Harlingen "toen"

van: www.kustvaartforum.com
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Harlingen "toen"

Bericht door Jan Stolp »

Mooi gevonden Peter!
Ik vond hem al zo opvallend scherp onderwater,maar dat komt dus door zijn afkomst.
Ik kwam de foto tegen in een boek over blazers maar zag de foto ook in het boekje ;Harlingen ,mien stadsje 6 maar helaas stond daar niets over de schepen bij vermeld.
Dank in ieder geval.
Groeten
Jan

Zou het schip boven aan de helling dan de Orca /Nigeria kunnen zijn.De Arran kwam wat later...
Wat dat stuurhuis betreft van de middelste denk ik dat je gelijk hebt Peter,ik zie ook geen stuurhuis...
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Harlingen "toen"

Bericht door Jan Stolp »

Op de voorkant van hetzelfde boekje .
Hier zie je volgens mij duidelijk de verbouw van de LCS (R) 12 wat de Orca zou gaan worden.
Ziet er dus heel anders uit maar de eerste foto kan natuurlijk ook in een veel eerder stadium zijn gemaakt.
Die wat vreemde opbouw achterop is nog van de LCS.
Je ziet hier dus volgens mij drie foto's van de verbouw van wat de Orca werd en kort daarna nogmaals werd verbouwd en Nigeria kwam te heten.
Bijlagen
Welgelegen.jpg
Welgelegen.jpg (118.18 KiB) 2442 keer bekeken
Zuiderhaven.jpg
Zuiderhaven.jpg (161.07 KiB) 2439 keer bekeken
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Harlingen "toen"

Bericht door Ben »

p.arendz schreef: 30 jul 2017 15:04 Moi Jan, dat is de Noorse Macbeth.Zaterdag 21 februari 1948 met een lading vlees op weg naar Harlingen gestrand op de Haaksgronden. Een week later binnengesleept..........
Nu die beide anderen nog. De datum helpt misschien ook. Heeft die kuster geen stuurhuis meer?

Uitgaande van de datum eind februari en een reparatie van ca. 1 week aan het roer is de foto van de Macbeth van begin maart 1948.
De LCT-er die verbouwd werd en in de vaart kwam als Orca arriveerde in januari 1947 in Harlingen en ging in december 1948 tewater.
De Arran, de andere LCT-er die bij Welegelegen verbouwd werd, kwam op 18 mei 1948 in Harlingen aan.
Mijn conclusie is dat het de ORCA ex LCS(R) 12 is.


[attachment=0]orca 1943.jpg[/attachment]
Bijlagen
orca 1943.jpg
orca 1943.jpg (102.81 KiB) 2337 keer bekeken
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Harlingen "toen"

Bericht door k-k »

Ben, Dat klopt als een zwerende vinger. De LCS(R) 12 was van 1943 en kwam op 7 januari 1948 in Harlingen aan. In sept 1949 in de vaart als Orca, maar liep een paar weken later op een mijn in de Oostzee. Noodreparatie in Nakskov. In Zaltbommel bij De Waal gerepareerd en twee MAN motoren gekregen. Brug naar achteren. Daarna in 1951 in de vaart als Nigeria. Vond in 1958 haar einde met een lading explosieven.
De Arran kwam in 1950 in de vaart. In 1955 gehermotoriseerd met MWM . Heeft het uitgehouden tot 1976, toen ze in een zware storm is gkapseisd en gezonken. Info uit het boek Standaardschepen 1939-1945 deel 2. Gr. Klaas.
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Harlingen "toen"

Bericht door p.arendz »

De foto kan rustig later dan half maart zijn gemaakt. Op 16 maart 1948 meldt de Leeuwarder Courant dat de Macbeth aanzienlijke schade heeft opgelopen. Ze heeft het roer verloren en de bronzen schroef is geheel verbogen. Dus toen was dat waarschijnlijk nog niet weer klaar. Maar er zijn nog wel meer raadsels met die omgebatterijde landingsvaartuigen. Op 14 mei is de Ned m.s. Rockett binnengekomen om tot landingsvaartuig te worden omgebouwd. & op 17 mei de Aran(sp.) Op die Rockett vonden ze 4 juni "raketbommen" & toen hebben ze haar maar gauw naar de buitenhaven gesleept. :shock: Ze is in december naar Rotterdam vertrokken, zonder verbouwd te zijn. Maar waar is die dan gebleven?
Die Orca was van een slecht ontwerp trouwens: Op 01-10-1949, tijdens de reis van IJmuiden naar Gdynia, Polen met een lading tractoren, in de Kielerbocht bij Fehmarn Belt ongeveer 60 mijl voorbij Kiel op een mijn gevaren, waarbij de roerganger gewond raakte (klem tussen het roer en de vloer) Door haar sterke constructie zonk het schip niet (tot grote spijt van de eigenaren) alhoewel de machinekamer wel water maakte. Op 02-10-1949 door sleepboot ENAK naar Nakskov, Denemarken gesleept voor noodreparatie en lossen lading. - zie marhisdata
Hartelijke groet,
---Peter.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Harlingen "toen"

Bericht door Ben »

De kleine coaster voor de ex LCT.er zou wel eens de Emergo ex Zalmhaven kunnen zijn.
Citaat Marhisdata: Zalmhaven in aug. 1944 door de Duitsers in de haven van Port Bloc (Bordeaux) bij Le Verdon in de monding van de Gironde tot zinken gebracht. Het wrak werd in maart 1947 gelicht en in januari 1948 verkocht aan Roelof de Winter. Deze liet het schip in mei 1948 door zijn m.s. 'Bornrif' naar Nederland slepen en bij Scheepswerf 'Welgelegen' te Harlingen herstellen.
welgelegen lct orca en emergo ex zalmhaven ex wiena.jpg
welgelegen lct orca en emergo ex zalmhaven ex wiena.jpg (55.59 KiB) 2265 keer bekeken
welgelegen emergo zalmhaven 1939 ex wiena gelicht en mei 1948 aankomst harlingen.JPG
welgelegen emergo zalmhaven 1939 ex wiena gelicht en mei 1948 aankomst harlingen.JPG (91.33 KiB) 2265 keer bekeken
welgelegen emergo 1939 ex zalmhaven ex wiena pattje waterhuizen.jpg
welgelegen emergo 1939 ex zalmhaven ex wiena pattje waterhuizen.jpg (109.54 KiB) 2265 keer bekeken
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Harlingen "toen"

Bericht door Jan Stolp »

Da's n goeie Ben!
Het viel me ook al op dat de mast incl. bomen etc. er ook af was en dat is ook dus de toestand zoals ze in Frankrijk was aangetroffen.
Dat moet hem wel zijn als je zo een en ander vergelijkt!
Groeten
Jan
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Harlingen "toen"

Bericht door p.arendz »

Die heeft toch een totaal andere reling?
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Harlingen "toen"

Bericht door Ben »

@Peter, er zijn inderdaad verschillen zoals de reling.
We zoeken verder en dan is er ook nog deze foto:

welgelegen harlingen lct op helling is orca daarvoor onbekend.jpg
welgelegen harlingen lct op helling is orca daarvoor onbekend.jpg (108.83 KiB) 2249 keer bekeken
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Harlingen "toen"

Bericht door k-k »

Bedoel je het coastertje ernaast bij het achterschip, of verder naar voren Ben? De coaster naast het achterschip lijkt me dezelfde als op een van de bovenstaande foto's, maar dan met een groot deel van de opbouw verwijderd. 4 loosgaten, waarvan eentje bij de achterkant van het mastdek. Grote ingang naar het vooronder en de achterbolders ook op dezelfde plek. Gr. Klaas.
Plaats reactie