Rederij Holwerda, Heerenveen.

van: www.kustvaartforum.com
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

Afbeelding
Het snelste wat ik ervan kon vinden was een pentekening ter illustratie.
Jaap de Roode RIP
Berichten: 99
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:34

Bericht door Jaap de Roode RIP »

De WADDENZEE 1968.

Afbeelding

Groet
Jaap
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Ik denk dat je deze boot bedoelt Hendrik, het is de Avanti uit Heerenveen en die vaart met het Holwerdalogo in de schoorsteen.
Eigenaar F. Holwerda-Brink. Bj. 1942 Boot Alphen a/d Rijn met een mooie
150 pk Industrie erin. Heb de boot vorig jaar nog gezien op de sleepbootdagen in Grouw. De boot is hier in Echternerbrug gefotografeerd, daar liggen ook de twee jachten van Piet en Henk Holwerda, beide met een logo erop geschilderd

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

Afbeelding
De Elisabeth Holwerda bjr.1961 (ex Anna Borg '69-ex Else Danielsen '65)
Aangekocht in 1969 door H&P Holwerda, Heerenveen. In 1972 onder vlag van Monrovia (Frisian Sh.&Tr.Co). In 1974 verkocht naar Indonesie als Deepa Surya.
Afbeelding
En de Arina Holwerda werd in 1970 aangekocht van Duitsland (ex Haseldorf) door H&P.Holwerda...in 1973 onder Liberiaanse vlag gegooidt
Frisian Sh&Trad.Co , Monrovia.In 1974 werd het schip naar Indonesië vrkocht als Meranti. In 1980 omgedoopt in Cherry Manis.
Mvrgr Roelof
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

Met het plaatsen van de voorgaande Elisabeth Holwerda '61 zijn
de eigen schepen van Holwerda tot 1972 wel eerder getoond op deze topic. Even tijd voor een statestiekje over de periode 1945-1972.
Waarom 1972 ?? Dat was het jaar waarin Frisian Shipping & Trading
werd opgericht door Holwerda & Red. vd Schoot...hierna ging er een
hoop veranderen. In ca.1969 opende men een nieuwe tak..technisch beheer en bemannen van schepen van derden (wat men al eerder deed voor vd Schoot tot 1964). De instroomdata van de schepen weet ik alleen zeker dat de Equator in 1969 erbij kwam en de Kilo en Metre in 1973. De rest even onder voorbehoud. Mochten er opmerkingen en / of
aanvullingen zijn...hoor ik dat graag.
Mvrgr Roelof
Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Roelof, deze foto genomen bij Scheepswerf Harlingen had ik nog liggen:
Afbeelding
Van links naar rechts de Tjerk Hiddes, Lifana en de Hendrik Holwerda.
Een foto die de vraagt oproept wat deze elders gebouwde schepen hier bij de werf deden.
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

Mooie..unieke foto Ben...zeker in welke staat de Lifana is...ik zie
een half-shelterdecker met de kuil achter...dit is even nieuw voor mij..
weet je wanneer het schip verbouwd is ? Ik kon haar namelijk alleen als
een opgehoogde gladdekker(of was het een volledig shelterdekker??)
Mvrgr Roelof
compass

Bericht door compass »

Hallo Roelof,

Wat betreft KILO en METRE ; dit zijn scheepsnamen die door meerdere (Nederlandse) schepen gevoerd zijn omdat zij in Time Charter voeren voor de METRIC LINES. Ze hadden dan de verplichting om KILO of METRE te heten.
De VOLHARDING van Koerts heeft ook een tijdje één van deze namen gevoerd.

Wat betreft de LIFANA staat het me bij dat ze eerst als gladdekker of half shelter werd gebouwd maar dat ze daar hopeloos mee in de problemen kwamen betreffende de meting (>500 Brt). Ze hebben er toen een shelterdekker van gemaakt en met veel kunst en vliegwerk ($$$???) toch nog 499,99 uit weten te persen. Ze is op stapel gezet in Kampen. Het heeft de werf in Kampen bijna (of helemaal?) de das om gedaan. Het is later in Harlingen afgebouwd (laatste uit Carebeka 1939-1983)
Groeten,
Bert de Boer
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

In Wyt's Digest 1960 staat deze proefvaart foto van de Lifana. Scheepswerf Harlingen heeft haar dus verbouwd en opgeleverd onder bouwnr. 15. Op mijn systeemkaartje heb ik staan dat ze 1968 een andere tonnage kreeg en wel 937 brt - 467 nrt - 1378 dw.

Afbeelding
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

Bert...even nog een aanvulling op jouw opmerking betreft de Kilo en de Metre...inderdaad in 1962-1963 werden door de Metric Line de volgende schepen van Koerts gecharterd :
Kilo (ex Volharding '62) en in 1963 weer terug gegeven
Metre (ex Ambulant '62) en werd in 1963 na verloop charter gelijk verkocht.
Deze schepen werden gelijk vervangen door de :
Kilo (ex Verdi '63 , ex Hermes '55)
Metre (ex Virgil '63)
Deze beide schepen waren in bezit van Lamport&Holt en ondergebracht
in Red."Het Gein", Amsterdam (werkmaatschappij van Terwogt&Lagers)
de bevrachting gebeurde door Fa.Ruys & Co...en vaak in charter gevaren
voor.. :shock: :shock: ...Lamport & Holt....en zo is het balletje weer rond .
In 1972-1973 is het technisch beheer-bemanning-bevrachting overgedragen aan Holwerda,Heerenveen. Na een jaartje zijn beide schepen uiteindelijk verkocht naar het buitenland.
Zover ik weet waren dat alleen de beschreven schepen die als Kilo en Metre hebben gevaren..
Mvrgr Roelof
Plaats reactie