Van der Eb, R'dam - International Shipbrokers, London

van: www.kustvaartforum.com
Roy-

Bericht door Roy- »

Heren, heren, dit loopt in enen als een trein !!!!!!!!!!!!!!!!!.
Nu hebben wel even put om de hele handel te verwerken en er een gecomprimeerde vlootlijst uit te distilleren..................
Bedankt zover.

m.v.g. Roy
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

Lammechiena II

Bericht door vaerdereij »

xxxfoto's......

Foto's: Vereniging Oranje 1905-1965

Louis en Roy,
Op https://members.home.nl/adriana-shipping/Datebase.htm vond ik een nog completer beeld van de Lammechiena II. Ik plaats de gegevens alsnog hieronder om (te proberen) het overzichtelijker te houden.

1912: LAMMECHIENA II, Harmannus Schling, Groningen
Scheepswerf Gebr. J.& G. Verstockt, Martenshoek
140 b, 84 n, 210 d - L x B x H = 26,75 x 6,24 x 2,45 meter Stalen koftjalk
1914: (7 januari) LAMMECHIENA II, Nicolaas Wijnstok, Hoogezand/Groningen
1915: (18 november) TROMP, Gebr. D.C. & J.G. Muhring, IJmuiden
1927: (18 mei) TROMP, Oege Schuitema, Groningen
Klasse: Bureau Veritas - Brandmerk: 340 Z. GRON. 1927
1934: (maart) in Groningen bij de N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven verbouwd en voorzien van een 4 tew 3 cil. dieselmotor van Humboldt-Deutzmotoren AG, K&ln, type SV3M336 (nr. 296789/91) (195 x 315), 65 r.p.k.
1936: (26 september) TROMP, Jannes Pattje, Waterhuizen
1936: (9 oktober) TROMP, Geert Timmer, Slochteren
1940: (2 maart) aan de ketting gelegd
1940: (7 mei) TROMP, N.V. Zeelichter ‘Thames II’ (M.J. van der Eb), Rotterdam
1941: (4 augustus) onder Duits toezicht geplaatst en voer tot 1944: op het traject Groningen - Kiel v.v.
1944: in Groningen opgelegd in de Oosterhaven
1945: (15 april) door de Duitsers tot zinken gebracht nabij het botenhuis van de studentenvereniging in het verbindingskanaal; het schip zonk maar gedeeltelijk en kon de eerste week na de bevrijding van Groningen worden geborgen; in Groningen gerepareerd bij Scheepsbouw- & Reparatiewerf J. Vos & Zoon
1947: (15 april) MARAAT V, N.V. Zeelichter ‘Thames II’ (M.J. van der Eb), Rotterdam
1950: (april) in Rotterdam bij N.V. Scheepswerf H. de Hoog gehermotoriseerd: 4 tew 3 cil. dieselmotor van Humboldt -Deutzmotoren AG, KSln (220 x 375), 125 r.p.k.
1954: (24 februari) SOLI DEO GLORIA, Wopke Kalkhuis, Groningen
1958: (oktober) in Vierverlaten bij Scheepswerf Barkmeijer verlengd: 165 b, 98 n, 255 d - L x B x H = 31,86 x 6,24 x 2,45 meter
1962: (16 april) SOLI DEO GLORIA, Willem Oudman, Thesinge/Groningen
1965: (maart) in Delfzijl bij Deutz gehermotoriseerd: 4 tew 4 cil. dieselmotor van Klbckner-Humboldt-Deutzmotoren AG, Káln, 125 r.p.k. (afkomstig van de vuurtoren van Vlieland waar de motor als reserve-aggregaat stond opgesteld)
1967: (15 januari) PMI NAVIGATOR, Liberation Steamship Company Inc., Manila (in Vierverlaten bij Scheepswerf Barkmeijer gehermotoriseerd: 2 tew 3 cil. dieselmotor van Klockner-Humboldt-Deutzmotoren AG, KSln (220 x 360), 150 r.p.k., voorzien van het oorspronkelijk zeiltuig en verbouwd tot opleidingschip. Het vertrok in maart 1967 voor een tocht van ca. 10.000 mijl naar Manila. Het schip zou via de Middellandse Zee varen, maar kon door de blokkade van het Suez-kanaal na de zesdaagse oorlog niet verder dan Gibraltar; verkocht en in de vaart als vissersvaartuig, later als stenenvisser vanuit Gibraltar.
1996: (12 april) als GRAZIA in de vaart als zandzuiger met als thuishaven Palermo.

Met dank aan Adriana-shipping

Koftjalk Tromp weer terug in thuishaven Groningen

Inmiddels zal het niemand zijn ontgaan dat de Tromp (ex Lammechiena II) weer in Groningen ligt. Op https://www.stichtingtromp.nl is onder andere de volgende informatie te vinden:

De koftjalk Tromp, gebouwd in 1912 bij de gebroeders Verstockt in Martenshoek, heeft tot eind jaren zestig zijn thuishaven in de stad Groningen gehad. Na omzwervingen door heel Europa werd het ooit zo glorieuze tweemast zeilschip in 2002 afgekeurd voor de beroepsvaart: compleet ‘opgevaren’ en een bonk roest. André Hamstra en Jelle Talsma, grote liefhebbers van Groninger koftjalken, hebben het schip aangekocht en ondergebracht in de stichting Tromp.

Omdat de Noordelijke scheepswerven om vakmensen zitten te springen, wil de 'Stichting Tromp' het schip via leer-werktrajecten restaureren. De stichting leidt cursisten op tot vaklieden: lassers, ijzer-werkers, scheepsbouwers en scheepstimmerlui.

In 2006 zijn leerling-scheepsbouwers in Leeuwarden met de restauratie gestart. Vanaf oktober 2007 gaat het restauratieproject in Groningen verder. De bedoeling is dat over drie jaar de Tromp weer vaarklaar is en de restauratie uiterlijk 2012 helemaal is afgerond.

Moi,
Anne
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Roy schreef:En hoe zit het met de samenwerking met Dresselhuys !?.
@ Roy, ik heb nog het volgende gevonden:
N.V. van der Eb & Dresselhuijs Scheepvaart Mij., Rotterdam (1917 - 1923) had de volgende schepen:
1917 - 1918 Mercedes 1917 757 brt.
1917 - 1919 Mercator 1910 999 brt.
1919 - 1921 Mont Blanc 1916 2031 brt.
1919 - 1921 Mont Cenis 1919 1455 brt.
1919 - 1921 Mont Rose 1919 1403 brt.
1919 - 1920 Mont Cervin 1956 1157 brt.
1919 - 1921 Mont Saint Clair 1918 741 brt.
1920 - 1921 Maristo (I) 1917 5889 brt.
1920 Marbirdo tijdens de bouw verkocht 1920 1956 brt.
1921 Maristo II idem 1921 5104 brt.
1921 Maristego idem 1921 2576 brt.
1921 - 1922 Maraglo 1921 4889 brt.
1922 - 1923 Marmevo 1922 2639 brt.
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

Aandeel Van der Eb en Dresselhuys

Bericht door vaerdereij »

Ik had nog een aandeeltje.
Afbeelding

Afbeelding

Van der Eb & Dresselhuys' Scheepvaart Maatschappij is op 5 december 1917 opgericht. Er zijn oprichtersbewijzen uitgegeven. Het maatschappelijk kapitaal bedroeg f 6.000.000,- en was verdeeld in 6000 aandelen van f 1.000,00.

Bron: https://home.planet.nl/~roos.effecten/scheepvaart.html

Moi,
Anne
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

Mercator ex Moordrecht

Bericht door vaerdereij »

Moordrecht (1), 1910-1917 Phs Van Ommeren
bjr. 1910 nr. 24 Rotterdamsche Droogdok Mij. Rotterdam
1.500 Dwt. 9 mijl/uur 3 cil. Triple Expansie Stoommachine, 600 PK (RDM)

1917 Mercator, Van der Eb & Dresselhuys Scheepvaart Mij., Rotterdam
1918 maart, ten gevolge van 1ste wereldoorlog door de Britse regering in beslag genomen
1919 aan eigenaar teruggegeven.
1919 Mado, L. Castel, Cette, Frankrijk.
1922 Mado, Societe Internationale de Transports, Cette, Frankrijk.
1923 Mado, Chargeurs du midi, Cette, Frankrijk.
1924 Mado, Societe Maritime Nationale, Marseille, Frankrijk.
1934 Tenacia Gennari, Ubaldo Gennari fu Torquato, Rimini, Italie
1943 Tenacia Gennari, in Italie in beslag genomen en onder Duitse vlag
1944 door bomtreffers zwaar beschadigd en Triest binnengebracht.
1945 1 mei door de partizanen van Tito aangetroffen en overgenomen.
1946 PT 11 , in de vaart als oorlogsschip.
1960 VRMAC, voorzien van nieuwe motoren, Brodarsko Produceze Lovcen, Kotor, Joegoslavië.
1961, 26 januari in stormweer vergaan op 3 mijl afstand van Venetië.

Bron: + 3 mooie foto's van de Moordrecht(1) in
https://www.zeevlootvos.bebelaar.nl/HTML ... t.htm#mado

Moi,
Anne
TINA

Bericht door TINA »

Foto: M.Blowers
Afbeelding
M.S. WILHELMINA V 1974
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

@Harry, prachtige foto van de Groningen, maar welke is het? Ik heb er twee:
1. Groningen - 1918 - 479 brt - 48.11 m. - scheepswerf van Aller, Hasselt - Reederij Stoomschip Groningen, Rotterdam.
2. Groningen - 1920 - 319 brt - 37.10 m. - scheepswerf Botje & Ensing, Groningen, Groningen Zeevaart Mij., Groningen.
Ik ga voor de Groningen nr. 2 op jouw foto.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Ik heb de foto in België op de kop getikt, daar is hij ook gemaakt. Ik denk dat het een van de stenenbootjes is die voor Van der Eb voer, alleen weet ik dan nog niet zeker welke van de twee het is. 600 tdw op 37.10 meter lijkt mij wat teveel van het goede.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Ik heb hier ook nog een foto van de Rotterdam, die heeft dezelfde kleurstelling in de schoorsteen. Dat zou wit-groen-wit kunnen zijn, de kleuren van de vlag van de stad Groningen...

gr. Harry

edit Ben: in 1917 gebouwd voor N.V. Zeevaart-Maatschappij "Groningen", Groningen door Firma Gebroeders Bos, Groningen.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Roy schreef: In 1922 trekken Van der Eb & Dresselhuijs zich uit de H.W.A.L.terug.
Die samenwerking heeft dan niet lang geduurd, want dit stond in het Nederlandsch Zeewezen van 1921:
van der eb.jpg
van der eb.jpg (77.28 KiB) 2477 keer bekeken
Plaats reactie