Pagina 22 van 23

Re: Oost Atlantic Lijn.

Geplaatst: 16 jan 2017 17:05
door Ben
Cornelia-B I 1947 ex insco marine ex cornelia b duijvendijk lekkerkerk ©a.andersson foto 1961.jpg
Cornelia-B I 1947 ex insco marine ex cornelia b duijvendijk lekkerkerk ©a.andersson foto 1961.jpg (241.25 KiB) 3197 keer bekeken

Re: Oost Atlantic Lijn.

Geplaatst: 04 feb 2018 10:20
door marcel c
Hallo,

De Atlantic Moon bouwjaar 1976 in de haven van Beverwijk.

Afbeelding

Groetjes , Marcel

Re: Oost Atlantic Lijn.

Geplaatst: 13 feb 2018 17:29
door marcel c
Hallo,

De Atlantic River bouwjaar 1971

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes , Marcel

Re: Oost Atlantic Lijn.

Geplaatst: 20 feb 2018 16:23
door hkolbrink
henk kolbrink heeft op de Cornelia b 1 gevaren

Re: Oost Atlantic Lijn.

Geplaatst: 20 feb 2018 16:32
door hank
van 1947 of 1965?

Re: Oost Atlantic Lijn.

Geplaatst: 20 mar 2018 17:47
door marcel c
Hallo,

De Naos bouwjaar 1996 ex Atlantic Sun , 05-03-2018 vanaf de Buka 3 onderweg naar zee.

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes , Marcel

Re: Re:

Geplaatst: 29 aug 2020 21:47
door jacodebr
Jan van Toor schreef: 30 mar 2013 22:47
R.Konigers schreef:Afbeelding
De Lucona '66 van Lumin SA Panama..het beruchte schip die in januari 1977 implodeerde ergens in de Indische Oceaan...een schandaal die eindigde in de hogere kringen in Oostenrijk...er is zelfs nog een film van gemaakt "Der Fall Lucona"...ik heb er nog ergens een verhaal van..zal ik spoedig inscannen en hier plaatsen. Ten spijt is op 1 man na de bemanning verdronken....en dat uiteindelijk om de verzekeringsmaatschappij voor een miljoen op te lichten..door mensen die al miljonair waren !!! (PS..hier stond de OAL geheel buiten..)
Het verhaal is ook via de zoekprogramma's op internet te vinden.
Mvrgr Roelof
Correctie : Er zijn 3 mannen en een vrouw afgekomen, t.w. kapitein Puister met zijn vrouw, Stuurman van Bekkum,en nog een matroos.Zelf heb ik na deze ramp met eerder genoemde stuurman van Bekkum gevaren op de Shipmair Five.
Grote organisator van deze sabotage aktie was Peter Daimler, een telg uit de Mercedes Benz dynastie,deze is pas 15 jaar na de ramp veroordeelt tot 10 jaar gevangenis, verder zaten er nog wat leden van de Oostenrijkse regering in het komplot, van stuurman van Bekkum heb ik het verhaal uit eerste hand verkregen.
Die kapitein had later een pension in Puntarenas, Costa Rica, en ik heb zijn verhaal gehoord. Ik dacht wel dat zijn echtgenote ook verdronken was trouwens. Er zat alleen oud ijzer in het schip, en een tijdbom, en het was verzekerd voor een hele dure installatie, mischien voor atoomcentrale of zo.

Re: Oost Atlantic Lijn.

Geplaatst: 29 aug 2020 21:56
door jacodebr
Afloskapitein schreef: 21 nov 2012 23:49
Dick schreef:Shipmair B.V. was geen eigendom van de OAL maar van een groep graanhandelaren. Hun namen vind je op https://www.marhisdata.nl wanneer je zoekt op een Shipmair-schip. Ook de Yemen Gulf Line was niet van de OAL. In deze rederij had Danielsen een belang.
Dick
De twee onder Nederlandse vlag varende schepen van Yemen Gulf Line, waren dat de Yemen Pride en Yemen Pioneer?
Als dat zo is, dan lijkt het mij dat OAL daar toch een belang in had. Want deze schepen werden gebunkerd door de binnenvaartak van OAL en de proviand / stores werden verzorgd door J&L van Ouwerkerk, ook OAL.

En even terzijde;
Deze schepen werden net als de meeste Atlantic schepen gebunkerd met een mix van ifo 30 cst en mdo. Was trouwens geen pretje om deze schepen, evenals de Atlantic schepen te bunkeren. Veel bunkertanks, veel pompen en stoppen en af en toe een overloper. En wat ik mij herinner van de Yemen schepen, bunkeraansluiting alleen aan bakboord en bakboord tegen de wal i.v.m. de eigen hijskranen die aan stuurboord stonden. Dus een extra slang trekken.

m.vr.gr. Ronald

(en nee, helaas nooit foto's van genomen, ook niet van drie op een rij in Alblasserdam om te bunkeren)
Op de Atlantic River noemde de machinist de brandstof: het sappie. Vanwege het steeds mixen.

Re:

Geplaatst: 29 aug 2020 22:21
door jacodebr
Harry van den Berg schreef: 22 feb 2006 14:09
R.Konigers schreef:Huug , :shock: zou Harry vd Berg nog weten of de Shipmair VII in 1976 omgedoopt is in Shipmair Seven ? Dan hebben dat ook weer opgelost.
Mvrgr Roelof
Roelof ,

De Shipmair VII heeft nooit Seven als tweede naam gekregen , alleen de
Shipmair Six was niet met een Latijns nummer genaamd .

Op drie schepen van de O.A.L. heb ik gevaren , Shipmair Six , daarna de
Shipmair VII en de Cornelia Bosma wat volgens mij weten het eerste
K.H.V. schip was met een 0-mans M.K. wacht .

De Shipmair Six was een fijn en gezellig schip om op te varen , een mooie lijndienst , Hamburg > Bremen > Rotterdam > Antwerpen , daarna de Middelandse Zee in , Barcelona > Tarragona > Valencia > Cartagena
en dan weer naar Bremen , het schip was in time-charter bij de O.P.D.R.
( Oldeburger Portuqese Dampshiff Reederei ) .

Afbeelding
Aankomst Shipmair Six in Algiers ( 1976) .

Afbeelding
Op zee de luiken verven onder toezicht van 1e wtk Chris van Meeteren in witte outfit (1975) .

Afbeelding
Opbouw Shipmair Six (1975) .

De Shipmair VII was een mooi maar ongezellig schip , volgens mij was de mooie accomodatie daarvan de oorzaak , iedereen bleef in zijn eigen mooie hut zitten , zij was gebouwd als Mercandian Supplier .
We voeren in time-charter voor een Algerijns bedrijf , cous-cous vanuit
Marseille naar div. havens in de Afrikaanse Noord .

Afbeelding
Gemeerd in Marseille 1975 .

De Cornelia Bosma was ook een prima schip om op te varen , een goede
accomodatie en een aardig vaarschema , Borax vanuit de Botlek naar div.
havens in de Middelandse Zee en ook naar Runcorn ( Engeland ) .

Afbeelding
De Cornelia Bosma passeert Venetie op weg naar Mestre ( 1976 ) .

Afbeelding
Door de Straat van Messina , vlnr Kapt. Jan Otsen , 1e wtk van Ast en de kok Poppo Nuus (ut gruningen) , Cornelia Bosma 1976 .

Afbeelding
Met Cornelia door de Golf van Biskaye 1976 .

Zo , nu dus ook mijn bijdrage geleverd aan deze mooie Topic .

Groeten , Harry .
De shipmair six voer op het laatst in de Carib, met suiker naar Boston,toen in NY in dok en verkocht aan de italianen. Als ik me goed herinner.

Re:

Geplaatst: 29 aug 2020 22:28
door jacodebr
R.Konigers schreef: 23 dec 2006 15:50 Bedankt voor de aanvulling Hank...allen ex Horn schepen.
Alhier even een afbeelding van de zusterschepen.
Afbeelding
De Horn Line, Mooie reefers, kwamen vast in Moin CR, eerst nog met duitse oficieren en thai bemanning dacht ik. Later de schepen verkocht aan Del Monte, en toen bemanning uit Ukraine,ze voeren altijd met max. 12 passagiers.