Parijsvaart.

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Parijsvaart.

Bericht door Ben »

In 1967 komt de Realta van Schellen Scheepvaart en Bevrachting N.V., Rotterdam in charter van Bratt-Götha.
realta 1954 martenshoekster scheepsbouw.jpg
realta 1954 martenshoekster scheepsbouw.jpg (189.41 KiB) 2751 keer bekeken
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Parijsvaart.

Bericht door Ben »

In november 1971 ging de Parisia in charter bij de K.N.S.M tot januari 1973, de Realta uit charter en de Parijsvaart werd nog onderhouden door de Burgundia, Francia en Normandia. Het vrachtaanbod werd steeds minder en eind 1972 werden de Burgundia en Normandia naar Nederland verkocht en de Parisia in april 1973. In juli 1973 zette Rederi AB Götha een punt achter haar activiteiten wat de betreft de "Parijsvaart".
Haar collega Rederi Svea was al in 1968 gestopt.
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Re: Parijsvaart.

Bericht door R.Konigers »

Ben...de schepen gingen in 1971 al uit de Parijsvaart..de Burgundia-Francia-Normandia en in 1972 ook de Parisia werden samen met de Brabantia
en ik dacht ook nog een Flandria ingezet bij de TOR-line....dit gebeurde allemaal binnen de VCK...
TOR-line (moederbedrijven Trans Oil & Rex) uit Zweden onderhield vanaf 1966 een lijndienst tussen Göteborg-Immingham-Amsterdam met RoRo
schepen Tor Anglia en 1967 ook de Tor Hollandia. In 1969 begon men ook met gecharterde vrachtschepen. In 1971 kwamen de "VCK"schepen erbij
die nog in eigendom waren van Bratt-Götha (Mij Ella en Latona NV) in deze lijndienst werd ook Delfzijl opgenomen , uit mijn jeugd kan ik ze nog herinneren , het wemelde daar van de blauwe TOR bootjes. In 1973 werd de dienst gestopt en de schepen werden terug geleverd aan de eigenaren
die allemaal de schepen te koop aanboden.
Mvrgr. Roelof
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Parijsvaart.

Bericht door Ben »

@Roelof, bedankt voor je reactie met aanvullingen.
Op 15 april 1973 werd de Tor Parisia verkocht aan rederij Holwerda in Heerenveen als Roelof Holwerda en zij deed in timecharter van VCK
nog 5 reizen naar Parijs en ging op 5 juli 1973 weer uit charter. Einde Parijsvaart.
Tor Burgundia 1965 ex Burgundia foto juni 1972.JPG
Tor Burgundia 1965 ex Burgundia foto juni 1972.JPG (164.13 KiB) 2567 keer bekeken
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Parijsvaart.

Bericht door Ben »

vlieland 1952.JPG
vlieland 1952.JPG (58.09 KiB) 2461 keer bekeken
De Vlieland is speciaal gebouwd voor de Parijsvaart, maar dan staat er ook nog: "is gebouwd voor deklasten hout van onbeperkte hoogte". :lol:
vlieland 1952 barkmeijer vierverlaten.jpg
vlieland 1952 barkmeijer vierverlaten.jpg (32.33 KiB) 2461 keer bekeken
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Parijsvaart.

Bericht door Ben »

rhone 1966 werf appingedam.jpg
rhone 1966 werf appingedam.jpg (94.58 KiB) 2348 keer bekeken
De Rhone werd ook ontworpen voor de Parijsvaart.
rhone  1966 parijsvaart.JPG
rhone 1966 parijsvaart.JPG (10 KiB) 2348 keer bekeken
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Parijsvaart.

Bericht door Ben »

gefle 1952 ex myson ex auriga de waal zaltbommel.jpg
gefle 1952 ex myson ex auriga de waal zaltbommel.jpg (255.13 KiB) 2150 keer bekeken
Foto: ©E. Löfstedt - foto 1965 - collectie Sjöhistorisk Museet Stockholm.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Parijsvaart.

Bericht door Ben »

Marianne 1955 scheepsbouw unie groningen.jpg
Marianne 1955 scheepsbouw unie groningen.jpg (118.83 KiB) 1968 keer bekeken
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Scheepswerf Kunst, Zwartsluis

Bericht door p.arendz »

Onlangs struikelde ik over deze foto van Scheepswerf Kunst in Zwartsluis. De foto zou van ca 1980 zijn. Dat zal ook wel, want die werf heeft maar bestaan van 1979 tot 1982. Daarvoor zat hier Van Goor & Spiekman. Na het faillissement van Kunst is het overgenomen door Poppen die 1963 het ernaast gelegen Appelo had overgenomen (in de linkerbovenhoek van de foto is er nog net een loods te zien). Het eerste wat me opviel was de schepenlift. En kennelijk is de foto op een feestdag gemaakt, want er staat een vlag op de kraan. Maar ik vroeg me af welk schip daar op de wal lag. & toen schoot me ineens een opmerking van Roy te binnen (jaja, bijna tien jaar geleden :lol: ) :
Roy- schreef: 06 okt 2007 23:21 Wat de "Vlieree" betreft lag dat erg simpel. Ik woonde gedurende haar ombouw tijd in Zwolle. Toevallig kende ik de vrouw van de werfbaas. Zij was een ex inwoonster van Zwolle. In onze "Zwolse tijd" liepen we elkaar in de horeca nogal eens tegen de botten zogezeit !?..................
Die scheepswerf heette Scheepswerf Kunst en lag naast de werf van Poppe. Mogelijk was dat terrein vroeger de werf Van Goor & Spiekman geweest. Maar dat weet ik beslist niet zeker.
Hoe dan ook; Scheepswerf Kunst heeft het niet lang volgehouden en is failliet gegaan. De hele toko is toen door Scheepswerf Poppe overgenomen en bij hun terrein aangetrokken. Deze werf is nog steeds zeer actief.
[...]
Dus dat schip zou heel goed de Vlieree kunnen zijn. Uiteindelijk is ze bij Welgelegen in Harlingen verbouwd, zie ook de foto's op shipspotters. Maar alles ging niet van een leien dakje blijkbaar, zoals wel blijkt uit het verslag van een proces dat Kunst had aangespannen tegen Welgelegen. Het lijkt erop alsof Kunst zich heeft vertild aan deze klus.
Hartelijke groet,
---Peter.
Kunst_ca_1980.jpg
Kunst_ca_1980.jpg (360.03 KiB) 1839 keer bekeken
Proces_LC_19820724.jpg
Proces_LC_19820724.jpg (597.89 KiB) 1839 keer bekeken
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Parijsvaart.

Bericht door Ben »

De Corona op een foto van voor de W.O. II ergens op de Seine.

corona 1934 muller & brörken foxhol.jpg
corona 1934 muller & brörken foxhol.jpg (131.24 KiB) 1710 keer bekeken
Plaats reactie