Recessie in de scheepvaart en de gevolgen.

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Recessie in de scheepvaart en de gevolgen.

Bericht door Ben »

Binnenvaart schreef:Een bankroet voor de Central Industry Group en CIG Shipbuilding. De reders Flinter en Abis failliet en ook installateur Wolfard & Wessels bijna kopje onder.

Scheepsbouw: keihard knokken om te overleven
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Recessie in de scheepvaart en de gevolgen.

Bericht door Ben »

abis lc 20 12 2016.jpg
abis lc 20 12 2016.jpg (111.5 KiB) 3242 keer bekeken
Bron: Leeuwarder Courant 20 december 2016.
Bert
Berichten: 2376
Lid geworden op: 30 dec 2004 18:08
Locatie: Delfzijl

Re: Recessie in de scheepvaart en de gevolgen.

Bericht door Bert »

"FLINTERLAND" aankomst vanmorgen vanuit Bayonne (Fr) in de Eemshaven, meerde af naast de opgelegde "FLINTERDUIN".


Bert.Romeling.


Afbeelding

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Recessie in de scheepvaart en de gevolgen.

Bericht door Ben »

VMS Shipping in Werkendam voert het management van de Abis Calais, Cadiz, Cardiff en Cuxhaven voor Longship Groningen.
Als je de websites van beide bedrijven leest vraag je je af wie de schepen nu daadwerkelijk gekocht heeft.
abis shipping.jpg
abis shipping.jpg (71.88 KiB) 2895 keer bekeken
Bron: Leeuwarder Courant 29 december 2016.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Recessie in de scheepvaart en de gevolgen.

Bericht door Ben »

Ook een gevolg van de recessie:
Het jongste containerschip dat gesloopt wordt is nog maar 8 jaar oud, de India Rickmers ex Hanjin Newport werd in 2009 gebouwd.
Op 10 januari jl. arriveerde zij op het strand van Alang, India.

https://www.vesseltracker.com/de/Ships/I ... 04194.html
https://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=1643930
https://www.hansa-online.de/rickmers-sch ... t/?p=53523

ShipSpotting.com
Afbeelding
© Dean Heald
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Recessie in de scheepvaart en de gevolgen.

Bericht door joop 1 »

die zal zn geld toch niet opgebracht hebben
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Recessie in de scheepvaart en de gevolgen.

Bericht door Theo Horsten »

-------------------------------
--------------Afbeelding

Dat record is intussen alweer gebroken. De Granada, ex- CSAV Laraquete is nog een jaar jonger. Die ging recent voor 315 dollar per LDT, oftewel ongeveer 5,5 miljoen dollar naar de sloop. Dat is een betere prijs dan voor die Rickmers Panamax, want daar werd maar 305 dollar per LDT voor betaald. Voor die Panamaxen van 4000 tot 5000 TEU is na de opening van het vergrote Panamakanaal nauwelijks nog emplooi te vinden. Daar kunnen nu twee keer zo grote containerschepen doorheen, dus die kunnen dat voor aardig minder vracht per container doen om winstgevend te varen. Er zullen nog heel wat jonge Panamaxen volgen.
Toch best mooie prijzen, zo ruim boven de 300 dollar. Ik bracht tankers van tien en vijftien jaar oud voor 100 dollar naar de sloop.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Recessie in de scheepvaart en de gevolgen.

Bericht door Ben »

N.a.v. de bijdrage van Theo vond ik dit nog:
granada 2009.JPG
granada 2009.JPG (98.38 KiB) 2476 keer bekeken
granada.JPG
granada.JPG (329.12 KiB) 2476 keer bekeken
ship breaking prices new record.JPG
ship breaking prices new record.JPG (37.82 KiB) 2476 keer bekeken
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Recessie in de scheepvaart en de gevolgen.

Bericht door Theo Horsten »

-------------------------------
Dat zijn oude prijzen, week 34, dus eind augustus vorig jaar. Intussen zijn de commodityprijzen en dus ook de schrootprijzen aardig gestegen. Bovendien zijn dat prijzen voor gewone vrachtschepen en die brengen per LDT een stuk minder op dan tankers of containerschepen.
De verwachting is dat er in 2017 voor wat containerschepen betreft 117.000 TEU zal worden gesloopt. Om dat getal in een wat meer tot de verbeelding sprekend perspectief te zetten: dat is het equivalent van acht of negen van de grootste containerschepen - Maersk Triple E, dat formaat - of ongeveer 25 Panamaxen. Met die laatsten, Panamax containerschepen van 4 tot 5000 TEU, is geen droog brood meer te verdienen. Die krijgen op dit moment niet meer dan ongeveer 4000 dollar per dag terwijl de dagkosten dichter bij de 6000 dollar liggen. Dus slopen, ongeacht de leeftijd.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Recessie in de scheepvaart en de gevolgen.

Bericht door Ben »

@Theo, bedankt voor je interessant bericht n.a.v. mijn scans over "oude" schrootprijzen.
Plaats reactie