GHV schepen "Oldies"

van: www.kustvaartforum.com
zout

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door zout »

Uit een ver verleden van de SMN, de JPL, Java-Pacific-Line.
Maakt dit nog iets los over deze rederij?

Groet--Zout.

Afbeelding
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Theo Horsten »

De JPL - Java Pacific Line - was geen rederij op zich, maar een samenwerkingsverband van de JCJL - de Java China Japan Lijn - de Nederland en de Rotterdamsche Lloyd. De drie rederijen brachten schepen in voor deze lijn al naar er behoefte aan was. Het verband werd in 1915 gesticht en heeft tot halverwege de vijftiger jaren in wisselende combinaties voortbestaan. Ook de Amerikaanse Kerr Steamship Company en de Noorse rederij Leif Hoegh & Co. hebben deel uitgemaakt van de JPL.Ten tijde dat Kerr meedeed, was het zelfs de SJPL, de Silver Java Pacific Line. Dat was vanwege Kerr die de schepen van zijn Silver Line inbracht.
Voor de oorlog kon het zowel bij de Nederland als de Lloyd gebeuren dat iemand van Amsterdam of Rotterdam vertrok voor een rondreis naar Nederlands-Indië, maar dat het schip in Priok overging naar de Java Pacific Line. Dan duurde het even langer voordat je weer een keer thuiskwam in de tijd toen geluk nog heel gewoon was. :wink:
zout

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door zout »

Theo,

Het Delfts Blauwe wandbordje kreeg ik ooit van mijn oom die zijn hele leven bij de SMN voer, uiteindelijk als gezagvoerder. Het feit dat hij dat bordje had kan betekenen dat een schip waar hij op voer ingebracht is in de JPL.
Je reactie heb je helder op het forum gezet.

Groet--Zout.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
Falcon

in Le Havre.

van Gust Deroef.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Fluks »

Afbeelding
Calanda van de Schweizerische Reederei---Basel

Afbeelding
Caritas II ,aan de vlag te zien ook van de Schweizerisch Reederei---Basel.Ik kan haar in het boek van SR niet vinden.
Groeten,Arie.
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door hank »

Zie: https://www.swiss-ships.ch/fr_startseite.htm

Hier vind je de lijst met alle Zwitserse zeeschepen.
zout

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door zout »

De ALGENIB, van Nievelt Goudriaan, te Delfzijl 1953.
Tien jaar later, augustus 1963 liep ze er weer binnen, brandende na een explosie boven de eilanden. Ze was mijn eerste schip, ik was er toen net een ruim jaar af. Toevallig thuis, wachtende op de Celebes ben ik op de trein gestapt en gaan kijken. Lopende vanaf het station zag je haar al boven de huizen, zo hoog is Delfzijl nu ook niet.
Op 14-12-2008 nam KRO Adres Onbekend, getipt door mijn broer, contact met me op. Ze zochten Wiebe Boonstra, hij zou tijdens de brand aan boord geweest zijn. Was stuurman, waar ze later wtk van maakten en had daarvoor bij de Oranjelijn gevaren. Of ze hem ooit gevonden hebben, ik weet het niet.

Groet--Zout.

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Poelau Roebiah.

Bericht door Ben »

Afbeelding
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Fluks »

Afbeelding
Arcadia Forest cap.73 LASH-lichters
Groeten,Arie.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Fluks »

Afbeelding
Groeten,Arie.
Plaats reactie