Rederij C. Minnaar N.V. / Ripmeester & Co. N.V.

van: www.kustvaartforum.com
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: Oproep voor het m.s. Diligentia

Bericht door hank »

Tiny,
Zie de 3e foto in deze link: viewtopic.php?f=1&t=2807&hilit=dafni&start=15#p87022

Heb je volgens mij zelf geplaatst.

Prominentia?
tiny

Re: Oproep voor het m.s. Diligentia

Bericht door tiny »

Hank
Dat klopt, heb even teruggekeken.
louwerse

Re: Oproep voor het m.s. Diligentia

Bericht door louwerse »

Betreffende de Diligentia

Ik vond een diligentia gebouwd in 1952 voor C. Minnaar te Overschie, volgens mij een van de latere directeuren van Ripmeester ???? In de vaart onder deze naam van 1952 tot 1970
De volgende was de Diligentia gebouwd in 1965 en eigendom van Ripmeester & Co / Handelsmij. Wiljo te Rotterdam,
in de vaart van 1973 tot 1978, helpt dit de anderen weer iets verder op weg ?????

Leen Louwerse

Morgen is vandaag gisteren
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: Oproep voor het m.s. Diligentia

Bericht door hank »

Leen.

Van Minnaar/Ripmeester zijn de tankschepen Diligentia (1952) Diligentia (1965)en Eminentia bekend.
Diligentia (1952) is als Nikos S in 2001 uit het L.R. geschrapt.Bestaan twijfelachtig.
Diligentia (1965) is als Dafni na brand en total loss 2012 in Aliaga gesloopt.

Eind jaren zeventig zijn er korte tijd nog een of meerdere ex Duitse eetbare olietankers geweest.
Deze voeren onder Panamese vlag en daar is het zoeken naar. (o.a de Dominentia).

Hank.
tiny

Re: Oproep voor het m.s. Diligentia

Bericht door tiny »

Een E-MAIL van mijn vader oene ,

Je vraag over enige schepen van weleer zal ik proberen te beantwoorden.
Wat de Eminentia betreft was de ex Metco uit Noorwegen, ik was rederij inspecteur toen,
heb het schip ook gecontroleerd op gebreken, met goed keuring van rederij Wiljo uit Antwerpen.
Na afwikkeling van de financie´n kwam bemanning uit Nederland, met Kapitein Karel, die er ook mee is gaan varen.
Het schip was toen van Rederij Wiljo uit Antwerpen, het schip had twee stoomketels, men kon daar niet goed mee overweg.
Ik ben met een loodsboot aan boord gebracht om daar de ketels weer goed op te stoken, want de lading werd te veel afgekoeld.
Wat de Berengaria betreft dit kan best de Prominentia zijn geworden, dat kan ik mij niet meer herinneren,

Wat de nieuwe Diligentia betreft, dit schip was inderdaad de ex Maud van van Ommeren.
De eerste reis met dit schip heb ik meegemaakt om de Machinist weg wijs te maken .
groeten van Oene.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Oproep voor het m.s. Diligentia

Bericht door Ben »

hank schreef: Van Minnaar/Ripmeester zijn mij 4 tankschepen bekend.
2x een Diligentia en de in Noorwegen aangekochte Eminentia.
De Dominentia was de in 1976 aan-en verkochte Yorksand/Mobil Wedel (1964-732 brt).
Ik heb mijn twijfels of de Dominentia ex Yorksand en nog in de vaart als Irene Syndic wel connecties had met Minnaar/Ripmeester.

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Oproep voor het m.s. Diligentia

Bericht door Ben »

hank schreef: Prominentia ken ik niet en hoe ik aan Berengaria kom weet ik niet meer,misschien wel zelf verzonnen.
@Hank, je hebt niets verzonnen :wink: , de Berengaria was een zusje van de Dominentia ex Yorksand en heette ook nog Prominentia.
IDNo: 6417671 Year: 1964 Name: HOLMSAND Type: Tanker Flag: DEU Tons: 499 DWT: 1136 Yard Length overall: 61.9 LPP: 57.0 Beam: 10.1 Builder: Schlichting, Travemünde
Subsequent History:72 BERENGERIA - 75 PROMINENTIA - 76 CASTOR - 77 HOLMSAND - 77 INDIO - 81 MOSELTANK I - still trading.
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: Oproep voor het m.s. Diligentia

Bericht door hank »

Ben.

Bedankt voor de oplossingen. Heb deze scheepjes indertijd gezien dus wist dat ze bestaan hebben.Alleen de namen verwisseld.
Ook bedankt voor de tip naar de dadabank,enorm veel informatie. Dus hoef je niet meer lastig te vallen met vragen.

Hank.
tiny

Re: Oproep voor het m.s. Diligentia

Bericht door tiny »

Ben schreef:
hank schreef: Prominentia ken ik niet en hoe ik aan Berengaria kom weet ik niet meer,misschien wel zelf verzonnen.
@Hank, je hebt niets verzonnen :wink: , de Berengaria was een zusje van de Dominentia ex Yorksand en heette ook nog Prominentia.
IDNo: 6417671 Year: 1964 Name: HOLMSAND Type: Tanker Flag: DEU Tons: 499 DWT: 1136 Yard Length overall: 61.9 LPP: 57.0 Beam: 10.1 Builder: Schlichting, Travemünde
Subsequent History:72 BERENGERIA - 75 PROMINENTIA - 76 CASTOR - 77 HOLMSAND - 77 INDIO - 81 MOSELTANK I - still trading.
Dank je Ben , zal mijn vader eens aan het werk zetten, met het opzoeken van het een en ander.
Harry Bernd

Re: Oproep voor het m.s. Diligentia

Bericht door Harry Bernd »

Er gingen in die tijd,1960-1961, geruchten dat v.d.Stel,toen walmachinist,een palingtanker had gekocht.Of het waar was weet ik niet.
Zo krijg je alles bij elkaar toch nog een topic Ripmeester.
Harry
Plaats reactie