Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

van: www.kustvaartforum.com
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Een mooie aquarel, Pieter, van de schepen aan de pier in Nicaragua en ik zie dat de pier er nog altijd is, ook al zag hij er in 1975 niet al te stevig uit. Misschien is hij af en toe opgelapt, maar de pier heeft het dan toch na jou aanwezigheid met de Socrates nog zo'n 40 jaar uitgehouden.


groeten
Evert
Bijlagen
PuertoCabezasPier.jpeg
PuertoCabezasPier.jpeg (150.96 KiB) 1912 keer bekeken
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Roy »

Leuke aquarel Pieter !.
Het geeft de sfeer goed weer. Ik heb trouwens het idee dat er toch een aantal schepen model voor de voorstelling gestaan hebben, maar dat je ze lekker opgemixt hebt.
En wij maar puzzelen................... :!: :lol:

m.v.g., Roy
Pieter S
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:04
Locatie: West-Terschelling

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Pieter S »

Zo zomaar kunnen Roy, voor jou een vraag, voor mij een weet, haha
Eens werktuigkundige, altijd werktuigkundige
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Van Riebeeck 20170314_03.jpg
Van Riebeeck 20170314_03.jpg (178.28 KiB) 1805 keer bekeken
Van Riebeeck
Gebouwd in 1949 bij Van der Giessen & zonen in Krimpen a/d IJssel voor de KPM
De voortstuwing bestond uit een R & W Hawthorn motor van 3.000 apk die het schip een snelheid opleverde van 13 kn.
Het was een schip van 4.511 brt.
de lengte bedroeg 108 meter, breedte 16 meter en de hoogte/diepte 7 meter (alle maten afgerond).
In 1969 verkocht aan de Asia Union Shipping and Enterprises gevestigd in Mogadishu (Somalië).
In 1976 verkocht naar Singapore (Pacific International Lines).
In 1978 gesloopt in ??

groeten
Evert
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan van der Doe »

Evert, weer prachtig werk, maar ik heb wel een vraagje,
"schudt jij de aquarels uit je mouw"?

Daar gaat toch wel wat tijd inzitten.

HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Jan, ik schud ze niet uit mijn mouw. Ik kan eigenlijk geen antwoord geven hoe lang ik er over doe. Ik zeg altijd 14 dagen, maar dat is gewoon natte vingerwerk.
Het begint met het opspannen van het papier. Dat maak ik nat, laat het 2 tot 3 uur op de plank liggen en plak het dan met papieren tape vast. Waarna het papier tijdens het drogen strak spant. Dan moet het zeker een nacht drogen en dan maar hopen dat er niet teveel spanning op het plakband is gekomen en het weer los getrokken is. Als dat wel zo is begint het nat maken en opspannen helemaal opnieuw.
Als het schip op papier staat, dek ik de masten en dergelijke af met vloeibaar rubber (masking fluid), want dan kan ik de lucht gewoon over de afgedekte masten heen schilderen. Als je de masten enz. niet afdekt moet je tot de mast schilderen en dan aan de andere kant verder gaan, maar het moeilijke daaraan is dat je meestal kunt zien dat er een onderbreking is geweest en dat wil ik niet.
Is de lucht droog en naar mijn zin, dan begin ik met het water, maar je moet af en toe ophouden omdat je anders met je hand op een nog nat gedeelte komt. Als de zee naar mijn zin is ga ik verder. Dan komt de romp, in dit geval het zwarte gedeelte, vervolgens de rode boottop. Het zwart moet eerst drogen voordat ik met het rode deel begin Daarna wrijf ik de rubber van de masten en ga die dan verven en zo werk ik steeds door met telkens tussenpozen om de natte delen te laten drogen. Is alles naar mijn zin dan komen de "touwtjes" en dan is de aquarel echt klaar. Dan zet ik hem onder de TV en dan kijk ik telkens, wel gedurende een dag of 3, of de voorstelling echt naar mijn zin is en zo ja, dan komt mijn naam er onder. Is het niet naar mijn zin dan scheur ik het in vieren en begin opnieuw.
En voordat de voorstelling klaar is zijn we omstreeks 14 dagen verder.
En wat het frusterende is dat ik het nooit op het forum krijg, zoals het er in het echt uitziet. De kleuren zien er op een beeldscherm 'harder' uit dan ze in werkelijkheid zijn.
Als je eens een paar filmpjes wilt zien over aquarelleren, dan is dit wel een mooie:https://www.youtube.com/watch?v=zN3QP1KSKHQ en deze vind ik ook fantastisch (Direk Kingnok) https://www.youtube.com/watch?v=BBopuRfgX5I, maar zoals je zult zien gaat dit veel meer rechtstreeks (uit de losse pols), dan als je precies een schip wilt schilderen.
Maar zoals je hierna kunt zien, heb ik ook wel uit de 'losse pols' geschilderd.
Stilleven met fles 20150206.jpg
Stilleven met fles 20150206.jpg (186.83 KiB) 1783 keer bekeken
groeten
Evert
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Pieter S
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:04
Locatie: West-Terschelling

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Pieter S »

Mooie uitleg, Evert, en een mooie aquarel van de van Riebeeck.
Eens werktuigkundige, altijd werktuigkundige
Pieter S
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:04
Locatie: West-Terschelling

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Pieter S »

Een aantal jaren geleden schilderde ik als afscheidscadeau voor één van de torenwachters van de Brandaris deze aquarel. Hij had, voordat hij op de toren kwam bij de betonning gevaren op het binnenbetonningsvaartuig Waddenzee en de zeebetonner Terschelling. Alledrie zijn ze op het schilderij afgebeeld. Links de Waddenzee, die van een reisje thuiskomt, rechts de Terschelling die op haar vaste plekje aan de betonningskade te West-Terschelling ligt en in de midden de Brandaris.
IMG-20170112-WA0000.jpg
IMG-20170112-WA0000.jpg (182.87 KiB) 1964 keer bekeken
Eens werktuigkundige, altijd werktuigkundige
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Roy »

Leuk dat dit topic weer even tot leven komt.
Zowel het werk van Evert als van Pieter vind ik altijd goed getroffen. Mooi hoor !.
Tekenen kan ik ook wel, maar dat is het technisch tekenen en dat krijg ik nooit tot leven. Ik houd het dus maar bij wat kastjes en tafeltjes restaureren, kleuren, en lakken. Ben ik toch ook een beetje aan het schilderen. :idea: :roll: :wink:

m.v.g., Roy
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Mooie aquarel, Pieter. Ja, zowel de Waddenzee als de Terschelling heb ik vaak in de haven zien liggen toen wij eind jaren 70 begin jaren 80 met de kinderen zo'n 2 keer per jaar naar Terschelling kwamen. Toentertijd logeerden we aan de Zwarteweg in de huisjes van mevrouw Knop (voormalige onderkomens van Duitse militairen in de oorlog).

Wat voor papier gebruik jij, Pieter?
Ik gebruik Arches (koud geperst) van 300 gram.

groeten
Evert
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Plaats reactie