Binnenvaart schreef:Een bankroet voor de Central Industry Group en CIG Shipbuilding. De reders Flinter en Abis failliet en ook installateur Wolfard & Wessels bijna kopje onder.
Scheepsbouw: keihard knokken om te overleven
Recessie in de scheepvaart en de gevolgen.
Re: Recessie in de scheepvaart en de gevolgen.
Re: Recessie in de scheepvaart en de gevolgen.
Bron: Leeuwarder Courant 20 december 2016.
Re: Recessie in de scheepvaart en de gevolgen.
VMS Shipping in Werkendam voert het management van de Abis Calais, Cadiz, Cardiff en Cuxhaven voor Longship Groningen.
Als je de websites van beide bedrijven leest vraag je je af wie de schepen nu daadwerkelijk gekocht heeft.
Bron: Leeuwarder Courant 29 december 2016.
Als je de websites van beide bedrijven leest vraag je je af wie de schepen nu daadwerkelijk gekocht heeft.
Bron: Leeuwarder Courant 29 december 2016.
Re: Recessie in de scheepvaart en de gevolgen.
Ook een gevolg van de recessie:
Het jongste containerschip dat gesloopt wordt is nog maar 8 jaar oud, de India Rickmers ex Hanjin Newport werd in 2009 gebouwd.
Op 10 januari jl. arriveerde zij op het strand van Alang, India.
https://www.vesseltracker.com/de/Ships/I ... 04194.html
https://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=1643930
https://www.hansa-online.de/rickmers-sch ... t/?p=53523
ShipSpotting.com
© Dean Heald
Het jongste containerschip dat gesloopt wordt is nog maar 8 jaar oud, de India Rickmers ex Hanjin Newport werd in 2009 gebouwd.
Op 10 januari jl. arriveerde zij op het strand van Alang, India.
https://www.vesseltracker.com/de/Ships/I ... 04194.html
https://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=1643930
https://www.hansa-online.de/rickmers-sch ... t/?p=53523
ShipSpotting.com
© Dean Heald
Re: Recessie in de scheepvaart en de gevolgen.
die zal zn geld toch niet opgebracht hebben
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
Re: Recessie in de scheepvaart en de gevolgen.
-------------------------------
--------------
Dat record is intussen alweer gebroken. De Granada, ex- CSAV Laraquete is nog een jaar jonger. Die ging recent voor 315 dollar per LDT, oftewel ongeveer 5,5 miljoen dollar naar de sloop. Dat is een betere prijs dan voor die Rickmers Panamax, want daar werd maar 305 dollar per LDT voor betaald. Voor die Panamaxen van 4000 tot 5000 TEU is na de opening van het vergrote Panamakanaal nauwelijks nog emplooi te vinden. Daar kunnen nu twee keer zo grote containerschepen doorheen, dus die kunnen dat voor aardig minder vracht per container doen om winstgevend te varen. Er zullen nog heel wat jonge Panamaxen volgen.
Toch best mooie prijzen, zo ruim boven de 300 dollar. Ik bracht tankers van tien en vijftien jaar oud voor 100 dollar naar de sloop.
--------------
Dat record is intussen alweer gebroken. De Granada, ex- CSAV Laraquete is nog een jaar jonger. Die ging recent voor 315 dollar per LDT, oftewel ongeveer 5,5 miljoen dollar naar de sloop. Dat is een betere prijs dan voor die Rickmers Panamax, want daar werd maar 305 dollar per LDT voor betaald. Voor die Panamaxen van 4000 tot 5000 TEU is na de opening van het vergrote Panamakanaal nauwelijks nog emplooi te vinden. Daar kunnen nu twee keer zo grote containerschepen doorheen, dus die kunnen dat voor aardig minder vracht per container doen om winstgevend te varen. Er zullen nog heel wat jonge Panamaxen volgen.
Toch best mooie prijzen, zo ruim boven de 300 dollar. Ik bracht tankers van tien en vijftien jaar oud voor 100 dollar naar de sloop.
Re: Recessie in de scheepvaart en de gevolgen.
N.a.v. de bijdrage van Theo vond ik dit nog:
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
Re: Recessie in de scheepvaart en de gevolgen.
-------------------------------
Dat zijn oude prijzen, week 34, dus eind augustus vorig jaar. Intussen zijn de commodityprijzen en dus ook de schrootprijzen aardig gestegen. Bovendien zijn dat prijzen voor gewone vrachtschepen en die brengen per LDT een stuk minder op dan tankers of containerschepen.
De verwachting is dat er in 2017 voor wat containerschepen betreft 117.000 TEU zal worden gesloopt. Om dat getal in een wat meer tot de verbeelding sprekend perspectief te zetten: dat is het equivalent van acht of negen van de grootste containerschepen - Maersk Triple E, dat formaat - of ongeveer 25 Panamaxen. Met die laatsten, Panamax containerschepen van 4 tot 5000 TEU, is geen droog brood meer te verdienen. Die krijgen op dit moment niet meer dan ongeveer 4000 dollar per dag terwijl de dagkosten dichter bij de 6000 dollar liggen. Dus slopen, ongeacht de leeftijd.
Dat zijn oude prijzen, week 34, dus eind augustus vorig jaar. Intussen zijn de commodityprijzen en dus ook de schrootprijzen aardig gestegen. Bovendien zijn dat prijzen voor gewone vrachtschepen en die brengen per LDT een stuk minder op dan tankers of containerschepen.
De verwachting is dat er in 2017 voor wat containerschepen betreft 117.000 TEU zal worden gesloopt. Om dat getal in een wat meer tot de verbeelding sprekend perspectief te zetten: dat is het equivalent van acht of negen van de grootste containerschepen - Maersk Triple E, dat formaat - of ongeveer 25 Panamaxen. Met die laatsten, Panamax containerschepen van 4 tot 5000 TEU, is geen droog brood meer te verdienen. Die krijgen op dit moment niet meer dan ongeveer 4000 dollar per dag terwijl de dagkosten dichter bij de 6000 dollar liggen. Dus slopen, ongeacht de leeftijd.
Re: Recessie in de scheepvaart en de gevolgen.
@Theo, bedankt voor je interessant bericht n.a.v. mijn scans over "oude" schrootprijzen.