Schepen in het Kielerkanaal

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Schepen in het Kielerkanaal.

Bericht door Ben »

@Oscar, even goed lezen :wink: wat er als tekst onder foto staat.
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Schepen in het Kielerkanaal.

Bericht door p.arendz »

De zon zou in het noorden staan Oscar :roll:
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Schepen in het Kielerkanaal.

Bericht door Roy »

Nog even over die vermeende Shell tanker, dan wel de "Bomin".
Het zou inderdaad de "Bomin II" kunnen zijn. Zo ja, dan gaan er Duitse belangen schuil achter en komt de "Bomin II" als waarschijnlijke tanker naar voren.
Het zou er dan als volgt uit kunnen zien.
"Alkmaar", van het V.C.K. in A'dam en in 1958 door de N.D.S.M. opgeleverd. Ze zag er vrijwel hetzelfde als de Shell K-serie uit en was dan ook even groot.
In 1973 is ze naar S'pore verkocht en kwam "Ocean Trader" te heten tot 1974. Ze is enige malen van eigenaar gewisseld maar bleef haar naam "Bomin II" vanaf 1974 trouw tot in 1978 toen haar naam veranderde in "Bomin Wilhelshaven" evenals onder de S'pore vlag.
De managers waren Transreeder Schiffahrtsgesellschaft G.m.b.H. in S'pore
Haar laatste jaren heette deze managers Transerz Schiffahrtskontor. De belangen bleven dus blijkbaar Duits. :!: :?: :idea:
Haar einde vond ze in 1983 te Sevilla, waar de snijbranders mootjes van deze 18.000 tonner maakte.
( Het V.C.K. managede trouwens ook de tankers "Purmerend" en "Dorestad" ).

m.v.g., Roy
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Schepen in het Kielerkanaal.

Bericht door Roy »

Ik kreeg net een mailtje van een forummer die gerust een Shell K-type insider genoemd kan worden. Per slot van rekening heeft hij op dit type schip gevaren.
Het komt hem onwaarschijnlijk over dat het de "Bomin II" is die we op de foto zien. Een Shell tanker van het general purpose type van 18.000 ton lijkt waarschijnlijker te zijn. Tussen 1953 en 1960 hadden de Shell tankers de gele schoorsteen met rode schelp. Dit type K-tanker, ( wat de Hollandse vlag betreft ), had een dergelijke brede schoorsteen. De door mijn genoemde tankers hadden een ander brugfront en een hogere en smallere schoorsteen.
De overeenkomst was wel dat ze 18.000 ton waren, maar beslist geen zusters van elkaar, dit in tegenstelling wat vaak wel gedacht wordt.
Even een voorbeeld; ik ben 1,93 m. en oogverblindend mooi. Nu is het natuurlijk niet zo dat elke vent van 1,93 m net zo mooi is als ik ben. :idea: :lol:

De volgende dan maar................

m.v.g., Roy
georgevan
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 nov 2011 07:23

Re: Schepen in het Kielerkanaal.

Bericht door georgevan »

Nou, Roy, net zo mooi zou misschien nog kunnen, maar het zou in geen geval een zuster geweest zijn.... ! 😁
Leuk, beetje humor tussen al het zakelijke ge-droogkloot.... 😘, gr. George
AnneKJ
Berichten: 258
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:56
Locatie: Oost-Souburg

Re: Schepen in het Kielerkanaal.

Bericht door AnneKJ »

Ja, inderdaad heel leuk. Zou meer moeten gebeuren. Om dit te staven, vind ik dit Roy nu verplicht is een recente foto van zichzelf te plaatsen. :lol: :lol:
Grt.
Anne
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Schepen in het Kielerkanaal.

Bericht door Roy »

Binnenkort komt Ben deze kant op.
Ik zal eens aan hem vragen of hij een foto van mij kan nemen, dan kan die naast een K-tanker van Shell geplaatst worden.
Zoek dan de in het oog springende verschillen maar.................... :!: :wink:

Met de zoet sappige groeten van, Roy
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Schepen in het Kielerkanaal.

Bericht door Theo Horsten »

Om dit te staven, vind ik dit Roy nu verplicht is een recente foto van zichzelf te plaatsen.
Niet alleen van zijn kop, maar ook van zijn kont, anders wordt het nog te moeilijk. :roll:
AnneKJ
Berichten: 258
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:56
Locatie: Oost-Souburg

Re: Schepen in het Kielerkanaal.

Bericht door AnneKJ »

Dag Theo

Ik heb wel eens een smoelenboek gezien. Maar dit is natuurlijk ook spannend. :lol:

Grt.

Anne
jans
Berichten: 137
Lid geworden op: 21 jan 2007 23:40

Re: Schepen in het Kielerkanaal.

Bericht door jans »

Afbeelding

Terschelling in sluis Kiel-Holtenau
Plaats reactie