Veeschepen.

van: www.kustvaartforum.com
Huug
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 dec 2004 11:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Veeschepen.

Bericht door Huug »

Afbeelding

Ubbergen als paardenboot in het Kieler Kanaal. De gangway ligt aan BB.

In de begin jaren zestig werd de Ubbergen omgebouwd tot Veeschip. Het schip voer in Time Charter voor den Hartog/Schellingwoude tussen Klaipeda en Amsterdam. Wekelijks werden 202 paarden aangevoerd in Amsterdam. In 1966 werd het schip terug geleverd na weer geschikt gemaakt te zijn voor de stukgoed vaart.

Er zijn met de jaren heel wat schepen min of meer omgebouwd tot veetransporter /. eens kijken of we de lijst een beetje compleet kunnen krijgen.

Wie volgt!
Huug

Afbeelding

De wereld is rond en dat istie al lang!

https://www.shipspotters.nl
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten »

Afbeelding

De WAIWERANG van de KPM.

Afbeelding

Sapi's laden op Bali

Afbeelding

Is er iemand die de volledige en juiiste tekst kent van het fraaie lied dat als volgt begint:

Daar komt de KPM, met sapi's afgeladen
De stuurman op de brug, loopt door de stront te waden
Zeventig koeiestaarten bengelen buitenboord
wie heeft van zijn leven ooit zoiets gehoord...


:shock:
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Irish Provider

Bericht door p.arendz »

De Irish Provider lag ook al eens in Raadhaven Kirkwall, hier ligt ze in Cork voor Penrose House. In 1964 gebouwd als Flandria, heeft ook nog een poosje gevaren als Tor Flandria, in 1981 verbouwd tot Irish Provider.
Hartelijke Groet,
---Peter.

Afbeelding
shipwis
Berichten: 70
Lid geworden op: 29 jan 2007 15:39
Locatie: rotterdam

Bericht door shipwis »

ik heb in de jaren begin 60,
69 reizen gemaakt op het ms THEANO bouwjaar 1953. PHYJ
zaterdagmorgen rond 5 uur, vertrek Rotterdam Merwehaven (kortevaart)
Maandagmorgen te Dublin, stukgoed lossen,
het lag aan het aantal tonnen lading,
of 2 dagen Dublin en dan naar Belfast 1 dag,
of 1 dag Dublin en 2 dagen Belfast,
in tussen op de terugweg naar Dublin, Drogheda aandoen
stukgoed lossen/laden en spijsolie lossen,
voorpiek grondnoten olie (koude olie dus)
midscheeps 4 tanks, palmolie of hog-grease,
en dan weer naar Dublin, koeien, paarden, varkens, schapen laden,
de ene keer via Le havre, de andere keer via Dieppe,
aankomst Amsterdam op Dinsdag
de runderen en paarden gingen er dan in Amsterdam af,
Woensdag avond rondvaren naar Rotterdam,
aankomst Donderdag in de morgen, en dan weer huiswaarts,
Vrijdag op Zaterdagnacht, met de laatste gelegenheid weer aan boord,
en daar gatie weer, net 'n veerpont, ja toch?
dus al met al, ook 'n veeboot, ja toch?
mzzl, pete
PS, en met het ms TRITO verging het nét zo
it is by growing old,
that one remain young.
Roy-

Bericht door Roy- »

De foto van de "Waiwerang" die Theo plaatste is eigenlijk de "Waikelo" Het is nog wel aan de kop te zien. De naam werd weggewerkt en een ander naam van een zelfde klasse schip ervoor inplaats gebruikt. Dat spaart foto's maken uit..................
Dat neemt niet weg, er werd wel vee mee vervoerd.

m.v.g. Roy
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten »

Dat is heel goed mogelijk, Roy. Ik heb op de Waiwerang gevaren, maar ik heb geen enkele foto van het schip zelf. Die foto's van het laden van vee op Bali zijn wel op de Waiwerang genomen.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Bericht door Evert Sikkema »

Roy schreef:De foto van de "Waiwerang" die Theo plaatste is eigenlijk de "Waikelo" Het is nog wel aan de kop te zien. De naam werd weggewerkt en een ander naam van een zelfde klasse schip ervoor inplaats gebruikt. Dat spaart foto's maken uit..................
Dat neemt niet weg, er werd wel vee mee vervoerd.

m.v.g. Roy
Afbeelding
Dit is de achterkant van de foto.

Ze zeggen wel eens: "Twee vliegen in één klap vangen."
Maar de KPM ving hier 4 vliegen in één klap.
Maar al met al toch een hele mooie foto, waaraan je kunt zien hoe het vroeger op allerlei laad- en losplaatsen toeging in Indonesië (Nederlands Oost Indië).
In een boek van Beb Vuyk (Het laatste huis van de wereld) las ik dat men vracht op wilde laten halen door een KPM-schip, maar dat er dan gegarandeerd moest worden dat er voor, ik meen, tenminste een waarde van 1.000 gulden aan vracht verscheept zou worden. Daarvoor deed dan het KPM-schip dan speciaal het eiland aan.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
arendnet

Bericht door arendnet »

Hallo Theo
Hier nog een paar foto's en de Data gegevens.
Maar daar zijn ze de W VERGETEN en staat er Waierang.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten »

Bedankt, Willem. Ze zijn opgenomen in de archieven.
Merkwaardig dat ze bij die gegevens wel de passagierscapaciteit noemen en niet het aantal eenheden vee dat die schepen mee konden nemen. Ik weet niet meer hoe ze dat rekenden. Ik meen dat een gewone sapi een eenheid was en een karbouw iets van 1,5. Een pikolpaardje was dan weer minder dan een eenheid. Ze konden een enorme hoeveelheid meenemen, dat weet ik nog wel.

De Waiwerang was mijn eerste schip van de KPM. Voordien was ik benauwd als ik door een weiland met koeien moest lopen, maar daar leerde het snel. Met witte stieren moest je goed uitkijken en gelukkig heb ik slechts één keer in doodsnood aan de pijpen onderdeks gehangen terwijl er een briesende stier onder me door stoof. Als je 's nachts na de wacht je rondje liep of om welke andere reden dan ook tussen het vee aan dek door moest lopen, moest je ook bepaalde voorzorgen in acht nemen. Karbouwen waren goedmoedige lobbesen, maar als je daar tussendoor liep, moest je telkens aan waarszijden de punt van een hoorn vastpakken. Die hoorns hadden zo'n enorme spanwijdte dat als zo'n beest maar even met zijn kop draaide, de punten een eind op en neer vlogen. Kreeg je die in je kont, dan was dat niet leuk.
Had je pikolpaardjes aan dek, dan moest je 's nachts er fluitend of zingend tussendoor lopen. Die beesten stonden namelijk te slapen en als jij er stiekem tussendoor kwam sluipen en ze schrokken wakker, konden ze gemeen bijten. Ja, bij de KPM kon je heel wat leren. :D

.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

De Johanna Buitelaar aan het vee laden in februari 1975 in Harlingen:
Afbeelding
Na verkoop kreeg de Johanna Buitelaar de naam Lincoln Espress met op het kontje Breskens:
Afbeelding
Plaats reactie