Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door Ben »

Afbeelding
Foto: collectie C.R. Koster.
IDNo: 3007396 Year: 1920 Name: NEDERWAARD Flag: NLD Tons: 622 DWT: Yard No: 52 LPP: 50.7 Beam: 8.5 Builder: Gideon (Koster), Groningen
Subsequent History: 22 ELLEN - 24 HORST HAMELMANN - 26 GRETE LARSEN - 27 BUNGENAS Disposal Data: BU Travemunde 4.55
AndriesHoekstra

Re:

Bericht door AndriesHoekstra »

Ben schreef:In 1965 lag dit tankertje, Robert Hamilton, bij Scheepswerf Gideon. Zij was in 1960 gebouwd bij Scheepswerf Niestern, Groningen, bouwnr. 12.
In 1967 werd zij Montegualdone en in 1998: Alcide. Nog steeds in de vaart!
Afbeelding
Afbeelding
Goh wat leuk om dit te zien! Ik ben geboren in 1961 in het witte huis wat op bovenstaande foto's is te zien. Hoewel nog klein, ik heb zoveel herinneringen aan deze plek!
Mijn vader was werkmeester of voorman op de werf Gideon, ik heb nog een aluminum asbak van de werf, die waarschijnlijk ergens in de kantine of op een kantoor heeft gehangen.

Met mijn broer ging ik wel eens met de pont naar de overkant. De kraanmachinist die een oogje in het zeil hield als ik buiten het hek van het huis was geslopen.
De schepen die te water werden gelaten! Wat een gebeurtenis was dat. De watergolf vloog tot ver op de andere oever van het Winschoterdiep.
Soms struinde ik de werf op en ging de gebouwen binnen, ik herinner me de takels en grote kettingen, het lawaai van slijpen en het licht van het lassen.
Mijn broer nam me eens mee op een van de schepen, helemaal tot voor op de punt en hield me daar boven het water. Tsja waar komt die hoogtevrees vandaan :)
We hebben al die tijd dat mijn vader er werkte in het witte huis naast de werf gewoond. Er zat een klein kantoortje aan de zijkant van de woning.

Ik heb nog een partij foto's van de werf en wat schepen die er werden gebouwd. Zal ze opzoeken en allemaal hier posten.
Hier alvast eentje met een groot deel van de familie erop, genomen op de werf.

Afbeelding
BramM
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 mar 2005 01:00
Locatie: Siddeburen

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door BramM »

Ik meen me te herinneren dat het "veerpontje" in de 50tigger jaren is omgeslagen door een aantal staalplaten die hierop geladen waren waarbij 1 of 2 man zijn verdronken.

BramM
AndriesHoekstra

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door AndriesHoekstra »

Dat was dan voor mijn tijd :) Mijn moeder stond wel doodsangsten uit met een klein, ondernemend manneke als ik was, aan het kanaal.
Geef me een weekje de tijd om alle foto's bij elkaar te zoeken en ik zal ze in een nieuw topic plaatsen. Er zitten zeker ook foto's bij
waar het pontje op staat. Je moest dat ding voorttrekken aan een ketting die in het kanaal lag. Elke morgen kwam daar mannen mee over
die naar hun werk gingen op de werf. Enfin, binnenkort meer! Ik hoop hierdoor nog van andere mensen te horen die in de jaren 1960 daar
in de buurt hebben gewoond of er herinneringen aan hebben.

PS: voor de liefhebbers; het schip op de foto die ik hiervoor poste is de BRILLIANT zoals te lezen op eenzelfde foto maar dan van verder
weg genomen zodat de boeg van het schip zichtbaar is.

Gr.

Andries Hoekstra
Destijds: Kooiweg 15
Flip
Berichten: 211
Lid geworden op: 31 jul 2010 13:10
Locatie: Appingedam

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door Flip »

De "white flash" achterop de romp is reeds aangebracht, dit was het "trademark" van Robertson's
"Gem Line" of Glasgow.

Groet,

Flip
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door Ben »

@Andries, welkom op het kustvaartforum en bedankt voor je eerste bijdrage aan dit topic.
AndriesHoekstra schreef: Er zitten zeker ook foto's bij waar het pontje op staat. Je moest dat ding voorttrekken aan een ketting die in het kanaal lag. Elke morgen kwam daar mannen mee over die naar hun werk gingen op de werf.
Deze foto maakte ik januari 1966 van het/een pontje met op de achtergrond de Santa Lucia in aanbouw bij de Noord Nederlandsche Scheepswerven.

Afbeelding
AndriesHoekstra

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door AndriesHoekstra »

Hallo Ben, dank! Wat leuk dat jij, toen ik daar woonde, met je fototoestel rondliep! Het is al 46 jaar geleden!

Dit is een pontje iets verderop denk ik :) Bij ons voor de deur lag er ook een. Waar de Kooiweg (nou ja meer een veredeld pad was het) uitkwam op het kanaal.
Ik heb al wel wat foto's gevonden maar er liggen er ook nog veel bij mijn broer. Ga binnenkort toch naar hem toe en dan zal ik ze scannen en dan hier toevoegen.

Maar heb dan inmiddels wel een foto gevonden die het pontje duidelijk laat zien, links zie je nog net een stukje van ons huis. Direct ernaast staan mijn zus, broer en opa.
Daar weer naast in de lichte overall staat mijn vader. Welk schip in aanbouw dit is kan ik je niet zeggen. Kennis op dat gebied is nihil. Soms lagen die schepen bij ons voor de deur. Dat vond ik maar niks want dan kon ik de schepen niet voorbij zien varen. Er stond ook een kraan schuin voor ons huis. Enfin ik weet niet of jullie wel zitten te wachten op mijn persoonlijke herinneringen! De foto's denk ik wel dus die zal ik zo snel mogelijk allemaal posten. Ze laten ook de zijkanten en achterkant van de werf zien met de verschillende loodsen, fietsenhokken etc. etc.

Hier de foto van het pontje:

Afbeelding
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door Jan Stolp »

Ik zit zeker op jouw herinneringen en foto's te wachten....
Een herinnering van jou kan ook bij anderen weer herinneringen naar boven halen.
Als je b.v. je laatste foto ziet is daar heel wat uit te halen.Niets ten nadele van een "statie foto van een proefvaart", ik heb ze zelf ook, maar deze foto geeft toch meer informatie.
We zijn blij met beide :wink: :D
Groet Jan
AndriesHoekstra

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door AndriesHoekstra »

Hallo Jan,

Goed om te horen. Heb er weer een gevonden, beetje knullige foto uit een plakboek maar toch.
In mijn intro vertelde ik al dat ik veel mooie herinneringen heb aan de tijd dat we naast Scheepswerf Gideon hebben gewoond.
Ik ben er geboren en kan me vanaf een jaar of 3 veel dingen nog echt heel goed herinneren.
Zo ging ik een keer met mijn oudere broer een schip op wat voor bij ons in het kanaal lag.
We liepen steeds verder naar de punt en ik begon het toch wel eng te vinden want zo hoog was ik nog nooit geweest!
Tot overmaat van ramp tilde hij mij op en hield me buiten de punt boven het water. Daar komt vast mijn hoogtevrees vandaan haha.
Enfin, schijnbaar was er ook iemand om ons te fotograferen want hieronder mijn broer en ik op de punt van het schip.
Zo te zien is het de Atlantic Comet?

Afbeelding
AndriesHoekstra

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door AndriesHoekstra »

Mijn vader werkte van 1953 tot en met 1957 voor N.V. Scheepsbouwwerf Gebroeders Pot te Bolnes.
Hij was een van de eerste gediplomeerde aluminium lassers en die konden ze daar goed gebruiken vanwege de mijnenvegers die daar werden gebouwd in die periode.
Daar heeft hij, zo kan ik me herinneren, ook gewerkt aan de Oranje Nassau, tot dan toe het grootste schip daar gebouwd. We woonden in Ridderkerk.

In 1957 verhuisden we naar Groningen waar mijn vader als voorman ging werken bij Gideon. We gingen wonen in een mooi huis naast de werf.
Op onderstaande foto is hij te zien samen met de man die hij zou gaan opvolgen. Links mijn vader G. Hoekstra en rechts dhr. Mol die met pensioen ging.
Ik heb geen idee wanneer deze foto is genomen maar jullie weten vast wel wanneer dit schip te water ging. Zo te zien is hij bijna af.

Afbeelding
Plaats reactie