Tharsis, zee-riviervaart.

van: www.kustvaartforum.com
Jan Albert B.

Tharsis, zee-riviervaart.

Bericht door Jan Albert B. »

Dag allemaal,
Wij varen op het zee-rivier schip Tharsis en het leek mijn vader en mij leuk om bij dit onderwerp wat foto's te laten zien hoe het bij ons in z'n werk gaat.
..foto's..

grt. Jan Albert
Jan Albert B.

Bericht door Jan Albert B. »

De Tharsis is een "low airdraft" coaster in 1996/1997 gebouwd bij De Kaap in Meppel als eerste uit een serie van (bouwnr 225 voor de liefhebbers). De twee andere schepen zijn de Ewald en de Reest.

We varen de laatste 5 jaar in charter voor RMS in duisburg en zitten in een vaste lijndienst tussen het ruhrgebied (Walsum/Duisburg/Dusseldorf/Neuss/Sturzelberg) en Goole aan de Humber/Ouse in Engeland. De lading bestaat voornamelijk uit hoogwaardige staal en aluminiumproducten.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Welkom vader en zoon Bosma op het Kustvaartforum.
Samen met de Warber varen jullie in een vaargebied, de Rijn op naar het Ruhrgebied en Goole, waar de Nederlandse vlag weinig meer te zien is.

Een artikel uit de Blauwe Wimpel van 1997:

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

De overdekte laad- en losplaats in Goole, waar de Tharsis kind aan huis is.

Afbeelding
Foto: ©George Robinson
Jan Albert B.

Bericht door Jan Albert B. »

Jolly Sailor schreef: Maar nu heb ik een vraag die ankerwinch is wat verzonken in het dek, maar heb je geen last met anker ophalen dat de ketting over de nesten schiet als je anker op moet met wat zeegang zoals je op Bull ankerplaats wel eens hebt.

En als je verhaalt op de trommel werkt dat een beetje handig daar lijkt me de hoek ook wat onhandig.
Het gebeurt eigenlijk niet zo vaak dat we anker op gaan met wat zeegang. Normaal liggen we op Hawke anchorage omdat alle kapiteins hun PEC (pilot exemption certificate) hebben op de Humber/Ouse/Trent. Daar lig je al een stuk rustiger. Maar het gebeurt af en toe wel eens dat de ketting over de nestenschijf slipt, maar dan gaat er toch al iets niet helemaal goed. De ketting loopt trouwens precies horizontaal vanaf de schijf richting de kluis.

En verhalen op de trommel is helemaal geen probleem hoor, het touw loopt vanaf het oog in de kop horizontaal naar de verhaalkop (bovenlangs) en dan loopt het touw vrij van het dek.

Kan allemaal prima dus, alleen is dat niet zo goed te zien op de foto's.

En Pluijm? wij varen ook met Filipijnen maar die hebben we geleerd om boerenkool en hutspot te eten. Voor de pasta laten ze zelfs hun rijst staan!
Minister Verdonk zou trots op ze zijn :lol:
Dat reisje zou ik eens moeten overleggen. Begrijp ik dat je op de Saline hebt gevaren?

Grtn. J.A.
Gerrit Bosma

bemanning

Bericht door Gerrit Bosma »

Hoi Ben, ik wil nu ook wat zeggen :wink:
Nog 14 nachtjes slapen , zie je er al naar uit, of ben je zeeziek :(
Tharsis zit in Stuerzelberg, vrijdag weer naar buiten, heb mooi weer besteld.
Omdat we uit de hamburg/denemarkenvaart komen hebben we gelijk na nieuwbouw toestemming gevraagd en gekregen om met 4 man te varen.Ivw heeft in haar wijsheid na 5 jaar besloten dat dat niet veilig was en nu varen we met 5 man, hebben we ook wel nodig , maar we nemen nu geen stagieres meer mee want daar hebben we geen plek meer voor, die willen niet in het vooronder slapen zoals onze gasten doen.
Heeft SI toch wat bereikt :cry:
groetjes
Gerrit
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Gasten slapen in het vooronder schreef Gerrit, als ik deze foto dan zie denk ik: ja Gernaat, je moet er wel wat voor over hebben.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Zwemvestje om Ben, wat kan je gebeuren. Maar zorg wel dat je camera droog blijft want die kan slecht tegen zout water :lol:

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Morgenvroeg ga ik, samen met Jan-Albert in de auto, richting Neuss:
Afbeelding
met bestemming Goole:
Afbeelding
Foto:©George Robinson
Jan Albert B.

Bericht door Jan Albert B. »

We hebben vandaag nieuwe winterbanden onder de auto gezet Ben, ik hoop niet dat we ze nodig hebben :D We moeten naar Neuss inderdaad en aansluitend naar Sturzelberg. En dan in de afvaart nog in Duisburg langs denk ik. Misschien kunnen we dan bij Walsum zien wat er van de hal daar over is. Het gigantische dak daarvan is vorige week tijdens de storm grotendeels weggewaaid.

We hebben aan boord sinds kort een GPRS-edge abonnement dus kunnen wij/jij een live verslag met foto's uitbrengen op het forum als we in NL en Duitsland zitten! Mijn camera zit boven in mijn tas.... 8)

Tot morgenochtend,

Groetjes Jan Albert
Plaats reactie