Koftjalk Zes Broeders

van: www.kustvaartforum.com
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Koftjalk Zes Broeders

Bericht door Janna »

Flinke klus Just. Daar zit nóg meer werk in dan ik al dacht.

Mooi stukje dek, als jij aan 't tegenhouden geweest bent zal dat vast wel de nodige spierpijn opgeleverd hebben...

Vraagje, wat gaan jullie doen met de bestekrand?
En dat derde dekspant ligt met de flens nr voren, tbv de koekoek zeker?

En dat zijn geen kinderachtige stuikplaten daar achterop, een zwaar gebouwd schip.

Mooi werk.
Joost F
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 jan 2007 21:46
Locatie: veelal dordt

Re: Koftjalk Zes Broeders

Bericht door Joost F »

Hee Just,
We zijn bijna drie maanden verder sinds de vorige foto's van jouw tjalk. Er is vast weer iets foto-genieks gebeurt aan boord van de Zes Broeders. Doe je ons updaten?
Morgen gaat het laatste beton uit het hoofdruim van de Pax, dan nog slechts de spanten onder de roef, zie https://www.xs4all.nl/~friebel/ Maar al met al een heeeeele dikke kluif.

laat maar zien die foto's!!

groeten Joost
Just-ice
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 jul 2006 19:53

Re: Koftjalk Zes Broeders

Bericht door Just-ice »

Hoi Joost,

Wat een klus zeg! Ik ben al eens aan boord geweest van de Pax, maar toen ook geconcludeerd dat het weghakken van zoveel beton geen kleinigheid is.
Ik zie dat je alles elektrisch weghakt? Pneumatische hamer scheelt een hele hoop. Ik voel de spierpijn nog als ik je filmpjes bekijk...
Tijd voor een eigen topic hier ;) . Heel leuk om te zien dat er meer gekken zoals wij rondlopen.

De Zes Broeders heeft inmiddels een nieuw achterdek en tussendek voor de roef, de gangboorden ertussen zijn weer begaanbaar en de vloer van de roef ligt erin. Met dit weer is buiten werken niet echt een optie i.v.m. beijzelde dekken enzo.
Foto's heb ik vandaag gemaakt met m'n telefoon, maar kan m'n kabeltje niet vinden. Nog even geduld dus.

Just
Joost F
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 jan 2007 21:46
Locatie: veelal dordt

Re: Koftjalk Zes Broeders

Bericht door Joost F »

Spierpijn na 5 weken hakken is niet echt aan de orde; shirts die krap gaan zitten en bultjes eelt op plekken aan de duimen waarvan je denkt;hé ohh ja. Met lucht zijn we begonnen te hakken maar de zaak bevroor allemaal. Dus dan maar op het duurdere electrische huur-spul overgestapt. Maar het einde is in zicht nog slechts 36 spantvakjes te gaan(10 spanten) en heb er al 136 gedaan plus die bult in de kop.
Heb al wel zitten dim-dammen over een topic, mogelijk als ie er weer in ligt....groeten Joost
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Koftjalk Zes Broeders

Bericht door Janna »

Nadeel van een eigen topic is dat je wel regelmatig (lees; zowat elke dag) wat moet posten, anders vraagt de rest zich af waarom er niks gebeurt. :mrgreen: Dat zie je bij de Westeind al.

Misschien kunnen jullie sámen een topic starten, iets als "restauratie projektje", of "opknapper"? :wink:

Maar jullie doen goed werk mannen. Benieuwd naar de vorderingen en foto's.
Just-ice
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 jul 2006 19:53

Re: Koftjalk Zes Broeders

Bericht door Just-ice »

Het is alweer even geleden dat ik iets van me heb laten horen hier op het forum, maar dat betekent natuurlijk niet dat we stil gezeten hebben.

Voordat we deze zomer aankwamen in Arnhem lag het schip er zo bij:
Afbeelding

Het resultaat van een zomervakantie lang construeren, gaten ponsen, 3000 klinknagels slaan: Een nieuwe roef, geheel geklonken.
Afbeelding

En dat geeft meteen een heel ander zijaanzicht. We hebben heel wat kilo's oude verf en roest afgevoerd.
Afbeelding

De vorderingen gaan dus gestaag verder. Daarbij gaat mijn zoektocht naar oude foto's van danwel dit schip, danwel andere oude foto's van koftjalken natuurlijk ook gewoon door. Dat soort bronnen blijken zeer waardevol bij het reconstrueren van de verschillende constructies aan boord.

Groeten,
Just
Ole
Berichten: 179
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Locatie: Bremen, Duitsland
Contacteer:

Re: Koftjalk Zes Broeders

Bericht door Ole »

Een krantenknispel uit 'Het Nieuwsblad van het Noorden', 5 januari 1914:
DELFZIJL, 5 Jan. De Ned. tjalk »Zes Broeders»,
kapt. K. Bootsman, opreis van Memel naar Cuxhaven
en thans alhier binnengekomen, is in de Oostzee op
een wrak geloopen, waardoor de verschansing op verschillende plaatsen werd ingedrukt. Het schip zal
alhier worden gerepareerd.
Gr. Ole
Dick
Berichten: 72
Lid geworden op: 28 nov 2005 17:28
Locatie: Castricum

Re: Koftjalk Zes Broeders

Bericht door Dick »

Op www.marhisdata.nl staan geschiedenis en foto's van het schip onder diverse namen.
Just-ice
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 jul 2006 19:53

Re: Koftjalk Zes Broeders

Bericht door Just-ice »

Het is alweer even geleden dat ik voor het laatst iets nieuws heb laten horen over dit project. Dat betekent natuurlijk niet dat er niks gebeurd is.
In nauwe samenwerking met Scheepswerkerij de Hoop uit Arnhem wordt er weer verder gewerkt. Na het bouwen van de roef en vernieuwen van het achter- en tussendek zijn in deze fase de berghouten in het achterschip aan de beurt. Daarnaast zijn de grootste deuken uit de kont weer uitgedeukt en worden alle gaten in de huid weer gedicht.
Zo in een paar zinnen klinkt het als een klein klusje, maar er gaan natuurlijk heel wat uren in zitten.
Hier ook nog een foto zoals ze er vandaag bij lag.
Afbeelding

Groeten,
Just
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Koftjalk Zes Broeders

Bericht door Jan Stolp »

Het wordt al mooi ,het hoeft ook niet hard te gaan ,als het maar gaat...
Succes!
Groet Jan
Plaats reactie