C. Holscher's Kustvaartbedrijf N.V.

van: www.kustvaartforum.com
wildeman12

Re: C. Holscher's Kustvaartbedrijf N.V.

Bericht door wildeman12 »

Mijn opa Tonnis Wildeman heeft op de Arcturus 1952 gevaren en volgens mij ook op de Virgo.
Ik kan u de volgende informatie geven:

+/- 17-6-1952 aan de grond gelopen :

Krantenbericht meld:

Nederlands vrachtschip bij Kaapverdische Eilanden aan de grond.

Cidade Da Praila- Het Nederlandse vrachtschip "Arcturus", dat van Paraguay naar Londen onderweg was, is ten zuiden van het eiland Maio van de Kaapverdische Archipel aan de grond gelopen. De kapitein seinde dat alles wel aan boord is en dat hij het schip hoopt vlot te brengen met assistentie van een sleepboot, waarom hij gevraagd had.

+/- 7-10-1953 Motor schade in het Kanaal:

Krantenbericht meld:

Vliegtuig bood hulp aan Kustvaarder

Scheveningen Radio - Een Vliegtuig heeft Dinsdag de Nederlandse Kustvaarder "Arcturus" die in het Kanaal rond dreef met motorschade hulp geboden. Nadat de kapitein via de radio hulp had gevraagd heeft een Pipercup het tandwiel wat men voor de reparatie nodig had naast het schip aan een lijn in zee geworpen. Het tandwiel was in zwemvesten verpakt. De piloot gooide de lijn los boven het schip zodat men die slechts had in te halen om het tandwiel aan boord te krijgen.


Mijn opa Tonnis Wildeman was in beide gevallen Kapitein aan boord in Het geval van het tandwiel hadden ze de NL vlag op het dek gespannen als herkenbaarheid voor het vliegtuig en een reddingssloep uitgezet om eventueel te gebruiken.

De zak waar in het tandwiel verpakt was van de machinefabriek is nog steeds in mijn bezit.

De foto op uw site is een foto tijdens de proefvaart in de buurt van Deest.

Tevens heb ik nog het volgende bij mij thuis gevonden voor op de kapiteinspet:
Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re:

Bericht door Ben »

In 1969 werd van 2 kusters de Hermes '56 en de Hada II '57 een zware-ladingsschip gemaakt, door ze te koppelen als zijnde een catamaran. Het schip, Gloria Siderum werd uitgerust met een zware spier met een hijsvermogen van 300 ton.
Afbeelding

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re:

Bericht door Ben »

R.Konigers schreef: In 1977 liet Holscher bij de Duitse werf C.Lühring een nieuwe zware ladingschip bouwen... de nieuwe werd de Gloria Virentium ...met 2 zware spieren van elk 400 ton.
Augustus 1978 gespot bij Rendsburg:

Afbeelding
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: C. Holscher's Kustvaartbedrijf N.V.

Bericht door Gert Schouwstra »

Mijn oom Bart Schouwstra (1922-2000) was midden jaren '50 kapitein op de Crescendo (1938) van Reint Kunst. Een raised-quarterdekker met de brug midscheeps. Gebouwd in 1938 als CRESCENDO bij Gebr.van Diepen, Waterhuizen (nr 835). Eigenaar/reder was R. Kunst (Holscher Shipping), Groningen. Loa: 45,29 m, B 7,55 m, H 2,38 m. 348 brt , dwt 395, 4 cil. Industrie 240 pk, snelheid 9 knopen. In 1972 in Lekkerkerk gesloopt.

De Crescendo was een scheepje met een historie. Ze was ook betrokken bij de invasie in Normandie. Ze voer toen geladen met vaten benzine. Als gevolg van de oorlog klemden de deuren recht onder de brug nogal omdat de brug verzakt was. Dit kwam door het gewicht van het afweergeschut wat daar had gestaan. Helaas heb ik daar geen foto's van. Het schip voer na de oorlog vercharterd aan Nievelt Goudriaan in lijndienst Rotterdam-Londen. De eerste foto is net na de oorlog gemaakt door mijn vader. De andere 5 foto's zijn in 1955 gemaakt door mijn neef Bob Flobbe, die als 9 jarig jongetje een reisje met zijn oom mee mocht doen.

Dat dag en nacht heen en weer varen naar Engeland was nogal slopend. Op 7 augustus 1956 viel de wachtsman 's nachts in slaap en werd mijn oom wakker toen het schip over de banken bij Hoek van Holland rammelde. Vol aan achteruit wilde niet meer baten. Het was heel stil weer, volle maan, en het schip had geen ballast ingenomen, want het was geladen met maar 38 ton stukgoed. En het was pal hoog water (springtij) dus het heeft er een paar dagen gezeten voor het er afgesleept kon worden. Mijn oom had wacht te kooi, De raad voor de scheepvaart sprak hem vrij, maar hij heeft het bij de borrel nog lang moeten horen.

Afbeelding
Crescendo in de Binnenhaven in Rotterdam.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Crescendo op de Noordzee, dec 1955.

Afbeelding
Crescendo op de Noordzee, dec 1955.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: C. Holscher's Kustvaartbedrijf N.V.

Bericht door Ben »

@Gert, bedankt :!: voor deze mooie serie foto's.
vaerdereij schreef:Leeuwarder Courant 6 augustus 1956
Afbeelding
Afbeelding
Ko de Bruijn

Re: C. Holscher's Kustvaartbedrijf N.V.

Bericht door Ko de Bruijn »

Ik heb in 1973 zes maanden op de Gloria Siderum gevaren. Er werd wacht gelopen op de sb brug.
Er was ook nog een stuurhokje tussen de twee bruggen in, maar een meter of vijf hoger, om over de zware lading heen te kunnen kijken. We deden twee of drie reizen met vissersbootjes van Wismar naar Algiers, drie stuks aan dek. Dan voeren we door de Sont met de stuurman (ik) of de kapitein in het stuurhuis van het voorste vissersbootje, en een spaanse matroos op de brug achter. En een hele lange kabel met een remote stuurcontrole gadget. Het was een prima zeeschip. Spaanse matrozen, van de ouwe garde, Gallegos, prima harde werkers. Die catamaran liep toch nog acht mijl. Wil je meer info, geef maar een brul.
Ko de Bruijn

Re: C. Holscher's Kustvaartbedrijf N.V.

Bericht door Ko de Bruijn »

Ik zag ook nog een foto van de Maas, van Kapt. eigenaar Lugthart, zijn broer was eigenaar en kapt. van de Despatch, nog met een houten mast. De zg. potjes, voeren voor Freight Express in London.
Geen machinist, Kaapverdiërs, en ik zei de gek, maar dat duurde niet lang, die ouwe was een vreselijke alcoholist, prima zeeman dat wel, hij legde de zeekaart altijd zuid boven op tafel. 1965 denk ik. Interessant ervaring, zonder loods naar Colchester en Norwich en zulks, de riviertjes alleen met hoog water bevaarbaar, de ouwe met een stuk in zijn kraag te kooi, en dan deed ik het zelf maar. Vaart verminderen, dan hard roer, weer hard aan de regulator draaien, en dan kwam je net de bocht door, en zo niet, dan kwam je in de prut, en ging je ff achteruit, en deed je het nog een keer.
jan de waard
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 dec 2013 09:55
Locatie: Bergen lb

Re: C. Holscher's Kustvaartbedrijf N.V.

Bericht door jan de waard »

ja, het blijven ambtenaren.
Het lijkt me toch heel wat beter dan de oude overnaadse (uitgedroogde) reddingssloepen of reddingsvlotten waarvan je maar moest afwachten of ze het ook deden.
Toen liep de wet ook al achter op de praktijk. Er is weinig veranderd in al die jaren.

Jan de Waard
Allen
Berichten: 629
Lid geworden op: 27 mei 2011 11:44

Re: C. Holscher's Kustvaartbedrijf N.V.

Bericht door Allen »

Kap. SUURD - CRESCENDO

Afbeelding

Afbeelding
Grtn @Allen
Wildeman67

Re: C. Holscher's Kustvaartbedrijf N.V.

Bericht door Wildeman67 »

Arcturus 1952 op het strand... mijn opa was de Kapitein
Bijlagen
Arcturus documenten 1-8.jpg
Arcturus documenten 1-8.jpg (735.37 KiB) 2967 keer bekeken
Plaats reactie