Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.
Re: K.N.S.M - N.K.M. - W.I.S.M. schepen.
IDNo: 5603115 Year: 1908 Name: JUNO Flag: NLD Tons: 1753 DWT: 2740 LPP: 84.3 Beam: 12.0 Builder: Rijkee, Rotterdam Subsequent History: 48 MARVEL - 49 ANNOULLA K. Disposal Data: BU Viareggio 9.11.60 [A.Lari]
Re: K.N.S.M - N.K.M. - W.I.S.M. schepen.
Het is al eens eerder gememoreerd; K.N.S.M. schepen konden een hoge leeftijd bereiken.
Zo ook de "Juno", (2), van 1908 die op 52 jarige leeftijd naar de sloper ging.
Er stond een 3 cilinder triple expansie machine van Werkspoor in die 1000 ipk. leverde.
Voor een schip van 1753 brt./ 2600 ton laadvermogen, had ze vrij veel bemanning t.w. 32 koppen. Er was accomodatie voor 4 passagiers + nog eens 64 dekpassagiers. Dat zal wel voor warme streken geweest zijn.............
Ze maakte deel uit van een klasse van 2 schepen waarvan de "Ceres", (2), het eerst opgeleverd werd.
Hierna kwamen nog drie series van 3 schepen uit die hetzelfde silhouet hadden, m.u.v. de laatste drie waar de mastopstelling wat afweek.
Het zusje "Ceres" was overigens minder fortuinlijk. Zij liep op 7 jarige leeftijd op 25 juni 1915 in de Finse Golf op een mijn en ging verloren.
m.v.g., Roy
Zo ook de "Juno", (2), van 1908 die op 52 jarige leeftijd naar de sloper ging.
Er stond een 3 cilinder triple expansie machine van Werkspoor in die 1000 ipk. leverde.
Voor een schip van 1753 brt./ 2600 ton laadvermogen, had ze vrij veel bemanning t.w. 32 koppen. Er was accomodatie voor 4 passagiers + nog eens 64 dekpassagiers. Dat zal wel voor warme streken geweest zijn.............
Ze maakte deel uit van een klasse van 2 schepen waarvan de "Ceres", (2), het eerst opgeleverd werd.
Hierna kwamen nog drie series van 3 schepen uit die hetzelfde silhouet hadden, m.u.v. de laatste drie waar de mastopstelling wat afweek.
Het zusje "Ceres" was overigens minder fortuinlijk. Zij liep op 7 jarige leeftijd op 25 juni 1915 in de Finse Golf op een mijn en ging verloren.
m.v.g., Roy
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
Re: K.N.S.M - N.K.M. - W.I.S.M. schepen.
Of dat ook werkelijk een mijn was, is nooit helemaal duidelijk geworden. Velen, waaronder de kapitein van de "Ceres", Th. Schenk, hielden het op een torpedo van een Russische torpedoboot die in de buurt was gezien. De Raad voor de Scheepvaart hield het uiteindelijk op een mijn, maar of dat ook inderdaad zo was...?Roy schreef:Het zusje "Ceres" was overigens minder fortuinlijk. Zij liep op 7 jarige leeftijd op 25 juni 1915 in de Finse Golf op een mijn en ging verloren.
----
Re: K.N.S.M - N.K.M. - W.I.S.M. schepen.
IDNo: 5616741 Year: 1880 Name: MARS Flag: NLD Tons: 931 DWT: 1140 LPP: 64.8 Beam: 9.5 Builder: Deptford Yard, Laing, GBR
Subsequent History: 22 MARTE - 23 MASUCCIO - 24 TRABZON - 30 YEKTA Disposal Data: collision near Constanta 7.1.38 & beached
Re: K.N.S.M - N.K.M. - W.I.S.M. schepen.
Ook weer zo'n hoog bejaard schip geworden.
De "Mars",(1), was het 2e schip uit een serie van 4.
De eerste drie schepen; "Minerva", (1), "Mars", (1), en de "Jupiter", (1), zijn in Sunderland gebouwd en van een 2 cilinder compound machine van 125 npk. = 400 ipk. voorzien.
Het vierde en laatste schip, de "Jupier", (1), werd in Amsterdam gebouwd en ook daar door een Hollandse machine voorzien.
Drie schepen werden verkocht en voeren nog lang onder buitenlandse vlag, maar de "Jupiter", ging op 16 jarige leeftijd bij de K.N.S.M., door stranding verloren.
Even dit kwartetje op een rijtje:
srs."Minerva", 1880 - 1908, verkocht en in 1919 t.z.g., 39 jaar oud geworden.
srs."Mars", 1880 - 1922, verkocht en in 1938 na aanvaring verloren gegaan, 58 jaar oud geworden.
srs."Mercurius", 1880 - 1908, verkocht en in 1917 t.z.g., 37 jaar oud geworden.
srs."Jupiter", 1880 - 1896, na stranding verloren gegaan, 16 jaar jong geworden.
m.v.g., Roy
De "Mars",(1), was het 2e schip uit een serie van 4.
De eerste drie schepen; "Minerva", (1), "Mars", (1), en de "Jupiter", (1), zijn in Sunderland gebouwd en van een 2 cilinder compound machine van 125 npk. = 400 ipk. voorzien.
Het vierde en laatste schip, de "Jupier", (1), werd in Amsterdam gebouwd en ook daar door een Hollandse machine voorzien.
Drie schepen werden verkocht en voeren nog lang onder buitenlandse vlag, maar de "Jupiter", ging op 16 jarige leeftijd bij de K.N.S.M., door stranding verloren.
Even dit kwartetje op een rijtje:
srs."Minerva", 1880 - 1908, verkocht en in 1919 t.z.g., 39 jaar oud geworden.
srs."Mars", 1880 - 1922, verkocht en in 1938 na aanvaring verloren gegaan, 58 jaar oud geworden.
srs."Mercurius", 1880 - 1908, verkocht en in 1917 t.z.g., 37 jaar oud geworden.
srs."Jupiter", 1880 - 1896, na stranding verloren gegaan, 16 jaar jong geworden.
m.v.g., Roy
Re: K.N.S.M - N.K.M. - W.I.S.M. schepen.
Over de Achilles van 1906 heeft Roy vast ook wel iets te vertellen .
IDNo: 5602563 Year: 1906 Name: ACHILLES Flag: NLD Tons: 1822 DWT: 3056 LPP: 87.4 Beam: 12.3 Builder: Nederlandsche SB, Amsterdam
Subsequent History: Disposal Data: sm/t (U-202) 9.06N/59.48W 1.10.42 (1*) [Demerara-Port of Spain, sugar & general]
IDNo: 5602563 Year: 1906 Name: ACHILLES Flag: NLD Tons: 1822 DWT: 3056 LPP: 87.4 Beam: 12.3 Builder: Nederlandsche SB, Amsterdam
Subsequent History: Disposal Data: sm/t (U-202) 9.06N/59.48W 1.10.42 (1*) [Demerara-Port of Spain, sugar & general]
Re: K.N.S.M - N.K.M. - W.I.S.M. schepen.
Kijk daar hebben we weer zo'n oudje van de Roggebrood !.
Daar valt inderdaad wel wat over te vertellen moeten we dit schip natuurlijk niet opmixen met andere schepen die de naam "Achilles" gedragen hebben !. Bij de K.N.S.M. hebben 2 schepen met deze naam gevaren. Houden we b.v. Alfred Holt's Blue Funnel Line buiten beschouwing en nog veel meer schepen onder welke vlag dan ook die ook vol trots met de naam "Achilles" rondvoeren.
De 2e "Achilles" voer van 1959 tot 1977 met Amsterdam, dus 18 jaren, op de kont. Zij was de naamgeefster van een serie van maar liefst 13 ES schepen.
Dat deed de 1e "Achilles" bescheidener, zij kreeg er 2 zusjes bij, maar wist het wel veel langer vol te houden.
Zoals op de foto te zien is, was het een drie eilanden type met een lange verhoogde midscheeps.
Even de 3 zusters op een rijtje:
"Achilles", 1906 - 1942, 2940 dwt.
"Atlas", 1906 - 1918, 2940 dwt.
"Vulcanus", 1907 - 1951, 2940 dwt.
De "Atlas" werd in 1918 door de "U 156" met springladingen om zeep geholpen en werd zo slechts 12 jaar oud.
Ook de "Achilles" ontkwam niet aan een geweldadige ondergang. Op 1 oktober 1942 joeg de "U 202" er een torpedo in en zonk het schip waarbij één leven te betreuren was. Het schip was onderweg van Georgetown naar Port of Spain. Zo zonk de "Achilles" op 36 jarige leeftijd in redelijk warm water weg..............
Het derde en laatste schip uit deze serie, de "Vulcanus", hield het langer vol en werd in 1951 naar Italië verkocht om uiteindelijk als "Carlin" in 1959 in Savona gesloopt te worden.
De "Vulcanus" voer dus 44 jaar voor haar A'damse baas en knoopte er nog 8 jaar onder de Italiaanse vlag bij aan. Ze werd dus 52 jaar oud.
Een hommage aan de bouwers van dit drietal, de N.S.M., te A'dam en de machinebouwers van Werkspoor die tekenden voor de drie cilinder T.E.M. van bijna 1000 ipk.
m.v.g., Roy
Daar valt inderdaad wel wat over te vertellen moeten we dit schip natuurlijk niet opmixen met andere schepen die de naam "Achilles" gedragen hebben !. Bij de K.N.S.M. hebben 2 schepen met deze naam gevaren. Houden we b.v. Alfred Holt's Blue Funnel Line buiten beschouwing en nog veel meer schepen onder welke vlag dan ook die ook vol trots met de naam "Achilles" rondvoeren.
De 2e "Achilles" voer van 1959 tot 1977 met Amsterdam, dus 18 jaren, op de kont. Zij was de naamgeefster van een serie van maar liefst 13 ES schepen.
Dat deed de 1e "Achilles" bescheidener, zij kreeg er 2 zusjes bij, maar wist het wel veel langer vol te houden.
Zoals op de foto te zien is, was het een drie eilanden type met een lange verhoogde midscheeps.
Even de 3 zusters op een rijtje:
"Achilles", 1906 - 1942, 2940 dwt.
"Atlas", 1906 - 1918, 2940 dwt.
"Vulcanus", 1907 - 1951, 2940 dwt.
De "Atlas" werd in 1918 door de "U 156" met springladingen om zeep geholpen en werd zo slechts 12 jaar oud.
Ook de "Achilles" ontkwam niet aan een geweldadige ondergang. Op 1 oktober 1942 joeg de "U 202" er een torpedo in en zonk het schip waarbij één leven te betreuren was. Het schip was onderweg van Georgetown naar Port of Spain. Zo zonk de "Achilles" op 36 jarige leeftijd in redelijk warm water weg..............
Het derde en laatste schip uit deze serie, de "Vulcanus", hield het langer vol en werd in 1951 naar Italië verkocht om uiteindelijk als "Carlin" in 1959 in Savona gesloopt te worden.
De "Vulcanus" voer dus 44 jaar voor haar A'damse baas en knoopte er nog 8 jaar onder de Italiaanse vlag bij aan. Ze werd dus 52 jaar oud.
Een hommage aan de bouwers van dit drietal, de N.S.M., te A'dam en de machinebouwers van Werkspoor die tekenden voor de drie cilinder T.E.M. van bijna 1000 ipk.
m.v.g., Roy
Re: K.N.S.M - N.K.M. - W.I.S.M. schepen.
Subsequent History: 51 FIDELITAS - 52 CARLO CROCE - 57 CARLIN Disposal Data: BU Savona 28.1.59 [Pittaluga]
Re: K.N.S.M - N.K.M. - W.I.S.M. schepen.
IDNo: 5600597 Year: 1894 Name: FLORA Flag: NLD Tons: 725 DWT: 800 LPP: 61.0 Beam: 8.6 Builder: De Maas, Rotterdam Subsequent History: Disposal Data: wrecked 6nm W Hartland Point 3.4.15
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: K.N.S.M - N.K.M. - W.I.S.M. schepen.
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.