weet het ook niet. Ergens moet je een grens trekken en dus ga ik af op de verschillende recensies en besluit op een D50.

Voor mijn Nikon Coolpix 5000 betaalde ik in april 2002 op eBay vanuit Duitsland de lieve som van 1268 euro. Nu krijg je er op datzelfde eBay nog geen 200 euro voor. Ach, wat kan het ook verrekken? We moeten proberen het zo te regelen dat we rijk leven, maar straatarm sterven, of niet soms? :)

Een troost is wel dat ik die Coolpix helemaal betaalde uit de opbrengst van spullen die ik op eBay verkocht. Ik hoefde er geen cent "uit de zak" bij te doen. De voornaamste bijdrage werd geleverd door een barometer waar een weerstation in West-Australië helemaal gelukkig mee was en een stopwatch die van een ARPA kwam maar oorspronkelijk bedoeld was om op het dashboard van rallyauto's te monteren. Daar werd wild op geboden en bracht tot mijn niet geringe verbazing US$ 650 op. Iemand die zo'n ding precies nodig had voor zijn antieke MG. Zo was iedereen weer blij.
.

Profiel E-mail  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za dec 30, 2006 2:02 am 

Sinds een kleine week heb ik een digitale spiegelreflexcamera van Olympus, de E-500. ik heb o.a. de Canon EOS350/400 en de Nikon D50 overwogen, maar kwam uiteindelijk op de Olympus uit, o.a. omdat het als complete "kit" werd geleverd, met 14-45 en 40-150 lens, en met een kaart van 1 GB. ik was me al een tijdje aan het orienteren, en ik geloof niet dat er echt verschil zit in de camera's van deze prijsklasse. Echt slechte camera's bestaan niet, slechte fotografen wel!
Deze heb ik 4 weken "op proef", maar ik denk niet dat ik hem nog inruil. overigens heb ik er wel een 3-jarige garantie/verzekering bij afgesloten (incl. diefstal, water/val/zandschade), aangezien ik mijn camera als een gebruiksvoorwerp zie.
Hieronder enkele (nacht)resultaten van Delfzijl.
't is een hoop geld, maar ik kan het iedereen aanraden!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

M.vr.gr, Jan Willem

Profiel E-mail  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 06, 2007 1:21 pm 

Dit is hem geworden, mijn nieuwe digitale spiegelreflex camera, de NIKON D50 met 18-55mm Nikkor en 55-200mm Tamron lens. Vorige week gekocht bij Mediamarkt.
Afbeelding

Mede dankzij de tips van diverse Forumleden en wat test- en vergelijkingsresultaten op internet ben ik tot deze keuze gekomen. De eerste indrukken zijn in ieder geval prima. Het toestel ligt lekker in de hand en maakt op de stand automatisch al prachtige foto's. Nu nog wat wegwijs worden in de menu's wat betreft de instellingen. Maar aldoende leert men.

Groeten Fokke

Laatst bijgewerkt door klokkendief op za jan 06, 2007 6:41 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel E-mail  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 06, 2007 6:28 pm 

Gefeliciteerd, Fokke. Zelf ben ik nog in blijde verwachting van diezelfde camera. Hij zit in de post en ik neem aan dat hij er volgende week wel is.
Ik heb de Nikkor 18-55mm erbij gekocht en op eBay in Amerika de Nikkor 55-200mm. Dat was met die lage dollar een koopje. Een tas en een infrarode afstandsbediening uit Duitsland. Zo winkelen we wat rond.
Het wachten duurt me wel wat lang. Intussen moet ik het met de folder doen...

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb me opgegeven voor een abonnement op ZOOM, maar het zou even duren voordat ik de bevestiging kreeg, lieten ze weten. Er is zeker een wachtlijst. :roll:

Ik wil weer wat in de portretfotografie gaan doen, dus ik heb de Cokin filters alvast voorgaats gesleept. Mijn vertrouwde Minolta nog eens bekeken, opgepoetst en weer opgeborgen. Wat moet je ermee? Ze zijn niets meer waard. Camera's waar je vroeger alleen maar van droomde, 6x6 Bronica bijvoorbeeld, koop je nu voor een paarhonderd euro. Analoge Hasselblad net zo. Het is niet te geloven.

Profiel E-mail  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 07, 2007 5:45 pm 

Een vraag van andere orde.
Eerstdaags moet er een film in de bus vallen die ik opgestuurd krijg van een oud machinist bij Theodora.
Nu moet dat gedigitaliseerd worden maar daar heb ik geen pepernoot verstand van en naar ik me heb laten vertellen is het laten doen nogal een zeer kostbare geschiedenis.
Wellicht zijn er onder ons die weten wat de mogelijkheden zijn??

bij voorbaat dank.

http://www.shipspotters.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 07, 2007 6:55 pm 

Huug, digitaliseren van smalfilm kost 69 cent per minuut. Een enkele super8 was drie minuten, dus dat is net 20 euro voor een film.
Er zijn natuurlijk meerdere adressen, maar hier heb je er in elk geval eentje waar je alles kunt uitrekenen: http://www.vidvd.nl/

Profiel E-mail  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 07, 2007 8:11 pm 

Huug met Google komen er een heel stel adressen uit rollen.

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=8mm+film+op+DVD&btnG=Google+zoeken&meta=cr%3DcountryNL

Groet
Jaap

Profiel E-mail  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 07, 2007 8:29 pm 

Allemaal bedankt ben weer wat wijzer. Als ik het zo lees dan is het allemaal wel te overzien.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 08, 2007 8:29 am 

Citaat:
digitaliseren van smalfilm kost 69 cent per minuut. Een enkele super8 was drie minuten, dus dat is net 20 euro voor een film.

Als niemand dat is opgevallen, zijn jullie net zo slecht in rekenen als ik! :D
En nou niet zeggen van: "Ja, ik had het wel gezien, maar ik wilde niks zeggen!" :wink:

Profiel E-mail  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 08, 2007 11:09 am 

Theo ik heb gelezen centen en dat viel mee en de rest leest mijn zuinige oog niet :shock: :shock: :wink: maar is het nu 20 euro per setje of 69 per minuut :?: :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 129 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]