Recessie in de scheepvaart en de gevolgen.

van: www.kustvaartforum.com
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Recessie in de scheepvaart en de gevolgen.

Bericht door Theo Horsten »

-------------------------------
Had de eigenaar van het te slopen schip ook zelf zijn voorkeur?
Nee, die zou het worst wezen door wie zijn schip werd gesloopt. Zolang hij zijn geld kreeg, was het goed. Een dergelijke verkoop gaat nooit rechtstreeks, daar zit altijd een broker tussen. En er gebeurt niets zonder een bankgarantie. Maar er was nog iets.

Voordat wij in het voorjaar van 1983 de Jumbo Pioneer uit Vestnes, Noorwegen, haalden, was er nog nooit een schip door Taiwanese slopers "as is where is" gekocht. Voordien hadden eigenaren hun schepen altijd zelf naar Kaohsiung gebracht en daar opgeleverd aan de sloper. Dat gaf nogal eens problemen; niet voor de sloper, maar voor een eigenaar. Zo'n eigenaar verkocht zijn schip aan een sloper in Kaohsiung voor een in het contract vastgelegde prijs van zoveel per ldt, te betalen bij oplevering in Kaohsiung op of voor een bepaalde datum, maar uiterlijk op .... En dan volgde daar een cancelling date. Was het schip op die datum nog niet opgeleverd, dan had de koper het recht om de overeenkomst als vervallen te beschouwen. Die cancelling date was altijd zo dat die op het eerste gezicht voor de eigenaar geen enkel probleem opleverde. Die probeerde een laatste lading richting het Verre Oosten te krijgen, voer het schip daar met de volledige bemanning naartoe en kwam op de rede van Kaohsiung om zijn schip aan de sloper over te dragen. Vertoonde de staalmarkt in de tijd tussen het tekenen van het contract een stijgende lijn, dan was er niets aan de hand. Dan had de koper er alle belang bij om het schip onmiddellijk over te nemen en aan de sloop te beginnen.
Maar waren de staalprijzen sinds het tekenen van het contract gedaald en vertoonden die ook verder een dalende tendens, dan waren de rapen gaar. Dan zocht de sloper zonder enige twijfel redenen om het schip niet te aanvaarden en die vond hij ook. Hij vond altijd wel iets dat er sinds het tekenen van het contract veranderd was, zaken die toen aan boord waren, maar intussen verdwenen, hoe lullig dat ook kon zijn. Hij zou allerlei redenen zoeken om het te rekken tot aan de cancelling date en het contract te heronderhandelen. Zo'n eigenaar zat daar dan met een schip met een volledige bemanning dat hem nog dagelijks veel geld kostte, een schip dat al uit de markt was. Het lijkt me niet nodig om dieper in te gaan op de problemen en de complicaties die daar dan uit voortkwamen. Uiteraard kreeg hijna heronderhandeling van het contract minder voor zijn schip dan oorspronkelijk overeengekomen. Procederen of voor arbitrage gaan vergde allemaal veel te veel tijd, dus dat was geen optie. Hoe vaak dit soort gevallen zijn voorgekomen, weet ik niet. Dat was voor mijn tijd, maar dat hoorde ik van Peter Bruce die daar in Taiwam mee te maken had gehad.
Dat alles was in één keer verdwenen toen de Taiwanezen op zijn advies "as is where is" begonnen te kopen. Een eigenaar verkocht zijn schip dat misschien al een mooi poosje ergens opgelegd lag, kreeg zijn geld en had er verder geen omkijken meer naar. De sloper moest dan zelf het transport naar Taiwan verzorgen en daar kwamen wij in de markt. Eeen win-winsitutaie, iedereen blij. :D

Zo ging dat dus.
-------------------------------
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Recessie in de scheepvaart en de gevolgen.

Bericht door Evert Sikkema »

Bedankt, Theo, voor al je duidelijke uitleg.
Ik ga nu weer verder om van de aquarellen die in mijn bezit zijn een alfabetische lijst aan te leggen, want ik ga morgen naar een KPM reünie in Breda.

groeten
en een goed weekend,

Evert
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Recessie in de scheepvaart en de gevolgen.

Bericht door Roy »

De uiteenzettingen van Theo zijn loud and clear.
Toch staat het me bij dat de slopers van de "Finnjett" in de problemen gekomen zijn omdat het slopen van het schip veel meer moeite ging kosten dan ze gedacht hadden. Niet zo vreemd daar het schip sterk ijsversterkt was en dat kost wel de nodige zuurstof en acetyleengas...........
Hoe kon het nu gebeuren dat dit niet mee gecalculeerd was ?. Die vraag houd me eerlijk gezegd al jaren bezig.
Tja Theo, het vragen houdt maar niet op................. :wink:

m.v.g., Roy
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Recessie in de scheepvaart en de gevolgen.

Bericht door joop 1 »

roy op sloperijen gebruiken ze propaangas
op scheeps werven acetyleen. een acetyleen brander kan niet tegen troep zoals roest verf beton acetyleen kan je wel netter mee werken maar bij het slopen hoeft het niet mooi te zijn ik heb de tijd nog mee gemaakt dat er nog op carbid werd gebrand dat was ongeveer het zelfde als acetyleen als je dan in de roest kwam klapt je brander uit dat heb je met een propaan brander niet omdat die een aparte buiten en binnen pit heeft gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Recessie in de scheepvaart en de gevolgen.

Bericht door p.arendz »

carbid + spuug = acetyleen -- acetyleen + buisman = knal :D
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Recessie in de scheepvaart en de gevolgen.

Bericht door Roy »

Je zal ongetwijfeld gelijk hebben Joop. Je hebt er per slot van rekening genoeg ervaring mee !.
Hoe dan ook, maar dan heeft het wel erg veel, ( ongepland ), propaangas gekost.

m.v.g., Roy
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Recessie in de scheepvaart en de gevolgen.

Bericht door Theo Horsten »

Toch staat het me bij dat de slopers van de "Finnjett" in de problemen gekomen zijn omdat het slopen van het schip veel meer moeite ging kosten dan ze gedacht hadden. Niet zo vreemd daar het schip sterk ijsversterkt was en dat kost wel de nodige zuurstof en acetyleengas ...
Hoe kon het nu gebeuren dat dit niet mee gecalculeerd was ?. Die vraag houd me eerlijk gezegd al jaren bezig.
Scheepsslopers gebruiken verschillende soorten gas: butaan, propaan, acyteleen en zelfs aardgas. In Taiwan zag ik bijna uitsluitend acyteleen. Maar dit gezegd hebbende: zuurstof en gas zijn de kosten niet, Roy, en ijsversterkt betekent meer staal, dus dat is alleen maar goed. Hoe meer staal, hoe liever. Maar wel bij voorkeur rechttoe-rechtaanwerk zoals tankers, bulkers en containerschepen. Vandaar dat ik eerder al zei dat de Taiwanezen liever geen gascarriers deden en ook passagiersschepen was hen te veel werk. Maar dat verschilt per land waar gesloopt wordt. Nogmaals: voor de Costa Concordia kregen ze geen stuiver; daar moesten ze alleen maar een hele grote zak met geld meenemen om hem te laten slopen.

Die Finnjet is geen goed voorbeeld. Als je je erin hebt verdiept, dan weet je ook hoe vreemd dat allemaal gegaan is. Het was aanvankelijk helemaal niet de bedoeling dat hij naar de sloop zou gaan. De laatste kopers betaalden er ongeveer 8,2 miljoen euro voor - toen ongeveer 12,5 miljoen dollar - en zouden de bedoeling hebben gehad om het schip weer voor een vaste dienst te gaan gebruiken. Een paar jaar daarvoor had Sea Containers het nog een mooie opknapbeurt gegeven van 10 miljoen euro. Het eind van het verhaal was dat hij alsnog naar de sloop ging. De scrapprijs was in 2008 skyhigh. Voor de VLCC Apollo Sun, ex-Idemitsu Maru, werd in datzelfde jaar 710 dollar per ldt betaald. In mijn tijd, twintig jaar daarvoor, was dat goed 100 doller per ldt en vandaag zitten we ergens op de 350 dollar.Zo fluctueert dat. Voor de Finnjet betaalden slopers 650 dollar per ton, wat neerkwam op 9,85 miljoen dollar, oftewel in dat jaar 6,4 miljoen euro. Zoek het maar uit wie er nu eigenlijk gek was en geld verloor en wie er iets aan verdiende. Dat de Finnjet per ton 60 dollar minder opbracht dan een VLCC geeft al aan dat er aan zo'n schip veel werk zit. Het is zeer wel mogelijk dat die sloper, Rishi Ship Breakers, daar een zeperd aan heeft gehaald, wie zal het zeggen? Maar ze zijn groot en vast wel weer gauw over die klap heen gekomen. You win some, you lose some ...

Dat laatste gold ook voor ons. Aan het ene transport verdienden we een leuk bedrag, bij een volgende speelden we quitte en het kon ook gebeuren dat we er een paar centen bij moesten leggen. Bij dat soort schepen spreek je dan onmiddellijk van op zijn minst twintigduizend dollar. Dat is een kleine vergissing. Een gewone vergissing kostte dertigduizend en een fout zestigduizend. Wat een blunder kostte, viel niet te zeggen, maar die hebben we dan ook nooit gemaakt. :wink:
  • Afbeelding
Ik vloog de hele wereld over, soms voor niets. Het was all in the game. You win some, you lose some ... Zo zou ik een keer hoogstpersoonlijk een OBO van 140.000 DWT gaan kopen. De Tatiana, ex-Polarbris, zie hierboven. Eindelijk deed ook ik mee in die big business. Met een bankgarantie van 4 miljoen dollar in mijn diplomatenkoffertje vloog ik naar Durban waar het schip geveild zou worden. In het Royal Hotel, wat geen slechte herberg is, dus nam ik daar ook gelijk maar mijn intrek. De dag na aankomst naar Richards Bay waar het schip ten anker lag en de boel bekeken. De dag daarop was de veiling. Ik zat op de voorste rij met mijn nummerbordje dat ik had gekregen nadat mijn geloofsbrieven en kredietwaardigheid waren gecontroleerd. Het schip zou voor sloop worden verkocht en voor 2 miljoen dollar worden ingezet. Ik mocht tot mijn 4 miljoen gaan. De veiling begon en de veilingmeester zei: "In tegenstelling tot de eerdere aankondiging zal het schip niet voor sloop, maar voor "further trading" worden geveild met een eerste bod van vier miljoen dollar." Nou, daar zat ik dan met mijn koffertje en mijn bankgarantie en mijn nummerbordje. Ik was gelijk uitgekakt. Nog geen tien minuten later was het eenmaal andermaal en verkocht voor ruim vijf miljoen. De dag daarop zat ik weer in het vliegtuig Durban-Johannesburg-Amsterdam-Athene. Ach, het kostte een paar centen, maar je zag nog eens iets van de wereld. :D
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Recessie in de scheepvaart en de gevolgen.

Bericht door Ben »

De Duitse rederij Rickmers, met een vloot van ca. 125 schepen, vraagt faillissement aan:https://www.zeit.de/hamburg/aktuell/2017 ... n-31224005


rickmers faillissement.JPG
rickmers faillissement.JPG (76.15 KiB) 2459 keer bekeken
rickmers 01-05-2017.JPG
rickmers 01-05-2017.JPG (51.15 KiB) 2459 keer bekeken
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Recessie in de scheepvaart en de gevolgen.

Bericht door Ben »

Ook de Delfzijlster rederij Wagenborg zit in financiële nood:
Plaats reactie