Hier wat opnames van het Trolhättenkanaal, we kwamen daar nog al eens voor Ewald-Müller.
We zijn hier onderweg naar Lidköping.
Erg breed is het niet.
Trollhättan Kanaal.
-
- Berichten: 5318
- Lid geworden op: 01 mar 2006 15:04
- Locatie: 's-Gravenzande
Trolhättankanaal
Mooie plaatjes Harrie,
In 1999 hebben we een busreis gemaakt naar de Noordkaap.
Hebben we een busstop gemaakt bij een sluis, ik meen bij Trolhättan.
Had ik net het geluk dat er zo'n grote prauw geschut moest worden, die speciaal voor het vervoer
van het Vänermeer naar Gotenburg is gebouwd.
Een afgeknotte boeg, hij paste er precies in.
Op pagina 1 van dit topic staat er een foto van zo'n geval.
Ruimte tot de sluisdeur ongeveer 1 meter. en aan de
zijkanten had hij ook niet veel over.
Via Gotenburg, Stockholm, zijn we zo naar boven naar o.a Sundsvall en Haparanda in Finland gegaan.
Bij Karasjok Noorwegen in, en naar boven.
Had ik pech, op het laatste stuk naar de Noordkaap was de dag daarvoor een tunnel van 17 km lengte geopend.
Dus niks varen, gewoon rijden.
Terug zijn we via de Lofoten gegaan en dat maakte weer alles
goed want toen zijn we met een soort Hürtigrütteschip via nog een andere haven weer naar de vaste wal gevaren.
Frans
In 1999 hebben we een busreis gemaakt naar de Noordkaap.
Hebben we een busstop gemaakt bij een sluis, ik meen bij Trolhättan.
Had ik net het geluk dat er zo'n grote prauw geschut moest worden, die speciaal voor het vervoer
van het Vänermeer naar Gotenburg is gebouwd.
Een afgeknotte boeg, hij paste er precies in.
Op pagina 1 van dit topic staat er een foto van zo'n geval.
Ruimte tot de sluisdeur ongeveer 1 meter. en aan de
zijkanten had hij ook niet veel over.
Via Gotenburg, Stockholm, zijn we zo naar boven naar o.a Sundsvall en Haparanda in Finland gegaan.
Bij Karasjok Noorwegen in, en naar boven.
Had ik pech, op het laatste stuk naar de Noordkaap was de dag daarvoor een tunnel van 17 km lengte geopend.
Dus niks varen, gewoon rijden.
Terug zijn we via de Lofoten gegaan en dat maakte weer alles
goed want toen zijn we met een soort Hürtigrütteschip via nog een andere haven weer naar de vaste wal gevaren.
Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
( Ik worstel en Groet u )
Trollhattan kanaal
Eerste trappen sluis in Trollhattan Rond 1800.
Gerard.
Hier komt de tanker Bellona door de brug die een paar foto's terug nog in aanbouw is. Het loodsbootje wisselt de 'meerloods' voor een 'kanaalloods' en scheurt om de zoveel uur een rondje door het 'bassin' om alles los te breken. Op de eerste foto is nog een kleinere breker te zien. De grotere breker, de 'Ale' voor het meer zie je hieronder.
Wat ging/gaat er eigenlijk allemaal naar Skoghall? Op de AIS heb ik maar één keer een tanker met Skoghall als bestemming gezien. En doen ze op de zuidelijke oever van het meer nog iets? Behalve Lidköping dan natuurlijk, maar bij helder weer zag ik wel meer silo's staan aan de kust tussen Otterbäcken en Lidköping zeg maar.hanstuster schreef:Hartstikke leuk om die fotos van het Trolhattan kannaal weer te zien
Had mn 1e reis als lichtmatroos naar Skoghall en Karlstad 50 jaar geleden. Nu heb ik het kannaal met de motor gevolgd, ook het stuk van het VÃ¥nermeer naar Stockholm. Prachtig stuk Zweden
De laatste keer dat ik in Gruvon ben geweest is denk ik 20 jaar terug.
Die fabriek die stonk altijd,de hele accomodatie was vergeven.
Toen was er ook alleen een Pizzeria en een zwembad. In dat zwembad pasten we de oude regel toe Sjoemanne gratis en mochten we altijd voor niks zwemmen.
We laaiden ook wel hout op Norsbronn iets oostelijker als Gruvon. Is dat nog steeds zo of is het inmiddels gesloten?
Die fabriek die stonk altijd,de hele accomodatie was vergeven.
Toen was er ook alleen een Pizzeria en een zwembad. In dat zwembad pasten we de oude regel toe Sjoemanne gratis en mochten we altijd voor niks zwemmen.
We laaiden ook wel hout op Norsbronn iets oostelijker als Gruvon. Is dat nog steeds zo of is het inmiddels gesloten?