Scheepsmodellen / bouwtekeningen

van: www.kustvaartforum.com
Wim Plukker
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mar 2018 11:31

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen

Bericht door Wim Plukker »

Heb hier nog een model te koop van de "Wasa" van Billing Boats uit de erfenis van mijn vader.
Model is voor 90% gereed eigenlijk alleen de zeilen nog. Ze is wat stoffig en heeft wat transportschade (boegspriet).
Opbrengst gaat naar KiKa.


Anders gaat ze naar de kringloop.

M.v.g.

Wim
Bijlagen
Wasa 1.jpg
Wasa 1.jpg (133.8 KiB) 2519 keer bekeken
Wasa 2.jpg
Wasa 2.jpg (117.86 KiB) 2519 keer bekeken
Nordmark71
Berichten: 281
Lid geworden op: 25 sep 2006 23:29
Locatie: Rendsburg/Duitsland
Contacteer:

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen

Bericht door Nordmark71 »

Hi all,
today I want to show you some new pics of my tug RODE ZEE.

After the grinding works has been finished, I've equiped the hull with some detail like sacrificial anodes, bulleyes, bilge keels, etc.
Afbeelding

Monday evening, I've brushed the underwater hull:
Afbeelding

Yesterday, I brushed the rest:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

At next, the RC-components will be placed in the hull. After this work is done, it's time for a seatrial :wink: :) !

Krgds
Arne
Roy
Berichten: 4731
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen

Bericht door Roy »

I have being on board that tug Arne.
Chrismas 1981 at Vera Cruz, Mexico. There was quiet a good atmosphere on that particular tug.
Long ago she went to the scapyard, as a tankercleaning vessel at Singapore……………. :roll: :shock:

regards, Roy
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen

Bericht door k-k »

With colours and details the ship is starting to become a soul. Characterisc vessels and a pleasure to look at. Any idea what type of main engine you're going to use Arne? Still some Hecto- or Decaperms in stock? And some other gadgets in mind? Personnel of my "shipyard" has been on holidays and spent 2 weeks in Denmark. The summerperiod I will spend playing with my fleet. No projects in mind yet for next winter. Regards, Klaas.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen

Bericht door k-k »

M.Osinga schreef: 12 jun 2018 21:07 Hallo Forumleden,

De Antar is weer een beetje verder:
Romp zit nu in 3 lagen Epoxy Primer en 1 laag spuitplamuur, nu nog glad schuren dan kan de verf erop gespoten worden.
Twee dekken zitten nu in de groene verf en de opbouw in de witte verf.
Reling werk is ook geverfd.
Toch maar besloten kimkielen aan te brengen.
Gaat nu niet zo snel meer als in begin, maar afwerken vergt veel tijd.
Ook motoren , servo's , batterijen , vaarregelaars etc. moet nog ingebouwd worden.
Kortom nog wel een hele tijd nodig om schip vaarklaar te maken.

Gr. Menne Osinga
Wordt een mooi schip Menne! Al een keuze gemaakt voor de aandrijving en krijg je alles een beetje weg in de MK? Geen problemen met het gewicht en stabaliteit? Het schip heeft een flinke opbouw, maar ongetwijfeld heb je daar rekening mee gehouden. Succes verder met de afbouw. Gr. Klaas.
M.Osinga
Berichten: 66
Lid geworden op: 19 okt 2015 20:59

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen

Bericht door M.Osinga »

Hoi Klaas en forumleden,

Heb de Antar weer uit elkaar gehaald om alle onderdelen te verven.
De aandrijving weet ik nog niet ,moet ik nog uitzoeken.
Ik heb de motoren en servo's en vaarregelaars nog van de Grand Manan V, deze is toch lek.
Maar deze motortjes zijn 12 V , weet niet of dit wel gat werken bij 7,2 V batterijen welke ik er in wil plaatsen.
Ruimte is er wel , heb al even gepast.
Zal ongetwijfeld ook wel lood in moeten voor de stabiliteit.
Bijgaand foto van de Antar in delen.
Alle delen zelf gemaakt , zonder 3D printer.

Intussen ook bericht gehad uit de VS , de tekeningen van een ATF tug komen eraan !
Dus deze of/en de walvis jager AM 14 wordt volgende project.
De Navajo , AT 64 , wordt een varend model en de AM 14 statisch, denk ik.
Is allemaal nog toekomst, eerst de ANTAR maar gereed maken , duurt nog wel een jaartje , schat ik zo.

Gr. Menne
Bijlagen
USS Navajo1.jpg
USS Navajo1.jpg (52.38 KiB) 2165 keer bekeken
naamloos1.png
naamloos1.png (9.85 KiB) 2165 keer bekeken
Antar_24_06_2018_600.png
Antar_24_06_2018_600.png (433 KiB) 2165 keer bekeken
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen

Bericht door k-k »

Bedankt voor de terugkoppeling Menne. Zou het gewoon eens proberen met die 12 Volts motortjes. En die 7,2 Volt batterijen, van welk type zijn die? Misschien is het een optie om daar als ballast een paar cellen aan te "knopen" en zo 12 Volt te maken. In mijn Bugsier had ik 2x 3,6 4 Ah Nicads liggen om de originle Monoperm Super te voeden. Draaide op zich prima, maar de vertraging 3:1 maakte naar mijn zin teveel herrie. De Monoperm vervangen door een een 12 V Bühler en onder het achterdek 2 x 2 4 Ah Nimh cellen gestouwd. Deze in serie gezet met de Nicad cellen en het draait al jaren probleemloos. Wel een beetje tegen de regels om verschillende soorten stroombronnen te koppelen. Je kunt ook zelf accupakketjes samenstellen door ze aan elkaar te solderen. Wel gedaan met 2 Ah of 4 Ah cellen van Action of Lidl. Waarschijnlijk iets minder van kwaliteit, maar voor mijn gebruik goed genoeg. Kop en kont beetje ruw maken, vertinnen, in een gootje leggen (daartoe leen ik even de houten snijplank), 60 W soldeerbout ertussen, snel opwarmen, bout weg en tegen elkaar drukken. Gebruik wel een (veiligheids)bril, opdat je geen spatje tin in je ogen krijgt. Daarna intapen of krimpkous erom. Kijk maar of je iets aan deze info hebt. Gr. Klaas.
Nordmark71
Berichten: 281
Lid geworden op: 25 sep 2006 23:29
Locatie: Rendsburg/Duitsland
Contacteer:

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen

Bericht door Nordmark71 »

Roy schreef: 20 jun 2018 20:59 I have being on board that tug Arne.
Chrismas 1981 at Vera Cruz, Mexico. There was quiet a good atmosphere on that particular tug.
Long ago she went to the scapyard, as a tankercleaning vessel at Singapore……………. :roll: :shock:

regards, Roy

Hello Roy,
that's very interessting. Maybe you can answer my question? Did the vessel had a wooden deck the time, you've been on board?

Rgds
Arne
Nordmark71
Berichten: 281
Lid geworden op: 25 sep 2006 23:29
Locatie: Rendsburg/Duitsland
Contacteer:

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen

Bericht door Nordmark71 »

k-k schreef: 23 jun 2018 17:58 With colours and details the ship is starting to become a soul. Characterisc vessels and a pleasure to look at. Any idea what type of main engine you're going to use Arne? Still some Hecto- or Decaperms in stock? And some other gadgets in mind? Personnel of my "shipyard" has been on holidays and spent 2 weeks in Denmark. The summerperiod I will spend playing with my fleet. No projects in mind yet for next winter. Regards, Klaas.
Hi Klaas,
hope you've had some nice holidays? Where have you been in Denmark? I prefer Fanö and Römö :wink: . The first destination is only 200km away, the second one nearly 80 minutes from my home :D . I'm very often there and I've a lot of danish friends. Some members of my family still live in DK, because until 1920 it was a part of North Germany.

The motor I want to install is a 12V/ 3000 1/min engine, I bought 4 years ago at Hobbylobby. I think, it's the right one. Furthermore I'll use a 60mm '4 blade ship propeller'.
Afbeelding

Yesterday, I glued some decostripes at the hull. The funnel was formed from cardboard and subsequently laminated with four layers of glas and polyester.
Afbeelding


Some other gadgets, I want to spend to the vessel:

Anchor Winch:
Afbeelding

Salvage Winch:
Afbeelding

A lot of Lights, a Horn, maybe an Anchorball and a Signallamp will be installed, too :wink: .


Krgds
Arne
Roy
Berichten: 4731
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen

Bericht door Roy »

Sorry Arne, I can't remember anymore.
Its likely the aft deck was wood covered.

regards, Roy
Plaats reactie