Rotterdam "toen"

van: www.kustvaartforum.com
Douwe J.
Berichten: 1785
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:52

Re: Rotterdam "toen".

Bericht door Douwe J. »

HAL - Statendam  1929  +  .jpg
HAL - Statendam 1929 + .jpg (421.57 KiB) 1461 keer bekeken
Wagenveer op de rechterkant
Vriendelijke groet, Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
Roy
Berichten: 4741
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Rotterdam "toen".

Bericht door Roy »

Mooi hè zo'n oud wagenveer.
Deze voer vanaf de Willemskade, maar er voeren ook zulke wagenveren vanaf Vlaardingen.
Voor de jonge generatie; het autodek kon omhoog dan wel naar beneden. Dit i.v.m. de waterstand in deze getijden zone.
D'r is ééntje omgebouwd tot brandweer vaartuig met een enorme toren er op. Ze kwam als "Blusfort" in de vaart, maar was geen succes. Bij de minste roer correctie kielde de hele handel als een gek. Ik meen dat er Brons motoren instonden. Maar ja, voor hetzelfde geld ook origineel als stoomschip gebouwd. 8)

O ja, de "Statendam" was ook iets zeer fraais en enorm populair bij de passagiers. :wink:

m.v.g., Roy
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Rotterdam "toen".

Bericht door k-k »

Dit wagenveer stoomt (op deze foto) nog Roy! Begin 60-jaren hadden de wagenveren, die tussen Pernis en Vlaardingen voeren een "slaapsteiger" achter in de 2e Petr. haven. In die periode ben ik wel eens aan boord in de MK wezen kijken. Dacht dat er toen ED Brons in stond. Aantal cilinders ben ik kwijt. Omdat het donker was me niet meer in het mechanisme van het beweegbare dek verdiept. Was wel een wachtsman aan boord. Gr. Klaas.
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Rotterdam "toen".

Bericht door Gert Schouwstra »

Oorspronkelijk stond er twee stuks 3 cyl 400 ipk compound stoommachines in voor de voortstuwing + nog 100 ipk voor het bewegen van het dek.
Het geheel werd gevoed met drie stoomketels. Alle wagenveren werden gebouwd bij Bonn & Mees.
Bouwnummer 216, Wagenveer 1 (1911), 35,90 x 14,20 x 3,90
Bouwnummer 273, Wagenveer 2 (1915), 35,90 x 13,70 x 3,90
Bouwnummer 286, Wagenveer 3 (1927), 30,00 x 10,50
Bouwnummer 287, Wagenveer 4 (1927), 30,00 x 10,50
Bouwnummer 288, Wagenveer 5 (1927), 30,00 x 10,50

De Wagenveer 3 en 4 zijn in 1944 door de Duitsers in de Dortse Kil afgezonken als blokkadeschepen. Na de oorlog zijn ze hersteld met dieselmotoren.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
AnneKJ
Berichten: 258
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:56
Locatie: Oost-Souburg

Re: Rotterdam "toen".

Bericht door AnneKJ »

Gert, bedankt voor deze info. Ik kan me die schepen nog herinneren van het traject Pernis-Vlaardingen. In Vlaardingen was de aanlegsteiger vlak bij het toenmalige Delta hotel. Ik ben daar vaak overgevaren, altijd veel tankauto's van Shell e.d. aan boord. Op het laatst voeren ze alleen nog op werkdagen (ook zaterdag toen). Op zondag voeren die Heen en Weer bootjes. Voor liefhebbers van het openbaar vervoer van Rotterdam en omstreken, kijk eens op de website www.rovm-digitaal.nl. Daar staan ook de foto's van deze bijzondere schepen.
Grt.
Anne
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Rotterdam "toen".

Bericht door Jan Stolp »

Uit "volle kracht vooruit"
( wat was het koud in Den Helder ,Roy, maar ik heb genoten!)
Bijlagen
Wagenveer b.jpg
Wagenveer b.jpg (161.93 KiB) 1365 keer bekeken
Wagenveer a.jpg
Wagenveer a.jpg (117.98 KiB) 1365 keer bekeken
Roy
Berichten: 4741
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Rotterdam "toen".

Bericht door Roy »

Leuk en interessant al deze reacties op de wagenveren in het Rotterdamse.
En ja, inderdaad ik heb Jan gisteren op de beurs ontmoet. Leuk, de laatste keer was op een Kustvaart meeting in Lelystad, misschien inmiddels wel zo'n jaar of 6 geleden.
Joop1 was ook met zijn Rini op de beurs en zijn later bij mijn Riny in het revalidatie centrum geweest. Het heeft haar goed gedaan !. Natuurlijk wist Joop al te vertellen dat die Brons motoren van het E.D. type waren. 't Zal ook niet. 8) :idea: :wink:

Maar Klaas welke van die wagenveren vaart dan nog en in welke gedaante ?.
Mooie verwijzing van Anne naar die site van het R'damse openbaar vervoer.
Interessant ook de gegevens die Gert boven water gepeurd heeft. Ik ervaar zoiets als zeer leerzaam !.

Dat er drie cilinder compound machines in stonden wist ik ook natuurlijk niet. Ik ben al zo vaak voor gek uitgemaakt dat er 3 cilinder compound machines geweest waren. De non insiders tellen gewoon het aantal cilinders en gaan dan vertellen wel type stoommachine het is. Insiders weten wel beter. Je moet kijken hoe vaak de stoom onder een bepaalde druk gebruikt wordt.
Een drie cilinder compound machine heeft n.l. één h.d. cilinder en twee l.d. cilinders. Da's dus heel anders dan een triple expansie machine die z'n stoomdruk drie maal gebruikt. Er zijn n.l. ook plenty 4 cilinder compound machines gebouwd en wel; 2 x h.d. en 2 x lage druk. Maar goed ik dwaal een beetje af. Dat krijgt met nostalgische prentjes........ 8) :wink:

m.v.g., Roy
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Rotterdam "toen".

Bericht door k-k »

Roy, Bedoelde dat ze op de foto nog onder stoom voer. Had het niet duidelijk genoeg verwoord. Gelukkig kon Jan Stolp nog een paar plaatjes van de MK boven water halen. Toen ik de motoren bekeek glommen ze nog wel, maar dan van de olie. In 1972 heb ik het blusfort bij Olthof in de Hollandse IJssel zien liggen. In 1981 kwam ze nog eens in actie in het Caland kanaal, waar bij laswerkzaamheden aan een tanker een deel van het dek eraf geblazen werd. Gr. Klaas.
Roy
Berichten: 4741
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Rotterdam "toen".

Bericht door Roy »

Da's wel erg toevallig Klaas !.
In 1972 werkte ik bij A.Vuyk & Zn.en daar lag het "Blusfort" dan ook. De directe buur was inderdaad Olthof motoren.
Ik heb ook nog enige ijzerwerk klusjes op het "Blusfort" uitgevoerd, maar weet absoluut niet meer wat.
Misschien heb ik je wel voorbij zien varen en realiseerde ik me dat ik toch maar weer moest gaan varen, want zeer kort hierop nam ik ontslag en zat binnen de kortste keren weer op zee................

m.v.g., Roy
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Rotterdam "toen".

Bericht door k-k »

Roy, Hierbij een plaatje, waarbij wel 1971 staat. Hier hebben we met de Alchiba de Engelina opgepikt in de Sliksloot. Lag daar met een defect stuwlager. Als bijvangst een stukje van het blusfort. Voor ons beiden op dit plaatje dan 2 schepen, waarmee we iets hebben gehad. Gr. Klaas.

Afbeelding
Plaats reactie