GHV schepen "Oldies"

van: www.kustvaartforum.com
Roy
Berichten: 4740
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door Roy »

Ik blijf het robuuste schepen voor hun tijd vinden.
Helaas is het mij niet bekend of deze schepen ook tussendekken hadden of dat ze louter en alleen voor massastortgoederen gebruikt werden.
De Amerikanen noemden het Scandinavian type ook wel het JEEP type. Waar dit voor stond zou ik ook niet weten.
Misschien dat er een echte insider opstaat............ :wink: :idea: 8)

m.v.g., Roy
jablo

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door jablo »

Nog even een kanttekening bij de "Alexandra K".
Deze kwam op 4 maart 1964 in aanvaring op het Noordzeekanaal met de "Averdijk", hierna was
het Noordzeekanaal voor 24 uur gestremd.

Groeten en een prettige jaarwisseling,
Jac Blok
Roy
Berichten: 4740
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door Roy »

Wat stom van me, die link had ik nog helemaal niet gelegd !.
Niet zo'n akelig bekende aanvaring. :!: :idea: :roll:

m.v.g., Roy
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door Evert Sikkema »

Afbeelding
De Averdyk en de Alexandra K.
foto Jan Nierop, Almere.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door Evert Sikkema »

Inderdaad Wim, 4 maart 1964 ter hoogte van Buitenhuizen.
Zie vorige pagina voor Alexandra K, de voormalige Stad Dordrecht van de Halcyonlijn uit Rotterdam.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Allen
Berichten: 629
Lid geworden op: 27 mei 2011 11:44
Locatie: Tukkerlaand

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door Allen »

AVERDIJK vs ALEXANDRA K

Topic "Even Apeldoorn Bellen"; -pagina 11; -bericht dd.: 2013-01-26; -23:21; -eventueel even naar beneden scrollen.

KLIK: HIER
Grtn @Allen
Roy
Berichten: 4740
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door Roy »

Voor een jaar of twee terug heb ik er een urenlange studie van gemaakt om te determineren welke sleepboten waar gepositioneerd waren. D'r zitten een stuk of 10 verschillende foto's van dit gebeuren in m'n Goedkoop ordner.
Het was wel een zware bevalling, maar hier volgt mijn conclusie:
Aanvaring tussen het sts."Averdijk" en "Alexandra K".
msb."Henriette S.M. Goedkoop", ( no.4 ), s.b. achter aan de "Averdijk".
msb."Petronella J.Goedkoop", ( no.24 ), s.b. achter, t.h.v. ruim V, aan de "Averdijk"
msb."Jan Goedkoop Jr", ( no.22 ), s.b. in de zij van de "Averdijk".
msb."Hermina E.Goedkoop", ( no.21 ), s.b. aan het voorschip van de "Averdijk".
msb."Marian C.A. Goedkoop", ( no.19 ), b.b. langszij de "Averdijk", t.h.v. ruim II.
msb."Ika Goedkoop", ( no.7 ), b.b. voor aan de "Alexandra K".
ssb. "President Rooseveld", ( no.5 ), s.b. langszij de "Alexandra K", t.h.v. de midscheeps.
msb."Hendrik P.Goedkoop", ( no.27 ), b.b. achter aan de "Alexandra K".
msb."Jacob Goedkoop", ( no.25 ), recht achter de "Alexandra K".
msb."Johannes Goedkoop", ( 26 ), kwam er later bij s.b. van de "Alexandra K", t.h.v. ruim IV.
msb."Antoinette W.Goedkoop", ( 10 ), s.b. dwars van de "Alexandra K", diende als boodschappen lopertje.
ms."Redder" bevond zich t.h.v. het aanvaringsgat bij de "Alexandra K" en boeg van de "Averdijk".


De 1e drie boten zouden later uitwaaieren om de "Averdijk" naar de andere oever te trekken.

Goed, dit was mijn laatste spitwerk in dit jaar................

m.v.g., Roy
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door Evert Sikkema »

Afbeelding
Lutterkerk VNS

In 1944 gebouwd bij de New England Shipbuilding Corporation in Portland (VS)
De snelheid van het schip was 11 kn
Bruto: 7176 ton
Netto: 4380 ton
L x B x D (in meters) 128,6 x 17,4 x 10,6

Als Maria Despina is het schip op 18 maart 1966 bij het binnenlopen van de haven van Alexandria bij slecht weer aan de grond gelopen. Enige dagen later brak ze in tweeën en was total loss.
Later werd het voorschip toch nog geborgen en in 1968 te Alexandria verbouwd tot kraanschip en gedoopt als EL ALAMEIN.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door Ben »

De Lutterkerk als Washington Allston en Thorbecke:

Afbeelding

Afbeelding

IDNo: 2245088 Year: 1944 Name: WASHINGTON ALLSTON Flag: USA Tons: 7176 DWT: 10865 Length overall: 134.6 Ship Design: EC2-S-C1 LPP: 126.8 Beam: 17.3 Builder: New England, Portland (West)
Subsequent History: 46 THORBECKE - 47 LUTTERKERK - 62 MARIA DESPINA [bow section cv to floating crane EL ALAMEIN in 1968] Disposal Data: wrecked Alexandria harbour entrance 18.3.66 [Shanghai-Alexandria, tea & corn]
maarten

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door maarten »

Ben schreef:Afbeelding
foto: collectie J.A. Ideler.
STAG HOUND 1945 DWT: 10755 Length overall: 139.9 Ship Design: C2-S-AJ1 LPP: 132.6 Beam: 19.2 Builder: North Carolina, Wilmington, Owner United States Lines Co, New York
Subsequent History: 48 PIONEER MAIL - 56 AMERICAN ANGLER - 63 ALCOA TRADER - 69 COLUMBIA BREWER - ANTILLIAN BREWER Disposal Data: BU Kaohsiung 30.4.71
Als Antillian Brewer was zij volgens Miramar eigendom van Vinke & Co., voor welke rederij zij dus maar 2 jaren gevaren heeft.
De Antillian Brewer werd door ons in oktober 1970 vanaf de Mississippi tussen New Orléans en Baton Rouge uit de mottenballen gehaald.
De bemanning was aangeworven door Vinke Rotterdam. Via Tampa-het Panamakanaal en Hawai werd het schip met heel veel technische problemen naar Kaohsiung gevaren. Daar werd de bakboordketel drooggestookt. Vandaar naar Keelung waar de Antillian Brewer half december bij de sloperij werd achtergelaten nadat 7 weken lang was getracht het schip weer vaarklaar te krijgen. De complete bemanning ging daarna over op de Antillian Star die al klaar lag om te worden gesloopt. Het schip heeft dus geen 2 jaar maar in feite maar 2 maanden dienst gedaan.
Ik was destijds de radio officier op zowel de Antillian Brewer als op de Antillian Star
Plaats reactie