@karelzijpe: die sleepboot is de Theo van Tuinman uit mijn hoofd 260 GM. Nu de Sepia als ik het goed heb, is tussen door van van Tiem in Druten geweest de scheeps/reparatiewerf.
Grtz Wytze
Harlingen "toen"
Re: Harlingen "toen"
Het gaat om deze foto met de sleepboot Theo links. Wytze bedankt.
Re: Harlingen "toen"
Voer de Alouette van The General Steam Navigation Co. Ltd., Londen ook in de lijndienst Harlingen - Goole v.v.?
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Harlingen "toen"
In 1953 was dit het vaarschema:Gert Schouwstra schreef: ↑20 okt 2016 21:47 Hoi Douwe,
Ik moest gelijk aan de "Koster-scheepjes" denken, die met de brug in het midden.
Het zou dan deze kunnen zijn. Ik heb daarom het volgende even overgenomen uit "Schip en Werf":
Dinsdag 21 Juni (1938) vond op de Eems bij Delfzijl onder groote belangstelling de proefvaart plaats met het door de Scheepswerf „Gideon”, van J. Koster Hzn., te Groningen gebouwde motorkustvaartschip Alouette. Dit schip, dat gebouwd werd voor rekening van The General Steam Navigation Co. Ltd. in Londen, is een z.g. nieuw Koster-type motorkustvaartschip. Het heeft belangrijke voordeelen boven kustvaartschepen van het tot dusver algemeen geldende type, omdat de geheele bouw en inrichting van het schip er op gericht zijn een zoo voordeelig mogelijk exploitatie-resultaat te bereiken.
De lengte van het schip is 43,60 m en het heeft een ruiminhoud van 31.465 cub. ft., terwijl de netto tonnage toch slechts 92 reg. ton bedraagt. De totale waterballast bedraagt 192 ton, zoodat onder nagenoeg alle omstandigheden met leeg schip kan worden gevaren. De beladen diepgang bedraagt 8'5.13/16", welke het schip in staat stelt zijn lading tot ver in het binnenland te brengen. Voor het bergen der lading zijn drie ruimen beschikbaar, hetgeen de mogelijkheid schept tot het vervoer van gesepareerde ladingen. De luikhoofden zijn van zulke afmetingen, dat stukken met een lengte van 60' gemakkelijk geladen en gelost kunnen worden. De laad- en losinrichting wordt gevormd door twee stalen masten met laadboomen, welke bediend worden door twee motorlaadlieren, gedreven door 10 pk Deutz-motoren, met een hef capaciteit van 2 ton. De laad- en losinstallatie werd geleverd met certificaat Haveninspectie.
De verblijven der officieren en die der matrozen zijn midscheeps en zijn ruim en zeer geriefelijk ingericht. Alle verblijven zijn centraal verwarmd en voorzien van warm en koud stroomend water. Het geheele schip is electrisch verlicht. De voortstuwing geschiedt door een 6-cylinder viertact compressorloozen Deutz-Dieselmotor van 300/3 60 pk met 300 omwentelingen per minuut. Op den proeftocht werd met het schip een beladen snelheid bereikt van minimum 91/2 mijl. De bouw geschiedde onder toezicht van Lloyd’s klasse 100 A 1 en Board of Trade.
Zaterdag vertrek van Butler's Wharf, Londen,
zondag aankomst Amsterdam.
maandag rond 12 uur vertrek Amsterdam.
maandagavond aankomst Harlingen
dinsdagavond vertrek Harlingen
woensdag aankomst Butler's Wharf
In 1959 zat ze in een round trip van 3 weken
London-Dordrecht-Nijmegen-Duisburg-Dusseldorf-Keulen en weer terug.
In 1966 werd het schip verkocht.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Harlingen "toen"
@Gert, bedankt voor je uitvoerige reactie. En zou de Swift ook in die lijndienst op Harlingen gevaren hebben.
Re: Harlingen "toen"
Zo'n 60 jaar geleden stond er een heel verhaal over de Harlinger lijndiensten in de Leeuwarder Courant
Re: Harlingen "toen"
@Peter, bedankt voor de link.
De Coenraad Kuhlman ligt in september 1975 klaar voor de overdracht.
De Coenraad Kuhlman ligt in september 1975 klaar voor de overdracht.
Re: Harlingen "toen"
Herkent iemand het schip wat vooraan op de helling staat,het lijkt wel een reparatie na stranding schroef roer en deel achtersteven zijn verdwenen.
Lijkt mij geen Nederlands schip.Het schip ernaast zal wel herkend worden denk ik maar bovenaan de helling is een uitgebreide verbouw gaande zou dat een ex landingsschip zijn?
Kortom een boel vragen.
Groeten
Jan
Lijkt mij geen Nederlands schip.Het schip ernaast zal wel herkend worden denk ik maar bovenaan de helling is een uitgebreide verbouw gaande zou dat een ex landingsschip zijn?
Kortom een boel vragen.
Groeten
Jan
- Bijlagen
-
- welgelegen 300.jpg (215.76 KiB) 2280 keer bekeken
-
- welgelegen 600 b.jpg (148.93 KiB) 2278 keer bekeken
Re: Harlingen "toen"
Zou heel goed kunnen, Jan. Na de oorlog zijn naar ik meen twee landingsschepen verbouwd tot kustvaarder. Wat betreft de naam van het schip op de voorgrond moet ik je helaas teleurstellen.
Eens werktuigkundige, altijd werktuigkundige
Re: Harlingen "toen"
Moi Jan, dat is de Noorse Macbeth.
Zaterdag 21 februari 1948 met een lading vlees op weg naar Harlingen gestrand op de Haaksgronden. Een week later binnengesleept.
Ook een omgebouwde ruzieboot. Shakespearean class anti-submarine trawler, in dit geval T138 Macbeth. In 1950 vergaan.
Nu die beide anderen nog. De datum helpt misschien ook. Heeft die kuster geen stuurhuis meer?
Hartelijke groet,
---Peter.