Spliethoff's Bevrachtingskantoor N.V.

van: www.kustvaartforum.com
Radar

Bericht door Radar »

Afbeelding

Als bouwnummer 952 van Diepen kwam de Admiralengracht Imo 5003045 in de vaart . 864 m/ton laadvermogen en wederom Werkspoor in de machinekamer.

In 1966 verkocht als Astor naar Noorwegen. In 1982 werd de Werkspoor vervangen waarschijnlijk gebruikte ze toen meer smeer als gasolie iets waar deze motoren absoluut geen moeite mee hadden. 1987 werd het schip wederom verkocht nu als Bulk Nord, 2002 Verran I. In 2005 nog in de vaart.

Afbeelding

Als laatste gladdekker voor Spliethoff kwam de Looiersgracht in de vaart ook zij was weer een produkt van van Diepen. Het schip mat 830 m/ton deadweight. In 1964 kwam zij in aanvaring met de S.A.Langkloof waarbij 3 man omkwamen. Een en ander is al belicht terug in dit onderwerp.
Er werden hetzelfde jaar twee shelterdekkers besteld van het beproefde Oceaan type, waarover later meer
Radar

Bericht door Radar »

Afbeelding

Afbeelding

In 1960 kwamen de eerste twee shelterdekkers in de vaart en wel van het Oceaan type een beproefd model waar er al een aantal van gebouwd waren voor ander rederijen.

De reden om shelterdekkers te gaan bouwen was het feit dat er steeds meer halfprodukten zoals Woodpulp verscheept werden uit Skandinavie, ook de roep om hout onderdeks te vervoeren speelde een rol.. Daarnaast gingen de reizen ook steeds vaker naar de Middellandse zee en retour ladingen zoals fruit konden met deze shelterdekkers goed vervoerd worden.

De Heerengracht met bouwnummer 962 en de Keizersgracht nummer 963 werden door van Diepen gebouwd en hadden een laadvermogen van 1050 m/ton. Beide schepen werden uitgerust met een Werkspoor 860 pk die de schepen op papier een snelheid gaven van 11.5 mijl.

De Heerengracht werd in 1970 afgevoerd en kreeg de naam Sagemar Seconda onder Italiaanse vlag. In 1983 strandde zij ten oosten van Cape Corse onderweg van Savona naar Sant Antiogo het schip werd verlaten en CTL verklaard.

De Keizersgracht ging in 1971 naar Italie als Elviscot. Een jaar later strandde zij bij Elba onderweg van Taranto naar Marseille.

fotos: archief Huib Schenkeveld
Radar

Bericht door Radar »

Afbeelding

In 1961 kwamen er maar liefst vijf nieuwe schepen in de vaart voor Spliethoff. Om te beginnen deze Aerdenhout ( Aanvankelijk Nehim 1) onder bouwnmmer 965 bij van Diepen werd zij opgeleverd. Ook het eerste schip in de roodbruine kleuren die nu gemeengoed zijn bij de rederij.
Zij werd wederom voorzien van een Werkspoor 860 pk.
In 1970 ging zijn naar Amons als Spithead
1976-Galstream, 1984 Erica, 1988 Portaitissa, 1991 Billis, 1995 OIG I, 1995 wederom Billis, 1995 Georgia M, 2004 Sea Sky, Nu???

foto: archief Huib Schenkeveld
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

admiralengracht 1959

Bericht door Ben »

Hoewel de Admiralengracht nog steeds in Equasis vermeld wordt, is dit haar einde:
De Admiralengracht werd als Astor in 1975 Per Knut en kreeg in 1982 een nieuwe motor: een 575 pk. Callesen, bouwjaar 1966(!) en in 1987 weer andere naam, nl. Bulk Nord . In mei 1990 kreeg de hoofdmotor een "engine breakdown" en de Bulk Nord werd toen verbouwd tot barge.
In oktober 2002 na verkoop herdoopt in Verran I. Op 27 oktober 2002 zonk zij bij Egersund, toen een sleepboot haar naar haar nieuwe eigenaar zou brengen. De verbinding werd verbroken en kort daarna zonk de Verran I.
De Admiralengracht als Per Knut en als barge Verran I:

Afbeelding
Afbeelding
Foto's: ©Arild Engelsen
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Bericht door hank »

De Aerdenhout (1961) is als Sea Sky op 6-2006
naar Aliaga verkocht voor de sloop.

Hank.
richard

spliethoff

Bericht door richard »

Afbeelding
Schippersgracht

Afbeelding
Spuigracht in jacksonville

Afbeelding
Schakelbord stadionsgracht

Afbeelding

Groet richard
Huug
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 dec 2004 11:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Bericht door Huug »

Afbeelding

De Aerdenhout als Spithead.
Huug

Afbeelding

De wereld is rond en dat istie al lang!

https://www.shipspotters.nl
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

En hier als Griekse Erica:

Afbeelding
Foto:© L. Bosschaart
Maarten Bron
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2005 15:00
Locatie: Scheveningen

Spliethoff Bevrachtings Kantoor

Bericht door Maarten Bron »

Een beetje vlekkerige foto van de Heerengracht in 1956 of 1957 liggend in Sauda in Noorwegen. Er voeren toen twee broers van mij op, Kees als 2e stuurman en Cor als matroos. Cor is degene die de foto heeft gemaakt.
Groetjes Maarten.
Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

De Berkhout werd in 1961 als bouwnr. 966 opgeleverd door scheepswerf van Diepen. Zij was in opdracht gegeven als Nehim II. In 1971 werd zij herdoopt in Bloemgracht en in 1972 verkocht aan de Oost Atlantic Line als Mirdine. Al in 1974 ging zij naar Libanon: Ghina III, 1978 naar Panama zonder naamsverandering en zij werd als vermist opgegeven, nadat zij op 10-12-1983 Iskenderun had verlaten op reis naar Famagusta.

Afbeelding
Plaats reactie