Trollhättan Kanaal.

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Trollhättan Kanaal.

Bericht door Ben »

Afbeelding

Afbeelding
deschipperuitgrave
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 aug 2009 20:46
Locatie: Grave
Contacteer:

Re: Trollhättan Kanaal.

Bericht door deschipperuitgrave »

De Catharina F en een onbekend vaartuig in de trapsluis van het Trolhättan kanaal.

Afbeelding
Van eind 1955 tot 1959 voer mijn vader op dit schip. De eerste drie maanden als stuurman, de rest van de tijd als kapitein.

Groet Peter.
No more excuses, only results!
akwanaut
Berichten: 530
Lid geworden op: 18 dec 2005 11:48
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Trollhättan Kanaal.

Bericht door akwanaut »

Gespot bij Vanersborg op 09-06-2011.

Weet iemand of de Ale een Zweeds Rijksvaartuig is?

Afbeelding

Afbeelding

De brug bij Vanersborg.

Afbeelding
"BINNENVAARTSCHEPEN IN FOCUS" op www.akwanaut.com

Groet Frank

Afbeelding
gerard48
Berichten: 208
Lid geworden op: 21 jul 2010 09:26
Locatie: Assen

Re: Trollhättan Kanaal.

Bericht door gerard48 »

Hallo Frank

Is de Ale een zweeds rijksvaartuig???

Gezien het embleem op de schoorsteen zou ik zeggen van wel.
Zie ook de laatste alinea van dit bericht.
Dit vaartuig doet in de winter vooral werkzaamheden als ijsbreker en konvooibegeleiding.
Afgelopen winter actief op het Vänernmeer, ook wel eens een winter ergens anders bezig.

"Ale Swedish Maritime Administration Sweden 1973 4,750 shp Lake icebreaker, diesel-electric" quote uit overzicht schepen in de arctic.
groeten

Gerard.
Gerard F.H. van de Runstraat
Assen

Afbeelding
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Trollhättan Kanaal.

Bericht door Gert Schouwstra »

Afbeelding
De Göta Älvbron in Gotenburg, vorige week. De brug is van 1937-1939 en voldoet niet zo erg meer. Metaalmoeheid en zo. Binnen 5 jaar willen ze hem vervangen. Ik vind het wel een mooi ontwerp met die slanke pijlers, maar ik heb niet echt een aanvaarbeveiliging gezien.

Afbeelding
Dit was het uitzicht vanachter mijn bureau over de Göta Älv (Göta rivier): De voormalige werf van Götaverken met daarachter het droogdok. Over dat dok is nogal wat te doen geweest. Er stond deccennialang in grote letters GOTENBURG op de zijkant geschreven. Toen kocht Damen het dok en op een zekere dag werd de zijkant overgeschilderd en stond er opeens heel groot DAMEN op. Heel de stad was boos. Nu staan beide namen er op, zij het in een wat bescheidener lettertype.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Trollhättan Kanaal.

Bericht door Gert Schouwstra »

Het Trollhättan kanaal was voor een periode van 25 dagen gedeeltelijk droog gezet voor groot onderhoud.
Alle sluizen en het kanaalpand tussen sluis 1 (Vänern) en sluis 2 (Trollhättan) stonden droog. Deze foto is genomen vanaf de bovenkant van sluis 2. Het kanaalpand werd gelijk schoongemaakt, er lag zelfs nog een auto in. Er zat niemand meer achter het stuur, maar volgens de verzekeraars waren ze het karretje al sinds 2004 kwijt.
Afbeelding

De sluizen stonden droog en werden opgeknapt. Dit is sluis 2. Een paar nieuwe deuren, betonwerk nalopen, electomechanisch, wat nieuw hout in de bodem, enz.
Afbeelding

Op de bodem van de sluis werd hard gewerkt. Met 350 man in drie ploegen en binnen een tijdsbestek van 600 uur moest de klus worden geklaard.
Afbeelding

Onder de houten vloer is een grote waterkelder, die dient om het water gelijkmatig in de sluis te verspreiden. Door de waterdruk mag de houten vloer niet gaan opdrijven, daarom wordt hij verstevigd.
Afbeelding

Onder de vloer is een heel stelsel van toevoerkanalen om het water in te laten en zo geleidelijk mogelijk te laten stijgen. Het verval is 8,1 meter per sluis.
Afbeelding

Ook het meertje tussen sluis 2 en de trapsluis (3,4, en 5) stond zo goed als droog.
Afbeelding

Op hetzelfde meertje komt ook de trapsluis uit 1844 uit. Daar zou wel wat werk aan gedaan mogen worden, maar dat zat niet in de plannen.
Afbeelding

Hieronder een kaartje om het allemaal wat inzichtelijk te maken.
Afbeelding
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Trollhättan Kanaal.

Bericht door Gert Schouwstra »

Het kanaalpandje tussen sluis 2 en sluis 3 is niet zo erg groot. Een paar honderd meter maar.
Afbeelding

Sluis nummer 3 wordt ook flink onder handen genomen.
Afbeelding

Het remmingwerk ziet er goed uit, daar kan een 4000 tonner wel langs glijden.
Afbeelding

De bovendrempel van sluis 3 werd verstevigd met een betonlaag. Je kunt ook mooi de waterinlaat zien.
Afbeelding

En zo ziet sluis 3 er van binnen uit. Ook hier hard werken. Toen ik de foto maakte hadden ze nog maar 5 dagen te gaan.
Afbeelding

De kelder van sluis 3 ziet er een beetje anders uit, maar het principe is gelijk.
Afbeelding

Hier komt het water de sluis binnen. We staan hier in de holle ruimte onder de bovendrempel van sluis 3.
Afbeelding

Een blik vanuit het riool van sluis 3 in de kelder van sluis 4. We staan hier dus onder de drempel die tussen de beide sluizen in ligt. Een behoorlijk hoogteverschil.
Afbeelding
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Trollhättan Kanaal.

Bericht door Gert Schouwstra »

Deze mensen waren gewoon met een voegspijkertje de voegen aan het nalopen. Ouderwets handwerk.
Afbeelding

Sluis 4 kreeg ook een paar nieuwe deuren.
Afbeelding

In sluis 4 werd ook vrijwel de hele houten vloer vernieuwd.
Afbeelding

In sluis 5, de onderste van de trapsluis, werd aan de benedendrempel gewerkt.
Afbeelding

Nog een plaatje van het uitlaatriool. Hierdoor verlaat al het water de sluis.
Afbeelding

En hier staan we helemaal beneden, bij de onderste deuren van sluis 5. Hier was het kanaalpeil niet omlaag gebracht, vandaar dat er een werkdeur was aangebracht. Vanaf dit punt was het 15 kilometer naar de volgende sluis Lila Edet, maar daar heb ik geen foto's gemaakt. Dus hier houdt mijn kleine reportage op.
Afbeelding
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Trollhättan Kanaal.

Bericht door k-k »

Gert, Bedankt voor de mooie reportage. En dan te bedenken dat deze sluizen uit 1916 stammen en bij de bouw de technische hulpmiddelen van vandaag er nog niet waren. Alleen de aanvoer van de bouwmaterialen met al die hoogteverschillen lijkt me een uitdaging. In 1994 hebben we een avond bij de sluizen rond gewandeld en het viel me toen op dat er speciaal voor transport van zware onderdelen van de centrale, die naast de sluizen ligt een spoorlijntje is gebouwd met een draaibrug over het kanaal. Groeten, Klaas
Cornelis
Berichten: 1108
Lid geworden op: 30 dec 2009 14:00
Locatie: Kapelle

Re: Trollhättan Kanaal.

Bericht door Cornelis »

Hallo Gerrit,

mooie reportage, maar volgens mij regent het daar altijd....

Afbeelding

Afbeelding

groet
Cornelis
Plaats reactie