Trollhättan Kanaal.

van: www.kustvaartforum.com
Harrie
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 feb 2007 11:11
Locatie: Breezand

Bericht door Harrie »

Hier wat opnames van het Trolhättenkanaal, we kwamen daar nog al eens voor Ewald-Müller.
Afbeelding
We zijn hier onderweg naar Lidköping.
Afbeelding
Erg breed is het niet.
Afbeelding
No woman no cry.
Afbeelding
Frans de Lijster
Berichten: 5318
Lid geworden op: 01 mar 2006 15:04
Locatie: 's-Gravenzande

Trolhättankanaal

Bericht door Frans de Lijster »

Mooie plaatjes Harrie,

In 1999 hebben we een busreis gemaakt naar de Noordkaap.
Hebben we een busstop gemaakt bij een sluis, ik meen bij Trolhättan.
Had ik net het geluk dat er zo'n grote prauw geschut moest worden, die speciaal voor het vervoer
van het Vänermeer naar Gotenburg is gebouwd.
Een afgeknotte boeg, hij paste er precies in.
Op pagina 1 van dit topic staat er een foto van zo'n geval.
Ruimte tot de sluisdeur ongeveer 1 meter. en aan de
zijkanten had hij ook niet veel over.
Via Gotenburg, Stockholm, zijn we zo naar boven naar o.a Sundsvall en Haparanda in Finland gegaan.
Bij Karasjok Noorwegen in, en naar boven.
Had ik pech, op het laatste stuk naar de Noordkaap was de dag daarvoor een tunnel van 17 km lengte geopend.
Dus niks varen, gewoon rijden.
Terug zijn we via de Lofoten gegaan en dat maakte weer alles
goed want toen zijn we met een soort Hürtigrütteschip via nog een andere haven weer naar de vaste wal gevaren.

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
Beting
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 mar 2005 16:46
Locatie: Limburg

Trollhattan kanaal

Bericht door Beting »

Afbeelding
Eerste trappen sluis in Trollhattan Rond 1800.
Gerard.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Trollhättan Kanaal

Bericht door Ben »

ben schreef:Veel Nederlandse kustvaarders zijn dit kanaal met zijn sluizen gepasseerd en daar moeten ongetwijfeld foto's van zijn. Laat staan de vele herinneringen.
Aangezien de reacties beperkt zijn :cry: , hier dan nog maar een kaart uit 1990:

Afbeelding
A Vriend
Berichten: 602
Lid geworden op: 31 dec 2004 13:59
Locatie: Hoogeveen

Bericht door A Vriend »

Afbeelding
Kreeg gisteren net een mailtje met een foto gemaakt in het Trolhattankanal vakantie 2007. Dit om te laten zien dat de kloktoren er nog staat. Zie foto van 20 nov. 2006 die is gemaakt in1967. Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
A Vriend
Berichten: 602
Lid geworden op: 31 dec 2004 13:59
Locatie: Hoogeveen

Bericht door A Vriend »

Afbeelding
foto A Vriend
En dan zoek je weer in een oude diadoos en kom je deze tegen. Gemaakt in 1967. De klokketoren of moet je zeggen vikingklok. Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
Speranza

Bericht door Speranza »

Afbeelding
Hier komt de tanker Bellona door de brug die een paar foto's terug nog in aanbouw is. Het loodsbootje wisselt de 'meerloods' voor een 'kanaalloods' en scheurt om de zoveel uur een rondje door het 'bassin' om alles los te breken. Op de eerste foto is nog een kleinere breker te zien. De grotere breker, de 'Ale' voor het meer zie je hieronder.
Afbeelding
Speranza

Bericht door Speranza »

hanstuster schreef:Hartstikke leuk om die fotos van het Trolhattan kannaal weer te zien
Had mn 1e reis als lichtmatroos naar Skoghall en Karlstad 50 jaar geleden. Nu heb ik het kannaal met de motor gevolgd, ook het stuk van het VÃ¥nermeer naar Stockholm. Prachtig stuk Zweden
Wat ging/gaat er eigenlijk allemaal naar Skoghall? Op de AIS heb ik maar één keer een tanker met Skoghall als bestemming gezien. En doen ze op de zuidelijke oever van het meer nog iets? Behalve Lidköping dan natuurlijk, maar bij helder weer zag ik wel meer silo's staan aan de kust tussen Otterbäcken en Lidköping zeg maar.
schokker

Bericht door schokker »

De laatste keer dat ik in Gruvon ben geweest is denk ik 20 jaar terug.
Die fabriek die stonk altijd,de hele accomodatie was vergeven.
Toen was er ook alleen een Pizzeria en een zwembad. In dat zwembad pasten we de oude regel toe Sjoemanne gratis en mochten we altijd voor niks zwemmen.
We laaiden ook wel hout op Norsbronn iets oostelijker als Gruvon. Is dat nog steeds zo of is het inmiddels gesloten?
Speranza

Bericht door Speranza »

Norsbronn heb ik nooit van gehoord. Het rare luchtje is gewoon bij een papierfabriek. Ben om precies te zijn op het meer alleen in Gruvon, Otterbäcken en Lidköping geweest. In Grums heb je inmiddels een stuk of 8 pizzeria's. Het rif.
Plaats reactie