Rederij Flinter B.V.

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

De Flinterdam en Flinterzijl werden resp. in 1995 en 1996 door scheepswerf Ferus Smit opgeleverd. Met de bouwnrs. 304 en 305 waren zij een verlengde versie, 8.40 meter langer, van de Flinterland en -mar. Vlootlijstnummer 6 en 7.

Afbeelding

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Afbeelding
De naam aan stuurboord nog afgedekt voor de doop.

Afbeelding
De champagnefles al in de hand.

Afbeelding
De naam Flinterborg nu aan beide kanten zichtbaar.

Afbeelding
Ze ligt erin.
Mark

Bericht door Mark »

Ik vond net een interessant artikel over Flinter, haar geschiedenis en de toekomstplannen.
Het artikel is een jaar oud, maar nog steeds actueel...

Flinter klaar voor nieuwe sprong

Rederij Flinter heeft grote ambities. De sinds kort in Barendrecht zetelende groep mikt op een positie in de top vijf van de Nederlandse scheepvaart. Een gesprek met managing director Bart Otto.
door: Harm Leerink

donderdag 12 juli 2007
Rederij Flinter is in beweging. Door middel van een nieuwbouwprogramma breidt de rederij haar vloot uit tot meer dan veertig schepen. Sinds 2006 werkt het bedrijf aan de volledige integratie van het al in 2002 over-genomen Ancora Shipping in Rotterdam. Het hoofdkantoor in het Groningse Paterswolde is verruild voor een nieuw kantoor in Barendrecht. Voortaan hanteert men één naam - Flinter - en een nieuwe huisstijl. Bovendien is een nieuwe generatie familieleden aangetreden in de leiding van de onderneming.

Pensioen
Groningen wordt wel eens betiteld als ‘de bakermat van de Nederlandse kleine handelsvaart.’ Hier legden twee initiatiefrijke senioren, Bert Otto en Jan van Niejenhuis, in 1989 dan ook de basis voor Flinter. Otto kwam uit de Groningse verzekeringssector en stond op het punt met pensioen te gaan. Datzelfde gold voor Van Niejenhuis, destijds directeur van rederij Wagenborg in Delfzijl.

De in Paterswolde gevestigde rederij begon met slechts één schip: de ‘Flinterborg’. Het werd nieuw gebouwd bij de Groningse scheepswerf Ferus Smit. De twee ondernemers brachten het als vanzelfsprekend in bevrachting bij Wagenborg. Dit betekent dat het bedrijf in Delfzijl het nieuwe schip ging voorzien van lading. Vandaar het woordje ‘borg’ in de naam van het schip. Wagenborg deed al de bevrachting voor schepen van tientallen andere kleine scheepseigenaren. ‘Flinter’ was de naam van de zeilboot van de familie Otto.

De nieuwe rederij groeide voorspoedig: rond 2000 bestond de vloot al uit negen schepen van 3.000, 4.000 en 6.000 ton. Flinter besloot rond die tijd een zelfstandige koers te gaan varen en zelf de bevrachting te gaan doen, los van Wagenborg. Otto en Van Niejenhuis waren in Rotterdam gestuit op Ancora Shipping. Dit bedrijf was in 1997 opgericht door de zeebevrachters en expediteurs Henk van Diest en Aad Veth, echte ‘commerciële mannen’. De twee bedrijven gingen samenwerken, wat er in 2002 toe leidde dat Flinter Ancora Shipping volledig overnam. De bedrijven bleven wel onder die twee namen opereren.

Morsetekens
“Voor klanten was het naast elkaar bestaan van twee merken onduidelijk. Daarom hebben we besloten om met één merk te gaan werken,” vertelt Flinters managing director Bart Otto. Hij is de zoon van oprichter Bert Otto. “De opening van één hoofdkantoor in Barendrecht in september 2006 komt de onderlinge communicatie ook ten goede. Op en neer reizen naar Paterswolde werd steeds lastiger. Ancora had met het oog op groei al grond gekocht in Barendrecht om er een ruim, nieuw kantoor neer te zetten. We zitten hier nu samen op een perfecte locatie, vlakbij de Rotterdamse havens en aan de autoweg naar Antwerpen.

Het kantoor in Paterswolde houden we aan als lokaal steunpunt voor ambulante medewerkers, zoals technici die veel op een werf of een schip zitten. Maar alle sturing en coördinatie vindt voortaan plaats vanuit Barendrecht.”

Aan het hoofdkantoor is een flinke loods gebouwd, die is bestemd voor de expeditieafdeling. Hier komen ook reserveonderdelen en artikelen voor de bevoorrading van de eigen vloot vandaan. Tegelijk met de integratie en verhuizing heeft de rederij de nieuwe bedrijfskleuren lichtblauw en oranje en een nieuw logo geïntroduceerd. Het logo bestaat uit de F van Flinter, die is opgebouwd uit morsetekens.

Smeermiddelen
Bart Otto trad in 2005 in dienst van het bedrijf, na een loopbaan van veertien jaar bij Shell. Hij is opgeleid als bedrijfseconoom en registeraccountant en vervulde voor Shell diverse functies in binnen- en buitenland. De laatste vier jaar was hij verantwoordelijk voor de verkoop van brandstof en smeermiddelen aan schepen. “Flinter was een van onze klanten,” vertelt hij. “Net als rederijen als Spliethoff en Wagenborg. Ik kende deze wereld dus al vrij goed.”

Bart Otto is niet de enige van de tweede generatie die actief is in het ‘nieuwe’ Flinter. Otto: “De twee zonen van Jan van Niejenhuis zijn ook allebei betrokken bij het bedrijf. Jari zit in de directie. Hij houdt nu nog kantoor in Groningen, maar komt ook naar Barendrecht. Peter vaart als kapitein-eigenaar op de nieuwe ‘Flinterborg’, die in 2004 in Delfzijl te water ging.”

Kleiner comité
Externe financiers nemen deel in de individuele schepen van Flinter. “Het is het klassieke wereldje van de kapitein-eigenaren,” aldus Otto. “Ook nu nog. Als wij een nieuw schip laten ontwikkelen en bouwen, nemen verschillende investeerders deel in het schip. Daarbij maken we nog steeds gebruik van commanditaire vennootschappen (cv’s). In totaal hebben we dertien cv-schepen. De andere zijn gefinancierd in wat we hier aanduiden als een ‘kleiner comité’.”

Hij legt uit wat dit inhoudt. “Bij een nieuwbouwschip kun je 70 procent van het benodigde vermogen financieren met vreemd vermogen van de bank. Je moet dus aandeelhouders vinden voor die overige 30 procent. We hanteren als stelregel dat Flinter zelf 25 procent investeert. Dat laat ook onze eigen betrokkenheid zien. Bevriende reders of investeerders vullen dan de rest van de financiering in.”

Toen Flinter in 2000 koos voor een zelfstandige koers, is tevens de holding company Flinter Groep opgericht. Otto: “Niet alleen de twee oprichters, maar ook nog wat goede vrienden om hen heen zijn toen deel gaan nemen. Het ging om mensen die al een achtergrond hadden in de scheepvaart of de oliehandel. Een stabiele groep van ongeveer twaalf aandeelhouders, groot en klein, heeft nu een belang in de Flinter Groep.”

Tweedehandsmarkt
Investeringen in de scheepvaart zijn sinds 2003 succesvol geweest. Bart Otto: “Er zijn prachtige rendementen behaald in vergelijking met bijvoorbeeld de aandelenmarkt. Daar moet ik natuurlijk met-een bij zeggen dat in het verleden behaalde rendementen geen garantie bieden voor de toekomst. We moeten eerlijk blijven uitdragen dat scheepvaart historisch gezien een heel cyclische markt is met hoge pieken en diepe dalen.

Gelukkig is de markt in onze segmenten - de kustvaart en de kleinere formaten schepen tot 10.000 ton - wat minder beweeglijk en hectisch. Maar we beleven nu wel een opvallend lange periode van sterke groei.

De vraag is natuurlijk, hoe lang dat zo blijft. Als je nu een nieuw schip ontwikkelt, een werf kiest, voor dat schip volgens het huidige prijsniveau veel betaalt, er tien jaar mee vaart en het daarna verkoopt, zijn we intussen beland in het jaar 2019. Hoeveel krijg je dan voor dat schip terug? Iemand die beweert dat hij weet wat je tegen die tijd op de tweedehandsmarkt krijgt, geloof ik niet. Want dat kán hij gewoon niet weten. Veel van je rendement hangt toch af van de uiteindelijke verkoopprijs van dat schip.”

Kranen
Flinter heeft een ambitieus nieuwbouwprogramma. Na het voltooien daarvan telt de vloot meer dan veertig schepen. Het bedrijf rekent zich dan tot de top vijf in de Nederlandse scheepvaart. Dit jaar en in 2008 bouwt scheepswerf Ferus Smit zes 4.500-tonners (van de complete serie van acht zijn er vorig jaar al twee opgeleverd). Dezelfde werf bouwt ook twee 6.000-tonners. Barkmeijer Stroobos bouwt op het moment twee 5.500 tonners. Bij Ferus Smit heeft Flinter voor een later stadium een serie van zes 10.500-tonners besteld.

Het casco voor de nieuwe ‘Flinterland’ (7.700 ton) is zojuist van China naar Delfzijl versleept. Scheepswerf Bodewes Martenshoek bouwt het schip daar af. Vanwege de beperkte werfcapaciteit in Nederland is Flinter ook in Vietnam begonnen met nieuwbouw. Het gaat hierbij om zes 9.000-tonners die zijn voorzien van eigen kranen.

“Intussen zijn we alweer over nieuwe projecten aan het denken,” vertelt Bart Otto. “We hebben de ambitie om door de lopende uitbreidingsplannen onze totale ladingcapaciteit in de komende drie tot vier jaar te verdubbelen. Vorig jaar vervoerden we ongeveer vijf miljoen ton lading.”

Windmolens
Flinter vaart vooral in Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Afrika. Otto: “Traditioneel varen we met de hoogste ijsklasseschepen vooral in de Oostzee. We hebben veel klanten in Finland en Zweden, waaronder de hout- en papierindustrie en de staalindustrie. We zijn bezig onze aanwezigheid in de Oostzee te versterken in de vorm van een lokale joint venture. We varen van daar naar West-Europese havens en in toenemende mate naar de oostkust van de Verenigde Staten. De schepen met eigen kranen gaan vooral naar de ‘moeilijkere’ havens in Afrika. Nu we schepen in Vietnam laten bouwen, overwegen we of we ook daar misschien met een scheepvaartkantoor moeten beginnen.”

De schepen uit de vloot zijn meestal multi-purpose schepen, met rechthoekige, box-shaped ruimen. Behalve hout, pulp en papier vervoeren ze ook traditionele bulklading, zoals graan en mijnbouwproducten. Ook vervoert Flinter projectlading, waaronder onderdelen van fabrieken, windmolens, boorinstallaties en kranen.

Records
Flinter zet haar schepen op verschillende manieren in. Sommige zijn voor langere termijn verhuurd (time charter). Zo is een aantal verhuurd aan de Afrikadienst van UAL in Rotterdam, dat zelf de bevrachting doet. Zo’n 60 procent van de omzet komt evenwel uit rechtstreekse ladingcontracten met klanten (bijvoorbeeld grote papier- en houtverwerkende industrieën). In een bepaald jaar vervoert Flinter dan bijvoorbeeld een afgesproken tonnage tussen bepaalde havens.

De derde mogelijkheid is inzet van de schepen op de spotmarkt. Dit is de ‘vrije markt’ zonder langlopende contracten, waar transporten afzonderlijk worden geboekt. Het is een risicovolle activiteit omdat de tarieven dagelijks sterk kunnen fluctueren. Op dit moment is de spotmarkt heel erg vast. Bart Otto: “Het is goed dat wij ook daarin actief zijn. We hebben een team dat de hele dag aan de telefoon zit om contracten af te sluiten. Dat geeft je een gevoel voor wat er in de markt omgaat. Want de markt beweegt enorm. Momenteel beleven we zelfs nieuwe records. Er worden zulke hoge bedragen per dag betaald, dat is bijna niet te geloven. In onze sectoren is de spotmarkt op dit moment 20 procent beter dan vorig jaar. Maar er is natuurlijk niemand die weet of dat zo blijft.”

Russische kapiteins
Door de overname van Ancora Shipping kreeg Flinter ook de beschikking over een eigen expeditiebedrijf. Teams van acht mensen in Rotterdam en zes in Antwerpen zijn hiervoor verantwoordelijk. Ze maken daarbij gebruik van een netwerk van agenten en partners in binnen- en buitenland. Otto: “Klanten hebben vaak behoefte aan dienstverlening bij het voor- en natransport, met name bij de projectladingen.”

De Flinter Groep heeft nu in totaal 150 mensen in dienst. Aan de wal werken 80 mensen. Een relatief groot aantal, omdat het bedrijf zich klaarmaakt voor een nieuwe ‘sprong’ met de vloot. Van de zeevarenden staan er 75 rechtstreeks op de loonlijst. Dit aantal zal overigens flink toenemen. De rest trekt de rederij aan via crewing agents. Dat geldt in elk geval voor buitenlanders, zoals Indonesiërs, Filippino’s en Russen. Bijna alle schepen van Flinter varen onder Nederlandse vlag.

Bart Otto: “We hebben schepen die geheel met buitenlandse bemanningen varen. We zijn daartoe gedwongen, want het lukt ons helaas niet om bij onze huidige groei voldoende gekwalificeerd personeel te vinden in Nederland. Maar we beoordelen mensen meer op hun capaciteiten, dan op het land waar ze vandaan komen. We hebben fantastisch goede Russische kapiteins die al heel lang bij Flinter varen. Als ik aan boord kom, verbaas ik me erover hoe goed die bemanningsleden geïntegreerd zijn. En trouwens ook, hoe goed de Nederlandse officieren de buitenlandse kapiteins geaccepteerd hebben.”

Verplaatsen
“Ook gezien ons kwaliteitsimago blijven we ons best doen, goede en gekwalificeerde Nederlandse officieren te vinden,” gaat Otto verder. “Onze vlootdirecteur heeft bijvoorbeeld gastcollege gegeven op het Scheepvaart en Transport College in Rotterdam. Flinter is nog steeds een familieachtig bedrijf dat met wat kleinere schepen vaart. Het leuke daarvan is, dat je bij ons relatief snel carrière kunt maken en al jong kapitein kunt worden. Bij grote rederijen duurt dat langer.

In de lagere rangen hebben we veel Indonesiërs in dienst. Omdat Indonesië een grote moslimnatie is, zijn er helaas beperkingen gekomen voor Indonesische bemanningsleden die op Amerika varen. Hen hebben we op andere diensten moeten inzetten. Dat was heel vervelend.”

Over de huidige Nederlandse tonnagebelasting zegt Bart Otto ten slotte: “Ik hoop dat het Nederlandse regime competitief blijft. Maar als er grote verschillen met andere landen optreden, kun je niet anders dan je bedrijf verplaatsen. Het grote voordeel van schepen is dat je ze inderdaad makkelijk kunt verplaatsen. De scheepvaart is een enorm competitieve markt. Je moet aan je toekomst denken; je kunt niet voortbestaan als er concurrentienadelen zijn. Maar we hebben net een grote verhuizing van Groningen naar Zuid-Holland achter de rug. Ik moet er niet aan denken om de mensen te vragen nu weer naar Antwerpen te verhuizen!”
Bron: Betabanen.nl

In dit artikel wordt overigens de Flinterborg (1989) als eerste schip benoemd...
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

heeft de rederij de nieuwe bedrijfskleuren lichtblauw en oranje en een nieuw logo geïntroduceerd. Het logo bestaat uit de F van Flinter, die is opgebouwd uit morsetekens.
Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Afbeelding
Het roer en de schroef van de Flinterborg.
Afbeelding
Man-over-boord reddingboot.
Afbeelding

Afbeelding
Personeel van de werf wordt na de tewaterlating aan boord getakeld om de trossen aan de wal te brengen.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

3 x Flinterborg.

Bericht door Ben »

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Frans de Lijster
Berichten: 5305
Lid geworden op: 01 mar 2006 15:04
Locatie: 's-Gravenzande

Flinter

Bericht door Frans de Lijster »

Vanmiddag op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland:

Afbeelding
Afbeelding
Flintercarrier

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

In 1997 en 1999 werden 4 zusterschepen door scheepswerf Ferus Smit opgeleverd aan rederij Flinter met de afm. 111.75 x 15.00.

Afbeelding
Flinterzee - 1997 - bouwnr. 311
Afbeelding
foto: ©John Sins.
Flinterhaven - 1997 - bouwnr. 312.
Afbeelding
foto: ©P. Rzemek.
Flintereems - 1999 - bouwnr. 319.
Afbeelding
Flintermaas - 1999 - bouwnr. 320.
Holger

FLINTERLAND

Bericht door Holger »

Hello,

I'm new on the forum. My name is Holger and I live in Bremerhaven, Germany. I like your forum very much and like to post some photos from FLINTERLAND made on 26.03.2008 on river Weser.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hope you like them.
I would like to know if it is easier for you when I post in English or in German?
Holger

FLINTERBIRKA

Bericht door Holger »

FLINTERBIRKA on pontoon in Gdansk on 06.04.2006.
Afbeelding
Plaats reactie