Strandingen e.d. kustvaart/uitspraken Raad v.d. Scheepvaart.

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Strandingen e.d. kustvaart/uitspraken Raad v.d. Scheepva

Bericht door Ben »

Aanvaring van de kustvaarder Pinguin op de Theems, meer info over haar: https://www.shipspotters.nl/viewtopic.php?f=17&t=1948

Afbeelding
Gert Schouwstra
Berichten: 4590
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Strandingen e.d. kustvaart/uitspraken Raad v.d. Scheepva

Bericht door Gert Schouwstra »

Dit lees ik op i-law.com:
Collision between Dutch motor vessel Pinguin and German motor vessel Vadder Gerrit in Bugsby's Reach, River Thames-Pinguin bound down; Vadder Gerrit bound up river-Port helm action taken by Pinguin to pass astern of sailing barge tacking up river -Signal blown by Pinguin inviting Vadder Gerrit to pass green to green -Signal blown by Vadder Gerrit accepting-Signal not heard by Pinguin but acceptance inferred from broadening of Vadder Gerrit's lights -Subsequent hard-a-starboarding by Pinguin, it being assumed from the alleged opening of the Vadder Gerrit's red light that she wished to pass red to red-Dispute as to whether Vadder Gerrit opened her red - Speeds - Look-out.
Niet vermeld in de uitspraak is dat de PINGUIN zonk. Ze zal wel op een bank gezet zijn zoals op deze foto te zien is. De VADDER GERRIT verloor bij de aanvaring zijn klipperkop, het is niet hetzelfde schip als de VADDER GERRIT II die nu in de museumhaven van Weener ligt, maar er is wel een relatie. Het schip vaart nu rond onder de naam KAPITAN BORCHARDT vanuit Gdansk en is terug gerestaureerd tot 3 mast gaffelschoener. In 2010 was de vraagprijs 950.000,- euro. De complete geschiedenis van het schip staat HIER.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Allen
Berichten: 630
Lid geworden op: 27 mei 2011 11:44
Locatie: Tukkerlaand

Re: Strandingen e.d. kustvaart/uitspraken Raad v.d. Scheepva

Bericht door Allen »

PINGUIN

Gert, dit is de foto die jij laat zien.

Afbeelding


Onderstaande knipsels die ik gevonden heb.
En zo zijn er meer knipsels.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Grtn @Allen
Gert Schouwstra
Berichten: 4590
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Strandingen e.d. kustvaart/uitspraken Raad v.d. Scheepva

Bericht door Gert Schouwstra »

De PINGUIN voer bepaald niet onder een gelukkig gesternte. In 1949 zonk het schip opnieuw nadat het in de Kieler bocht met een lading piekijzer op een wrak stootte. Het werd gelicht om twee jaar later op de Doggersbank zijn laatste rustplaats te vinden. Elke keer kwam de bemanning er goed vanaf.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Strandingen e.d. kustvaart/uitspraken Raad v.d. Scheepva

Bericht door Theo Horsten »

Gert Schouwstra schreef:Elke keer kwam de bemanning er goed vanaf.
Niet helemaal.
In september 1949, daar in de Kielerbocht, verdronk de 20-jarige matroos Hilbrand Cordes uit Ezinge. Hij viel tijdens het gereed maken van de sloep overboord. Hij droeg geen zwemvest en kon niet zwemmen. De boeien die hem achterna werden gegooid, kon hij niet bereiken. Toen de anderen uiteindelijk in de sloep zaten, hebben ze nog geruime tijd in de buurt van die boeien gezocht, maar tevergeefs.

Daar in de Kielerbocht was het in die jaren een toestand. Uit eigen ervaring weet ik dat je daar in 1951-'53 nog altijd tussen de wrakken, de wrakboeien en de bergingswerkzaamheden door slingerde. Nog niet zo lang geleden schreef ik HIER...
    • Het lag daar toen bijna tot aan Kiel vuurschip nog vol met wrakken waar je met verminderde vaart tussendoor slingerde en overal waren ze druk aan het bergen. Het heeft jaren geduurd voordat het daar schoon was. Recentelijk, mei 2013, zijn er in de Kieler Bocht op een diepte van 18 meter nog twaalf Engelse grondmijnen gevonden. In elke mijn zit 425 kilo TNT. Die zijn inmiddels onschadelijk gemaakt. In totaal vond de Duitse marine langs de vaarroute 85 objecten die nader oinderzoek behoeven. En dat bijna zeventig jaar na de oorlog.
Dat hij daar op de Doggersbank zonk, was het gevolg van zo'n ellendige lading mudcoal.
Dat was de goeie ouwe tijd. :?
Allen
Berichten: 630
Lid geworden op: 27 mei 2011 11:44
Locatie: Tukkerlaand

Re: Strandingen e.d. kustvaart/uitspraken Raad v.d. Scheepva

Bericht door Allen »

Dit stond er toendertijd in de krant.
Hieronder twee knipsels.

PINGUIN - sept 1949
Afbeelding


PINGUIN - nov 1951
Afbeelding
Grtn @Allen
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Strandingen e.d. kustvaart/uitspraken Raad v.d. Scheepva

Bericht door Ben »

De uitspraak van de Raad voor de scheepvaart over het zinken van de Pinguin in september 1949. Over het vergaan van haar in 1951 is geen uitspraak gepubliceerd in het tijdschrift de Zee.

Afbeelding
Afbeelding
Allen
Berichten: 630
Lid geworden op: 27 mei 2011 11:44
Locatie: Tukkerlaand

Re: Strandingen e.d. kustvaart/uitspraken Raad v.d. Scheepva

Bericht door Allen »

BUIZERD

Afbeelding

Afbeelding
Grtn @Allen
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Stranding Hada 9 april 1940.

Bericht door Ben »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Strandingen e.d. kustvaart/uitspraken Raad v.d. Scheepva

Bericht door Theo Horsten »

Twee interessante passages in die uitspraak m.b.t de "HADA" - zie vorige pagina ...
    • Afbeelding

      Afbeelding
Het eerste viel ook mij in vroeger jaren vaak op, een houding van: we varen nu op een kuster, dus nu mogen we er voor wat de navigatie betreft met de pet naar gooien. Zelf heb ik altijd op het standpunt gestaan en ook in praktijk gebracht dat het voor de navigatie niet uitmaakt of je op een schip van 200 of 20.000 of 200.000 dwt vaart. Die verschillen alleen in vermogen, in diepgang en in manoeuvreerbaarheid, factoren die voor de navigatie an sich geen verschil maken. Die dient in alle gevallen even zo nauwkeurig en zorgvuldig te zijn.

Dat ze niet met een richtingzoeker overweg konden, vind ik zonder meer verbijsterend.
Plaats reactie