Van de beheerder / moderatoren.

van: www.kustvaartforum.com
Mark

Re: Van de beheerder.

Bericht door Mark »

Aan alle forumleden,

Vrijdag 18 juni ontving ik een email van Peter Vincent Schuld van Stichting Swordstone, een stichting die jaagt op illegaal gebruik van foto's en het schenden van copyright.
Het topic "Actueel Nieuws (vanaf nov.'05)" op het Binnenvaartforum bevat gekopieerde nieuwsberichten met foto's. Twee (pers)fotografen hebben inmiddels een claim ingediend bij deze stichting wegens het schenden van het copyright.

Welke (financiële) consequenties dit voor het forum gaat hebben weet ik nog niet. Het is ook nog onduidelijk wie de desbetreffende fotografen zijn, om welke berichten het gaat en wie deze geplaatst hebben. Zodra er meer bekend is zal dit via het forum bekend gemaakt gaan worden. Tot die tijd zal het topic "Actueel Nieuws (vanaf nov.'05)" op het Binnenvaartforum gesloten blijven.

Door deze gebeurtenis willen wij als Beheerders en Moderators vragen om zorgvuldig om te gaan met de berichten die geplaatst worden: plaats enkel foto's en teksten die van jullie zelf zijn, om deze toestanden in de toekomst te voorkomen.

Namens Beheerders en Moderators,
Mark
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Van de beheerder.

Bericht door Evert Sikkema »

Je mag best citeren uit een artikel, onder bronvermelding, je mag ook wel een deel van een foto gebruiken als je ergens commentaar op wilt leveren en zo zijn er nog wel meer mogelijkheden om ergens de aandacht op te vestigen.
Zo zie je bijvoorbeeld wel eens, zeg maar in de digitale versie van Schuttevaer of een andere krant een begin van een artikel staan en na zo'n 5 tot 6 regels staat er zoiets als klik hier om verder te lezen.
Als je nu dat eerste stukje overneemt en vervolgens verwijst naar de website waar je het hele artikel kunt lezen is er volgens mij niks aan de hand.
Maar het zou wel eens zo kunnen zijn dat het plaatsen van een kopie van een rederijfoto niet mag, want vaak staat daar bijvoorbeeld achterop copyright Sky Foto.
Ik denk dat het al weer lastiger wordt of misschien wel minder lastig wordt als bijvoorbeeld achterop een foto Copyright N.V. Stoomvaart Mij. "Nederland" staat. De rechten zullen waarschijnlijk overgegaan zijn naar Nedlloyd, maar dat werd weer P&O Nedlloyd en dat is weer Maersk geworden.
Hier kun je er één en ander over lezen:
https://www.iusmentis.com/auteursrecht/citeren/

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Huug
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 dec 2004 11:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Van de beheerder.

Bericht door Huug »

Een blik terug

2011 is geschiedenis ! Men kan stellen een jaar waarin veel veranderde in onze wereld maar daar gaan we het niet over hebben.
Ons Forum mocht zich verheugen in het feit dat er weer meer gekeken werd als in 2010.
De nadruk leg ik op “gekeken” want het aantal schrijvenden blijft daar flink bij achter.
Gezien de energie die de schrijvenden , moderatoren en beheerder er insteken zou het welkom zijn als er wat meer “schrijvende” forumgangers komen.

Toch een woord van dank aan de immer enthousiaste bijdragen van de oud en nieuw gedienden jullie bijdragen worden zeer op prijs gesteld door alle kijkbuisvrienden. De knowhow die in het forum aanwezig is verbaast mij iedere keer weer.

Het zal jullie niet ontgaan zijn dat ik als beheerder niet meer actief ben, in deze heeft Ben Gernaat per 01.01.2012 na een proefperiode de stok definitief overgenomen. Ben koos er voor eerst wat op de achtergrond te blijven, dit om te proeven wat er op hem afkwam als beheerder een gezonde instelling lijkt mij. Gezien de hoeveelheid werk die hij er insteekt verdient hij dan ook onvoorwaardelijke steun.
Ook op het moderator front zijn wat veranderingen geweest door pensionering van good old en nooit aflatende Wrijfhout. De moderatoren oud en nieuw allen bedankt voor jullie inzet.

Voor mij is dit de laatste blik terug of terugblik.

Een goed 2012 !
Huug

Afbeelding

De wereld is rond en dat istie al lang!

https://www.shipspotters.nl
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Van de beheerder.

Bericht door Evert Sikkema »

Wat moeten we hier nog verder aan toevoegen, Huug.
Ik denk dat het goed zou zijn dat eens wat meer "de pen ter hand' zouden nemen.
Er is zo veel te vertellen, te vragen, uit te leggen en ga zo maar door.
Af en toe hoor je wel eens dat de moderators wel het één en ander voor hun kiezen krijgen.
We moeten bedenken dat we allemaal goedwillende amateurs zijn, ook de beheerder en moderators.
Ik hoop dat 2012 weer een goed jaar wordt wat het forum betreft.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Van de beheerder.

Bericht door Theo Horsten »

Jij ook een goed jaar toegewenst, Huug en dank voor alles wat je voor dit forum hebt gedaan.
Je schrijft...
    • Gezien de energie die de schrijvenden , moderatoren en beheerder er insteken zou het welkom zijn als er wat meer “schrijvende” forumgangers komen.
Daar gaat het nu juist om: niet alleen de energie maar vooral de tijd die je erin moet steken om een goed stuk te schrijven waar anderen iets aan hebben. Als je een goed onderwerp bij de kop hebt waar je meerdere postings voor nodig hebt, waar een beetje onderzoek voor nodig is om te zorgen dat je je feiten goed hebt en goed op een rijtje, dan ben je zomaar een halve en vaak ook een hele dag bezig. Dat geeft niet, want het is leuk en leerzaam werk, maar om dat dan ook nog op twee forums te doen, wordt mij wat te veel. En van dubbel plaatsen, hou ik niet, wat zowel voor tekst als foto's geldt. Vandaar dat het voor mij hier op dit forum meestal beperkt blijft tot het reageren op anderen. Zelf een topic starten, zal ik niet zo snel doen.

Maar wat niet is, kan nog komen, want ik haal heel veel uit deze site en kom hier met veel plezier.
Ook alle andere lezers en schrijvers en plaatsers een goed en gezond 2012 gewenst!
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Van de beheerder / moderatoren.

Bericht door Ben »

Gebruikers van het forum verklaren zich automatisch akkoord met deze forumregels en zijn bereid deze na te leven.

Algemene forumregels.

De beheerders en moderatoren (het beheer) van dit forum zullen proberen ongewenst materiaal zo snel mogelijk te verwijderen van de site. Door in te stemmen met de voorwaarden erkent de gebruiker dat alle berichten op dit forum de meningen en gezichtspunten van de gebruikers zijn en niet van de beheerders en moderators (behalve bij de berichten die door deze mensen geplaatst zijn). Het beheer kan niet aansprakelijk gesteld worden voor de inhoud van berichten van gebruikers.

De gebruikers zijn bij registratie akkoord gegaan met het feit dat hij of zij geen kwetsende, obscene, vulgaire, lasterlijke, haatdragende, bedreigende, sexueel-georiënteerde berichten plaatst. Verder heeft men zich te houden aan de van toepassing zijnde wetten en regels. Als er niet aan de deze basisregels of aanwijzingen van het beheer gehouden wordt, kan de gebruiker meteen en permanent gebanned worden en zal eventueel de service provider op de hoogte worden gesteld van het getoonde gedrag. Het IP adres van ieders computer wordt bij elk bericht opgeslagen om het beheer van de site te vereenvoudigen. Of een bericht aan de eisen voldoet wordt uitsluitend door de beheerders en moderatoren bepaald. Deze beslissing is bindend. Verder bewaard het systeem cookies op de computer van de gebruiker. Deze cookies bevatten geen van de gebruikers informatie die in het profiel opgegeven wordt.

Het beheer van de site heeft het recht, zonder nadere toelichting, berichten te verwijderen, bewerken en verplaatsen en heeft het recht onderwerpen en forums te sluiten op het moment dat zij dit passend vindt. Een toelichting kan gevraagd worden via het beheer.
Van gebruikers wordt verwacht dat ze inhoudelijk, onderbouwd en serieus meepraten op het forum. Posts die een topic niet ten goede komen, kunnen door het beheer worden verwijderd. Het e-mailadres dat de gebruiker opgeeft wordt alleen gebruikt voor het bevestigen van het account en wachtwoord en voor het verzenden van een nieuw wachtwoord als het wachtwoord vergeten is. Tevens kan het beheer via dit adres informatie betreft het forum versturen. Emailadressen en IP's worden enkel en alleen aan justitie overgedragen als daar dwingend om wordt gevraagd. Geen enkel ander persoon heeft het recht persoonlijke gegevens van gebruikers op te vragen bij de beheerders.

Reclame maken of spam verspreiden via het forum is niet toegestaan. Het is dan ook niet toegestaan bedrijfsmatige artikelen te koop aan te bieden of een oproep te plaatsen waarin men opzoek is naar een product of personeel. Het vermelden van url's of bedrijfsnamen is enkel toegestaan indien het van toegevoegde waarde is.

Het via meerdere inlognamen registreren op dit forum is niet toegestaan. Als uit onderzoek blijkt er onder meerder namen wordt gepost, zal een waarschuwing volgen en zal alleen de eerst aangemaakte naam actief blijven.

Plaats geen (email) adressen of telefoonnummers in berichten op het forum.

Het is voor nieuwe gebruikers niet mogelijk om met een gratis emailadres te registreren. Dit moet een adres zijn die door de internetprovider ter beschikking is gesteld.

Het plaatsen van een afbeelding in je 'handtekening' is toegestaan. Echter deze afbeelding mag niet groter zijn dan 125 x 125 pixels.

Het gebruik van ongeldige emailadressen is niet toegestaan. Als blijkt dat een adres incorrect is zal het account op non-actief gezet worden.

Het gebruik van onnodige hoofdletters of leestekens in topictitels en forumposts om zo meer op te vallen, is niet toegestaan.

Het onnodig omhoog halen van oude topics, ook wel schoppen genoemd, is niet toegestaan.

Afbeeldingen mogen niet groter zijn dan 1024 pixels breed en met een grootte van max. ca 200 kB.
Afbeeldingen mogen niet kleiner zijn dan 800 pixels breed, kleinere afbeeldingen worden verwijderd.
Storende tekst op foto's dient vermeden te worden zulks te beoordelen door het beheer. Per bericht mogen niet meer dan 6 afbeeldingen geplaatst worden tenzij het gezien de waarde of importantie noodzakelijk is.

Bij het in ongerede raken van het Kustvaartforum zal de communicatie via https://www.shipspotters.nl verlopen alwaar in zulke gevallen een speciale topic geopend zal zijn.
Beheerder
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jan 2016 23:29

Re: Van de beheerder / moderatoren.

Bericht door Beheerder »

Soms wordt het er bijgeschreven: de foto is van het net geplukt , maar in de meeste gevallen niets als de foto van het internet is overgenomen.
De vraag komt dan of het wel toegestaan is dit maar zo te doen, laat staan of er toestemming is gevraagd van de fotograaf of website.
Is deze schriftelijke toestemming er wel, zet dan de naam er bij. Als er geen toestemming is of de fotograaf is onbekend vraag je dan af of je de foto wel zal plaatsen.
Bespaar beheerder en moderatoren mogelijke problemen en claims i.v.m. het copyright.
Ga op zoek naar afbeeldingen in je eigen fotoalbums en je archieven en deel die met ons.

Ben.
Beheerder
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jan 2016 23:29

Re: Van de beheerder / moderatoren.

Bericht door Beheerder »

Zoals al vaker gememoreerd in berichten van gebruikers staan er i.p.v. foto’s rode kruisjes en afbeeldingen als Afbeelding e.d. in bijdragen.
Niet alleen bij bestaande gebruikers leidt dit tot irritatie, ook nieuwe gebruikers verwoorden dit in mails aan de beheerder en moderatoren.
De reden van het niet meer zichtbaar zijn van de afbeeldingen zal zo langzamerhand wel bekend zijn en daarover hoeven we geen discussie meer te voeren.
In overleg met de moderatoren is besloten om op 15 december a.s. te beginnen met het verwijderen van de berichten met rode kruisjes e.d., die voor 1 januari 2012 zijn geplaatst.
Tot deze datum heeft iedereen de mogelijkheid niet zichtbare foto’s opnieuw in zijn bericht te plaatsen.
In tegenstelling tot een eerdere opschoonactie wordt niemand individueel benaderd om zijn foto’s te herplaatsen.

Ben.
Beheerder
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jan 2016 23:29

Re: Van de beheerder / moderatoren.

Bericht door Beheerder »

Het is vanaf nu mogelijk om foto's als bijlage in een bericht te plaatsen.
De maximale breedte is 1024 pix. en maximaal 8 bijlagen per bericht.
acta orion 2015 in harlingen.JPG
acta orion 2015 in harlingen.JPG (796.55 KiB) 4165 keer bekeken
carisma 1955 ex vest in harlingen.JPG
carisma 1955 ex vest in harlingen.JPG (97.16 KiB) 4165 keer bekeken
Ben.
leo-shof
Berichten: 194
Lid geworden op: 15 okt 2009 11:49
Locatie: monster-gem.westland

Re: Van de beheerder / moderatoren.

Bericht door leo-shof »

duim omhoog.jpg
duim omhoog.jpg (18.92 KiB) 4173 keer bekeken
Helemaal top man !
in niets gaat zoveel tijd zitten
als in nadenken
Plaats reactie