Foto's gezocht.

van: www.kustvaartforum.com
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Jan van der Doe »

Evert, ik heb niets kunnen vinden, nog niet.
Ik zal eens aan mijn broer vragen. Zijn zwager heeft n.l. jaren bij
een Franse firma gewerkt die bomen kapte in Afrika en ook verscheepte naar o.a. Nederland.

Misschien is het altijd wel een Franse of Belgische aangelegenheid geweest.

HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Evert Sikkema »

Gabonkust met boomstammen.jpg
Gabonkust met boomstammen.jpg (189.14 KiB) 1839 keer bekeken
tadema100.jpg
tadema100.jpg (157.15 KiB) 1839 keer bekeken
Jan, de schepen van de HWAL, maar ook van andere rederijen, vervoerden veelvuldig boomstammen in het ruim en aan dek.
Bijgaand een foto van Auke Tadema uit Heemstede van boomstammen aan boord van de Gabonkust, waarvan hij later, zoals op foto 2 te zien is, een poster voor de HWAL gemaakt heeft.
Dat ging zo: een sleepbootje op de rivier of een barkas aan boord ging de rivier op waar allemaal boomstammen met een kabel/ketting/tros aan elkaar gekoppeld werden en als men de stroom mee had (bij afgaand tij) werden deze vlotten naar het schip, dat op de rede lag, gesleept, waarna ze één voor één aan boord gehesen werden.
Ik zou graag een foto zien van dat laden, gezien vanaf zee, zodat je kunt zien hoe al die stammen langszij liggen (vaak met een lokale 'circusartiest' op de wiebelende stammen) en aan boord gehesen werden.
P.S. Jan van der Doe zijn reactie en dit antwoord van mij hebben betrekking op mijn vraag van 30 augustus (zie pagina 74).

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Gert Schouwstra »

Evert, dan moet je HIER even kijken.
De HOEGH AIGLOMNE (4.534 ton) met thuishaven Takoradi (Ghana) op de rivier aan het bomen laden. Waarschijnlijk eind jaren '50.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Evert Sikkema »

Bedankt, Gert. Ja zo'n soort foto bedoelde ik. Op deze foto worden stammen geladen op de rivier, maar vaak gebeurde dit ook op zee. De bootjes die al die stammen naar buiten moesten slepen waren eigenlijk niet krachtig genoeg en daarom moest gewacht worden op afgaand water, waarbij dan ook de stroom van de rivier (want de voorafgaande vloed had het water in de rivier opgestuwd) een handje meehielp om de hele sleep bomen naar het schip te slepen. Het schip had dan lij gemaakt en zo werden dan de stammen aan boord gehezen, met veel gebonk tegen de romp en met verbogen relingen tot gevolg.
Groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Kitty
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 mar 2016 14:44

Re: Het nieuws van 2017.

Bericht door Kitty »

wie heeft nog oude foto,s van de Dirk.D
thuishaven was Vlaardingen Kaptein was Niestern
jaartal 1967 ik heb er op gevaren als Bestman
was ook een matroos(naam Appie)
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Foto's gezocht.

Bericht door k-k »

https://www.shipspotters.nl/viewtopic.php?f=17&t=2245
Kijk eens op bovenstaande link Kitty. Gr. Klaas.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Evert Sikkema »

Ik heb het KNMI gevraagd of zij mij (via oud opvarenden) konden helpen om er achter te komen wat de kleur was van de schoorsteen en de kleur van de masten van het weerschip Cirrus. Er zijn hier en daar wel enkele (kleine) zwart wit foto's te vinden, maar geen kleurenfoto's.
Ik kreeg bericht van het KNMI dat zij mij niet verder konden helpen en nu hoop ik dat iemand op dit forum wel weet om welke kleuren het gaat.
Wel heb ik enkele (kleine) kleurenfoto's gevonden van het andere weerschip de (nieuwe) Cumulus. Op de ene foto lijkt de schoorsteen okerkleurig (Nigoco kleur) met een zwarte top en op de andere foto lijkt de schoorsteen rood, ook met zwarte top.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Roy »

Ik denk dat die rode kleuren door een bepaalde lichtinval, dan wel de stand van de zon te maken heeft Evert.
Ik hou het toch op een donker gele dan wel een oranje kleur.
Het geel van de masten en schoorsteen van de Nieveld schepen was een stuk lichter.

m.v.g., Roy
Roland
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 dec 2017 13:47

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Roland »

Evert,

Am not sure to understand exaclty what you are looking for. I did my two first cadet trips on board Delmas vessels in the early 80's. The West Africa northbound leg was mainly loading logs and sawn timbers to Europe, either from quay of from sea at berth or at anchorage. I have a number of dias about loading operation taken in various locations, attached is a sample. If you need further information please let me know.

Roland
Bijlagen
Cotes du Nord 04.jpg
Cotes du Nord 04.jpg (294.63 KiB) 1558 keer bekeken
Cotes du Nord 03.jpg
Cotes du Nord 03.jpg (300.32 KiB) 1558 keer bekeken
Cotes du Nord 02.jpg
Cotes du Nord 02.jpg (141.82 KiB) 1558 keer bekeken
Cotes du Nord 01.jpg
Cotes du Nord 01.jpg (121.31 KiB) 1558 keer bekeken
Plaats reactie