Rederij Holwerda, Heerenveen.

van: www.kustvaartforum.com
Dick
Berichten: 72
Lid geworden op: 28 nov 2005 17:28
Locatie: Castricum

Bericht door Dick »

Holwerda heeft vanaf 1971 een aantal schepen onder vreemde vlag gebracht resp. gemanaged. Zo kom ik tegen dat er blijkbaar een Holwerda & Jenson Shipmanagement heeft bestaan met de schepen Fryslan, Jenhol, Jenlink, Jenwel en Rahim. De Rahim was van Hape Seafreight Pte Ltd, een joint venture tussen H&P Holwerda en Samsun. Het schip is in 1986 geruild met Nedlloyd voor de 3 ex-KNSM coasters. Frisian Shipping & Trading Co Ltd heeft onder diverse vlaggen meerdere schepen beheerd resp. in eigendom gehad: Marsbird (ex Marsdiep van Van der Schoot), Arina en Elisabeth Holwerda, Amar (ex Hendrik Holwerda) en Singapore Meranti (ex Arina Holwerda). Ik heb het beeld echter nog niet compleet. Wie heeft een volledig overzicht?
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

De Waddenzee met een zonnedekje achterop. Al op weg naar Indonesië?

Afbeelding
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

De Waddenzee (foto Ben) kwam in 1959 in de vaart , bevr.Gruno en
was eigendom van Red.Noord-Nederland..alwaar de familie Holwerda en van der Schoot in zaten...in 1964 ging het schip volledig in handen van Red.vd Schoot. Een jaar eerder dan de Waddenzee kwam de Avanti in de
vaart...het staat mij dat dit schip eigendom was van de gehele familie Holwerda ondergebracht in rederij Avanti. (bevr.Gruno)
Afbeelding
Dick
Berichten: 72
Lid geworden op: 28 nov 2005 17:28
Locatie: Castricum

Bericht door Dick »

De Avanti en Expansa waren eigendom van Holwerda, Scheepswerf Harlingen en enkele particuliere beleggers.

Dick
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Holwerda had van 1973 tot 1975 de Holland, ex Duitse Germania, gebouwd in 1962 bij scheepswerf Brand, Oldenburg. Hier bij scheepswerf Barkmeijer, Vierverlaten in februari 1975:

Afbeelding
Foto:©B.Th. Gernaat

Zij ging in 1975 naar Singapore als Kim Soon Li:

Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Die Holland zit met het achterschip op de zelden gebruikte 'stevenlift' -vreemde naam want meestal wordt zo'n ding gebruikt voor werk aan de schroef of het roer- bij Barkmeijer in Stroobos en niet in Vierverlaten.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Gert
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:08
Locatie: Purmerend

Bericht door Gert »

Een verhaal uit de eerste uitgave van de Rederij Bulletin, van Holwerda uit 1977.

ms EXPANSA kreeg op de reis van Whitby naar Samsun op 23 aug. moeilijkheden met de brandstofpompen van de hoofdmotor. Op positie 36 mijl west van Leixoes. Wat men ook aan boord probeerde, de pompen bleven vastlopen en het was onmogelijk de reis te vervolgen. Gelukkig was de ms SPRAY in de buurt, welke via het kantoor de opdracht kreeg terug te keren en te trachten de EXPANSA naar Leixoes te slepen. Daar het echter zeer slecht zicht was, bleek het nog niet zo eenvoudig te zijn om de Expansa te vinden. Pas op 24 aug. circa 15.00 uur werd vastgemaakt. Dat het voor de bemanning van de Expansa, zonder motor of radar (was uitgevallen) in zeer dichte mist, die nacht geen pretje is geweest, behoeft geen nader betoog.
24 aug. om 22.30 uur arriveerde de sleep behouden in Leixous. Na montage van nieuwe brandstofpomp elementen, de oude waren door water en vuil totaal naar de filistijnen, kon de reis op 26 aug. weer worden vervolgd.
Op maandag 10 jan. kreeg de Expansa de gelegenheid om op haar beurt eens te gaan slepen. Onderweg van Cotonou naar Dakar, kon vlak voor binnenkomst worden doorgegeven dat het nederlandse ms ANK-WINSEMIUS reeds 2 dagen met maschineschade 70 mijl zuid van Dakar ronddreef. De Expansa keerde terug om te trachten dit schip naar Dakar te slepen. Op dinddag 11 jan. om 03.45 uur werd de Ank-Winseminus bereikt en vastgemaakt. Slepend op het anker werd tenslotte een snelheid van 5,5 mijl bereikt, hetgeen voor de Expansa een prestatie mag worden genoemd. Om 23.15 uur werd de sleep keirig afgeleverd in de baai van Dakar.

Bij het zoeken naar iets anders kwam ik nog een paar rederij bulletins tegen, waarin onderwerpen staan die volgens mij goed bij dit onderwerp passen.

M.v.g. Gert
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

De Tina Holwerda van 1977, gebouwd bij Scheepswerf Barkmeijer, na haar oplevering in september herdoopt in Fenja:

Afbeelding
Foto: ©B.Th.Gernaat
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Een krantenartikel uit 1983:

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

In Harlingen lagen in het najaar van 1978 drie Holwerda/van der Schoot schepen opgelegd:

Afbeelding
Foto:©B.Th. Gernaat.
Plaats reactie