Strandingen en bergingen, foto's en knipsels.

van: www.kustvaartforum.com
shassing
Berichten: 140
Lid geworden op: 06 nov 2007 08:59
Locatie: Delfzijl

Re: Strandingen en bergingen, foto's en knipsels.

Bericht door shassing »

Radar 500-700 tonners; muv (sowieso) de Roer- en Geulborg, hadden radar vanaf de nieuwbouw
shassing
Berichten: 140
Lid geworden op: 06 nov 2007 08:59
Locatie: Delfzijl

Re: Strandingen en bergingen, foto's en knipsels.

Bericht door shassing »

Roerborg, IMO 6609781
Tw: 24.03.1966
Oplev: 29.06.1966
GT: 399
NT: 252
Dwt: 529
Loa: 53,60m (Lll: 50,22m)
B: 8,54m
H: 3,13m
Dgn: 2,769m
Motor: MWM, 325 pk
Snelheid: 9 kn

Foto proefvaart (Foto Dijkstra)
Bijlagen
Roerborg1966.jpg
Roerborg1966.jpg (416.48 KiB) 2562 keer bekeken
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Strandingen en bergingen, foto's en knipsels.

Bericht door Theo Horsten »

Radar 500-700 tonners; muv (sowieso) de Roer- en Geulborg, hadden radar vanaf de nieuwbouw
Dat is waar, maar die reken ik niet tot "de 500-tonners" van Wagenborg. Zelfs de Reestborg niet. Met de 500-tonners bedoel ik de serie van veertien schepen, beginnend met de Zaanborg en de Spaarneborg met Werkspoor motoren en de daarop volgenden met Brons. Roerborg en Geulborg was een nieuwe ontwikkeling en een klasse apart. Dat die direct met radar werden uitgerust, lag voor de hand. Bij de 700-tonners tel ik ook de Markborg niet mee die in 1969 werd verbouwd en toen radar kreeg terwijl de andere 700-tonners nog moesten wachten. De autopilots gingen vóór de radars.
De Geul- en Roerborg haddern een Kelvin Hughes 14/9. Volgens mijn aantekeningen stonden de scanners te l;aag voor de grotere bereiken. Radio Holland had dit vanaf het begin gezegd en toen al aangeraden om scanners te platsen die hydraulisch hoger en lager konden worden gezet, maar daar wilde men niet aan.
Hoe het ook zij: de Zaanborg had in 1967 geen radar en dus is die foto niet van 1967.
shassing
Berichten: 140
Lid geworden op: 06 nov 2007 08:59
Locatie: Delfzijl

Re: Strandingen en bergingen, foto's en knipsels.

Bericht door shassing »

Theo, klopt helemaal uiteraard. Weet dat mijn vader in 1965 zijn radar-waarnemer certificaat moest halen voor de Roerborg, waar hij bij de nieuwbouw was en de 1e kapitein (Johnny Tuil voor de Geulborg - heeft de radar in Antwerpen er een x afgevaren :P ). Voor mijn vader naar de Roerborg ging zat hij op de Delfborg en kan me ook geen radar op dat schip herinneren
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Strandingen en bergingen, foto's en knipsels.

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik was veel te snel met mijn conclusies en erken hierbij mijn ongelijk.
Armin schreef het er ook duidelijk bij: In de Ostsee, in Kiel, en dat is heel wat anders dan op de Westereems.
Ik ben wel benieuwd wat er naar aanleiding hiervan nog aan feiten boven water komt.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Strandingen en bergingen, foto's en knipsels.

Bericht door Theo Horsten »

-------------------------------
Op die foto heeft de Zaanborg schade aan bakboordsboeg. Deze foto moet genomen zijn na de aanvaring op 29 oktober 1971 in het Kielerkanaal met het Deense schip Merc Africa. Alleen vraag ik me af wat hij dan in Kiel deed. want hij werd in Rendsburg bij Nobiskrug gerepareerd.

De Merc Africa was toen goed een maand oud en liep uit het roer. Hieronder in een later leven - in 2006 - als Laftah.
  • Afbeelding
AnneKJ
Berichten: 258
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:56
Locatie: Oost-Souburg

Re: Strandingen en bergingen, foto's en knipsels.

Bericht door AnneKJ »

Nu we het toch over scanners en Wagenborg hebben, herinner ik mij die anekdote in het boek dat De Alk over Wagenborg heeft uitgebracht. Om de collega's op de andere schepen van deze rederij te "prikkelen", had de bemanning van één der schepen een nep scanner aangebracht. Leuke grap.

Grt.

Anne
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Strandingen en bergingen, foto's en knipsels.

Bericht door Theo Horsten »

De druk en de noodzaak om radar aan boord te plaatsen werd onder andere groter toen de Elbeloodsen soms weigerden om een schip zonder radar met slecht zicht te beloodsen. Zonder loods varen was dan uiteraard ook geen optie. Je had die loods juist nodig met zijn vhf voor de "Radarberatung" van de wal. Dan gebeurde het dat je van Holtenau komend in Brunsbuttel om een zeeloods vroeg en die niet kreeg. Ik heb wel eens twee dagen liggen wachten.
Zo lag Gerrit Rijkers ook een keer met de Noordborg te wachten. Gerrit werd het wachten zat, belde de loodsdienst en vroeg om een loods. "Heb je radar?" Was de vraag van de loodsdienst.
"Jawohl," zei Gerrit. "Wir haben zwei. Kleinbild und groszbild."
Loods komt aan boord, komt in het stuurhok en vraagt waar de radar is.
Die houten ramen van die 500-tonners liet je aan een leren riem zakken, zoals in de oudheid ook in de trein. Gerrit liet het raam halverwege zakken: "Das ist kleinbild," - raam helemaal open - "Und das ist groszbild!"
Of de loods kwaad werd heeft hij nooit geweten, want hij draaide zich op zijn hakken om en vertrok weer. Toen het zicht na weet ik hoe lang verbeterde, is Gerrit op eigen gelegenheid gaan varen, want een loods kon hij wel vergeten, dat spreekt. :D

Maar dat soort dingen werd de aanleiding om ook die schepen radar te geven en toen ook in hoog tempo, achter elkaar. Je kwam binnen en de radarmast werd geplaatst en bij de volgende binnenkomst de apparatuur. VHF kregen we toen we niet meer door de Scheren mochten zonder vhf.
AnneKJ
Berichten: 258
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:56
Locatie: Oost-Souburg

Re: Strandingen en bergingen, foto's en knipsels.

Bericht door AnneKJ »

Leuk verhaal, ik zie dat al voor me. Misschien een gekke vraag. Hoe werden die mensen opgeleid, of was de kennis al aanwezig. Naar zo'n scherm kijken is één, maar plotten e.d. is nog wat anders. Ik weet nog uit mijn eigen tijd, dat ik bij het verlaten van de machinistenschool die twee boeken van Morree over zuigerstoomwerktuigen had doorgeworsteld ( er voer geen enkel schip meer met zuigerstoommachine voor de voortstuwing !!). In die tijd begon men met invoeren van de zogenaamde brugbediening van de hoofdmotoren. Dat ging gepaard met electronica, hydrauliek en pneumatiek. En daar werd nog niet in onderwezen op de scholen. Hopelijk was dat met de invoering van de radar beter geregeld.

Grt.

Anne
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Strandingen en bergingen, foto's en knipsels.

Bericht door Theo Horsten »

----------------
Daar waren aanvankelijk geen opleidingen voor. Een ieder moest het maar bekijken. Als je in die tijd als kapitein bij Wagenbborg op kantoor zo nu en dan eens zei dat het toch wel tijd werd om radar aan boord te zetten, was dat één van de - terechte - argumenten waarom ze daar zo mee talmden: varen zónder radar is veiliger dan varen mét radar maar met een niet-opgeleide radarwaarnemer achter het apparaat. Hoe vreemd het ons (nu) misschien in de oren mag klinken, maar varen mét radar betekende niet dat het varen daardoor ook veiliger werd. Was dat wél het geval geweest, dan zouden de verzekeringsmaatschappijen zonder enige twijfel hebben geëist dat schepen radar aan boord zouden hebben. Verzekeringen werken uitsluitend met statistieken en die logen er niet om: de meeste aanvaringen kwamen voor tussen twee schepen die beide radar hadden en die manoeuvres maakten die ze bij goed zicht nooit zouden hebben gemaakt en al helemaal niet bij slecht zicht en geen van beide radar.

Zoals ik al zei waren er aanvankelijk immers geen verplichte opleidingen voor radarwaarwaarnemer en radarnavigator. Als je naar school ging voor een een diploma GHV of KHV zaten die cursussen er niet bij. Ik haalde in 1955 mijn diploma S3 en in 1960 mijn S2, maar pas in 1973 ging ik tijdens een verlof even naar school voor het diploma radarwaarnemer. Ik voer toen als aflosser bij Wagenborg en ik zie nu dat dit tussen de Bothniaborg en de Edda in was. Die cursus duurde toen meen ik veertien dagen en ik woonde in Delfzijl bijna naast de school, dus dat was gewoon veertien dagen extra verlof. Pas in 1981-'82 ging ik terug naar school voor mijn eerste rang en deed daar toen de cursus radarnavigator bij. Of dat toen al verplicht was, weet ik eigenlijk niet. Maar toen voer ik dus al vele jaren op veel schepen met radar. Mijn eerste schip met radar was de LETO van Hudig & Veder, een schip van net 10.000 dwt waar ik als derde stuurman aan boord kwam, zo vers van de Jan Kreumer van 300 ton. Daar stond een fraaie Decca radar aan boord waarvan het bedieningspaneel met een klep afgesloten kon worden. Die zat op slot en kapitein IJlstra had de sleutels in zijn zak. Die zei:
  • "Dat ... ding hebbie alleen maar nodig als het slecht zicht is en als het slecht zicht is dan zet ik dat ... ding wel bij, ja?"
Ik heb dat beschreven in mijn verhaal(tje) "Rotkusters!" dat een correcte beschrijving is van een en ander. Het is vast nog wel ergens op het net te vinden. Ook is de bundel waarin het staat nog steeds te koop en het wordt ook nog steeds met enige regelmaat verkocht. Klik HIER. Lang, heel lang geleden vertaalde ik het in het Engels voor een Engels scheepvaartblad dat reed lang ter ziele is. Het werd toen van een aantal fraaie illustraties voorzien door Malcolm McLachlan. Die heb ik met zijn toestemming in die verhalenbundel opgenomen.
  • Afbeelding
Op de Leto deed ik maar één reis en ging toen naar de Callisto. Daar stond een grote Raytheon op die veelvuldig werd gebruikt en die we ook vrijelijk bij konden zetten. Daar leerde ik veel, onder andere plotten op het scherm, met zo'n waspotloodje. Ik heb het nog ergens, met zo'n buigzaam linialtje. Later, terug op de kustvaart, was ik een van de zeer weinigen die in die jaren plotte. Men had het immers niet geleerd en er waren maar weinigen die de moeite namen om het zichzelf aan te leren. Men zag een beeld met echo's die zich verplaatsten en handelde aan de hand van die waarnemingen zonder zich voldoende te realiseren dat de bewegingen van die echo's relatieve bewegingen waren. Daar kwamen de ongelukken van.

Van de Callisto ging ik naar de KPM en kwam toen opnieuw zonder radar te varen, want daar waren ze ook daar nog niet aan toe gekomen. Nu ging dat in de Indische archipel natuurlijk ook aardig makkelijker. Altijd mooi weer en afgezien van een tropische regenbui altijd goed zicht. Maar varen konden die lieden, dat zal ik je vertellen en ik leerde daar erg veel waar ik later, terug op de kustvaart veel profijt van had. Ik kwam op de Waiwerang, een forse veeboot, en dat was toen een van de eerste schepen die radar kreeg, een fraaie, grote Atlas. We waren naast de kapitein met drie stuurlieden, maar ik was de enige die ooit met radar had gevaren. De anderen waren zo van de zeevaartschool bij de KPM gekomen en hadden nooit ergens anders gevaren. In het land der blinden is eenoog koning en gelukkig was kapitein Van Dijk een reuze fijne vent - God hebbe zijn ziel - die er niet voor schroomde of zich schaamde of zich te hoog voelde om mij erbij te roepen in het speciale glazen hok met velours gordijntjes dat op die ruime, maar open brug voor dat mooie apparaat was gemaakt. "Vertel me eens, wat zie ik nu allemaal?" vroeg kapitein Van Dijk. Zo ging dat in die tijd.
Those were the days, my friends ... :wink:
Plaats reactie