Rederij Holwerda, Heerenveen.
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Het begon allemaal eind 19e eeuw met een turfschipper Einte Holwerda
uit Gasselternijveen...met de Vier Gebroeders...een van zijn zonen, Hendrik Holwerda trad later in de voetsporen van zijn vader en trouwde
een schippersdochter van Sloots en voer vanaf 1914 met zijn eigen Roelfina I het water dun, in 1923 kwam er nog een Roelfina II bij.
2 van Hendrik zijn zonen deden hetzelfde...in 1932 begon Roelof zijn eigen leven op de Avanti en Einte samen met zijn vader in 1935 de Holland.
In 1940 kwam voor Einte zelf de Paraat erbij. Toen de oorlog begon werd Roelof ziek en mocht niet meer varen..en kreeg een walbaan bij Verzekeringsmaatschappij Oranje..waar hij later directeur werd.
De schepen overleefden de oorlog niet en zeker vlak na de oorlog liepen vele Nederlandse schepen op een mijn. Vlak na de oorlog besloten de familie Holwerda nieuwe schepen aan te schaffen...alleen de Paraat van Einte was overgebleven...de familie vond hierbij dat ze de koppen maar beter bijelkaar konden steken en dat Roelof de zaken aan de wal mooi kon regelen (die was inmiddels al gevestigd in Heerenveen). Het eerste schip was de aangekochte Wota voor de Gebr.Holwerda (ex Apollinaris)
maar dit schip verging in 1949...gelijk daarna werd er een nieuwe Wota gebouwd , die in 1949 in de vaart kwam. En 2 jaar later , in 1951 kwam de nieuwe Holland in de vaart.
In 1955 besloot Roelof Holwerda samen met zijn 2 zonen Henk en Piet een echt scheepvaartskantoor op te richten , die zich bezig hield met aan-en verkoop van schepen..bemanningszaken...administratie en beheer van schepen van derden (m.n. zakenlui Gebr.vd Schoot).
uit Gasselternijveen...met de Vier Gebroeders...een van zijn zonen, Hendrik Holwerda trad later in de voetsporen van zijn vader en trouwde
een schippersdochter van Sloots en voer vanaf 1914 met zijn eigen Roelfina I het water dun, in 1923 kwam er nog een Roelfina II bij.
2 van Hendrik zijn zonen deden hetzelfde...in 1932 begon Roelof zijn eigen leven op de Avanti en Einte samen met zijn vader in 1935 de Holland.
In 1940 kwam voor Einte zelf de Paraat erbij. Toen de oorlog begon werd Roelof ziek en mocht niet meer varen..en kreeg een walbaan bij Verzekeringsmaatschappij Oranje..waar hij later directeur werd.
De schepen overleefden de oorlog niet en zeker vlak na de oorlog liepen vele Nederlandse schepen op een mijn. Vlak na de oorlog besloten de familie Holwerda nieuwe schepen aan te schaffen...alleen de Paraat van Einte was overgebleven...de familie vond hierbij dat ze de koppen maar beter bijelkaar konden steken en dat Roelof de zaken aan de wal mooi kon regelen (die was inmiddels al gevestigd in Heerenveen). Het eerste schip was de aangekochte Wota voor de Gebr.Holwerda (ex Apollinaris)
maar dit schip verging in 1949...gelijk daarna werd er een nieuwe Wota gebouwd , die in 1949 in de vaart kwam. En 2 jaar later , in 1951 kwam de nieuwe Holland in de vaart.
In 1955 besloot Roelof Holwerda samen met zijn 2 zonen Henk en Piet een echt scheepvaartskantoor op te richten , die zich bezig hield met aan-en verkoop van schepen..bemanningszaken...administratie en beheer van schepen van derden (m.n. zakenlui Gebr.vd Schoot).
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
bno.30 van scheepswerf Martin Jansen, Leer werd in 1957 opgeleverd
aan Einte Holwerda , Gasselternijveen als Drenthe. In 1962 eigenaar overleden , schip ging naar zijn weduwe en voer door tot 1970 ,
toen werd het verkocht aan Mr. Mc.Nab , Roatan als Rotha Lynn.
De bevrachting van de Drenthe lag in handen van Wagenborg.
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Ook kwam in 1957 bnr.32 in de vaart als Hendrik Holwerda voor de Gebr.Holwerda , Heerenveen...de bevrachting lag eerst ook in handen van Wagenborg...maar 1962 ging dat over naar Gruno. Het schip werd in 1971 omgedoopt in Frisian en in april 1973 onder Panamese vlag gegooid
als Amar (Frisian Sh.& Trading)..en in juli 1973 als Amar van Gebr.Holwerda, Heerenveen tot het schip uiteindelijk in augustus 1974 werd verkocht naar Indonesië als Deepa Maju...in 1975 nog verlengd. In juni 1985 gesloopt.
als Amar (Frisian Sh.& Trading)..en in juli 1973 als Amar van Gebr.Holwerda, Heerenveen tot het schip uiteindelijk in augustus 1974 werd verkocht naar Indonesië als Deepa Maju...in 1975 nog verlengd. In juni 1985 gesloopt.
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Holwerda heeft vanaf 1971 een aantal schepen onder vreemde vlag gebracht resp. gemanaged. Zo kom ik tegen dat er blijkbaar een Holwerda & Jenson Shipmanagement heeft bestaan met de schepen Fryslan, Jenhol, Jenlink, Jenwel en Rahim. De Rahim was van Hape Seafreight Pte Ltd, een joint venture tussen H&P Holwerda en Samsun. Het schip is in 1986 geruild met Nedlloyd voor de 3 ex-KNSM coasters. Frisian Shipping & Trading Co Ltd heeft onder diverse vlaggen meerdere schepen beheerd resp. in eigendom gehad: Marsbird (ex Marsdiep van Van der Schoot), Arina en Elisabeth Holwerda, Amar (ex Hendrik Holwerda) en Singapore Meranti (ex Arina Holwerda). Ik heb het beeld echter nog niet compleet. Wie heeft een volledig overzicht?