We hebben een paar jaar geleden het onderwerp NEUZEN opgezet in een moment van verdwazing noem ik het maar. Niet wetende en zeker niet vermoedende dat het zo lang stand zou houden.
Nu een nieuwe topic SUPERSTRUCTURES of wel de accommodatie, de opbouw of hoe je het wil noemen.
....foto....
De opbouw van de MSC Delphi, hier is goed te zien dat het allemaal precies even lang is als een container inklusief de schoorsteen. Er steekt nog voor nog achter een sprietje uit.
Huug
Superstructures
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
Voorheen opende ik dit topic nooit omdat ik toen nog geen breedband had en zeer selectief te werk moest gaan, want het duurde een eeuwigheid voordat al die foto's geladen waren. Nu heb ik dan wel gekeken en viel deze vraag van Evert me op:
Ik zal het waarschijnlijk al eens eerder hebben verteld, maar ik doe het toch nog maar een keer. Er was in het Kielerkanaal een loods die met een Nederlandse vrouw was getrouwd, een tweede huis ergens bij de Hondsbosse Zeewring had en aardig Nederlands sprak. Aardige vent. Was begonnen als mozes op potjes uit Haren-Ems en geëindigd als kapitein op grote Amerikaanse bulkers onder Liberiaanse vlag.
Die man zei een keer tegen me toen we een beetje moeilijk in een Weiche moesten vastmaken: "Kapitein, als je goed met een klein schip kan varen en manoeuvreren, kan je dat ook met de grootste schepen, maar niet andersom."
Dat ben ik nooit vergeten en toen ik met tankers van 200.000 en 300.000 ton ging varen, dacht ik daar direct aan terug.
Op zo'n 500-tonner met 220 pk en een keerkoppeling had je niks op achteruit. daar moest je altijd rekening mee houden, zorgen dat je de vaart er tijdig uit had.
Bij die turbinetankers was dat exact hetzelfde. Je had 30 of 40.000 pk op vooruit, maar hoogstens 10.000 op achteruit, dus als je nou maar net zo voorzichtig was als op een kop-en-kontboot, ging het allemaal uitstekend. Je moest hier alleen nog veel verder vooruit denken en plannen, je plannen tijdig aan de andere scheepvaart bekend maken en daarna niet aarzelen, maar exact doen wat je had gezegd dat je zou gaan doen, op het moment dat je had gezegd dat je het zou doen.
Dit was er zo eentje
Dit geeft een betere indruk van de "superstructure" van datzelfde schip omdat je dan de mensen erbij ziet. Dit was tijdens bunkeren op de rede van Colombo.
Het is een flatgebouw van 7 verdiepingen, maar bovendien zit er dan nog eens een "kelder" onder van 26 meter diep, met vijf platforms in de machinekamer. De lift is daar echt geen luxe voor luie mensen.
Vooral in ballast kun je met zo'n gevaarte heel langzaam varen en dan luistert hij toch keurig naar het roer, Evert. Ik was natuurlijk ook niet opgegroeid met dit soort schepen, maar toen ik er eenmaal zelf mee voer, stond ik er een beetje verbaasd van dat het, zo enorm groot als het was, toch nog steeds een echt schip was. Het slingerde en stampte, al ging dat allemaal wat trager dan op een kleiner schip, maar het stuurde goed en was verrassend snel op het roer. Het enige, maar zeer belangrijke verschil was dat je erg weinig vermogen op achteruit had.Wat ik mij ook wel eens afvraag is hoe langzaam zo'n groot schip kan varen voordat het onbestuurbaar wordt. Je zult toch een bepaalde druk op het roer moeten hebben wil het nohg kunnen werken.
Ik zal het waarschijnlijk al eens eerder hebben verteld, maar ik doe het toch nog maar een keer. Er was in het Kielerkanaal een loods die met een Nederlandse vrouw was getrouwd, een tweede huis ergens bij de Hondsbosse Zeewring had en aardig Nederlands sprak. Aardige vent. Was begonnen als mozes op potjes uit Haren-Ems en geëindigd als kapitein op grote Amerikaanse bulkers onder Liberiaanse vlag.
Die man zei een keer tegen me toen we een beetje moeilijk in een Weiche moesten vastmaken: "Kapitein, als je goed met een klein schip kan varen en manoeuvreren, kan je dat ook met de grootste schepen, maar niet andersom."
Dat ben ik nooit vergeten en toen ik met tankers van 200.000 en 300.000 ton ging varen, dacht ik daar direct aan terug.
Op zo'n 500-tonner met 220 pk en een keerkoppeling had je niks op achteruit. daar moest je altijd rekening mee houden, zorgen dat je de vaart er tijdig uit had.
Bij die turbinetankers was dat exact hetzelfde. Je had 30 of 40.000 pk op vooruit, maar hoogstens 10.000 op achteruit, dus als je nou maar net zo voorzichtig was als op een kop-en-kontboot, ging het allemaal uitstekend. Je moest hier alleen nog veel verder vooruit denken en plannen, je plannen tijdig aan de andere scheepvaart bekend maken en daarna niet aarzelen, maar exact doen wat je had gezegd dat je zou gaan doen, op het moment dat je had gezegd dat je het zou doen.
Dit was er zo eentje
Dit geeft een betere indruk van de "superstructure" van datzelfde schip omdat je dan de mensen erbij ziet. Dit was tijdens bunkeren op de rede van Colombo.
Het is een flatgebouw van 7 verdiepingen, maar bovendien zit er dan nog eens een "kelder" onder van 26 meter diep, met vijf platforms in de machinekamer. De lift is daar echt geen luxe voor luie mensen.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Superstructures
WESER STAHL Gross tonnage : 28564 Type of ship : Self-Discharging Bulk Carrier Year of build : 1999
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Superstructures
Goeiemorgen Bert,
Met deze zin:
We hebben een paar jaar het onderwerp “neuzenâ€gevoerd opgezet in een moment van verdwazing noem ik het maar. Niet wetende en zeker niet vermoedende dat het zo lang stand zou houden.
Een nieuwe “Superstructures†of wel de accommodatie, de opbouw of hoe je het wil noemen.
opende Huug Pieterse dit onderwerp in maart 2006.
Persoonlijk versta ik onder een 'superstructure", ook zonder in woordenboeken enz. te kijken, een ingewikkeld "bouwwerk" met allerlei ingewikkelde toeters en bellen er op en er aan.
Een klein arbeidershuisje uit begin vorige eeuw noem ik een eenvoudig bouwwerk, het paleis in Versaille bijvoorbeeld of het parlementsgebouw in Londen, het paleis op de Dam, de raffinaderijen in Pernis of de Eifeltoren in Parijs dat zou ik superstructures willen noemen.
Maar alles in verhouding tot de omgeving natuurlijk.
Als ik op de sluizen van IJmuiden naar de opbouw van de schepen kijk en de schepen varen op 5 meter afstand langs mij heen, dan lijken het allemaal wel superstructures, vaart een schip op een paar honderd meter voor je langs dan lijkt het al lang zo groot en indrukwekkend niet meer.
Bij superstructures (wat voor Nederlands woord zouden we daarvoor kunnen gebruiken?) denk ik altijd bij mij zelf:"Hoe hebben ze het kunnen maken".
Deze foto van Ruud vd Duin (Sailor) geeft duidelijk aan wat ik bedoel.
De Port Reval is een Superstructure en de Fairplay 21 is daarbij vergeleken een notendop.
Zie je de Fairplay 21 met daar naast een Roeiboot, dan is de sleepboot weer de superstructure.
groeten
Evert Sikkema
Met deze zin:
We hebben een paar jaar het onderwerp “neuzenâ€gevoerd opgezet in een moment van verdwazing noem ik het maar. Niet wetende en zeker niet vermoedende dat het zo lang stand zou houden.
Een nieuwe “Superstructures†of wel de accommodatie, de opbouw of hoe je het wil noemen.
opende Huug Pieterse dit onderwerp in maart 2006.
Persoonlijk versta ik onder een 'superstructure", ook zonder in woordenboeken enz. te kijken, een ingewikkeld "bouwwerk" met allerlei ingewikkelde toeters en bellen er op en er aan.
Een klein arbeidershuisje uit begin vorige eeuw noem ik een eenvoudig bouwwerk, het paleis in Versaille bijvoorbeeld of het parlementsgebouw in Londen, het paleis op de Dam, de raffinaderijen in Pernis of de Eifeltoren in Parijs dat zou ik superstructures willen noemen.
Maar alles in verhouding tot de omgeving natuurlijk.
Als ik op de sluizen van IJmuiden naar de opbouw van de schepen kijk en de schepen varen op 5 meter afstand langs mij heen, dan lijken het allemaal wel superstructures, vaart een schip op een paar honderd meter voor je langs dan lijkt het al lang zo groot en indrukwekkend niet meer.
Bij superstructures (wat voor Nederlands woord zouden we daarvoor kunnen gebruiken?) denk ik altijd bij mij zelf:"Hoe hebben ze het kunnen maken".
Deze foto van Ruud vd Duin (Sailor) geeft duidelijk aan wat ik bedoel.
De Port Reval is een Superstructure en de Fairplay 21 is daarbij vergeleken een notendop.
Zie je de Fairplay 21 met daar naast een Roeiboot, dan is de sleepboot weer de superstructure.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Superstructures
Het is maar hoe je het bekijkt Evert.
Dit is niet hoog, maar wel groot.
Dit is niet hoog, maar wel groot.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Superstructures
Een "superstructure" van nog geen container lang:
Werder Bremen.
Werder Bremen.
Re: Superstructures
MAERSK DENVER.