Boardexport Line.

van: www.kustvaartforum.com
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Boardexport Line.

Bericht door Wrijfhout »

Heel lang heeft Boardexport vanuit Delfzijl een lijndienst op Engeland onderhouden. Dat was misschien vanuit die haven wel de oudste operationele lijndienst. Het beste herinner ik mij de Coria, de voormalige Marie Christine, die begin jaren zeventig de dienst onderhield. Later heeft de Pavo ook nog enkele jaren op deze lijndienst gezeten. Wie weet welke schepen in de begin jaren, dus voor de oorlog al, bij deze lijndienst voeren?

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan S

Bericht door Jan S »

De Rini voer ook op deze dienst.
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Reggeborg bij Boardexport

Bericht door p.arendz »

Frans,
gast schreef:in di hele verhaal mis ik de reggeborg van de rederij wagenborg
dit schip had op het pijpdek een bord aan de reling hangen
EEn rood bord met daarop board export.
Heb er helaas geen foto van,maar heb er zelf een korte tijd op gevaren
in 1969 was dat
groten frans
Deze foto staat in het boek 100 jaar Wagenborg - mooi weer zo te zien.

Hartelijke Groet,
---Peter.

Afbeelding
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten »

Tijden van weleer!
Mooi, hè? Een jacht met twee jachtjes als deklast. :)

Aan de Ahoy heb ik de beste herinneringen. Galenkamp was een goede collega. Hij had radar toen wij dat nog lang niet hadden en hij heeft me met de Delfborg een keer in de mist meegenomen vanuit de Bothnische Golf tot voor IJmuiden. Wij moesten naar Utrecht, waar hij heen moest, weet ik niet meer, maar niet naar IJmuiden. Daar heeft hij ons bij de loodsboot gedropt. VHF hadden we ook nog niet, dus communicatie via de middengolf. We hielden uiteraard goed afstand en hij hoefde ons alleen maar op de hoogte te houden van het verkeer om ons heen en als hij zelf van koers en vaart veranderde, maar hij had wel een cargolamp over het achterschip gehangen als waarschuwing als we te dichtbij kwamen. Op de Elbe boften we met het zicht, maar daarna was het weer mis en weer ging de Ahoy voorop en volgden wij.
Those were the days, my friend...
HANS A
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 jul 2008 18:59
Locatie: amsterdam

boardexport

Bericht door HANS A »

wrijfhout;
Dit gebeurde in de zomer van 1971 onderweg van delfzijl naar colchester bij het lichschip sunk in potdichte mist.
Wij lagen zo goed als stil toen plots van sb zo'n duitse icovabak volle kracht uit de mist opdook en schoot net voor ons langs.
Wij raakten hem vlak onder hun voorste bolders.
Hierna nog een reisje gemaakt en toen naar sanders en twee weken vacantie.
Galenkamp was een geweldige kaptein-eigenaar en ik heb veel van die man geleerd.
Ik heb het bijna twee jaar bij hem uitgehouwen en dat wil wat zeggen voor een amsterdammer want daar had hij geen hoge pet van op van dat volkje.
mvg
Hans A.
Tinus Brand
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
Locatie: Wormer

Bericht door Tinus Brand »

Welkom Hans op dit forum,

een vraag, wat is een icovabak?

met groet,
Tinus
Roy-

Bericht door Roy- »

Een ICOVA bak is in A'dam een afvalbak of puinbak.
ICOVA is dus een afvoer bedrijf van afval.
Maar wat een Duitse ICOVA bak is, tsja dat is me ook een rebus.
Dus waarde Hans, er ligt een fraai arbeids- c.q. uitlegterrein braak..............

m.v.g. Roy
HANS A
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 jul 2008 18:59
Locatie: amsterdam

boardexport

Bericht door HANS A »

Bedankt voor de correcte uitleg Roy, alleen heet dat bedrijf nu Sitas geloof ik.
Daar dat duitse schip zo afschuwelijk vierkant en lelijk gebouwd was (toen al) , ze was gloednieuw, noemde ik haar icovabak, aannemende dat ieder begreep wat ik hiermee bedoelde.
Dus excuses voor mijn woordgebruik.
Ze was bij Sietas gebouwd alhoewel die ook mooie schepen bouwde.
Na de Ahoy kwam ik op de Pamir terecht die in de 60er jaren ook een tijdje voor de Boardexport gevaren heefd.
Kan iemand dit bevestigen ?
mvg
Hans A
Tinus Brand
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
Locatie: Wormer

Bericht door Tinus Brand »

O.K. Hans, het is me duidelijk :lol:

met groet,
Tinus
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Hallo Hans

bedankt voor je uiteenzetting over de aanvaring van de Ahoy.

Zeker heeft de Pamir ook een periode voor Boardexport gevaren,,

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie