GHV schepen "Oldies"
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: GHV schepen "Oldies".
CITY OF LIVERPOOL
KAFIRISTAN
NAAM ? BOUWJ. 1944
CITY OF VENICE
MANCHESTER PROGRESS 1938
WARKWORTH
van Gust Deroef.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: GHV schepen "Oldies".
CAPE GRENVILLE
van Gus Deroef.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: GHV schepen "Oldies".
Hallo Jan,
Dat schip waar de naam niet bekend van is, is er een van de Britisch India Steam Navigation Company Ltd. Misschien dat dit het zoeken wat gemakkelijker maakt..........
Ik nog eens aan boord van het zussie van de "Manchester Progress" geweest. Dat was de "Manchester Regiment" die toen de naam "Azure Coast II" heette. Vanuit de m.k. moest je tussen de ketels door naar voren lopen om op de stookplaat te komen. Ik vond het maar een benauwd gebeuren.
Als ik het me wel herinner stond er een triple in plus een lagedruk turbine. Die combinatie kwam je destijds wel vaker tegen.
Leuk dat ouwe beest weer eens terug te zien.
Trouwens; ook nog eens een oude Canada ganger. Haar voormalige baasje was de Manchester Liners Ltd !.
m.v.g. Roy
Dat schip waar de naam niet bekend van is, is er een van de Britisch India Steam Navigation Company Ltd. Misschien dat dit het zoeken wat gemakkelijker maakt..........
Ik nog eens aan boord van het zussie van de "Manchester Progress" geweest. Dat was de "Manchester Regiment" die toen de naam "Azure Coast II" heette. Vanuit de m.k. moest je tussen de ketels door naar voren lopen om op de stookplaat te komen. Ik vond het maar een benauwd gebeuren.
Als ik het me wel herinner stond er een triple in plus een lagedruk turbine. Die combinatie kwam je destijds wel vaker tegen.
Leuk dat ouwe beest weer eens terug te zien.
Trouwens; ook nog eens een oude Canada ganger. Haar voormalige baasje was de Manchester Liners Ltd !.
m.v.g. Roy
Re: GHV schepen "Oldies".
Name: CABO ORTEGAL Flag: ESP Date of completion: 12.1919 Tons: 3717 DWT: LPP: 99.2 Beam: 14.3 Builder: Nervion, Bilbao
Subsequent History: 36 AKETZ - 37 LIBERO - 39 CABO ORTEGAL Disposal Data: BU Aviles 24.12.65
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
Re: GHV schepen "Oldies".
Burmeister & Wain in Kopenhagen bouwde destijds een serie van deze schoorsteenloze schepen. Inderdaad, de uitlaten liepen langs de derde mast, dat was bij de Kedoe de achtermast. Ergens hebben we daar uitgebreid over geschreven, hier of op Kombuispraat.Leo schreef:Wat aan het schip opvalt is het ontbreken van een "schoorsteen..." Vermoedelijk ging de rookafvoer via een rookkanaal langs de 3e mast.
De Rotterdamsche Lloyd, die al zijn schepen normaal zelf ontwierp, kocht in 1922 de Kedoe kant en klaar van de werf, enkel en alleen omdat ze ervaring wilden opdoen met motorschepen.
Dat beviel zo goed dat er plannen werden gemaakt voor een motorpassagiersschip. Toen die plannen klaar waren, had de Kedoe intussen 62.000 mijl zonder een enkele storing gevaren. Dat motorschip dat de Lloyd zelf bij De Schelde liet bouwen, was de Indrapoera.
Hier de uitlaten langs de achtermast van de Kedoe
En de Indrapoera
Re: GHV schepen "Oldies".
Nu vraag ik me al meer dan 50 jaar af; hoe spreek je KEDOE nu eigenlijk uit ?.
Is het KUDOE of is het KEEDOE ?.
Ik ben echt benieuwd wie me van dit trauma afhelpt.................
m.v.g. Roy
Is het KUDOE of is het KEEDOE ?.
Ik ben echt benieuwd wie me van dit trauma afhelpt.................
m.v.g. Roy
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
Re: GHV schepen "Oldies".
Ku-dóé, met de klemtoon op "doe".
Eind 1945 of begin 1946 ben ik nog een keer op de Kedoe geweest, toen mijn vader daar na zijn na-oorlogse speciale verlof, moest bijwerken, in Amsterdam.
De Kedoe werd in 1954 verkocht aan de sloperij Holland in Hendrik Ido Ambacht.
De sloperij verkocht haar een jaar later door naar Zwitserland, naar en zekere B.Pusich, die haar onder Panamese vlag in de vaart bracht als Havana.
In 1961 werd ze uiteindelijk gesloopt in Brugge.
Eind 1945 of begin 1946 ben ik nog een keer op de Kedoe geweest, toen mijn vader daar na zijn na-oorlogse speciale verlof, moest bijwerken, in Amsterdam.
De Kedoe werd in 1954 verkocht aan de sloperij Holland in Hendrik Ido Ambacht.
De sloperij verkocht haar een jaar later door naar Zwitserland, naar en zekere B.Pusich, die haar onder Panamese vlag in de vaart bracht als Havana.
In 1961 werd ze uiteindelijk gesloopt in Brugge.
Re: GHV schepen "Oldies".
Bedankt voor je antwoord Theo. Heb ik de naam achteraf toch altijd goed uitgesproken........
Misschien interessant voor je, haar nieuwe eigenaren hebben de "Kedoe" in haar 2e leven toch nog een echte schoorsteen gegeven..............
m.v.g. Roy
Misschien interessant voor je, haar nieuwe eigenaren hebben de "Kedoe" in haar 2e leven toch nog een echte schoorsteen gegeven..............
m.v.g. Roy
Re: GHV schepen "Oldies".
Zo fotografeerde ik in 1959 de Weltevreden in Rotterdam.
M.S. WELTEVREDEN 1937, Rotterdamsche Lloyd, Scheepswerf P. Smit Jr., Rotterdam (no. 505) LxBxH: 156.44 x 19.16 x 12.04 m. - 9.295 brt - 12 pass. 2 x 2 tew 8 cil. M.A.N. diesel - 8.000 rpk - 16 kn.
1963 - gesloopt te Brugge, Belgie.
M.S. WELTEVREDEN 1937, Rotterdamsche Lloyd, Scheepswerf P. Smit Jr., Rotterdam (no. 505) LxBxH: 156.44 x 19.16 x 12.04 m. - 9.295 brt - 12 pass. 2 x 2 tew 8 cil. M.A.N. diesel - 8.000 rpk - 16 kn.
1963 - gesloopt te Brugge, Belgie.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: GHV schepen "Oldies".
KINDU 1944
BELGIAN VETERAN 1942
van Gust Deroef.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet