Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door Ben »

@Simon, bedankt voor je antwoorden op mijn vragen. Het is me weer helemaal duidelijk.

Eén van de eerste schepen, die speciaal gebouwd werden voor de Denemarkenvaart was de Marco:

Afbeelding

IDNo: 7730616 Year: 1977 Name: MARCO Flag: NLD Tons: 709 DWT: 1050 Length overall: 62.2 LPP: 59.9 Beam: 9.5 Builder: Ferus Smit, Foxhol
Subsequent History: 84 STERN - 92 STERA - 98 LAILA - 03 in de binnenvaart als ORION
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door Evert Sikkema »

Afbeelding
Op zaterdag 23 juni was er in Hattem een Shanty-festival, waar onder andere het shantykoor MARITIEM uit Winschoten optrad.
Ik moest tijdens het optreden denken dat de oprichting van dit koor (in 1994 zie ik nu) wel eens een gevolg zou kunnen zijn van de scheepsbouw die nog altijd plaats vindt aan het Winschoterdiep, maar ook het levend houden van de nostalgie van het zingen van zeemansliedjes.
Het heeft eigenlijk niks met de inhoud van dit onderwerp te maken, maar ik vond het toch wel aardig om hier een foto te plaatsen.

Na afloop sprak ik één van de leden van dit koor en die vertelde mij dat ze toch wel zo'n 35 keer per jaar optreden tijdens (maritieme) evenementen in vooral Groningen, Friesland en Noord Duitsland.
Wil je eens zo'n optreden meemaken dan is hier, op hun website, de agenda te vinden:
https://www.shantykoormaritiem.nl/

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Conoship werven 1979.

Bericht door Ben »

Afbeelding
Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door Ben »

Een advertentie van de Conoshipgroep begin jaren 80 met een foto van de Duitse coaster Valdes:

Afbeelding
Simon Marrink
Berichten: 1005
Lid geworden op: 01 jan 2005 14:13
Locatie: Groningen

Saline.

Bericht door Simon Marrink »

Nog regelmatig wordt er op dit forum gesproken over dit schip. Daarom hier mijn foto van haar tewaterlating.

Afbeelding

Groeten,

Simon
deschipperuitgrave
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 aug 2009 20:46
Locatie: Grave
Contacteer:

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door deschipperuitgrave »

De tewaterlating van de Michel op 21 april 2006.

Afbeelding

Afbeelding

Groeten Peter
No more excuses, only results!
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Valdes 1969.

Bericht door Ben »

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door Ben »

In de museumhaven van Greifswald dit bord van de in 1913 bij van Diepen gebouwde Duitse ewer Helene gefotografeerd. Helaas lag het schip er niet.

Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
De Arctic in 1978 in het hellinggat van E.J. Smit. Wie weet welk schip als laatste bij deze werf werd gebouwd en wanneer?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door R.Konigers »

Hallo Harry , volgens mij was het laatste schip de Paul Brinkman, echter de laatste klus was de helft van een Ro-Ro brug voor Ford Dagenham (opdracht van Transport Efficiency)..deze is bij het faillisement er nog weggehaald.
Mvrgr
Roelof
Plaats reactie