Scheepsmodellen / bouwtekeningen

van: www.kustvaartforum.com
schokker

Re: Scheepsmodellen.

Bericht door schokker »

Afbeelding

Afbeelding

Deze verstelbare schroef draait rechtsom en maakt het schip " lefthanded" .
Na 15 jaar " righthanded " varen was dat wel even opletten :D

Groet,

Hendrik
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Scheepsmodellen.

Bericht door Fluks »

Is men niet in de war met de cylinder-telling van de hoofdmotor?Dus de nummering vanaf de aandrijfkant of van de voorsteven.Hier wordt nog wel eens verschillend over gedacht.
Groeten,Arie.
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Scheepsmodellen.

Bericht door Theo Horsten »

Mijn eerste schip met een verstelbare schroef was de EDDA. Dat was een KaMeWa die linksom draaide en dus op achteruit net zo reageerde als een "righthanded" schroef. Het is nu dankzij de boegschroeven niet zo belangrijk meer, maar ik kan me voorstellen dat het even wennen was, Hendrik. :D
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Scheepsmodellen.

Bericht door Theo Horsten »

Ah, dat geldt dus alleen voor de modelbouw en daar nemen ze het niet zo nauw, begrijp ik. :wink:
Dan zal ik als de bliksem maken dat ik hier wegkom. :shock:
Einde discussie.
A Vriend
Berichten: 602
Lid geworden op: 31 dec 2004 13:59
Locatie: Hoogeveen

Re: Scheepsmodellen.

Bericht door A Vriend »

Heren, deze discussie was voor mij heel leerzaam. Heb verschillende dingen geleerd die ik niet wist. Dus wel over modelbouw of niet. Bedankt Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
PiebeJanMan
Berichten: 218
Lid geworden op: 29 mar 2007 16:52
Locatie: Tzummarum
Contacteer:

Re: Scheepsmodellen.

Bericht door PiebeJanMan »

Jan Vos schreef:Water heeft een S.G van 1 voor het orgineel en het model.
Bij een model draai je al gauw toendertijd 3000 omwentelingen terwijl een Coaster tegen de 400 omwentelingen aan zat.
Het verschil in omwentelingssnelheid zit hem niet in het gelijkblijvend SG, maar in het feit dat voor het model het water veel minder stroperig lijkt, dit heeft dus met de viscositeit te maken.
SG heb je alleen nodig voor je waterverplaatsing...
'Thuishaven': Harlingen
Golven op zee Fotografie
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Bouwtekeningen

Bericht door Gert Schouwstra »

In Harlingen is een serie van 7 kempenaars gebouwd. Een daarvan is de Drechtstad, mijn ouderlijk schip, ik ben tijdens de bouw in juni 1961 geboren.

Ik heb op zolder de algemene bouwtekening liggen van deze schepen uit 1960-1962: Hendrik-T, Esperance, Fantastica, Drechtstad, Fiducia, Romantica en Neptunia. De schepen zijn gebouwd bij scheepswerf Harlingen. Er zou nog een achtste schip gebouwd worden, maar dat is nooit doorgegaan.

Op de tekeningen staat H.T. als tekenaar. Dat was Hendrik Teuben, hij was een van de eigenaren van de werf. Hij had eerder als bedrijfsleider of zo bij scheepswerf Welgelegen gewerkt en daar in 1957 en 1958 de bouw van de Twenthe-Amstel en de Twenthe-IJssel meegemaakt.

Ik heb het nog even aan mijn vader gevraagd. Hendrik Teuben, was volgens hem in 1961 de bedrijfsleider/werfbaas van scheepswerf Harlingen. Willem Teuben was (mede)eigenaar van de Hendrik T, de eerste Harlingen-kempenaar. Die twee waren familie, maar geen vader en zoon. Scheepswerf Harlingen had in de periode 1956-1961 3 partners: v.d Schoot, Teuben en Tiecke.

Afbeelding

Afbeelding
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Scheepsmodellen.

Bericht door Ben »

Een scheepmodel in de kerk van Arnis aan de Schlei in Schleswig Holstein:

Afbeelding
deschipperuitgrave
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 aug 2009 20:46
Locatie: Grave
Contacteer:

Re: Scheepsmodellen.

Bericht door deschipperuitgrave »

Het is een heel mooi model. :D
Maar wat een oorlogsschip nu in een kerk doet? :roll:
Predikte Jezus geen verdraagzaamheid en geweldloosheid?
Volgens mij passen symbolen van militarisme niet in een godshuis.
Maar waarschijnlijk denkt de kerkenraad van Arnis aan de Schlei in Schleswig Holstein volgens goed Pruisisch gebruik daar anders over.
Doet overigens niets af aan de schoonheid van het model. :)

Groeten Peter.
No more excuses, only results!
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Scheepsmodellen.

Bericht door Theo Horsten »

Maar wat een oorlogsschip nu in een kerk doet?
Dat noemt men een "votiefschip", Peter. Dat komt voort uit een zeer oud, maar wel heel mooi gebruik.
Een "votief" is een gelofte die men doet of een offer dat men brengt uit dankbaarheid aan God.
Zat een zeeman in zeer zwaar weer of een andere noodsituatie, dan beloofde hij soms om een schip te schenken als God hem zou behoeden en zijn leven redden. Hij schonk dan een scheepsmodel aan de kerk, wat de eerste de beste kerk kon zijn die hij tegenkwam, maar nog liever aan de kerk in zijn thuishaven. Sommige vissers- en schipperskerken hangen er vol mee.
Zo'n model werd soms ook aan de kerk geschonken om God daarmee om een behouden vaart te vragen.
HIER een mooi Nederlands voorbeeld.
Plaats reactie