Oost Atlantic Lijn.

van: www.kustvaartforum.com
TheWelder

Re: Re:

Bericht door TheWelder »

TheWelder schreef:
R.Konigers schreef:Afbeelding
Het eerste nieuwbouwschip van OAL...maar niet bewust...2 van deze schepen waren besteld door een andere rederij , welke weet ik niet meer ,maar tijdens de bouw is er een verkocht aan Vroon en de andere kwam in de vaart als Atlantic Lady...uiteraard weer voor Atlantic Horizon,Bahama's. De foto heb ik even 'geleend' van Thomas, want ik ben door mijn fotoverzameling heen. Inmiddels zijn we met dit schip beland in 1992.
Dit schip heb ik mee gebouwd. Ik heb nog diverse foto's van de bouw ervan. Was op zoek naar foto's en toen kwam ik hier terecht. Leuk!
Nu lees ik net dat de Atlantic Lady gesloopt wordt/is. Klinkt misschien vreemd, maar het doet gewoon pijn. Alsof een persoonlijk stuk geschiedenis verdwijnt. Echt jammer. Schip was 20 jaar oud. Ik dacht dat ze langer mee zouden gaan.
shassing
Berichten: 140
Lid geworden op: 06 nov 2007 08:59
Locatie: Delfzijl

Re: Oost Atlantic Lijn.

Bericht door shassing »

De twee open-top schepen waren oorspronkelijk door Joon besteld. Door faillissement van Joon zijn deze schepen inderdaad overgenomen door resp. oost-Atlantc en Vroon.. De ander schepen, de zgn Water-schepen, van Joon zijn destijds dor de bank verkocht. Nedlloyd heeft tijdje met 5 er van gevaren. De andere 2 (de Schout en Graaf) voeren onder Noorse NIS-vlag en van daaruit hun verdere carrière voortgezet. De Schout is gezonken en de eerste zijn richting sloopstrand vertrokken
Huug
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 dec 2004 11:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Oost Atlantic Lijn.

Bericht door Huug »

Afbeelding


Shipmair II in Management O.A.L met van Es Ommeren pijp .
Huug

Afbeelding

De wereld is rond en dat istie al lang!

https://www.shipspotters.nl
Ton Pekel
Berichten: 63
Lid geworden op: 31 dec 2004 07:53
Locatie: Elburg

Re: Oost Atlantic Lijn.

Bericht door Ton Pekel »

Ik vond nog twee foto's van de Atlantic Lady (1991) in mijn archief
Komen uit een brochure van de toenmalig Verolme Scheepswerf in Heusden


Afbeelding

Afbeelding

Gemaakt tijdens de proefvaart
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re:

Bericht door Ben »

R.Konigers schreef:........in 1988 jaar gingen ook de nog onder Nederlandse vlag varende Atlantic Horizon (ex Marion Bosma) en de Atlantic Coast (ex Fivel) onder de vlag van de Bahama's (Atlantic Horizon Sh.Co)......
atlantic coast 1977 ex fivel hoogezand bodewes bergum - kopie.jpg
atlantic coast 1977 ex fivel hoogezand bodewes bergum - kopie.jpg (38.35 KiB) 3845 keer bekeken
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Oost Atlantic Lijn.

Bericht door Ben »

arnhem 1957 bijker ijsselwerf gorinchem.jpg
arnhem 1957 bijker ijsselwerf gorinchem.jpg (45.89 KiB) 3470 keer bekeken
arnhem 1957 kaart achterkant.jpg
arnhem 1957 kaart achterkant.jpg (45.39 KiB) 3470 keer bekeken
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Oost Atlantic Lijn.

Bericht door Ben »

atlantic cape ex flex fortuna ex amigo fortuna 1978 suurmeijer foxhol.jpg
atlantic cape ex flex fortuna ex amigo fortuna 1978 suurmeijer foxhol.jpg (56.32 KiB) 3397 keer bekeken
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re:

Bericht door Ben »

R.Konigers schreef:..1978..zoals gezegd een roerig jaar voor OAL en Bosma......rederij Bosma ging failliet , de schepen werden overgenomen door OAL.......
Cornelia Bosma '72 werd de Atlantic Comet.............
Afbeelding
Dick
Berichten: 72
Lid geworden op: 28 nov 2005 17:28
Locatie: Castricum

Re: Oost Atlantic Lijn.

Bericht door Dick »

Ben,

Oost Atlantic Lijn was eigendom van Okko Bosma. Toen Bosma door de te duur aangeschafte nieuwe schepen en een slechte vrachtenmarkt in problemen kwam nam Atlantic Aardolieproducten (Leen v.d. Oever) OAL over en werden de schepen van Bosma naar OAL overgeheveld.

Dick Gorter
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Oost Atlantic Lijn.

Bericht door Ben »

onderhoud atlantic....schepen schuttevaer 28 juli 1988.jpg
onderhoud atlantic....schepen schuttevaer 28 juli 1988.jpg (491.15 KiB) 3113 keer bekeken
Plaats reactie