Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.
Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.
het is AFIENA
Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.
Bodewes Martenshoek bouwde destijds drie schepen voor Holm Shipping, Wellington, NZ - Holmwood (1953), Holburn (1957) & Holmdale (1961).
Op 21 augustus 1957 ging de Holmburn (bouwnr 430) te water & op 21 december 1957 werd ze opgeleverd. Ze had accommodatie voor twaalf passagiers. 845 brt, 1057 dwt. IMO 5153618. 1975 Golden Summer. 20 dec 1983 in Jurong (Singapore) gesloopt.
Vriendelijke groet,
---Peter.
Op 21 augustus 1957 ging de Holmburn (bouwnr 430) te water & op 21 december 1957 werd ze opgeleverd. Ze had accommodatie voor twaalf passagiers. 845 brt, 1057 dwt. IMO 5153618. 1975 Golden Summer. 20 dec 1983 in Jurong (Singapore) gesloopt.
Vriendelijke groet,
---Peter.
Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.
Hier ligt de Geert Bodewes bij haar bouwwerf. Maar ik vraag me wel af of ze in 1951 meteen al radar heeft gekregen? Of zou de foto later zijn genomen? Ze voer immers min of meer in eigen beheer? Zie ook shipspotters
Vriendelijke groet,
---Peter.
Vriendelijke groet,
---Peter.
Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.
Denk dat de foto van later is Peter. Er staan bij Shipspotters ook foto's zonder radar. Het model radar is een Decca uit de 50-er jaren en zal er in 1959 op zijn gezet toen ze voor een ander kantoor ging varen. Heb zelf met eenzelfde sootr binnenvaartrader gavaren. Die hadden een iets grotere antenne voor een wat beter oplossend vermogen. Gr. Klaas.
Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.
Moi Klaas,
1959 zou zo maar kunnen. Het schip in aanbouw lijkt mij nl geen gladdekker of kuildekker. Het zou zo maar eens de Herjólfur ( 1959/443 - IMO 5148730 ) kunnen zijn.
Vriendelijke groet,
---Peter.
1959 zou zo maar kunnen. Het schip in aanbouw lijkt mij nl geen gladdekker of kuildekker. Het zou zo maar eens de Herjólfur ( 1959/443 - IMO 5148730 ) kunnen zijn.
Vriendelijke groet,
---Peter.
Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.
27 oktober 1955 - bij Pattje in Waterhuizen wordt de St Abbs Head te water gelaten. Opgeleverd in 1956 aan A F Henry & MacGregor, Leith (#223, IMO 5305390).
Vriendelijke groet,
---Peter.
Vriendelijke groet,
---Peter.
Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.
Lijkt mij een mooi schip Peter.
Heb je er ook een prentje van zoals ze geworden is !.
B.v.d., Roy
Heb je er ook een prentje van zoals ze geworden is !.
B.v.d., Roy
Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.
Moi Roy,
Uit Orkney begrijp ik dat ze ook opviel door haar ongestaagde vierkante masten...
Ze kwam daar veel met cement.
Vriendelijke groet,
---Peter.
Uit Orkney begrijp ik dat ze ook opviel door haar ongestaagde vierkante masten...
Ze kwam daar veel met cement.
Vriendelijke groet,
---Peter.
Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.
Bedankt voor de moeite Peter.
Eigenlijk kan ik er geen Nederlands gebouwd schip van maken. Ze heeft duidelijk Britse trekjes.
Mogelijk is ze van tekeningen van de opdrachtgever gebouwd.
Maar goed, ik blijf het een fraai en harmonieus schip vinden.
m.v.g., Roy
Eigenlijk kan ik er geen Nederlands gebouwd schip van maken. Ze heeft duidelijk Britse trekjes.
Mogelijk is ze van tekeningen van de opdrachtgever gebouwd.
Maar goed, ik blijf het een fraai en harmonieus schip vinden.
m.v.g., Roy
Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.
Moi Roy,
Ja, vast op ontwerp van Henry & MacGregor. Een ander voorbeeld dat ik ken is de in 1960 bij Coops gebouwde Saint Modan (#233 - IMO 5306497). Ontworpen door Gardner's Willie Leitch. Lijkt wel een parijsvaarder maar dan anders. Kruiplijn voor de bruggen over de Clyde.
& zo zullen er wel meer zijn
Vriendelijke groet,
---Peter.
Ja, vast op ontwerp van Henry & MacGregor. Een ander voorbeeld dat ik ken is de in 1960 bij Coops gebouwde Saint Modan (#233 - IMO 5306497). Ontworpen door Gardner's Willie Leitch. Lijkt wel een parijsvaarder maar dan anders. Kruiplijn voor de bruggen over de Clyde.
& zo zullen er wel meer zijn
Vriendelijke groet,
---Peter.