GHV schepen "Oldies"

van: www.kustvaartforum.com
GEORGE ROBINSON
Berichten: 1034
Lid geworden op: 24 nov 2006 17.20 08:20
Locatie: HULL U.K.
Contacteer:

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door GEORGE ROBINSON » 06 jun 2018 17.20 10:20

Trawlers as mentioned above -- see the Visserijforum.
Groeten
George in Hull


Roy
Berichten: 3503
Lid geworden op: 06 feb 2011 17.20 20:32

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Roy » 06 jun 2018 17.20 13:19

Very interesting George !.
A comprehenhensive story wich I never know about.
Thanks for this extra posting.

regards, Roy

GEORGE ROBINSON
Berichten: 1034
Lid geworden op: 24 nov 2006 17.20 08:20
Locatie: HULL U.K.
Contacteer:

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door GEORGE ROBINSON » 12 jun 2018 17.20 16:45

Photo and caption by Uli Wessmann
ANNENKERK1947.jpg
ANNENKERK1947.jpg (117.41 KiB) 911 keer bekeken
ANNENKERK docked in Durban on the 3 January 1969
1947/8042grt, Wilton-Fijenoord (673), Schiedam
Broken up at Shanghai 21/05/1971
Groeten
George in Hull

Roy
Berichten: 3503
Lid geworden op: 06 feb 2011 17.20 20:32

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Roy » 13 jun 2018 17.20 10:05

Nice picture of m.v."Annenkerk" at Durban, George !.


De V.N.S. liet kort na de oorlog twee serie van 2 schepen van het gebroken midscheeps type bouwen.
Dat waren de "Annenkerk" / "Arendskerk" en "Heemskerk" / "Hoogkerk". De 1e twee schepen werden in 1947 en 1948 opgeleverd, terwijl het 2e stel beide in 1949 nieuwbouw aan de vloot toegevoegd werden. Ze leken sterk op elkaar, maar de H-kerk schepen waren iets gestroomlijnder. Het waren alle vier open shelterdekkers. De A-kerk schepen waren dubbelschroevers met 2 hoofdmotoren, de H-kerk schepen hadden één hoofmotor
De H-kerk schepen werden in 1969 en 1968 naar Italië verkocht en hebben zo geen deel van de grote fusie tot Kon. Nedlloyd meegemaakt.
Alleen de "Annenkerk" had twee W.F.- M.A.N. dubbelwerkende motoren op twee schroeven. De andere schepen waren van dubbelwerkende Stork motoren voorzien. De "Hoogkerk" was daarmee het laatste nieuwbouw schip in de V.N.S. vloot welke met dubbelwerkende hoofdmotoren uitgerust was.

Persoonlijk vond ik het gebroken midscheeps type zeer fraaie vrachtschepen, zeker als ze ook nog eens van uitgebreid laadgerei voorzien waren.
Ik meen dat de "Ootmarsum", b.j. 1951, het laatste nieuwbouw schip van het gebroken midscheeps type in de Nederlandse koopvaardij was. Achterhaalt door de tijd. Men had betere ballast systemen ontwikkeld wat dit type schip overbodig maakte. De configuratie met 3 ruimen voor de midscheeps en 2 ruimen er achter had zijn voordelen reeds bewezen. Maar goed, ook dat is al weer decennia geleden afgeschaft...……… :roll: :idea:

m.v.g., Roy
Laatst gewijzigd door Roy op 17 jun 2018 17.20 17:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Roy
Berichten: 3503
Lid geworden op: 06 feb 2011 17.20 20:32

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Roy » 15 jun 2018 17.20 15:57

Op 25 april j.l,. op pagina 117, had George een foto van de "Kota Inten" geplaatst.
Over dit type schip is wel h.e.e.a. te vertellen. Door privé omstandigheden ben ik daar nog niet toe gekomen. Dus nu maar even...……… :roll:
Er zijn 8 schepen van het KOTA type gebouwd, maar wel met onderlinge verschillen. Ze zagen er als stoomschepen uit, maar waren toch heuse motorschepen. Hiervoor had de Rott. Lloyd nog maar twee m.s. in haar vloot, t.w. de "Kedoe", 1921-1954 en "Indrapoera", 1926-1956. Schepen die een zeer nette leeftijd bereikt hebben inclusief een zware periode gedurende de W.O.II.
De "Kota Radja" was het 1e schip uit deze KOTA serie die uit 8 schepen bestaan heeft, waarvan een volgende staatje gemaakt is.
"Kota Radja", 1927 - 1942, 7.166 brt., Schelde-Sulzer, 5.200 apk.,8 cil., 2 takt, enkelwerkend. l.; 136,89 m. Werf; "De Schelde".
"Kota Inten", 1927 - 1957, 7.211 brt., Fijenoord-M.A.N., 5.200 apk., 7 cil., 2 takt, dubbelwerkend. l.; 141,67 m. Werf; Mij Fijenoord.
"Kota Gedé", 1928 - 1958, 7.323 brt., Fijenoord-M.A.N., 5.200 apk., 7 cil., 2 takt, dubbelwerkend. l.; 137,12 m. Werf; Fijenoord.
"Kota Baroe", 1929 - 1958, 7.332 brt., Schelde-Sulzer, 5.200 apk., 8 cil., 2 takt, enkelwerkend. l.; 141,67 m. Werf; De Schelde.
"Kota Tjandi", 1930 - 1943, 7.309 brt., Fijenoord-M.A.N., 5.200 apk., 7 cil., 2 takt, dubbelwerkend. l.; 137,10 m. Werf; Fijenoord, casco; Wilton.
"Kota Pinang", 1930 - 1941, 7.275 brt., Fijenoord-M.A.N., 5.200 apk., 7 cil., 2 takt, dubbelwerkend. l.; 137,02 m. Werf; N.S.M., A'dam.
"Kota Agoeng", 1930 - 1958, 7.331 brt., Fijenoord-M.A.N., 5.200 apk., 2 x 5 cil., 2 takt, dubbelwerkend. l.; 137,02 m. Werf; Fijenoord.
"Kota Nopan, 1931 - 1943, 7.319 brt., Schelde-Sulzer, 5.200 apk., 8 cil., 2 takt, enkelwerkend. l.; 141,67 m. Werf; De Schelde.
We zien dus dat de helft van de schepen in de oorlog gebleven zijn, terwijl de andere helft het tot in de 2e helft van de jaren 50 volhielden.
De schepen waren niet geheel gelijk aan elkaar, terwijl de opzet wel hetzelfde was en ze allen een service speed van 14 knopen hadden. Er zijn ook veel troepen mee vervoerd. De schepen konden n.l. ook hadji gangers vervoeren en waren daardoor gemakkelijk in te richten als trooper.
Alleen de "Kota Radja" en de "Kota Baroe" hadden voor en achter portaalmasten, de rest had gewone enkele masten.
De "Kota Pinang" kreeg de 2e en dummy schoorsteen van het ss. "Patria", die er in 1928 vanaf gehaald was. Over Hollandse zuinigheid gesproken !.
De "Kota Agoeng" had een modernere lage schoorsteen dan haar zusters.

Zo maar wat weetjes bij een foto van de "Kota Inten". :wink:

m.v.g., Roy
Laatst gewijzigd door Roy op 15 jun 2018 17.20 17:30, 2 keer totaal gewijzigd.

GEORGE ROBINSON
Berichten: 1034
Lid geworden op: 24 nov 2006 17.20 08:20
Locatie: HULL U.K.
Contacteer:

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door GEORGE ROBINSON » 15 jun 2018 17.20 17:13

AMSTELSLUIS at Vancouver, 14/07/1958, photos by Walter Frost, City of Vancouver Archives
1957, 8513grt by De Biesbosch, Dordrecht
1972 JAVA SEA, 1976 YONG MING, broken up Shanghai 06/1984.
AMSTELSLUIS_140758b_ Frost.jpg
AMSTELSLUIS_140758b_ Frost.jpg (114.05 KiB) 713 keer bekeken
AMSTELSLUIS_140758 _ Frost.jpg
AMSTELSLUIS_140758 _ Frost.jpg (126.14 KiB) 713 keer bekeken
Groeten
George in Hull

Evert Sikkema
Berichten: 3227
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Evert Sikkema » 15 jun 2018 17.20 19:57

Of het 'handzame' schepen waren, weet ik niet, maar om te zien vind ik die Kota schepen wel mooi. Zoals Roy al schrijft zijn ze ook ingezet als troepen- en pelgrimsschepen, maar sommige Kota schepen zijn ook betrokken geweest bij de repatriatie van Indische Nederlanders en ex krijgsgevangenen van de Japanners als ik mij goed herinneren. Nakijken kan ik het voorlopig nog niet.
Groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.

Roy
Berichten: 3503
Lid geworden op: 06 feb 2011 17.20 20:32

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Roy » 17 jun 2018 17.20 21:31

Nu we het toch over handzame schepen hebben, de "Amstelsluis", 1957, was in haar tijd best wel handzaam te noemen.
Zij was de 1e uit een serie van 3 schepen. De volgende 2 schepen waren de "Amstelmolen",1959, en "Amstelveld",1960. Ze kwamen alle 3 bij "De Biesbosch" uit Dordrecht vandaan. Voor deze werf een groot order, daar men er meestal kleinere schepen bouwde en veel Rijn- en binnenvaartschepen bouwde. Eigenlijk waren deze gesloten shelterdekkers een verbeterde "Amstelmeer" die in 1956 door Vuyk uit Capelle a./d. IJssel kwam.
Daarmee is dit type schip nog niet kompleet toegelicht zonder de "Amstelkroon", 1952, ook bij Vuyk gebouwd, te noemen die eigenlijk model voor deze trampers stond. Bovendien was dit het 1e motorschip in de vloot van de Reederij Amsterdam. Deze rederij was in de W.O.II door de S.M.N. opgericht met als doel er de wilde vaart mee uit te oefenen. Een uitdrukking dit thans eigenlijk niet meer gebezigd wordt. Men spreekt al jaren over algemene vrachtvaart. Het waren de voorlopers van wat met later bulkcarriers ging noemen, die allemaal de m.k. achter hadden. De Reederij Amsterdam begon met uitsluitend tonnage uit de W.O.II zoals type Ocean, Liberty en Empire Tramp.
Ik heb nog wel eens met iemand gevaren die op de "Amstelmeer" gevaren had en daar zeer smakelijk over vertellen kon...………….
Net als bij de moedermaatschappij S.M.N. werd bij de Reederij Amsterdam veel met Sulzer motoren gevaren. Wel opmerkelijk voor een tramper, daar dit toch vrij dure motoren waren. De meeste waren in licentie door "De Schelde" in Vlissingen en Werkspoor in A'dam gebouwd. Gisteren kwam ik nog met de trein langs het ex Werkspoor complex. Dan schieten je de tranen in de ogen !.
Goed, wel beschouwd was het dus een serie van 1 + 1 + 3 schepen, die naar bruto tonnenmaat gemeten van 8.000 opliep naar 8.500 brt.

m.v.g., Roy

Jan van der Doe
Berichten: 6589
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Jan van der Doe » 29 jun 2018 17.20 16:44

Afbeelding
De "Victo" op weg naar de sloperij in Turkije gesleept door de "Tim McKeil".
Gebouwd als T2 tanker, als "Marquette", "Neshanic", en "Gulf Oil". In 1947 met en nieuw middenschip op de Grote Meren gevaren als bulker "Pioneer Challenger", "Middletown" en "American Victory".

Foto: Glenn Blaszkiewicz
Info: Namesakes of The Lakes.

Groet,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Roy
Berichten: 3503
Lid geworden op: 06 feb 2011 17.20 20:32

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Roy » 30 jun 2018 17.20 08:19

Weer een old fashioned laker voorgoed achter de horizon verdwenen. :roll:
Weliswaar een verbouwde T-2er, maar toch...…………

m.v.g., Roy



Plaats reactie