Het was 1996 bij Scheepswerf Ferus Smit , de opdrachten rolden binnen , Chris Drent en Flinter waren in bespreking voor een nieuwbouwschip , de beide ontwerpen waren identiek echter de Morgenstond II van Drent was 5400 ton
en die van Flinter moest een dikke 6000 ton worden , dus grofweg een 10 meter langer. Om het staalpakket zoveel mogelijk hetzelfde te houden ben ik begonnen met de grotere Flinterserie..
Voor de Morgenstond werd er een sectie tussenuit gelaten , 1 laag dekhuis minder en dunnere huidplaten. In verhouding werd de Morgenstond hier en daar wat te zwaar , maar dat woog niet op tegen de bouwkosten.
De Morgenstond II gleed als eerste van de helling in 1997. De breedte van de eerste type's was 14.5 m.
Bouwnummer 309 de Morgenstond II van red.Chris Drent , Siddeburen.
De Morgenstond II en haar 11 (stief)zusters van Ferus Smit
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: De Morgenstond II en haar 11 (stief)zusters van Ferus Sm
En eigenlijk het origineel kwam ook in 1997 in de vaart , bouwnummer 311 de Flinterzee voor red.Flinter , Groningen.
Opgemerkt moet worden , dat het schip op papier nog verbouwd is , nu waren de Ferus schepen qua stabiliteit al altijd op het randje...de Flinterzee werd niet goedgekeurd...oplossingen om beton te storten in de dubbele bodem was geen optie voor een nieuwbouwschip , besloten werd het schip een grotere diepgang te geven , dit werd bereikt om de bovenbouw te verlengen ,
de bak werd naar achteren getrokken (gedeelte naast het laadruim en het achterschip werd naast het ruim naar voren getrokken.
In 1997 kwam ook het zusje van de Flinterzee in de vaart , bouwnummer 312 in de vaart , de Flinterhaven.
Op deze foto is duidelijk de verlengde bak en kampagne te zien.
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: De Morgenstond II en haar 11 (stief)zusters van Ferus Sm
Voor de volgende reeds bestaande opdracht , die werd wat naar achteren geschoven , was een schip voor Wiebe Heins en zijn schoonvader , de "oude" Vuursteen uit Delfzijl.
De noodoplossingen van de vorige 2 schepen werden overboord gegooid en het schip werd verbreed naar 14.95m, het ruimbreedte werd in tact gelaten , de dwt. werd 6330 ton. Dit werd bouwnummer 314 de Namai.
@Frits Olinga 24-12-2014 Delfzijl
De noodoplossingen van de vorige 2 schepen werden overboord gegooid en het schip werd verbreed naar 14.95m, het ruimbreedte werd in tact gelaten , de dwt. werd 6330 ton. Dit werd bouwnummer 314 de Namai.
@Frits Olinga 24-12-2014 Delfzijl
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: De Morgenstond II en haar 11 (stief)zusters van Ferus Sm
De volgende 2 schepen waren weer eigenlijk een verbrede versie van de Morgenstond II of een ingekorte versie van de Namai.
het is maar net hoe je het bekijkt. Het dekhuis zou identiek worden als de Morgenstond II (1 dekhuislaag minder dus)
maar de rederij wou (i.v.m. zicht over de containers) er een verhoogde void onder het stuurhuis hebben van 2 meter..
qua kosten en ook omdat het met de trap naar boven totaal niet uitkwam , heb ik voorgesteld om er een standaarddekhuislaag tussen te zetten , ala de Flinterschepen. Dit is dan ook gebeurd...wel een vreemd gezicht zo'n kortere versie met zo'n torenflat achterop. De schepen waren 5500 tdw met de nieuwe standaardbreedt van 14.95m
Bouwnummer 317 de 1e van de 2 bestelde schepen van Intersee , kwam in 1998 in de vaart als Nina.
het is maar net hoe je het bekijkt. Het dekhuis zou identiek worden als de Morgenstond II (1 dekhuislaag minder dus)
maar de rederij wou (i.v.m. zicht over de containers) er een verhoogde void onder het stuurhuis hebben van 2 meter..
qua kosten en ook omdat het met de trap naar boven totaal niet uitkwam , heb ik voorgesteld om er een standaarddekhuislaag tussen te zetten , ala de Flinterschepen. Dit is dan ook gebeurd...wel een vreemd gezicht zo'n kortere versie met zo'n torenflat achterop. De schepen waren 5500 tdw met de nieuwe standaardbreedt van 14.95m
Bouwnummer 317 de 1e van de 2 bestelde schepen van Intersee , kwam in 1998 in de vaart als Nina.
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: De Morgenstond II en haar 11 (stief)zusters van Ferus Sm
De Lara kwam in de vaart voor Lara Shipping N.V., Rotterdam met als manager Nordschweden Frachtdienst GmbH Verwaltungsgesellschaft, Haren/Ems en als aandeelhouder H. Schöning, Haren/Ems.
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: De Morgenstond II en haar 11 (stief)zusters van Ferus Sm
Nina op 9 mei 2011 in het Kielerkanaal.
Foto's: ©J. Sins.
Foto's: ©J. Sins.
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: De Morgenstond II en haar 11 (stief)zusters van Ferus Sm
Voor de duidelijk nog even een noot , de bovenste dekhuislaag werd gebruikt als opslagruimte..er zaten geen ramen en geen betimmering in.