De NAIAS ligt nu in de museumhaven te Zutphen :
Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.
-
- Berichten: 3302
- Lid geworden op: 30 mar 2008 15:23
- Locatie: Spijk Gn.
Re: GHV schepen "Oldies".
Groetjes Jenet ( Nu walkapitein in Spijk Gn. )
Spitsenliefde roest niet, als je het maar bij houdt.
Spitsenliefde roest niet, als je het maar bij houdt.
Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.
Hierboven de levensloop van de Naias en een foto van haar als Marquee Moon, die ik in het najaar van 1994 maakte:Gerben schreef: 01.1915 built by Gebr. Boot, Leiderdorp, Netherlands, as steel saillogger Anna IJM 228 for Oceaan Visserij
Mij., Ijmuiden
1926 altered ?
17.10.1927 registered for Peter Woltmann, Wedel-Schulau, Germany, in Oldersum converted to cargovessel and
renamed Hans Peter, callsign RGLS, homeport moved to Hamburg, 119 GRT 65 NRT 150 tdw, 25.54
x 6.65 x (2.80) x 2.95 m
02.1928 engine installed, HMG 2s2c 60hp
01.1934 callsign changed to DIVK
06.1936 engine installed, Deutz 4s3c 100hp
1938 altered
06.05.1942 hit by british airmine in position 55°18'N 009°52'E (Little Belt, east of the island of Bågø), later
salvaged and sold as wreck to C. P. Jensen, Rudkøbing, Denmark, repaired and renamed Lorence,
callsign OZMR, homeport Svendborg, Denmark
01.1944 sold to A/S Paket Rederiet Merkur (L. J. Hansen), Rønne, Bornholm, Denmark, renamed
Merkurpaket, homeport Rønne, Denmark, 99 GRT 52 NRT 150 tdw, used as cargovessel between
Rønne on the island Bornholm and Copenhagen
1946 engine installed, Alpha 2s3c 119hp
1950 sold to C. H. C. Andersen, Vindeby and renamed Monsunen, homeport moved to Svendborg (acc. to
other sources only 1953)
08.1954 sold for nkr 222000 to P/R Kristoffer Gudmunsen, Stangeland on Karmøy, Norway and renamed
Modell, callsign LKNL, homeport Kopervik, Norway, rebuilt as combined cargo- and fishing vessel
1955 in service, fishing registry R-27-SL, 99 GRT 52 NRT later 131 GRT 59 NRT
1956 rebuilt at Lending Mek. Verksted in Ã…krehamn, Norway, new superstructure, lengthened, now 131
GRT
10.1962 sold for nkr 265000 to Magne Nordbø P/R, Kvitsøy, Norway, renamed Skrue R-36-KV, homeport
moved to Haugesund, used as cargovessel, but also for trawling shrimps for a while
08.1967 sold for nkr 310000 to KÃ¥re Ã…rseth PR, Volda, Norway, and renamed Modell, homeport Haugesund,
Norway, used in local sandtrade 128 GRT 60 NRT 160 tdw, (28.01) x 24.84 x 6.61 x (2.86) x 2.74 m
1970 homeport moved to Ã…lesund, remeasured, now 128 GRT
1971 engine installed, Detroit 2s8c 246hp
10.1975 sold to Haktor Dypsland P/R, Finnås, B homeport moved to Haugesund
11.1977 sold to P/R Heggøy & Sønn (Magnus Heggøy), Fitjar, Norway, homeport Haugesund, Norway
05.1981 sold to Johannes Skaten PR, Onarheim, Norway, homeport Haugesund, Norway
11.1983 ownership moved to P/R Modell (Johannes Skaten), Onarheim, Norway, homeport Haugesund,
Norway, sold to Jan Bukkøy, Fitjar, homeport Haugesund, Norway
06.1989 sold to Rolf Bernhard Espeland, Folderøyhavn, Norway, homeport Haugesund
12.1989 sold for nkr 370000 to Arkipelag Marin AB, Stockholm, Sweden, registered as salvage vessel, callsign
SBNL
11.1992 sold for skr 65000 to J. G. M. Scholten, Lueuwarden, Netherlands, renamed Marquee Moon 1994 deleted from LR as used as houseboat
Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.
Interessant filmpje op Youtube. De restauratie van de collier Hamen (ex Pompey Power, 1949) in Hirtshals, Denemarken.
Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.
Ben schreef:In januari 1991 lag de ex Zweedse Sylvan, in 1917 gebouwd als Nederlandse driemastschoener Oosterschelde, in Leeuwarden om gerestaureerd te worden.
Zij kwam als Oosterschelde weer in de vaart, dit is haar website.
Na restauratie in Rotterdam en in de Kielerfjord in 1995.
-
- Berichten: 28535
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.
Mars , 31,37 x 5,90 x 2,80 , 200 ton , Bouwjaar 1924 , Werf Gebr. Mulder in Stadskanaal ( Nederland ) , 200 pk Scania Vabis , ex Alide , ex Wim , ex 3 x reiger , ex Norma , ex Anne Grethe , ex Oeland , ex Joli , ex 3 x Mars , eigenaar Watervast (J. Velthuis) in Groningen , ENI 02015965
Gebouwd als motorzeilschoener. Heeft 6 jaar op stapel gestaan als Alide. Te water als Wim, daarbij bleef het schip steken in het kanaal. Op één van de eerste reizen in oktober 1924 gestrand op de kust van Zuid-zweden. Roepletters PGZM, IMO 5261934. Als Reiger in 5 reizen 592 personen gered bij Operatie Dynamo - Duinkerken 1940. In 1934 nieuwe 100 pk Brons. In 1956 nieuwe 211 pk Völund. In 1975 nieuwe 270 pk Saab-Scania. In 1992 naar Amsterdam en in 1994-1996 verbouwd tot charterschip.
Op 11-06-2013 bij Terschelling op de foto gezet.
Op 12-12-2009 in Groningen op de foto gezet.
Gebouwd als motorzeilschoener. Heeft 6 jaar op stapel gestaan als Alide. Te water als Wim, daarbij bleef het schip steken in het kanaal. Op één van de eerste reizen in oktober 1924 gestrand op de kust van Zuid-zweden. Roepletters PGZM, IMO 5261934. Als Reiger in 5 reizen 592 personen gered bij Operatie Dynamo - Duinkerken 1940. In 1934 nieuwe 100 pk Brons. In 1956 nieuwe 211 pk Völund. In 1975 nieuwe 270 pk Saab-Scania. In 1992 naar Amsterdam en in 1994-1996 verbouwd tot charterschip.
Op 11-06-2013 bij Terschelling op de foto gezet.
Op 12-12-2009 in Groningen op de foto gezet.
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.
De Mars als Deense JOLI:
Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.
Zal ingeschreven zijn als jacht met minder dan twaalf personen! En een plaatje blijft het!
Het is pas crisis als het bier op is!
Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.
Nou wams, voor zover ik weet moet op het NOK een Freifahrer - dus zonder loods - de signaalvlag "N" hijsen, en 's-nachts een rondomschijnend geel licht voorop.
Ze hier. En daar lees ik niets over het maximum aantal personen.
Die "N" geldt officieel ook nog als signaal dat je door een brug of sluis wilt op sommige plaatsen in Denemarken en Duitsland, hoewel je dat maar zelden ziet.
Maar op het Kieler kanal hebben de meesten 'm in het want:
De Hela in valt Verkehrsgruppe 2, vandaar die nummer 2 wimpel eronder.
Ze hier. En daar lees ik niets over het maximum aantal personen.
Die "N" geldt officieel ook nog als signaal dat je door een brug of sluis wilt op sommige plaatsen in Denemarken en Duitsland, hoewel je dat maar zelden ziet.
Maar op het Kieler kanal hebben de meesten 'm in het want:
De Hela in valt Verkehrsgruppe 2, vandaar die nummer 2 wimpel eronder.
Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.
De Engelse Vic 77 "Victual" werd in 2007 nog in Schagen gezien, maar weet iemand of ze daar nog ligt?
Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.
Ole schreef:
CLIPPER PATRICIA 2012 in Morgan City, Lousiana
CLIPPER PATRICIA werd als motorschoener bij Lühring in Brake gebouwd 204 BRT, 93 NRT – 33,45 x 7,01 x 3,00m – Dg.2,70m Humboldt Deutz 150 pk
1932 AAR Hamburg
1956 AAR Grünendeich/Hamburg
1964 AAR Barnkrug/Hamburg
03-05-1967 AAR Freiburg/Hamburg
02-04-1973 AAR Panama
1974 PATRICIA A. Newcastle UK
1974 - 1990 werd ze in Newcastle opgetuigd voor zeilend vrachtvaart in de Caribische Zee
1990 overstek naar Florida
daarna is de schoener zelden in de vaart geweest
2012 CLIPPER PATRICIA Morgan City
Bron: Ships Monthly 1982.