GHV schepen "Oldies"

van: www.kustvaartforum.com
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
CITY OF LIVERPOOL

Afbeelding
KAFIRISTAN

Afbeelding
NAAM ? BOUWJ. 1944

Afbeelding
CITY OF VENICE

Afbeelding
MANCHESTER PROGRESS 1938

Afbeelding
WARKWORTH

van Gust Deroef.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
CAPE GRENVILLE

van Gus Deroef.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Roy-

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door Roy- »

Hallo Jan,

Dat schip waar de naam niet bekend van is, is er een van de Britisch India Steam Navigation Company Ltd. Misschien dat dit het zoeken wat gemakkelijker maakt..........

Ik nog eens aan boord van het zussie van de "Manchester Progress" geweest. Dat was de "Manchester Regiment" die toen de naam "Azure Coast II" heette. Vanuit de m.k. moest je tussen de ketels door naar voren lopen om op de stookplaat te komen. Ik vond het maar een benauwd gebeuren.
Als ik het me wel herinner stond er een triple in plus een lagedruk turbine. Die combinatie kwam je destijds wel vaker tegen.
Leuk dat ouwe beest weer eens terug te zien.
Trouwens; ook nog eens een oude Canada ganger. Haar voormalige baasje was de Manchester Liners Ltd !.

m.v.g. Roy
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door Ben »

Afbeelding

Name: CABO ORTEGAL Flag: ESP Date of completion: 12.1919 Tons: 3717 DWT: LPP: 99.2 Beam: 14.3 Builder: Nervion, Bilbao
Subsequent History: 36 AKETZ - 37 LIBERO - 39 CABO ORTEGAL Disposal Data: BU Aviles 24.12.65
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door Theo Horsten »

Leo schreef:Wat aan het schip opvalt is het ontbreken van een "schoorsteen..." Vermoedelijk ging de rookafvoer via een rookkanaal langs de 3e mast.
Burmeister & Wain in Kopenhagen bouwde destijds een serie van deze schoorsteenloze schepen. Inderdaad, de uitlaten liepen langs de derde mast, dat was bij de Kedoe de achtermast. Ergens hebben we daar uitgebreid over geschreven, hier of op Kombuispraat.
De Rotterdamsche Lloyd, die al zijn schepen normaal zelf ontwierp, kocht in 1922 de Kedoe kant en klaar van de werf, enkel en alleen omdat ze ervaring wilden opdoen met motorschepen.

Afbeelding

Dat beviel zo goed dat er plannen werden gemaakt voor een motorpassagiersschip. Toen die plannen klaar waren, had de Kedoe intussen 62.000 mijl zonder een enkele storing gevaren. Dat motorschip dat de Lloyd zelf bij De Schelde liet bouwen, was de Indrapoera.

Hier de uitlaten langs de achtermast van de Kedoe

Afbeelding

En de Indrapoera

Afbeelding
Roy-

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door Roy- »

Nu vraag ik me al meer dan 50 jaar af; hoe spreek je KEDOE nu eigenlijk uit ?.
Is het KUDOE of is het KEEDOE ?.
Ik ben echt benieuwd wie me van dit trauma afhelpt.................

m.v.g. Roy
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door Theo Horsten »

Ku-dóé, met de klemtoon op "doe". :D
Eind 1945 of begin 1946 ben ik nog een keer op de Kedoe geweest, toen mijn vader daar na zijn na-oorlogse speciale verlof, moest bijwerken, in Amsterdam.

De Kedoe werd in 1954 verkocht aan de sloperij Holland in Hendrik Ido Ambacht.
De sloperij verkocht haar een jaar later door naar Zwitserland, naar en zekere B.Pusich, die haar onder Panamese vlag in de vaart bracht als Havana.
In 1961 werd ze uiteindelijk gesloopt in Brugge.
Roy-

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door Roy- »

Bedankt voor je antwoord Theo. Heb ik de naam achteraf toch altijd goed uitgesproken........ :wink:
Misschien interessant voor je, haar nieuwe eigenaren hebben de "Kedoe" in haar 2e leven toch nog een echte schoorsteen gegeven..............

m.v.g. Roy
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door Ben »

Zo fotografeerde ik in 1959 de Weltevreden in Rotterdam.

Afbeelding

M.S. WELTEVREDEN 1937, Rotterdamsche Lloyd, Scheepswerf P. Smit Jr., Rotterdam (no. 505) LxBxH: 156.44 x 19.16 x 12.04 m. - 9.295 brt - 12 pass. 2 x 2 tew 8 cil. M.A.N. diesel - 8.000 rpk - 16 kn.
1963 - gesloopt te Brugge, Belgie.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
KINDU 1944

Afbeelding
BELGIAN VETERAN 1942

van Gust Deroef.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Plaats reactie