SCHEEPVAART FORUM

Van Voor en Door Scheepvaartliefhebbers
Het is nu ma sep 06, 2010 7:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Van de beheerder
BerichtGeplaatst: di aug 18, 2009 4:21 pm 

Huug Pieterse, mede beheerder van het Kustvaartforum, heeft , na rijp beraad, besloten zijn werk als beheerder te beeindigen.
Ergens in het jaar 2002 werd besloten om een, meer op de kustvaart gericht, forum te starten. Vanaf dag 1 was Huug hier aan verbonden.
Ik wil dan ook mijn waardering uitspreken, voor al het werk, tijd en enthousiasme, die hij aan dit forum heeft besteed.
Dank Huug.

jelle bijlsma
beheerder Kustvaartforum

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 03, 2009 8:44 am 

Gewaardeerde forumbezoekers,

Met het vertrek van Huug, kwam de functie van beheerder vrij. Ik heb Mark Prummel bereid gevonden deze plek in te vullen.
Mark heeft al de nodige ervaring als moderator van het Kustvaartforum. De bedoeling is dat hij, te zijner tijd, het forum in zijn geheel zal gaan beheren. Tot dat moment zal ik als beheerder, op de achtergrond mee blijven draaien.

vriendelijke groet

Jelle Bijlsma
beheerder scheepvaartforum

Profiel  

BerichtGeplaatst: di okt 06, 2009 6:18 pm 

Vanaf vandaag hebben we een nieuwe Moderator op dit forum, namelijk Jan-Willem.
Ik denk dat Jan-Willem een goede aanvulling op het team is en wens hem veel succes met zijn nieuwe 'job'! :D

Profiel  

Berichttitel: Re: Van de Beheerder
BerichtGeplaatst: wo okt 14, 2009 9:30 pm 

Code:
Algemene fout
SQL ERROR [ mysql4 ]

MySQL server has gone away [2006]

Een SQL-fout deed zich voor tijdens het samenstellen van deze pagina. Contacteer de beheerder als dit probleem zich blijft voordoen.
Gelieve de beheerder of webmaster te contacteren: info@kustvaartforum.com.

Na de crash van enkele weken geleden steekt bovenstaande foutmelding de laatste tijd de kop op, met name wanneer je meerdere foto's tegelijk wilt plaatsen.
Waar deze melding vandaan komt is me momenteel een raadsel, maar ik heb Dennis verzocht om er eens naar te kijken.

Wordt vervolgd...

Profiel  

Berichttitel: Re: Van de Beheerder
BerichtGeplaatst: do okt 22, 2009 2:29 pm 

Dennis, onze technische man, heeft inmiddels ook naar deze foutmelding gekeken. Zowel hij als ik kunnen de deze fout niet reproduceren en een oorzaak achterhalen.
In de code achter het forum is niets gewijzigd en er zijn geen instellingen veranderd waardoor deze fout ontstaat.

Groet,
Mark

Profiel  

Berichttitel: Gebruik van quotes
BerichtGeplaatst: do nov 05, 2009 6:08 pm 

De laatste tijd wordt er veel gebruik gemaakt van quotes. Niet al het gebruik van quotes is nuttig, vaak doet het afbreuk aan de leesbaarheid van het forum.
Daarom hanteren we enkele richtlijnen:

- Het is niet nodig om een bericht te quoten als je erop wil reageren,
- Quote kun je het beste gebruiken om er een klein stukje uit te lichten, omdat het anders niet duidelijk is waar je op reageert,
- Het is zelden nodig uit een kort bericht te quoten dat vlak boven de nieuwe reaktie staat,
- Vervang foto's in een quote door het woord foto of afbeelding.

Bedankt voor de medewerking!

Profiel  

Berichttitel: Re: Van de beheerder.
BerichtGeplaatst: zo maart 07, 2010 10:55 pm 

Vandaag bereikte mij het nieuws dat een tweetal forumleden het Binnenvaart forum heeft gebruikt ter promotie van een commerciële website. Forumleden kunnen tegen betaling foto's in HR formaat kopen bij deze heren.

Ter informatie: dit forum wordt gemaakt vóór en dóór hobbyisten en biedt geen enkele ruimte voor commercie. Van forumleden wordt immers ook geen enkele financiële bijdrage gevraagd en dit zal ook niet gaan gebeuren. Het promoten van een eigen website is tot in het redelijke toegestaan, d.w.z. door middel van een tekstuele vermelding in het onderschrift en een verwijzing in het profiel. Banners in het handschrift zijn niet toegestaan. Promoties van commerciële websites (lees: websites die tegen betaling foto's aanbieden) zullen onherroepelijk verwijderd worden.

Iedereen is vrij om te bepalen of hij via een eigen website foto's te koop aanbiedt, maar dit forum is geen advertentiepagina. Houd daar rekening mee a.u.b. Dank u.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jun 18, 2010 7:38 pm 

Aan alle forumleden,

Vrijdag 18 juni ontving ik een email van Peter Vincent Schuld van Stichting Swordstone, een stichting die jaagt op illegaal gebruik van foto's en het schenden van copyright.
Het topic "Actueel Nieuws (vanaf nov.'05)" op het Binnenvaartforum bevat gekopieerde nieuwsberichten met foto's. Twee (pers)fotografen hebben inmiddels een claim ingediend bij deze stichting wegens het schenden van het copyright.

Welke (financiële) consequenties dit voor het forum gaat hebben weet ik nog niet. Het is ook nog onduidelijk wie de desbetreffende fotografen zijn, om welke berichten het gaat en wie deze geplaatst hebben. Zodra er meer bekend is zal dit via het forum bekend gemaakt gaan worden. Tot die tijd zal het topic "Actueel Nieuws (vanaf nov.'05)" op het Binnenvaartforum gesloten blijven.

Door deze gebeurtenis willen wij als Beheerders en Moderators vragen om zorgvuldig om te gaan met de berichten die geplaatst worden: plaats enkel foto's en teksten die van jullie zelf zijn, om deze toestanden in de toekomst te voorkomen.

Namens Beheerders en Moderators,
Mark

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 18, 2010 8:12 pm 

Beste Mensen,

Het is al een keer of wat gezegd en gevraagd en nog eens gezegd.

Het quoten van berichten en zeker fotos gelieve achterwegen te laten!!!!!!!!!!!!!! Het belast het forum enorm en voegt niets toe!

Van af nu zullen quotes verwijderd worden hopelijk is daar begrip voor!

Huug

http://www.shipspotters.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 21, 2010 9:09 am 

De oorzaak van de melding "De afbeelding kan niet worden geopend, of het is geen geldige afbeelding." schijnt te liggen in een foruminstelling dat er geen foto's breder dan 1024px geplaatst kunnen worden. Dennis heeft onlangs deze instelling uitgezet en daarna zijn er geen 'klachten' van forumleden over deze melding ontvangen.

Met het uitzetten van deze instelling komt het echter wel weer voor dat er te grote foto's geplaatst worden, dus groter dan 1024px breed.
Vanaf heden worden deze foto's van het forum verwijderd :!:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 03, 2010 6:18 pm 

Mark schreef:
Aan alle forumleden,

Vrijdag 18 juni ontving ik een email van Peter Vincent Schuld van Stichting Swordstone, een stichting die jaagt op illegaal gebruik van foto's en het schenden van copyright.
Het topic "Actueel Nieuws (vanaf nov.'05)" op het Binnenvaartforum bevat gekopieerde nieuwsberichten met foto's. Twee (pers)fotografen hebben inmiddels een claim ingediend bij deze stichting wegens het schenden van het copyright.

Welke (financiële) consequenties dit voor het forum gaat hebben weet ik nog niet. Het is ook nog onduidelijk wie de desbetreffende fotografen zijn, om welke berichten het gaat en wie deze geplaatst hebben. Zodra er meer bekend is zal dit via het forum bekend gemaakt gaan worden. Tot die tijd zal het topic "Actueel Nieuws (vanaf nov.'05)" op het Binnenvaartforum gesloten blijven.

Door deze gebeurtenis willen wij als Beheerders en Moderators vragen om zorgvuldig om te gaan met de berichten die geplaatst worden: plaats enkel foto's en teksten die van jullie zelf zijn, om deze toestanden in de toekomst te voorkomen.

Namens Beheerders en Moderators,
Mark

Wanneer het Nieuws heropend worden?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 03, 2010 7:44 pm 

Je mag best citeren uit een artikel, onder bronvermelding, je mag ook wel een deel van een foto gebruiken als je ergens commentaar op wilt leveren en zo zijn er nog wel meer mogelijkheden om ergens de aandacht op te vestigen.
Zo zie je bijvoorbeeld wel eens, zeg maar in de digitale versie van Schuttevaer of een andere krant een begin van een artikel staan en na zo'n 5 tot 6 regels staat er zoiets als klik hier om verder te lezen.
Als je nu dat eerste stukje overneemt en vervolgens verwijst naar de website waar je het hele artikel kunt lezen is er volgens mij niks aan de hand.
Maar het zou wel eens zo kunnen zijn dat het plaatsen van een kopie van een rederijfoto niet mag, want vaak staat daar bijvoorbeeld achterop copyright Sky Foto.
Ik denk dat het al weer lastiger wordt of misschien wel minder lastig wordt als bijvoorbeeld achterop een foto Copyright N.V. Stoomvaart Mij. "Nederland" staat. De rechten zullen waarschijnlijk overgegaan zijn naar Nedlloyd, maar dat werd weer P&O Nedlloyd en dat is weer Maersk geworden.
Hier kun je er één en ander over lezen:
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/citeren/

groeten
Evert Sikkema

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 05, 2010 5:33 pm 

OLAU-ferry-liefhebber in topic In het Rotterdamse schreef:
Het "anti quote-beleid" maakt de communicatie er in dit forum niet duidelijker op.

Neem als voorbeeld de reactie van Gerrit1955 van zo sep 05, 2010 9:10 am.

Kijk eens naar de ingreep door een beheerder van dit forum in Gerrit's reactie:
- het maakt het oorspronkelijke bericht er onduidelijker op.
- het is volgens mij bij de wet op auteursrecht zelfs verboden om in iemands intelectuele eigendom te "sleutelen".
- de anonieme beheerder zelf schrijft juist onduidelijk, zonder interpuncties.

Terug on topic: de Rotterdamse Wereldhavendagen treffen het dit jaar met de weersomstandigheden.

Helemaal mee eens, Olau-fan!
Het maakt het er inderdaad onduidelijker op! Ik stoorde me ook vooral aan het onduidelijke taalgebruik van de moderator. Het gebruik van volledige zinnen en interpunctie ontbreekt in zijn geheel:

Citaat:
Dit naar aanleiding van het stukje van Bob Heikoop hierboven geschreven!

Beste Gerrit gewijzigd naar aanleiding van het Quote beleid lees elders.
beheerders Kustvaartforum

Het is dat je het net kunt begrijpen, maar het begint op iets te lijken wat geen mens kan begrijpen! Daarnaast is het op fora vaak goed gebruik dat je 'edit'-dingen schuingedrukt, onderaan, het bericht plaats. Een juiste aanpassing voor mij had geweest:

Edit: Er werd hier gequoteerd uit bovenstaand bericht van Bob Heikoop. Vanwege het quotebeleid op dit forum is dit bericht aangepast door een van de beheerders. Het quotebeleid is hier te lezen.
Groeten, beheerders Kustvaartforum

Maar los daarvan ben ik het niet eens met het weghalen van deze quote; Gerrit reageerde in totaal op het gequoteerde bericht, waar een paar berichten na kwamen. Op zo'n moment lijkt het mij handig om duidelijk te maken op welke post je reageert. Ik ben het echter helemaal eens met de regel om afbeeldingen in quotes weg te halen, dat maakt het forum inderdaad onleesbaar, maar om nou zo streng op te treden door te dreigen die berichten maar direct te verwijderen....

Ik zou in dit bericht, wat ik nu schrijf, bijvoorbeeld ook niet weten hoe ik dit zonder quotes doe, vooral omdat ik naar een andere topic verwijs, maar ik het gepaster vind om het hier met de hele groep te bespreken!

Jongens, wat vindt iedereen hiervan?

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: zo sep 05, 2010 6:02 pm 

Redmer heeft wat betreft het quoten een punt.

Ik heb het hier vanmiddag met Huug over gehad.
Vanochtend las ik het bericht van Gerrit, maar was benieuwd naar de opmerking dan wel vraag van Bob. Nu moet ik weer een eind naar boven scrollen, door de foto's heen, om Bob zijn bericht te lezen. Geen ideale oplossing.

Echter, waar ik het met Huug wél over eens ben, is dat het te vaak gebeurt dat er massaal de quote knop gebruikt wordt, om een reactie te geven. Afbeeldingen worden herhaaldelijk gequote en gequote berichten worden nóg een keer gequote, met een ellenlange lap tekst tot gevolg.

Mijn voorstel is om alleen datgene uit een bericht te quoten waar jijzelf inhoudelijk op wilt reageren. Wat er niet toe doet -net als afbeeldingen- weglaten!

Een zoektocht op andere fora naar de ideale oplossing voor het quoten gaf geen bevredigend resultaat, ik ben wel tot de conclusie gekomen dat dit probleem op vrijwel iedere forum speelt :roll:.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 05, 2010 7:10 pm 

Belast het forum onnodig? Onzin! Een snelle rekensom:

Stel elk bericht op het forum zou een quote als die ik gebruikte in mijn vorige bericht bevatten. In een textdocumentje zie ik dat die tekst 600 byte is, is ongeveer 0,6 kB. In totaal ongeveer 170.000 berichten op het forum -> 170.000*0,6 kB is ongeveer 100.000 kB is ongeveer 100 MB! Dat lijkt me erg weinig....

Ik denk dat alle quotes weglaten juist het forum minder leesbaar maakt. Ik denk dat er betere oplossingen zijn :). Een begin zou zijn om bij de moderators al een standaard-edit-berichtje samen te stellen dat correct is qua taal en qua 'gastvrijheid'.

Ik ben het er zeker mee eens dat quoten mét foto's niet goed is (maakt het forum zeker minder leesbaar), maar focus je hier dan op. Verwijder de foto's uit gequote berichten (dat is het zware leven van een moderator :P) en bedenk een goede, actieve benadering om de leden er op te wijzen dat het niet gepast is foto's te quoten.

Mannen, Succes ermee! Ik ben blij dat jullie erover nadenken!

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: zo sep 05, 2010 10:45 pm 

Ik gooi maar een balletje op en of het technisch haalbaar is weet ik ook niet, maar zou het ook mogelijk zijn dat elk bericht (door sommige mensen posting genoemd) automatisch een nummer krijgt?
Dan zou je vrij eenvoudig kunnen verwijzen naar bericht nummer 11, 27 of 368 om maar iets te noemen.
Dus bijvoorbeeld:
Onder verwijzing naar bericht 11 enz. enz

groeten
Evert Sikkema

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 05, 2010 10:51 pm 

Vandaag thuis gekomen van vakantie en heb de nodige pagina's weer doorgeworsteld. Heb hier en daar foto's of tekst gezien waar ik graag op zou willen reageren. Echter omdat quoten dus niet meer schijnt te mogen wordt het zeer lastig om te reageren op iets wat een paar pagina's terug is geplaatst. Quoten moet dus gewoon blijven kunnen en in plaats van de in de quote er bij te zetten wijzig je gewoon de img tags in url tags. Dat gebeurt ook op een ander forum waar ik lid van ben en dat werkt prima.

Wat Evert net oppert zou een idee zijn maar gaat volgens mij ook niet werken. Als het forum weer eens wordt opgeschoond waarmee berichten worden verwijdert dan heb je er niks meer aan.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: zo sep 05, 2010 11:00 pm 

Normalerwijs reageer ik niet "in de keuken". Echter wat betreft het antiquote-beleid op KVF zou ik het jammer vinden dat dit forum die functionaliteit geheel in de ban zou doen.

Ook ben ik geen forumsoftware-expert, maar:
- op enkele andere forums zie ik dat bij het quoten van een bericht met foto's de img-codes automatisch wijzigen naar url's. Dat levert al een beperking in dataverkeer.
- ook het automatisch limiteren van de kettinglengte van de quote schijnt mogelijk te zijn. Bijvoorbeeld een limiet aan niveau's stellen op 4.

Het antiquote-beleid werpt volgens mij helaas toch een drempel op om te reageren op iemands eerdere post. Hopelijk wordt het KVF geen fotodumpplaats, zonder verdere informatie- of menings-wisseling.

Ondanks dit kritiekpuntje heb ik alle respect voor de vrijwilligers binnen verenigingen en internetforums, die een berg vrije tijd spenderen aan andermans plezier en dus ook voor de KVF-beheerders.

Wens allen nog vele jaren plezier met deze prachtige hobby toe.

Laatst bijgewerkt door OLAU-ferry-liefhebber op ma sep 06, 2010 1:20 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 05, 2010 11:09 pm 

Jammer dat het zo moet Huug, kennelijk ben je niet vatbaar voor de mening van andere leden. Bedenk wel, zonder leden geen forum.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: zo sep 05, 2010 11:28 pm 

@Johan, helemaal mee eens!

Zie het forum maar eens als bedrijf, zonder klantvriendelijkheid geen klanten, tenzij je een monopolie hebt...

Ik vind het prima dat er een bepaald beleid gevoerd wordt, zorg er alleen voor dat je leden er achter staan. Ik denk dat door veel miezerige regeltjes veel mensen iets hebben van "Als het zo moet dan stop ik er wel mee!". Ik ben op een aantal fora actief, ook als moderator, maar hier zijn toch wel de meeste regeltjes. Het maakt het er niet prettiger op, laat ik maar zeggen.

@Huug, of een andere moderator, wie kan er nog reageren op mijn rekensom, is 100 MB echt teveel gevraagd op dit forum?

Profiel E-mail  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]