Roelof, deze foto genomen bij Scheepswerf Harlingen had ik nog liggen:
Van links naar rechts de Tjerk Hiddes, Lifana en de Hendrik Holwerda.
Een foto die de vraagt oproept wat deze elders gebouwde schepen hier bij de werf deden.
Rederij Holwerda, Heerenveen.
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Hallo Roelof,
Wat betreft KILO en METRE ; dit zijn scheepsnamen die door meerdere (Nederlandse) schepen gevoerd zijn omdat zij in Time Charter voeren voor de METRIC LINES. Ze hadden dan de verplichting om KILO of METRE te heten.
De VOLHARDING van Koerts heeft ook een tijdje één van deze namen gevoerd.
Wat betreft de LIFANA staat het me bij dat ze eerst als gladdekker of half shelter werd gebouwd maar dat ze daar hopeloos mee in de problemen kwamen betreffende de meting (>500 Brt). Ze hebben er toen een shelterdekker van gemaakt en met veel kunst en vliegwerk ($$$???) toch nog 499,99 uit weten te persen. Ze is op stapel gezet in Kampen. Het heeft de werf in Kampen bijna (of helemaal?) de das om gedaan. Het is later in Harlingen afgebouwd (laatste uit Carebeka 1939-1983)
Groeten,
Bert de Boer
Wat betreft KILO en METRE ; dit zijn scheepsnamen die door meerdere (Nederlandse) schepen gevoerd zijn omdat zij in Time Charter voeren voor de METRIC LINES. Ze hadden dan de verplichting om KILO of METRE te heten.
De VOLHARDING van Koerts heeft ook een tijdje één van deze namen gevoerd.
Wat betreft de LIFANA staat het me bij dat ze eerst als gladdekker of half shelter werd gebouwd maar dat ze daar hopeloos mee in de problemen kwamen betreffende de meting (>500 Brt). Ze hebben er toen een shelterdekker van gemaakt en met veel kunst en vliegwerk ($$$???) toch nog 499,99 uit weten te persen. Ze is op stapel gezet in Kampen. Het heeft de werf in Kampen bijna (of helemaal?) de das om gedaan. Het is later in Harlingen afgebouwd (laatste uit Carebeka 1939-1983)
Groeten,
Bert de Boer
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Bert...even nog een aanvulling op jouw opmerking betreft de Kilo en de Metre...inderdaad in 1962-1963 werden door de Metric Line de volgende schepen van Koerts gecharterd :
Kilo (ex Volharding '62) en in 1963 weer terug gegeven
Metre (ex Ambulant '62) en werd in 1963 na verloop charter gelijk verkocht.
Deze schepen werden gelijk vervangen door de :
Kilo (ex Verdi '63 , ex Hermes '55)
Metre (ex Virgil '63)
Deze beide schepen waren in bezit van Lamport&Holt en ondergebracht
in Red."Het Gein", Amsterdam (werkmaatschappij van Terwogt&Lagers)
de bevrachting gebeurde door Fa.Ruys & Co...en vaak in charter gevaren
voor.. ...Lamport & Holt....en zo is het balletje weer rond .
In 1972-1973 is het technisch beheer-bemanning-bevrachting overgedragen aan Holwerda,Heerenveen. Na een jaartje zijn beide schepen uiteindelijk verkocht naar het buitenland.
Zover ik weet waren dat alleen de beschreven schepen die als Kilo en Metre hebben gevaren..
Mvrgr Roelof
Kilo (ex Volharding '62) en in 1963 weer terug gegeven
Metre (ex Ambulant '62) en werd in 1963 na verloop charter gelijk verkocht.
Deze schepen werden gelijk vervangen door de :
Kilo (ex Verdi '63 , ex Hermes '55)
Metre (ex Virgil '63)
Deze beide schepen waren in bezit van Lamport&Holt en ondergebracht
in Red."Het Gein", Amsterdam (werkmaatschappij van Terwogt&Lagers)
de bevrachting gebeurde door Fa.Ruys & Co...en vaak in charter gevaren
voor.. ...Lamport & Holt....en zo is het balletje weer rond .
In 1972-1973 is het technisch beheer-bemanning-bevrachting overgedragen aan Holwerda,Heerenveen. Na een jaartje zijn beide schepen uiteindelijk verkocht naar het buitenland.
Zover ik weet waren dat alleen de beschreven schepen die als Kilo en Metre hebben gevaren..
Mvrgr Roelof
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
De Equator met de Holwerda vlag in top..vlak voor de kerst
van 1972 Delfzijl binnenlopend...op doorreis naar Oldenburg.
Het schip was toen in time-charter van Peter Lawson Shipping.
Eigenaar was Red.ms Equator , Groningen een rederij waar in het
verleden vele bekende namen voorkwamen zoals oa.Juko Westers,dhr Pronk , dhr Beck en J.Tamminga .
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Hank...ikzelf moet je het antwoord even schuldig blijven..mijn gegevens
over de Metre zijn erg summier...ik weet alleen dat het in 1973-74 naar Libanon verkocht is omdat mijn vader het schip nog uit Engeland heeft opgehaald naar Rotterdam , alwaar het schip verkocht werd..na de overdracht heeft hij het schip ,voor de nieuwe eigenaren uit Libanon ,nog rondgegooidt (konden ze blijkbaar zelf niet )...z'n duffer(overjas) is hij daarbij nog kwijtgeraakt (gestolen).
Mvrgr Roelof
over de Metre zijn erg summier...ik weet alleen dat het in 1973-74 naar Libanon verkocht is omdat mijn vader het schip nog uit Engeland heeft opgehaald naar Rotterdam , alwaar het schip verkocht werd..na de overdracht heeft hij het schip ,voor de nieuwe eigenaren uit Libanon ,nog rondgegooidt (konden ze blijkbaar zelf niet )...z'n duffer(overjas) is hij daarbij nog kwijtgeraakt (gestolen).
Mvrgr Roelof